Mikä tekee täydellisen treenin?

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

Aloin eilen ennen treenaamaan lähtöä etsimään kadonnutta Tafferin vetoremmiä. Se on nyt toista viikkoa jossain tosi hyvässä piilossa ja olen vaan toivonut, että se tupsahtaa jostain yht äkkiä eteeni! Keksin tämän postausaiheen juuri kadonneen vetoremmin takia, koska ne ovat yksi erittäin tärkeä osa onnistunutta treenikokonaisuutta: Hyvät vetoremmit!

Tappaja-ilmeellä :D !!!
Tappaja-ilmeellä 😀 !!!

Mitä sitten vaaditaan täydelliseen treeniin?
Jos lähdetään ei materialistisista asioista, niin itselläni ruokailu ennen treeniä vaikuttaa paljon siihen, mitten koko homma tulee menemään. Ruokailu on todella yksilöllinen juttu ja siinä missä joku vetää kunnon pasta carbonarat ennen punttia, niin toinen tyytyy juomaan kupin kahvia banaanin kera. Itse kuulun mieluummin ehkä jälkimmäiseen porukkaan. Eilen söin niittäin noin reilu tunti ennen treeniä lanttulaatikkoa (meillä ei ollut mitään jääkaapissa…that’s why…) ja olo oli semisti tukkoinen kun pääsin salille. Ei hyvää evästä ollut lanttulaatikko ennen treeniä siis.

Treenin ajankohdalla on myös erittäin suuri merkitys. Jos saisin valita mieleni mukaan, niin treenaisin 12-14 aikaan, jolloin olen parhaimmillani (muutenkin kuin ulkonäöllisesti, heh heh). Silloin aamusta ja heräämisestä on mennyt sen verran aikaa, että kroppa on ehtinyt energisöityä ja aamupala sulaa riittävästi. Syön nimittäin välillä aika ison aamupalan, jonka sulamiseen menee muutama tunti. Mieluiten siis treenaamaan aamupäivällä tai heti keskipäivän jälkeen!
No, käytännössä pääsen kuitenkin lähes aina salille vasta klo.18 jälkeen. Joskus tiukan paikan tullen saatan jaksaa raahautua vielä ysinkin aikaan, mutta siihen aikaan on turha odottaa enää ihmeitä.

Reebok Nano 5.0
Reebok Nano 5.0 TÄÄLTÄ*

Mitä tulee kamaosastoon, niin tärkeimmät ovat kengät, langattomat kuulokkeet ja vetoremmit. Ja tässä järjestyksessä! Vertailin taannoin blogissa eri treenikenkiä ja harkitsin aivan liian kauan uusien treenikenkien hankkimista! En voi tajuta mikä niiden hankkimisessa oli niin ylivoimaisen vaikeaa??? No, nyt joulun alla kotiutin itselleni uudet Reebokin Nano 5set. Olen niitä vasta muutamia kertoja ehtinyt käyttää ja pakko sanoa, että vaikka ne ovatkin 10 kertaa paremmat kuin entisen Nike Freet, niin en ole täysin vakuuttunut – VIELÄ! Jostain syystä vasen kenkä vähän hankaa jalkapöydän päältä kun pohja taittuu. Kokeilen niitä vielä kerran ja jos ne ei ala tuntumaan omilta, niin myyn ne ja kokeilen jotain toista mallia. Ehkä hankin jalkatreeniin kunnon painnonnostokengät, esim. Adidas Powerlifterit*. Niken Metconeista on nyt tullut aivan die for -väri, eli musta jossa ruusukultaiset yksityiskohdat! Jostain syystä kulta yhdistettynä mustaan ja valkoiseen miellyttää eniten omaa silmää. Olisi ehkä paras vuorotella kaksi kenkiä ja pitää ainakin jumpissa ihan omat kengät.nike_metcon_2

puma_pulsextnike_dualfusionLangattomien kuulokkeiden hankkimisestakin olen täällä blogin puolella jauhanut. Päädyin ostamaan reissusta jotkut halvat kopiot, jotka palvelikin ihan ok:sti siihen asti, kunnes johto meni yks kaks poikki! Ai mitä, eikö muka 20€:lla saa laatua???
Nyt mulla on ollut lainassa miehen Senz-merkkiset kuulokkeet, mutta ne ovat vaan jotenkin tosi hölmön näköiset pääässä. En tiedä kuinka relevantti tällainen asia nyt on, mutta rumat mitkä rumat. Kaverini sai joululahjaksi Bosen langattomat kuulokkeet, joten kuuntelen nyt hänen kommenttinsa niistä. 170€ on kyllä TODELLA rapsakka hinta kuulokkeista….

Send langattomat kuulokkeet
Send langattomat kuulokkeet
Tafferin vetoremmit
Tafferin vetoremmit

Mutta tällainen oli mun ”vaatimuslista” onnistuneen treenin toteutumiselle! Toivotaan nyt, että löydän sen toisen vetoremminkin jostain. Eilen piti nimittäin kaivaa vanhat old school-remmit kaapista ja aika kömpelöt ne on kun on tottunut niihin helppoihin läpyskä-mallisiin. Voin kyllä erittäin erittäin lämpimästi suositella noita Tafferin vetoremmejä ja voin vannoa, että ovat jokaisen euron arvoiset. Ja kotimaiset!!! Kun kerran treenaa noiden kanssa, niin on myyty!

Mitkä on edellytyksen teillä onnistuneeseen treeniin??

Ps. Skypevalmennukseen paikat ovat täyttyneet nopeasti ja otan vain 5 valmennettavaa kerrallaan! Laita sähköpostia jos olet kiinnostuntut joko etävalmennuksesta tai live-tapaamisesta, niin tehdään yhdessä sinulle sellainen ruokavalio ja treeniohjelma, jolla saat tuloksia ilman klo.05 aamulenkkejä ja nälkiintymistä 🙂 .

 

Kuinka ruokavalioni on muuttunut 10 vuodessa?

Edellinen postaukseni 84kg vs. 60kg oli megasuosittu, joten ajattelin vielä jatkaa hieman samasta ennen/nyt -aiheesta.sannanruokakassi3

Ajattelin tässä postauksessa avata teille lukijoille millainen ruokavalioni oli ennen elämäntaparemonttia (eli mennään 10-15v taaksepäin) ja millainen se on nykyään – siis tyypillisesti. Syön nykyään todella vapaasti, vaikka toki mullakin on kausia kun tekee mieli ottaa pieni kurinpalautus! Joskus saatan jopa merkitä jotain ruokia kalorilaskuriin, mutta lähinnä mielenkiinnosta. Haluan pysyä hieman kartalla siitä, kuinka paljon syön päivittäin kaloreita. Painonhallinta vaatii sen verran huomiota. En kuitenkaan lähes ikinä punnitse mitään ruokia (ja jos punnitsen, niin silloin se liittyy jollain tavalla ruokavalioden tekemiseen, eli työhöni).

Mennäänpä kuitenkin aikakoneella ainakin 10-vuotta taaksepäin. Siis siihen aikaan, kun olin reilusti isompi.
Muistathan, että puhun itsestäni ja omasta kokemuksestani. Kokeukseni eivät siis päde välttämättä sinuun.

Asuin silloin Tampereella Jankassa yksin ja välillä kaksinkin. Painoni jojoili, eli välillä paino alkoi kutosellakin, mutta saattoi nousta 10kg vuodessa. Kunnes TAAS onnistuin nipistämään kiloja. Tiesin kyllä jotain ruokavalioon liittyvistä asioista, mutta mulla ei ollut motivaatiota toteuttaa järkevää ruokavaliota ja aina lopulta päädyin valitsemaan sen huonomman vaihtoehdon. Olin väsynyt ja sanon suoraan – myös laiska! En oikein osannut kokata mitään, saati harjoitellut sitä, joten söin aika paljon valmisruokaa ja hain pikaruokaa kotiin. Suurin lempparini oli ”kiinalainen” (joka nyt ei kiinalaista ruokaa ole nähnytkään) ja hain tosi usein Kalevan ”kinkkigrilliltä” friteerattua kanaa ja kana käägiä. Tuollainen annos on lähinnä hiilaria ja rasvaa.

Rullakebab kuuluu edelleen suuriin suosikkeihini!
Rullakebab kuuluu edelleen suuriin suosikkeihini!

Ihan naapuriini rakennettiin Lidl, jonka valikoimista löytyi sekä suulle, että etenkin pienituloisen kukkarolle sopivia vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja kuten kalapuikot, lihaperunasoselaatikko, lihapiirakat, kevätrullat, sekä tietenkin 4pack suklaamuffinseja. Rakastan ja olen aina rakastanut paakkelsia ja mielellään suklaista kiitos! Elin pääosin hiilareilla.
Aamuisin söin usein muroja maidolla tai paahtoleipää. Päivällä söin töissä jotain lounasruokalasta (paljon leipää!!) ja iltaisin sitten kotona jotain valmisruokaa. Viikonloppuisin maistui siideri ja makeat liköörishotit. Ja tietysti karkki!!!
Yksi ongelma oli varmaan juurikin se, etten osannut oikein valmistaa mitään kunnon ruoka itse. Siksi päädyin usein syömään valmisruokaa, jossa oli pääasiassa hiilareita ja rasvaa. Koska rahat oli tiukalla, niin en raaskinut ostaa vihanneksia, koska pelkäsin niiden vain lentävän lopulta roskiin. Ajatusmaailmani oli tyystin erilainen mitä tänä päivänä ja koko ”tulokulma” ruokavalioon on aivan eri.
Mitä tulee ruokailurytmiin… No, usein söin 2 kertaa päivässä; Aamulla aamupalan ja illalla jäätävän kokoisen kasan ruokaa. Usein olin ihan ähkyssä.kanawokki6 (1 of 1)

Nykyään pidän kovasti ruoanlaitosta, vaikka syönkin usein etenkin yksin kotona ollessa tosi tylsästi. Mun ruokafilosofiasta on n.50% herkullista makua ja toinen 50% minusta syö sitä, mikä on helppoa ja terveellistä ja YKSINKERTAISTA. Tämä voi siis olla riisiä ja paistettua jauhelihaa sekoitettuna pakastevihannesten kanssa. Jos jaksan, niin viikonloppuisin etsin netistä jonkun herkullisen kuuloisen reseptin ja silloin en ajattele niinkään terveellisyyttä ekana.
Ruokavaliostani on lähes täysin hävinneet rasvaiset leivonnaiset, koska en voi niitä vatsani takia enää juurikaan syödä. Ennen ranskalaiset ja lihikset olivat ihan perus arkiruokaa. Kasviksia koitan syödä runsaasti, tosin tässä asiassa jaksan toisinaan tsempata paremmin. Siksi mulla on käytössä viherjauhe, jonka ruohoisesta mausta ”nautin” joka aamu! Myönnän, että edelleen kasviksiin liittyy välillä viitseliäisyyden puute käydä läpi sitä jumalatonta kuorimis- ja pilkkomisshowta! Käteni eivät kestä minkään raakojen elintarvikkeiden käsittelyä, joten sekin vaikuttaa asiaan. Siksi usein kotona turvaudun pakastevihanneksiin. Haaveilen muuten mehuprässistä. Suositelkaa hyvää ja tehokasta!verso6 (1 of 1)

Aikojen saatossa olen lisännyt ruokavaliooni paljon hyviä juttuja, jotka sopivat omalle vatsalleni: Käytän esimerkiksi lähes päivittäin erilaisia siemeniä (pääasiassa pellavan- ja auringonkukansiemeniä), erilaisia leseitä, paljon marjoja, jonkun verran superfoodeja ja tämän lisäksi pyrin syömään joka päivä hyviä pehmeitä rasvoja reippaasti ja välttämään kovia. Tässä nyt siis vain muutamia juttuja mainitakseni.
Siitä kuitenkin pidän kiinni, että kun herkuttelen niin en osta enää mitään kaupan kökköpullia vaan teen kotona itse! Olen edelleen aikamoinen herkkup*rse, eli en todellakaan sylje lasiin. Jossa on suklaapirtelöä 😉 .

Marjakupit, joiden idean bongasin IG:stä! Superhelppoja tehdä ja nam miten herkullisia...
Marjakupit, joiden idean bongasin IG:stä! Superhelppoja tehdä ja nam miten herkullisia…
Tein joulupäivänä raakasuklaatryffeleitä Foodinin raakasuklaan valmistuspaketista (makuna chai).
Tein joulupäivänä raakasuklaatryffeleitä Foodinin raakasuklaan valmistuspaketista (makuna chai).