"Hyvää" huomenta!

Tänään ei ollut kyllä mun aamu…Lupasin jälleen kerran lenkittää aamulla koirat (miksi???) ja koska en ehtinyt tehdä sitä ennen miehen töihinlähtöä, niin eipä sitte muuta kuin mukula vaunuihin ja lenkille. Kertaa kaksi!! 
Ekan lenkin jälkeen mulla oli tosi kova nälkä ja toisen lenkin jälkeen mun vatsalaukku oli takuulla ruvennut syömään itseään jo sisältäpäin. Tottakai muksukin heräsi just sillä sekunnilla, kun päästiin kotioven kynnyksen yli ja yksi villiintynyt dobermanni kanteli ruokakippoaan pitkin olohuonetta yrittäen epäsuorasti antaa pikku vinkkiä emännälle… 
Nyt siellä joku viiden lapsen kotiäiti tietenkin myhäilee, että minä en ole ehtinyt syödä aamupalaa sitten vuoden 1994, mutta mulle se on vaan elinehto!!! Mistään ei tuu mitään ja mä oon valmis syöksemään tulta suustani kun tilanne äityy oikein pahaksi!
Tähänkin olisi tietenkin voinut ennakoitua ja tulevaisuudessa lataan illalla jo kahvipannun valmiiksi, että saa ryystettyä edes kupin mokkaa ennen lenkillelähtöä.

Aivan liian kiltin näköinen ollakseen minä nälkäisenä :D!


Sehän oli myös ”mittauspäivä” tänään eli ei muuta kuin mittanauha esille! Mun on nyt myönnettävä, että viimeiset kaksi viikkoa on tulos ollut aika lailla plus miinus nolla. Paino on pudonnu 400g joka on kyllä kahdessa viikossa aivan surkea tulos. Navan kohdalta on sentään lähtenyt 2,5cm ja reidestä sentti, mutta ei se paljon lohduta. 
Mun ongelmakohdat ovat aina olleet reidet. Olen tästä puhunut jo aikaisemminkin. Etu- ja sisäreidet kerää helposti läskiä ja sen lisäksi olen alkanut epäilemään, että etureidet dominoivat myös liikaa jalkaliikkeissä. Tämä ei tosiaan ainakaan pienennä niitä! Eilen jalkatreenissä oli vaikea saada kyykyssä tuntumaa takaosastoon, mutta etureidessä tuntui sitäkin enemmän (vaikka tein kyykyn leveällä ja hyvin alas). Koska etureiteni ovat niin massiiviset, olisi parempi jättää niiden treeni vähemmälle ja keskittyä nimen omaan heikkoihin kohtiin eli takareisiin ja peppuun.
Vielä joku päivä mä kuitenkin saan ne mun unelmien jalat! Paljon se vaatii työtä ja uskoa, mutta jalat ovat aina olleet mulle jonkunasteinen ”issue” ja mähän tulen voittamaan tämän taistelun! Tässä yllemmässä kuvassa on mun mielestä täydelliset kintut ja alemmassa kuvassa omani. Kuten voitte huonosta kuvasta havaita, mulla ei ole juuri mitään takareidessä vaikka kuva onkin otettu vähän etuviistosta. 

Mä alan nyt oikeasti lämpenemään ajatukselle, että kokeilisin sitä viime postauksessa mainitsemaani ruokavaliota! Ainoa mikä mua vähän ”häiritsee” siinä on se, että ruoka-aineet tulevat kohtuullisen kalliiksi. Meillä menee muutenkin jo kuukaudessa n.600-800€ ruokaan ja se johtuu vain ja ainoastaan siitä että laadukas ruoka ei ole ilmaista!! Ei tämä todellakaan tarkoita sitä, että joka päivä sisäfilettä syötäis… Silti pihvin tai lohen napostelu aamiaiseksi on aika kallista verrattuna perinteiseen puuroon.
Laitan tähän vielä siis ruokavalion kokonaisuudessaan. Toivon teiltä lukijoilta kommentteja, tuntuuko teistä toteutuskelposelta? Moni varmaan ihmettelee miksi haluan kokeilla jonkun muun tekemää ruokavaliota kun voisin itsekin sen aivan hyvin tehdä. Syy on se, että en ole tähän mennessä elänyt minkään tarkan ohjeen mukaan ja tässä olisi mainio tilaisuus pienelle kiristelylle!

Viikot 1-2 

Aamupala:
 Muutaman kerran viikossa kahden kananmunan kasvismunakas voihin tai kookosöljyyn paistettuna. Sekaan esimerkiksi pinaattia ja sipulia ja oheen tomaattia, kurkkua, parsakaalia tai muita vihanneksia. Muina päivinä aamupalana voi olla lohta ja kasviksia / Pihvi ja kasviksia. 
Lisäksi: 1 kuppi kahvia mustana tai tilkalla kermaa. 
Lounas: Reilu kanasalaatti, tilkka oliiviöljyä. 
Välipala: Pikkunälkään avokado / Suurempaan nälkään graavilohta tai leikkelettä, avokadoa ja kurkkua salaatinlehteen käärittynä / Vihersmoothie. 
Päivällinen: Naudanliha-kasviswokki (ilman nuudeleita tai riisiä). 
Iltapala: Reilu annos parsakaalia ja kalkkunaa, jossa esimerkiksi valkosipulia ja yrttejä. 

Viikot 3-4 

Aamupala: Marjapirtelö sokeroimattomaan mehukeittoon tai mantelimaitoon. Sekaan kotimaisia mustikoita, mansikoita tai muita marjoja, banaania, avokadoa. Lisää mukaan esimerkiksi 1 rkl hampunsiemeniä ja 2 rkl heraproteiinia tai riisiproteiinia / Muutaman kerran viikossa kahden kananmunan kasvismunakas voihin tai kookosöljyyn paistettuna. Sekaan esimerkiksi pinaattia ja sipulia ja oheen tomaattia, kurkkua, parsakaalia tai muita vihanneksia. 
Lisäksi: 1 kuppi kahvia mustana tai tilkalla kermaa. 
Lounas: Naudan ulkofileepihvi voissa paistettuna, parsaa ja lisäkesalaatti pinjansiemenillä. 
Välipala: Hedelmä, manteleita 10 kpl. Liota mantelit yön yli, jotta ne sulavat helpommin. 
Päivällinen: Kalkkunaa, bataattia ja reilusti salaattia. 
Iltapala: Uunilohta ja uunikasviksia, kuten lanttua, porkkanaa, punajuurta. 

Viikot 5-6
 

Aamupala:
 Kaurapuuro kotimaisilla marjoilla ja 1-2 kananmunaa / Marjapirtelö sokeroimattomaan mehukeittoon tai mantelimaitoon. Sekaan kotimaisia mustikoita, mansikoita tai muita marjoja, banaania, avokadoa. Lisää mukaan esimerkiksi 1 rkl hampunsiemeniä ja 2 rkl heraproteiinia tai riisiproteiinia / Muutaman kerran viikossa kahden kananmunan kasvismunakas voihin tai kookosöljyyn paistettuna. Sekaan esimerkiksi pinaattia ja sipulia ja oheen tomaattia, kurkkua, parsakaalia tai muita vihanneksia. 
Lisäksi: 1 kuppi kahvia mustana tai tilkalla kermaa. 
Lounas: Vaaleaa lihaa tai kalaa sisältävä reilu salaatti tilkalla oliiviöljyä / Kanawokki kasviksilla / Halutessasi desi tummaa riisiä tai kvinoaa. 
Välipala: Hedelmä, manteleita 10 kpl. Liota mantelit yön yli, jotta ne sulavat helposti / Marja-hedelmäsmoothie. 
Päivällinen: 
Vaalea lihaa tai kalaa, desi vaaleaa riisiä, kasviksia. 
Iltapala: Uunilohta ja uunikasviksia, kuten lanttua, porkkanaa, punajuurta. 
Ruokajuomana vesi. Nauti heti päivän treenien jälkeen hedelmä ja/tai heraproteiinidrinkki. 

Muista myös nämä! 

1. Liikuntaa joka päivä 

Vuoropäivin aerobinen harjoitus ja lihaskuntoharjoitus, esimerkiksi kuntosalitreeni, kotijumppa tai kahvakuulaharjoitus. 

Aerobisessa harjoittelussa mukana voi olla kevyitä kävelylenkkejä, mutta myös 1-2 rankempi intervalliharjoitus, pallopeli tai tanssitunti. Liikuntaan tottumattomalle puoli tuntia päivässä riittää. Kun kunto kasvaa, lisää liikuntamäärä tuntiin. 

Lisäksi kerran viikossa palauttava päivä, jolloin on hyvä venytellä, joogata tai harrastaa pilatesta. Kysy itsellesi sopiva kuntosaliohjelmaa omalta saliltasi tai ota yhteyttä ammattitaitoiseen personal traineriin. Liiku päivittäin ja monipuolisesti, muista myös hyötyliikunta. 

2. Muista lisäravinteet! 

Ota päivittäin seuraavat lisäravinteet: monivitamiini, B-vitamiinivalmiste, D3-vitamiini, magnesium, sinkki ja Omega-3 rasvahapot. Halutessasi voit nauttia myös ruoansulatusentsyymiä tai suolahappovalmistetta. 

3. Ohjeet annoskoolle 

Annoskoon määrittämiseen oiva mittari on oma käsi: kämmenellinen proteiinia, peukalollinen rasvaa, nyrkillinen hiilihydraatteja ja reilusti kasviksia. 

Lauantai tehoilla ja sunnuntai hitailla…

Rupeaa olemaan viikonloppu taputeltu. Onneks ens viikolla onkin wappu, joten se tuntuu lyhyeltä. Vaikka itse onkin ns. lomalla, niin tosi kiva että hurrillakin on lyhempi työviikko ja päästään aikaa viettämään perheen kesken. On myös tärkeää Benille, että se saa olla iskän kaa kun päivisin mä olen lapsen kanssa kahdestaan.

Perjantai olikin päivä pyhitetty kehon ja vähän parisuhteenkin huollolle, koska tiesin että lauantaina lähden Tampereelle. Mies tuli illalla työmatkalta, joten en malttanut lähteä salille, vaan katsottiin romanttisesti Selviytyjät ja Viidakon tähtöset nauhalta. Oikeaa laatuviihdettä laatuseurassa siis! 🙂
Perjantai-aamuna kävin Tapanilan Terveystalolla huollattamassa totaalijumissa olevia hartioitani. Hieroja ja fysioterapeutti Vilma Kaavi totesiskin tilanteen pahaksi, mutta 45min ammattilaisen käsittelyssä teki ihmeitä! Ehkä noin viikon kestänyt päänsärkyputki saadaan siis hetkeksi katkaistua. Onneksi Vilma antoi luvan treenata ihan entiseen malliin, joten en ainakaan tietosesti pahennna tilannetta.
En muista milloin hartiani olisivat olleet näin jumissa…Tämä on usein (ymmärtääkseni) imettävien naisten ongelma ja se johtuu yleensä vääristä kanto- tai imetysasennoista. Itse kannan Beniä tosi vähän, koska napero viihtyy niin hyvin sitterissä tai leikkimatolla ja imetystyynykin mulla on käytössä. Joku tässä hommassa ei silti toimi. Kai mä yöllä sitten väännän ton rankani sellaiseen sykkyrään, että tulos on tässä. Tähänkin ongelmaan putkirullauksesta olisi varmasti apua… Meidän lähi Prismassa ei vaan ollut tarjolla kun niitä jättimäisiä pilatesrullia ja mulla olis hakusessa enemmänkin sellainen läpimitaltaan n.15cm maksimissaan. Vilman ohjeilla taidan väkertää parista tennispallosta hätäratkaisun…
Mä en tiedä millä hitolla mä saisin itseni tekemään paremmin kehonhuoltoa. Äh, ärsyttää!

Tämä iso rulla tuntuu musta jotenki hankalalta käyttää.. Kokemuksia?


Eilen matkasinkin sitten ah niin ihanaan manseen. Mulle aina nauretaan kun mä jaksan hehkuttaa sitä kaupunkia, enkä mä oikeasti Helsinkiä vihaa, mutta Tampereeseen liittyy paljon hyviä muistoja.

Illalla mun kaverilla oli 30-vuotis bileet ja sanotaanko nyt vaikka näin, että hauskaa oli :D. Rupee olemaan kiintiö täynnä yöjuoksua hetkeksi aikaa! Ensin on puolitoista vuotta ”kuivilla” ja sitten on kahtena viikonloppuna peräkkäin viihteellä, niin tietää käyneensä. Silti täytyy kyllä sanoa, että mulla oli hullun hauskaa ja mikään ei oo niin terapeuttista kuin rakkaiden ystävien seura! Mua aina naurattaa, kun baarissa noi ysärihitit kuulostaakin taas ihan uskomattoman hyvältä. Seottiin täysin kun DJ laitto Waldo’s Peoplen ”You drive me crazy”-biisin soimaan. Onneksi illasta ei oo videomateriaalia…….Kuvia olis kyllä mutta en ainakaan omista kehtaa paljoa julkaista – niin seksikästä kuvamateriaalia on tallentunut puhelimeen!

No totta munassa pala täytyy aina näyttää….tsiisus…



”Huomenna mä aloitan uuden elämän”

Toihan on lähes legendaariseksi muodostunut lause. Olen kuullut sen ainakin 100 kertaa elämäni aikana! Olen joskus hokenut sitä itsekin, mutta enemmän mielessäni. Tämä siis silloin joskus, kun mun liikunta- ja ruokatottumuksissa ei ollut mitään järkeä. 
Toi lause sanotaan yleensä juuri kostean viikonlopun ja siitä seuraavan krapulamässyttelyn jälkeen. Uusi viikko, uusi elämä, paskan syöminen loppuu, käyn salilla joka päivä. 
Mulla itselläni tulee enemmän huono omatunto väliin jääneistä treeneistä, koska sallin itselleni myös herkuttelua eikä mulla enää nykyään ole mitään älyttömiä mättöpäiviä. Olen asettanut alun perin tavoitteeksi neljä salitreeniä viikossa, mutta vain parina viikkona olen päässyt tavoitteeseen. Heti kun viikossa on reissuja, minulla tai miehellä, niin yksi treenikerta tuntuu hukkuvan kiireen keskelle. Tiedänhän minä, että ”aikaa löytyy jos haluaa” ja tiedän myös sen että ”lapsi on tärkein eikä treenit”, mutta mulle tulee fiilis, että olen huono esimerkki ihmisille jos skippaan treenejä. Tänäänkin oli tarkoitus käydä salilla, mutta päivällä oli karmea väsymys ja illalla oli miehen vuoro käydä treenaamassa. Blaah…. Huomenna aloitan uuden elämän.
Iskikö muuten kukaan muu tähän juttuun silmänsä? Rakas, sinusta on tullut pullukka ohjelman vetäjä Jenni Levävaara on suunnitellut kuuden viikon ruokavalion. Tekisi mieli hirveästi testata, ruokavalio kuulostaa järkevältä ja monipuoliselta, eikä se sisälläkkään juurikaan vilja- tai maitotuotteita. Sen lisäksi viimeisten vauvakilojen karistaminen ennen mun ja pankkineidin 60-v spektaakkelia toukokuun lopussa kuulostaa todella houkuttelevalta! Mutta mites ne vappumunkit???