Lopeta painon jatkuva kyttääminen!

*Sisältää mainoslinkkejä

*Postaus sisältää mainoslinkin

Iik, taas tuli viikonloppuna 400g lisää painoa! Ei muuta kuin äkkiä lenkille!

Nike trikoot TÄÄLTÄ* (alennuksessa!!) / Takki David

Niinkuin olen kertonut teille blogissa, niin aika harvoin käyn vaa’alla eli tarkkailen painoani. Meillä on töissä salilla vaaka, joten katson ehkä kerran viikossa miltä luku näyttää. Onko painolla kuitenkaan itselleni merkitystä?? Ei ole! Nään kyllä peilistä ja tunnen nahoissani, jos olen erityisen turvonnut tai erityisen timmissä kunnossa.
Painoni on pysytellyt nyt yli puoli vuotta 3kg:n sisällä. Enkä oikein jaksa uskoa, että se tästä enää kovinkaan paljon putoaa.

Moni kuitenkin seuraa painoaan ihan hysteerisesti ja käy vaa’alla pahimmillaan monta kertaa päivässä! Tapa on todella haitallinen ja ajaa vääristyneisiin ajatuksiin nopeasti. Tässä kolme tärkeintä ohjettani teille kaikille:

  1. Älä käy vaa’alla päivittäin. Kerran viikossa tai harvemmin riittää!
  2. Älä analysoi jokaista sataa grammaa tai etsi väkisin ”syyllistä” pienelle painon nousulle.
  3. Seuraa painoa pitkässä juoksussa, esim. puolen vuoden ajalta.

Paino voi vaihdella lukemattomista eri syistä! Etenkin meillä naisilla kuukautiset voi nostaa painoa parikin kiloa nesteen muodossa, kuten varmaan moni teistäkin on huomannut. Lisäksi treeni ja etenkin voimaharjoittelu kerää lihakseen nestettä, jolloin paino yleensä nousee hetkellisesti. Ja hei, niinkin ihmeellinen syy kuin RUOKA voi nostaa painoa hetkellisesti; Ruokamassa painaa, eikä se tarkoita, että ruoka ”automaattisesti” on heti muuttunut läskiksi!

Myös hiilihydraatit ja suolainen ruoka keräävät nestettä ja tämä on huomattavissa etenkin silloin, kun syö muuten siististi ja yht äkkiä vetää vaikka lomalla reilusti herkkuja. 1g hiilaria kerää n.3g nestettä, joten painon nousu on siis täysin normaalia!  Neste poistuu itsestään kehosta juomalla reilusti vettä ja harrastamalla liikuntaa. Miksi kiusata itseään menemällä heti herkkupäivän jälkeen vaa’alle vain todetakseen, että ”mä oon taas lihonu, päivä pilalla”…?

Älä anna siis painon määritellä päiväsi onnistumista tai epäonnistumista! Keho ei ole mikään kone ja sen toimintaan vaikuttaa muukin kuin se, kuinka monta kaloria laitat suustasi alas! Vaikka koittaisit laihtua, voi paino olla huono mittari etenkin matkan edetessä. Vaikka paino joinakin viikkoina nousisi, niin se ei tarkoita, etteikö rasva väistyisi lihaksen tieltä! Olen itsekin pienentynyt tasaisesti, vaikka paino ei ole juuri vaihdellut.
Jos paino kuitenkin lyhyen ajan sisällä nousee tai tippuu rajusti, niin kannattaa hakeutua lääkärin puheille, koska silloin kyse voi olla terveydellisestä vaivasta.

Nyt rehellisesti; Kuinka usein käytte vaa’alla ja miksi?

Elämää mättöviikonlopun jälkeen!

”Syötkö SÄ muka suklaakakkua??” kysyi siskoni perjantaina.
OH YES! Todellakin syön ja tämä todistaa sen, että näämme melko harvoin. Suurin osa lähipiiristäni tietää, että mä en koskaan kieltäydy kun tarjolla on herkkuja! Kakku, karkki tai keksi, give it to me!

Siskoni synttärikakku oli suklaata aika monessa kerroksessa 😀 !

Useimmille on tuttu käsite ”mättöpäivä” tai ”vapaasyöntipäivä”, jolloin poiketaan hetkeksi ns. normaalista ruokavaliosta. Itse kyllä kannustan sellaiseen terveelliseen ruokavalioon, jota jaksaa noudattaa päivästä toiseen ja siinä on kuitenkin liikkumavaraa. Muuten kituutteluun kyllästyy jo parissa viikossa. Joku punainen lanka ruokavaliossa kannattaa kuitenkin olla, koska se yleensä helpottaa arjessa ja auttaa myös painonhallinnassa, etenkin jos sen kanssa on vaikeuksia. Ruokarytmi, kasvikset ja riittävän isot annokset ovat kaiken a ja o. Välillä kannattaa kuitenkin relata, koska se terveellisyys ei saa mennä överiksi. Jos jokaista kaloria pelkkää, ollaan jo syömishäiriön ovia kolkuttelemassa.
Itse syön aika yksinkertaisen terveellisesti normaalisti, koska en jaksa arkena laitella kovin monimutkaisia ruokia. Herkuttelen myös vähän fiiliksen mukaan eli silloin kun tarjolla on jotain hyvää – harvoin kovin harkitusti. Saatan kotona ottaa muutaman karkin illalla tai syödä aamupalalla croisantin vapaapäivän kunniaksi. Homma ei lähde lapasesta ja osasyynä on juuri se, että en halua edes olla mikään 100% täydellisen #fitlife.

Latte + macaron-leivos = Täydellisyys

Aika harvoin tulee kuitenkin vedettyä monta päivää putkeen sellaista herkkufiestaa mitä viime viikonloppuna! Olin siskoni luona käymässä ja halusin jotenkin unohtaa ihan kaiken ja nollata kropan ja pään. Päätin, että otan koko viikonlopun rennosti ja otan myös vähän lomaa kaikenlaisesta terveyshörhöilystä eli jätin viherjauheet kotiin! Tulikin jo vähän korvista!!
Viikonloppuun ( ja pohjattomaan vatsaani) mahtui suklaakakkua, irtokarkkeja, suklaata, pannukakkua, hampurilainen, nachoja ja okei, yksi kanasalaatti! Söin just sitä mitä teki mieli ja kun pääsin yksin Tampereen keskustaan niin herkuttelin kahviloissa lateilla ja macaronseilla. Vielä ennen kotiinlähtöä hain Punnitse & Säästä -liikkeestä pähkin….Suklaapäällysteisiä pähkinöitä!
Mä myös tiesin, että kun yhden viikonlopun syö mitä sattuu, niin tällä viikolla on taas helppo palata vanhoihin, hyviksi todettuihin tapoihin. Siis sen jälkeen kun oon oikeesti piereskellyt koko viikonlopun hah hah!

Okei, siis voiko sanoa syöneensä hampurilaisen kun on syönyt tämän? Ei kannata mennä Tampereella Izakaya Nomuun ainakaan hampparille…. Oli kyllä aikamoinen pettymys, kun 50min odotuksen jälkeen tämä tuotiin eteen… Ja hintaa 11€!

Mulle ei ole olemassa oikeastaan ”hyvää” tai ”pahaa” ruokaa, koska kaikelle on aikansa ja paikkansa. Toki toinen ruoka tekee paremman olon kehoon kuin joku toinen ja se on itselleni aika hyvä mittari.
En söisi suklaakakkua kuin erityistapauksessa aamupalaksi, koska luultavasti illan ruokailut menisivät miten sattuu. Tarvitsen KUNNON aamupalan, joka pitää nälkää.
Ihan samalla tavalla en normaalisti käyttäisi viikon seitsemästä päivästä neljää herkutteluun joka viikko. Silloin saisin juosta joka päivä maratonin, jotta mahtuisin vaatteisiini!! Näin reilu 30v aineenvaihdunta ei ole enää parikymppisen luokkaa. Harvan systeemi kestää sellaista lautasmallia turpoamatta. Silloin tällöin voin kuiteskin vetää muutaman päivän överiksi 🙂 .

Kuinka helppoa/vaikeaa sulle on päästää irti niistä normaaleista ruokailutottumuksista, eli tuleeko koskaan vedettyä mitä sattuu useampi päivä??
Jos oikeasti voisit syödä mitä tahansa ilman ikäviä seuraamuksia, niin eläisitkö epäterveellisemmin kuin nyt?