1300kcal päivässä – kuinka kauan sinä jaksaisit?

Eräällä keskustelufoorumilla on nyt kovasti puhuttu ”kaiken maailman personal trainereistä” ja esillä on myös ollut aika hurjia esimerkkejä ohjeista, joita asiakkaille on annettu! Kuten moni tietää, teen itsekin PT:n hommia muiden töiden ohella. Tällä alalla on laaja kirjo tekijöitä ja lisää tulee koko ajan, koska pt:ksi on teoriassa helppo ja nopea kouluttautua. Minä en tietenkään ole oikea henkilö kertomaan, kuka on ammattitaitoinen vai ei, mutta tälläkin alalla on niitä kaikkien tuntemia puoskareita. Meillä trainereilla kun ei ole mitään yleistä nimikettä tai lisenssiä, joka pitäisi olla kuuluakseen johonkin virallisesti hyväksyttyyn rekisteriin (vielä). Vähän niinkuin kampaaja, voi kuka tahansa naapurin Maija-Liisa napata fiskarsit käteen ja alkaa leikkaamaan elääkseen ihmisten hiuksia! Ei hän välttämättä mikään hasardi ole, mutta toisin kuin huono pt, niin Maija-Liisa tuskin pilaa terveyttäsi, vaikkei joutuisit tyytymään millin siiliin. Personal trainerin koulutuskaan ei kerro kaikkea, koska liikunta-alalla on niin paljon erilaisia koulutuksia yliopistotasosta ”kirjekursseihin”.1104_1 (1 of 1)

Olen kuullut itsekin aikamoisia ääriesimerkkejä ruoka- ja treeniohjeista, joissa yleensä ruoan määrä on todella alhainen ja treenin määrä vastaavasti järjetön. Tämä kombo on usein silloin, kuin rasvaa halutaan pois pakottamalla. Ainoa vaan, että samalla saatetaan sössiä kokonaan asiakkaan terveys ja etenkin meillä naisilla tuloksena voi olla ongelmat hormonitoiminnassa, kuten esimerkiksi kilpirauhasongelmat. Ongelmallista on myös se, että asiakas ei välttämättä epäile saamaansa ohjeistusta ja jos epäileekin, niin haluaa vain luottaa niinsanottuun ammattilaiseen. Helppohan se on itse täällä PT:nä huudella, että ”kuka hölmö oikeasti vielä menee ja noudattaa tollaisia aivan mielenvikaisia neuvoja”?! Mutta jos asiakkaalla itsellään on todella ohkaiset tiedot liikunnasta ja ravitsemuksesta, niin läpi saattaa mennä mitä vaan. Me suomalaiset olemme myös luonteeltamme sellaisia, että emme kovin hanakasti ”nosta kissaa pöydälle” koska asioista suoraan puhuminen koetaan jotenkin häpeälliseksi, eikä toista haluta loukata. Kunnon pt osaa kuitenkin aina perustella ohjeensa jollain tavalla; Miksi tämän verran kaloreita, mihin se perustuu? Entä treenimäärä ja treenien laatu, mikä peruste?
Jos mä oon kampaajalla ja haluaisin blondin tukan ja hiusväri on violettia, niin kyllä mun on oikeus tietää miksi! Eikä tässä ole välttämättä kysymys siitä, että mä kyseenalaistan heti sen kampaajan ammattitaidon.

Etenkin painonpudotusasiakkailla on usein kova kiire päästä huipputuloksiin (mahdollisimman vähällä vaivalla tietysti) ja sellaisessa asiakkaassa haisee aina raha. Tutkimuksissahan on osoitettu, että ihminen laihtuu, olipa kyseessä lähes mikä tahansa ruokavalio tai dieetti: Ihminen haluaa, että hänen ruokailuaan ohjaillaan jonkun toisen toimesta. Se, ovatko tulokset kovin pitkäaikaisia, se onkin täysin eri asia. Mutta kyllä, kyllä niillä pussikeitoillakin yleensä laihtuu ainakin jonkun aikaa! Mutta mun pointti on kuitenkin se, että jo aika pienilläkin muutoksilla tuloksia tulee – etenkin alussa! Ei toki kukaan halua kuulla, että ”nyt ekan viikon lisäät joka aterialle kourallisen jotain kasviksia”, koska se kuulostaa aivan liian helpolta – eihän tällaisista ohjeista kannata maksaa kun voi saada A4-kaupalla ohjeita!
Sitä hifistelyä ei kuitenkaan yleensä tarvita, vaikka yllättävää kyllä, niin sitä ihmiset usein odottavat. Tämän asian olen laittanut merkille. Ymmärrän joo, jos kyseessä on ammattiurheilija tai valmennusta on muuten vaan takana jo kauan ja kaivataan uusia kikkoja. Mutta kaikki monimutkaiset 5-jakoiset saliohjelmat ja hiilarisyklitykset ovat enemmän hienon ja monimutkaisen kuuloinen ohjelma, kuin oikeasti toimiva ohjelma. Olipa kyseessä sitten painonpudotus tai massankasvatus, niin kaikki perustuu aina sopivaan energiansaantiin, treenin ja palautumisen oikeaan suhteeseen ja asiakkaalle itselle sopiviin valintoihin arjessa! Eli suunnitelman noudattaminen ei ole mikään jokapäiväinen kärsimysnäytelmä, vaan se on räätälöity sopimaan aina sen ihmisen tarpeisiin ja tavoitteeseen!
Treenissäkin back to basics toimii aika hyvin, eli perustreenaamisella päästään yleensä parempiin tuloksiin kuin sillä, että treeniohjelmaa muutellaan viikon välein ja sinne lisätään haarahypyn kautta tehtäviä dippipunnerruksia leuanvetorutistuksilla.1104_5 (1 of 1)

Jos palkkaat pt:n ja homma vaikuttaa epäilyttävältä, niin asiaan kyllä kannattaa puuttua! Liian pieni kalorimäärä päivässä on ihan ensimäinen juttu, joka kyllä ikävästi sanottuna kusee hyvänkin motivaation. Vaikka joku haluaisi puristaa 10kg läskiä kuukaudessa itsestään pois, niin järkevä PT kyllä kertoo, että se ei ole mahdollista turvallisin ja järkevin menetelmin. Aina huomioon on otettava myös asiakkaan elämäntilanne, eli onko lepoa arjessa riittävästi ja stressikuorma siedettävä. Nämäkin on asioita, jotka vaikuttaa ihan suoraan lopputulokseen.
Olen myös kuullut, että joku huomaa kaverinsa vetävän ihan äärirajoilla ”koska pt sanoi” ja siihenkin kannattaa puuttua vaikka se tuntuisi ikävältä! Voi ainakin kysyä, että onhan tuossa sun ohjelmassa varmasti riittävästi ruokaa ja lepoa…? Tuollaiset 1300kcal:n ruokavaliot ovat yleensä merkki siitä, että nyt otetaan vaan rahat pois asiakkaalta ja haetaan jotain pikavoittoja! Toinen juttu on sitten nämä kaikenkarvaiset nettivalmennukset, mutta siitä voiskin puhua kokonaan oman postauksen!

Olisi kiva kuulla teidän kokemuksia! Varmasti siellä lukijoissakin on monia, jotka ovat jonkunlaista valmista treeni- tai ravinto-ohjelmaa kokeillut. Toimiko ja jos ei niin miksi näin?

fityoutoo

15 vastausta artikkeliin “1300kcal päivässä – kuinka kauan sinä jaksaisit?”

  1. Tämähän se, hyvä että blogeissa on nyt näistä järjettömistä pikapudotuksista ollut jonkin verran kirjoituksia, harmittaa niiden puolesta jotka pilaavat pitkäksi aikaa kroppansa kaiken maailman yli 1000 ckal energiavajeilla. Ei niitä voi ylläpitää loputtomiin eivätkä ne opeta normaaleja arkirutiineja, joten dieetin päättyessä on lähes väistämättä edessä kilojen hiipiminen takaisin. Jos esim. mammapalstan keskusteluun käy kirjoittamassa sanan ”säästöliekki”, saa väistämättä läskittelyä takaisin (tarvitseeko edes sanoa että ohi kohteen menee) ja kehotukset kiristää tahtia entisestään tarvittaessa vaikka mehupaastolle, ihan turha itse viitata mihinkään tutkimustietoon. No pain no gain , tai oikeastaan no loss, on niin syvällä ajattelussa kaiken maailman televisio-ohjelmien myötä, että valjultahan siinä kuulostaa jonkun neuvot tehdä vaan vähän kerrassaan paljon pieniä muutoksia jotka uskoo voivansa pitää loppuikänsä. Itse kokeilin joskus raskauskiloihin hetken keventäjiä. Musta ei ole kirjanpitoon pidemmäksi aikaa, mutta oli tuossa se hyöty että huomasin pysyväni kylläisenä miinuskaloreillakin kunhan ruoassa on tarpeeksi proteiinia (enemmän kuin ohjelma suositti), ja iso osa kalorivajeesta tulee liikunnalla, ei ruokavaliolla. En noudattanut ohjeita kirjaimen mukaan missään vaiheessa koska olin silloin ihan liian nälkäinen, hyödynsin vain ravintolaskuria. Parhaiten on kuitenkin toiminut perusterveellinen ruoka nälkään syötynä + riittävä liikunta, ilman kikkailuja tai laskemista. Tahti on ehkä hidas mutta suunta pysyvä.

    • Juurikin näin! Aina itsekin yllätyn, millaisia keinoja ihmiset käyttävät painonpudotukseen – siis aivan hirvittävän pieniä kalorimääriä! Esimerkiksi eräällä nimeltämainitsemattomalla sivustolla lukee usein lauseen ”syön koko ajan vähemmän ja vähemmän enkä silti laihdu”. Mikähän päivä se oli, kun jollain oli 550kcal:n ruokavalio!!! Mä syön tuon verran jo pelkästään aamiaisella 😀 !

  2. Itse olen aikanaan yrittänyt laihduttaa tunnetuilla nettivalmennuksilla ja niissähän ruoka- ja kalorimäärät ovat suhteettoman pienet verrattuna liikunnan määrään. Eli tulosta tuli, mutta kilot tuli takaisin äkkiä. Pari vuotta sitten palkkasin PT:n ja olin aluksi tosi skeptinen hänen ohjeisiin. Ohjeet nimittäin oli, että 3-4 salitreeniä/vko ja halutessaan 1-2 aerobista jos tykkää. Ruokailusta opetti vain että paljonko proteiinia tulisi saada jokaisella aterialla, paljonko hiilaria ja paljonko suunnilleen rasvaa ja laittoi mut syömään varmaan 10x enemmän kuin aiemmin. Ruokavaakaa ei kuulemma tarvitse käyttää vaan kertoi miten pystyy silmämääräisesti arvioimaan tuon jokaisen aterian koon.

    Eihän tällä keinolla nopeita tuloksia tullut, mutta näin parisen vuotta jälkikäteen oon kyllä ikuisesti kiitollinen tälle PT:lle. Opetti mut syömään kunnon ruokaa, kunnon määriä ja kroppakin on kiinteytynyt ja pienentynyt tässä matkan varrella. Sain siis sellaset opit, mitä pystyn noudattamaan loppuelämäni 🙂 Huolestuneena seuraankin näitä, ketkä saa PT:ltä grammantarkat ohjeet (kisailijat erikseen tietty!!) ja saavat morkkiksen aikaseksi jos lounaalla menikin 20g enemmän kanaa kun piti. Ei tollasella vaan voi saada pysyviä tuloksia..

    • En kuulu. En ole käynyt FAF:n, FISAF:n yms pt-kurssia ja ilmeisesti rekisteriin voi liittyä vain heidän kauttaan tai jos on kouluttautunut heillä. En tosin tiedä nyt tilannetta kun en ole moneen kuukauteen pt:n hommia tehnyt. En usko, että tulee olemaan kovin iso suksee pelkästään jo järjettömän hintansa vuoksi.

  3. Itse ostin viime syksynä 10 viikon nettivalmennuksen tältä tunntetuimmalta ja suurimmalta valmennusfirmalta. Hinta oli opiskelijan kukkarolla kova. Ensimmäinen ruokavalio oli ihan fine. Toki normi kotiruuasta grammalleen punnittuun salaattiin siirtyminen oli tosi iso muutos. Treenejä oli viisi viikossa ja 2 aerobista päälle, ja rankkaa oli. Kolmen viikon jälkeen kaloreita pudottiin. Jaksoin vielä kaksi viikkoa. Sitten nukuin ja söin viikon, koska en vaan jaksanut. Jep, laskin kalorit jälkikäteen ja treenipäivinä tarjolla oli 1400kcal ja muina päivinä 1200kcal. Osallistujien koolla ei ollut merkitystä, kaikilla oli sama ruokavalio. Itsellä ylipainoa ja paino 76kg. Silti olen mielestäni normaali vartaloinen ja urheilullinen. Ja ei, en edes laihtunut kuin 4kg. Nyt etsiskelen tässä järkevää ruokavalio pohjaa, jolla lähtis pudottelemaan tätä ikuista 10kg lanteilta! Sun blogi on tosi motivoiva, oot ihanan ”normaali”. Ja tarkoitan vaan hyvällä 🙂

  4. Hyvä Katri että otat tämän asian esille! Mielestäni ihan todella tärkeä aihe, sillä surullisen monet laihduttajat (erityisesti naiset) elävät siinä uskossa, että ollakseen hyvässä kunnossa täytyy liikkua valtavasti ja syödä olemattomasti… 1300kcal ruokavaliolla toki laihtuu, mutta kuka oikeasti pystyy syömään niin vähän pidemmällä aikavälillä? Pt-alalla ammattilaisten kirjo on melko laaja. Jokaisen personal trainerin tulisi tunnistaa oma vastuunsa, sillä kyse on kuitenkin ihmisten terveydestä. Liian rajuilla dieeteillä voi olla todella kauaskantoiset seuraukset!
    Laihduttamisessa pitäisi mielestäni huomioida pysyvyys eli tehdään muutoksia, joita voisi kuvitella jatkavansa loppuelämän ajan. Järkikin sen sanoo, etteivät kaalisoppadieetin tulokset ole pysyviä, jos sen jälkeen palataan pitsa-purilaislinjalle. Pienillä muutoksilla, terveellistä ruokaa, kohtuus herkuissa, riittävästi lepoa ja unta sekä sopivasti monipuolista liikkumista = hyvinvoinnin resepti 🙂
    Kiitos jälleen herättelevästä aiheesta ja asiallisesta tekstistä!

    ~Heidi
    http://thisismycupofcoffee.blogspot.fi/

  5. ”Treenissäkin back to basics toimii aika hyvin, eli perustreenaamisella päästään yleensä parempiin tuloksiin kuin sillä, että treeniohjelmaa muutellaan viikon välein ja sinne lisätään haarahypyn kautta tehtäviä dippipunnerruksia leuanvetorutistuksilla.”

    Tämä oli hauska 😀

    Itse en yhtään ymmärrä niitä treeniohjelmia, joissa jokainen treeni on erilainen. Kyllä, vaihtelu virkistää ja kehittää, mutta ei todellakaan tarvitse virkistyä JOKA KERTA saadakseen yhtä hyviä tuloksia 😀 Näin itsekin PT.nä liikepankki on niin iso, että salilla ruuhkassa tulee helposti varioitua treeniä sen mukaan mitä saa käyttöönsä tai jos huvittaa tehdä etunojapunnerusten sijaan penkkiä – teen. Se ei kuitenkaan ole suurimman osan tilanne. Jenkkivalmennuksessa tuli 3 viikon ohjelmat ja joka treeni oli kirjoitettu erilaiseksi, eihän siinä mitään rytmiä saa aikaan. Itse tykkään ainakin omaksua ohjelman ja suorittaa sitä ulkomuistista, eikä niin, että saa vielä tässäkin vaiheessa joka treenissä katsoa kännykkää 20 kertaa, että mikä tää triplahypersarja tällä kertaa olikaan. Nimimerkillä: smith + prässi + kp penkin kera 😀

    http://aurorarenvall.fitfashion.fi/

  6. Ei ole kokemusta, mutta samaistun täysin kaikkeen mitä kirjoitit; halutaan nopeita tuloksia ja valmiita ohjeita. Monesti käy tosin myös niin ettei asiakas uskalla/jaksa syödä kaikkea mitä ehdotetaan ajatellaan että ”tässä on nyt liikaa, ei tällä voi laihtua joten enpä otakaan tätä ja tätä jne” Sama treeneissä; vedetään ylimääräisiä lenkkejä. En sano kaikkien tekevän näin, mutta voi myös kyseenalaistaa sen miten ohjeita noudatetaan. Pysyvät tulokset vaativat pieniä askeleittain otettavia muutoksia vaikka vaan se 1-2muutoskohdetta ensin ja kun ne toimii otetaan vasta lisää. Mielikin pysyy paremmin mukana kun ei stressata täyskäännöksestä heti.

    • Juu kuten tuossa edellä mainitsinkin, niin tämä on tullut käyttöön vasta viime vuoden puolivälin jälkeen jolloin jäin äitiyslomalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta