Se on se, kun sikspäkki on saatava hinnalla millä hyvänsä….

Eilen kävin tekemässä ensimmäisen juoksulenkkini, kun synnytyksestä on nyt 3vkoa ja 4 päivää. Tähän mennessä olen vain kävellyt päivittäin reippaasti n.5-10km yhteensä (pari lenkkiä siis päivässä). Eilinen juoksulenkki oli tosin vain reilu 20min ja lähinnä tarkoitus oli koittaa, että a) onko kunto täysin kadoksissa, eli jaksanko ylipäätään enää juosta ja b) miltä kropassa tuntuu. Lisäksi olin todella väsynyt sisällä istumiseen ja pää tuntui räjähtävän! Oli pakko päästä ulos tuulettumaan!
Olin päättänyt, että mikäli alavatsassa tuntuu pientäkään kipuilua, niin lopetan hölkkäämisen välittömästi, koska kuuntelen aina kroppaani. Se kyllä kertoo jos jokin on vialla! Olo oli kuitenkin koko lenkin ajan aivan loistava ja reisien jäätymistä lukuunottamatta hengityskin kulki entiseen malliin! Ihan mieleni palasi viime alkukevään (harvoihin) juoksulenkkeihin ennen kesän puolimaratonia. Joku kipinä silloin ilmeisesti syttyi!
Sen lisäksi olen seurannut fb:ssä ja instassa juoksuhullun kaimani päivityksiä ja kuvia ja hän on entisestään omalla innostuksellaan ruokkinut omaani. Niin se hulluus vaan tarttuu 🙂 !

Screenshot_2015-12-29-19-45-19

Minua ehdittiinkin jo varoittelemaan kohdunlaskeumasta ja asiaan on toki suhtauduttava vakavasti. Kaverillani oli kohdunlaskeuma synnytyksen jälkeen, tosin hänellä syynä taisi olla isokokoinen vauva sekä pitkä ponnistusvaihe. Silti kymys on tosi inhottavasta, joskaan ei mistään hengenvaarallisesta vaivasta. Laskeuma ei todellakaan ole edes mikään harvinainen, vaan se tulee joka viidennelle naiselle. Kohdunlaskeumaan vaikuttaa nuo edellämainitut syyt, lantionpohjan synnynnäinen heikkous, äidin ylipaino ja varmasti myös omalla toiminnalla kohdunlaskeuman syntymistä voi ainakin nopeuttaa! Raskauden jälkeen paikkojen tulisi olla palautuneet, ennen kuin alkaa harrastaa kovin pomppivia lajeja, kuten juuri esimerkiksi juoksua tai jumppia. Tosin epäilen, että määrien täytyy olla kovia siinä vaiheessa, jotta vaurioita syntyy.
Tärkeää olisi pitää tietysti lantionpohjastaan huolta jo ennen synnytystä ja jumpata sitä ahkerasti heti synnytyksen jälkeen!

Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon jokaisen synnyttäneet erilaiset lähtökohdat! Mua huvitti, kun joku kysyi Iltalehden kysymyspalstalla voiko hölkätä 3vkoa synnytykseen jälkeen, jos Minttu Virtanenkin kerta voi?? Nyt haloo hei!!
Pääsenkö minäkin Victorias Secretin malliksi, jos Gigi Hadidkin pääsee???
Järki pitää olla mukana treenatessa, mutta liikunnan välttäminen riskien pelossa ei ole ihan tervettä sekään. Mitään keskustelupalstoja ei kannata ainakaan lukea, koska siellä kaikki ovat joka alan asiantuntijoita! Uskallappas vaan lenkille ennen kuin lapsi on kouluikäinen, niin römpsäsi suorastaan pullahtaa housusta ulos!!
Etenkin vatsalihakset hyötyvät oikeanlaisesta treenistä synnytyksen jälkeen ja palautuvat paremmin. Neuvolassa annettavissa ohjeissakin oli vinkkejä siitä, miten synnyttänyt voi lähteä treenaamaan ja kuinka keskivartaloa voi vahvistaa. Noita liikkeitä voi tehdä vaikka joka päivä ja lantionpohjaa vahvistaa melkein missä vain milloin vain! Juoksuakaan ei pidetä minään riskilajina, jos synnyttänyt on hyvässä kunnossa ja aloittaa varovasti. Lantionpohjan heikkouden huomaa ainakin siitä, jos aivastaessa tai yskiessä tulee pissa housuun!

Jos joku pystyy liikkumaan heti synnytyksen jälkeen, niin hän luultavasti on liikkunut paljon jo ennen raskautta ja sen aikana! Kysymys ei ole aina vain siitä, että kuntoon on pakko päästä hinnalla millä hyvänsä ja itseään ei kestä ilman näkyvää sikspäkkiä! En kiellä, etteikö naisilla ole ulkonäköpaineita, mutta terveellisellä ruokavaliolla saadaan aika paljon tehokkaammin muutoksia keskivartalon kiinteytymisessä, kuin tekemällä hullunlailla lankkuja ja linkkareita! Päinvastoin – sillä voi saada ikuisen pömppövatsan itselleen!
Ainakin itselleni liikunta on elämäntapa; Olen riippuvainen siitä ja se on osa minua! Etenkin nyt, kun arki on pitkälti vauvan imettämistä, niin mulle on henkisesti aivan välttämätöntä päästä reippailemaan. Jos joku ei halua, voi tai pysty liikkumaan raskauden jälkeen, niin eipä se hänestä tee sen huonompaa ihmistä. Jokainen tyylillään! Cheekin sanoin ”sä et oo mä ja mä en oo sä”.
Kannattaa miettiä, miksi ylipäätään liikkuu (oli raskaana, synnyttänyt tai mitä vaan) ja onko taustalla terveet ajatukset. Voin ainakin itse rehellisesti sanoa, että olen niin sinut ainakin itse kroppani kanssa, että en mulla ei ole paineita olla ensi viikolla valmis fitnesslehteen 😀 .

raitapaita2 (1 of 1)

Suosittelen kaikkia synnyttäneitä lukemaan Training Cornerin Raskausliikuntaoppaan, josta saa esimerkiksi hyviä vinkkejä siihen kuinka treenata keskivartaloa synnytyksen jälkeen. Maltti on valttia, mutta terveellä järjellä pärjää pitkälle.

Treenisuunnitelmia ja maiseman vaihdos!

Treenit ovat olleet viime viikkoina enemmänkin unelman tasolla kuin todellista elämää. Kovasti kuitenkin suunnittelen jo tekeväni sitä sun tätä 🙂 ! Ainoa liikunta, jonka olen tähän mennessä onnistunut aikataulujen puolesta toteuttamaan ovat reippaat kävelylenkit ja kotijumppa. Mullahan on täällä kotonakin kaikenlaisia treenivälineitä, joita voin teille esitellä vaikka aivan omassa postauksessa. Sen lisäksi tein viime viikolla todella blondimaisen hankinnan välinerepertuaariini ja siitäkin lisää myöhemmin. Periaatteessa siis omaa olohuonetta kauemmaksi ei tarvitse lähteä kuntoillakseen…hellyhansen3 (1 of 1)Lajit joita tällä hetkellä ”himoitsen” ovat kuntosalitreeni ja juoksu! Olen ajatellut myös ensi kesänä juosta Helsinki City Runin, eli varmaan jollain tasolla jäin hieman koukkuun juoksuun viime vuoden ansiosta! Jos pakkanen ei kipua tästä enää ylöspäin, niin taidan aloittaa tällä viikolla kevyet juoksulenkit. Juokseminen, sauvakävely ja kävely ovat siitä helppoja treenimuotoja, että ulos pääsee milloin vain ja aikaa ei mene treenipaikalle siirtymisiin! Nyt kun Ben on dagiksesta lomalla, niin mulla ne oman ajan muruset on todella kortilla. Tänäkin iltana olen imettänyt kuudesta lähtien non-stop! Nyt mies otti Theon siksi aikaa, että saan syödä ja hieman levähtää! Tässä vaiheessa ainakin omia hermojani kysellään, koska olet koko ajan vauvassa kiinni. Mutta niin sen kai kuuluukin mennä.

hellyhansen2 (1 of 1)

Kuntosalitreenin suhteen tein sen päätöksen, että vaihdan salia. Olen Helsingissä asuessani treenannut kahdella eri salilla; Ensin Tapanilan Erällä, sitten siirryin Eastbody Malmille ja nyt siirryn Tapanilaan takaisin. Ohjasin EB:llä myös asiakkaita ja se sijaitsi todella kätevän matkan päässä meidän entiseltä asunnolta. Eastbodya pyörittävät Mikko ja Niina ovat molemmat todella mukavia ja salilla oli hyvä ohjata asiakkaita. Jollain tavalla kuitenkin kaipasin koko ajan Tapanilan Erälle, koska sinne liittyy paljon muistoja ja se oli pitkään melkein kuin toinen kotini! Muistelen lämmöllä sitä aikaa, kun asutiin vielä miehen kanssa kaksin ja käytiin myös treenaamassa yhdessa – yleensä jopa 5krt viikossa! Nykyään sellaisesta voi vai unelmoida…
Tein kuitenkin päätöksen, että koska Erä on nykyistä asuntoamme niin paljon lähempänä, niin treenaan ainakin toistaiseksi siellä. Lisäksi Erällä saa kotiäidit alennusta ja sehän lämmittää tietysti mieltä!

Katsotaan nyt kuitenkin ensin miten tämä arki alkaa tästä muotoutumaan. Mitään korttia – tai ainakaan kuukausikorttia ei kannata hankkia, jollei salilla pysty oikeasti käymään! Mulla on kuitenkin täällä kotona mm. kahvakuulat, kuminauhoja, leuanvetotanko ym joilla saa jo hyvän treenin aikaiseksi. Silti salille meneminen on eri asia kuin kotona treenaaminen, koska mulle hyvä treeni on kuin meditaatiohetki, jolloin voi keskittyä vain olennaiseen ja tuntemaan sen ihanan polton lihaksissa! llman häiriötekijöitä!!! 🙂hellyhansen4 (1 of 1)

Jahas, vauva kitisee taas. On aika avata baari…

*Tämä kuvissani aiemminkin vilahdellut upea takki on saatu Helly Hansenilta ja on nimeltään W HP Point Jacket. Pakko mainita, että toisin kuin normaalisti valkoisissa takeissa, niin tässä kauluksen vuori on harmaata fleeceä! Eli ei tarvitse heti ahdistua, että kaulus on aivan meikkivoiteessa.
Mulla on koko M, jonka alle mahtuu hyvin vielä paksumpikin fleecetakki.