Yllätys kehonkoostumusmittauksen tuloksissa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Menin keskiviikkona treenaamaan ja huomasin, että JM Syke järjesti kehonkoostumusmittauksia Tapanilan Urheilukeskuksen asiakkaille! Tunnen JM Sykkeen porukan entuudestaan, sillä vuokrasin heidän PT-studiotaan Malmilla ennen kuin jäin äippälomalle. Heillä on siellä täysin rempatut, upeat tilat asiakkaille, jossa on kaikki pelit jä pensselit toiminnallista harjoittelua varten! Viihdyin loistavasti Malmilla, joten kuka tietää vaikka palaankin sinne sitten kun joskus kotiäitiys loppuu. Mulla ei ole oikein mitään suunnitelmia aikataulusta, mutta ehkäpä ensi syksynä teen jo muutamia iltoja viikossa ohjauksia…? Tai ryhmäliikuntaa? Tai en oikeasti tiedä vielä yhtään 🙂 . Liian aikaista sanoa, koska haluan nauttia nyt täysin rinnoin tästä elämänvaiheesta!

k&t_kuvaus (1 of 1)
Kuva viime keväältä

Mutta siis mennäänpä itse asiaan. Eli InBody-mittaukseen.

Ajattelin ensin, etten edes viitsi mennä vaa’alle, koska suoraan sanottuna hirvitti kuinka kehonkoostumus on viime keväästä muuttunut (jolloin olin kuitenkin mielestäni suht kivassa kunnossa). Salitreeneissä olen pystynyt palaamaan jotakuinkin samoihin painoihin mitä viime keväällä, paitsi alakropan liikkeissä, jossa olen tarkoituksella tehnyt pidempää sarjaa. Olen koittanut salilla muutenkin lähinnä totuttaa lihaksia taas kovempaan treeniin ja tehnyt pidempiä, noin 15-20 toistomääriä pienemmillä painoilla ja ”pumppaillen”. Lähes joka treenin jälkeen lihakset on olleet tosi hellänä, eli treeni on totisesti mennyt perille! Huomaan selvästi kropasta silti, ettei se vielä pysty vastaanottamaan mitään tosi kovaa treeniä ja siksi kehoa kuunnelleen edetään.
Kunnollista voimaharjoittelua on takana vasta n.3vkoa, eli sillä tuskin on ollut vielä kovin radikaalia vaikutusta esimerkiksi lihasmassaan, mutta rasva on toki voinut hieman palaa. Paino on pudonnut tasaisesti 0,5kg-1kg viikkovauhdilla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
InBody-mittaus 27.1.2016
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
InBody-mittaus 4.3.2015

Olin tehnyt viimeksi mittauksen tammikuussa tällä samaisella laitteella töissä, joten pidän tuloiksia ihan vertailukelpoisina. Kehonkoostumusmittaukset tulisi tehdä aina samalla laitteella ja suunnilleen samaan aikaan päivästä, jos haluaa vertailla tuloksia. Ennen mittausta ei kannata treenata tai syödä isoa ateriaa. Inbody laitteen mittausta voidaan pitää yleensä hyvin luotettavana, jos mittaaja osaa ohjeistaa oikein asiakkaan. Myös pihtimittauksella voidaan mitata rasvaprosentin määrä luotettavasti, joskin silloin mittaajalta vaaditaan kokemusta kun ”käsipelillä” kuitenkin tulos saadaan. Mäkin olen tehnyt paljon asiakkaille mittauksia Inbodylla ja jos tulos on kuulostanut omituiselta, niin syynä on yleensä ollut käsiin unohtuneet korut.

Eniten mittauksessa kiinnosti itseäni tietysti rasvaprosentti ja lihasmassan määrä (ja etenkin kuinka paljon olen sitä viime keväästä menettänyt!!!). Muita mielenkiintoisia lukuja mittauksessa on mm. viskeraalinen rasva, joka kertoo sisäelimiä ympäröivän, vaarallisen rasvan määrän. Tämä luku voi olla laihallakin ihmisellä melko korkea. Luvun pitäisi jokatapauksessa olla iästä riippumatta aina alle 100 neliösenttimetriä. Sen lisäksi tuloslapussa on kaikenlaista muutakin nippelinappelitietoa.
Vaikka kehonkoostumusmittausta ei kannata tulkita kuin piru raamattua, niin kyllä se ainakin suuntaa antaa. Sen lisäksi siitä näkee, onko esimerkiksi laihduttaessa menettänyt rasvaa (kuten pitäisi) vai lihasta (joka käy usein kuin painoa pudotetaan pikadieeteillä!).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Se mikä oli mulle itselle suuri yllätys oli se, että viime keväästä lihasmassan määrä oli noussut! Aika ihmeellistä, koska en ole punttaillut kovin aktiivisesti loppuraskaudesta eli taukoa tuli useampi kuukausi. Tosin en voi kyllä väittää, että tässä olisi hirveästi lepäiltykään; Loppuraskaudesta muutto ja synnytyksen jälkeen on tuntunut, että olen koko ajan liikkeessä jos en imetä. Eli ihan kiva, että kaikki painonnousu ei ole tullut pelkästään fläsästä!
Huono uutinen sen sijaan oli, että viskeraalinen rasva oli noussut (tosin sen voi kyllä ilman mittaustakin arvata katsomalla peiliin…).
Tärkeimmät luvut kuitenkin tässä

Tulokset 4.3.2015 / 27.1.2016

Paino 63.1kg / 68.8kg (+5.7kg)
Lihasmassa 27.7kg/28.7kg (+1kg)
Rasvamassa 13.3kg / 17.3kg (+4kg)
Rasvaprosentti 21.2 / 25.1 (+3.9%)
Viskeraalinen rasva 58.4cm2 / 74.9m2 (+16.5cm2)

Seuraavan mittauksen voisi tehdä vaikka kevään lopussa jos ja kun tässä pystyn kevään aktiivisesti treenaamaan! Tällä hetkellä kropassa tuntuu ainakin tosi hyvältä ja otan kaiken ilon irti niistä lyhyistä hetkistä, jotka raudan parissa tai lenkkipolulla saan viettää 🙂 !

#tbt : Elämäni paras kunto

#tbt

”Throwback Thursday. Used on Instagram when you post an old picture of yourself on Thursday. Old pic should be from a different era of your life, not last week. Bonus points if you theme it to the time of year you are posting e.g old Halloween pic at Halloween”kisadieetti12_2 (1 of 1)

Tämä ei ole instagram, mutta torstai sopii tälle postaukselle loistavasti!
Löysin nimittäin iPadin albumista kuvia, joita olin ottanut ollessani kisadieetillä 2012. Järkyttävä ajatella, että siitäkin on niin kauan – varsinkin kun miettii, että mä oon korkeintaan 25-vuotias 😀 ! Tasan neljä vuotta sitten olin siis koko kevään dieetillä valmistautuessani bikinfitnesskisoihin, jotka olivat olleet jo vuosia unelmani (tai no ei varsinaisesti bikinifitness, koska sitä lajia ei suomessa edes ollut ennen vuotta 2011). Olisikohan Turun kisat olleet toiset tai kolmannet suomessa koskaan käydyn bikinikisat. Naurattaa, miten onnettomilla tiedoilla kisaan menin, koska ei oikein ollut mitään mistä ottaa mallia. Suunnilleen youtubesta katseli amerikkalaisia kisaajia ja koitti sieltä imeä jotain vinkkejä miten niillä korkkareilla kannattaisi tepsutella. Yhdet posetreenit taidettiin järjestää silloin keväällä.
Itse laji oli siis vielä ihan lapsenkengissä. Kaikki tytöt pituuteen katsomatta (kilpailijoita taisi olla 7??) seisoivat lavalla rivissä ja Anna Virmajoki dominoi täydellisesti niitä kekkereitä. Olin valmistautunut kisaamaan myös syksyllä, mutta raskaus (joka oli ylläri, minullahan ei ollut nomaalia hormonitoimintaa enää loppudieetillä) muutti suunnitelmat. Siinävaiheessa tosin joku fitnessdieetti muuttui aika toissijaiseksi asiaksi elämässä.

En enää sen enempää palaa dieettiin koska niitä vanhoja postauksia voi jokainen lueskella blogista. Dieetti oli kuitenkin hirveän raskas mutta samalla antoisa ja aikamoinen kokemus! Sen aikainen elämä tuntuu nyt jotenkin tosi kaukaiselta, kun on kahden lapsen äiti ja elämässä arvot menneet aika lailla uusiksi. Olen aika paljon pohtinut näin jälkeenpäin kuinka paljon tuollaisessa dieettaamisessa lopulta edes on järkeä, vai oliko se vain ensimäisen kerran haparointia ja epävarmuutta. Vaikka en kaipaa enää sitä ajanjaksoa elämässäni mitenkään erityisesti, niin tottakai pieni ylpeys itsestä ja siitä uurastukesta valtaa mielen katsoessa tuota kuvien vartaloa. Itse kisakunnossa ylimääräistä ”fläsää” toki oli liikaa ottaen huomioon lajin vaatiman kireyden, mutta muuten kyllä tuo pari viikkoa ennen kisoja otetun kuvan kunto on omaan silmääni aika nappi!kisadieetti12 (1 of 1)

No, vanhoja on turha haikailla ja synnytyksetkin muovaa kroppaa usein pysyvästi. Mulla on tosin hyvin leveä ”synnyttäjän lantio” luonostaan (ei sekään mikään biksukisaajaan valttikortti) ja rasva kerääntyy helposti etenkin alaselkään ja kylkiin. Mun on siis turha odottaa saavani edes mitään superkapeaa keskivartaloa ja no… Ehkäpä se nyt ei ookkaan elämässä ihan ykköstavotteissa muutenkaan 😀 . Myönnän silti, että mä haluan olla paras versio itsestäni ja kuten aina jaksan paasata, niin elintavat näkyvät myös ulospäin! Uskon hartaasti voimaharjoitteluun ja siksi se kuuluu myös mun viikottaiseen ohjelmistoon. Salilla todella saa raameja omaan kroppaan ja ainakin itse toivoisin saavani tänä vuonna hieman muotoa etenkin olkapäihin. Saattaa kuulostaa jonkun mielestä turhamaiselta, että kohta 33-vuotias kotiäiti unelmoi pyöreistä olkapäistä, mutta mulle oman kropan muokkaaminen on intohimo! Sen voi tehdä järkevästi syöden ja pitämällä muutenkin treenimäärät kohtuullisina.

Tavoite on jo otettu, koska päädyin eilen aivan vahingossa InBody-kehonkoostumusmittaukseen! Huomenna ajattelin postauksessa vertailla viime keväisiä ja eilisiä tuloksia. Saatte nähdä kuinka rasvaprosentin ja lihasmassan määrälle on käynyt vuodessa! 🙂

Milloin te olette olleet elämänne parhaassa kunnossa (siis silmämääräisesti) vai onko se aika kenties vielä tulossa 😉 …?

Ps. Muistakaa, että The Butik luonnonkosmetiikan verkkokauppaan on 8.2 asti voimassa koodi FITYOUTOO, jolla saat -15% ostoistasi pois! En hyödy rahallisesti tästä. 🙂