Missä välissä tässä ehtii muka palautua??

Liikunnanohjaajan työ on todella fyysistä ja huomaan palautumisen vaikeuden todella paljon helpommin, kuin 10-vuotta sitten! Silloin kroppa kesti muutenkin kulutusta vähän eri tavalla ja saatoin esimerkiksi pärjätä ihan muutaman tunnin työunilla just fine! Eikä tehnyt tiukkaakaan! Vielä noina aikoina en tehnyt fyysistä työtä, vaan olen työskennelly täysipäiväisesti liikunta-alalla oikeastaan vasta vuoden 2011 jälkeen.

Olen kertonut blogissakin, että viime toukokuussa olin kohtalaisen piipussa! Olin niin kyllästynyt liikuntaan kauden loputtua, etten kahteen viikkoon edes ajatellut treenaamista! Olin varmasti jonkinlaisessa hetkellisessä ylirasitustilassa ja itse huomaan sen ensimmäisenä siitä, että into liikuntaan häviää. Lisäksi kroppa käy usein niin ylikierroksilla, että nukahtaminen on vaikeaa. Normaalisti olen todella hyvä nukahtaja!

Kirjoitin viikonloppuna aiheesta Miksei voi vaan myöntää, että väsyttää? joka herätti tavallaan mut ajattelemaan sitä miten voisin edesauttaa omaa jaksamistani?  Nyt ollaan taas tilanteessa, että saan ihan tosissaan miettiä miten palaudun fyysisestä työstä! En tietenkään halua, että työ imee kaikki mehut ja kotona jaksan vain maata sohvalla. Varmasti moni fyysistä työtä tekevä tai tehnyt tietää mitä tarkoitan. Yksi syy siihen, miksi olen miettinyt alan vaihtoa on juurikin se, että haluan olla kotona aktiivinen lasten kanssa ja urheilla myös vapaa-aikana. Liikunnan ohjaaminen on ihanaa ja rakastan sitä, mutta kropalle se on säälimätöntä hommaa. Sitä jaksaa ehkä paremmin, jos kotona ei odota toinen työmaa 😀 …..

Miten sitten edistää omaa palautumista?

Työstä palautuminen on vähän eri juttu, kuin yksittäisistä treeneistä palautuminen! En ehkä liiku niin kovaa ohjaustyössä, kuin vaikka treenatessani salilla, mutta rasitusta tulee useita kertoja päivässä. En ole käyttänyt sykemittaria, mutta epäilen liikkuvani aserobisella alueella tai maksimissaan hieman kovempaa. Lisäksi työ sisältää jonkun verran ihan kävelyä ja tietysti työmatkoihin liittyy siirtymisiä kävellen (hankin auton siksi, että lapsia ei tarvii viedä ja hakea enää pyörällä!). Jos on kovin fyysinen työ, niin mun mielestä on ihan viisastakin välttää ylimääräistä hyötyliikuntaa, koska sillä yksinkertaisesti suojaa kroppaansa! Jos esimerkiksi polkisin polkupyörällä työmatkat (15km per suunta) ja siihen vielä yhdistettynä satunnaiset yövalvomiset, niin en kyllä jaksaisi!

Yksi tärkeä, ellei tärkein asia on tietysti uni ja lepo! Koitan kiinnittää yöuniin erityistä huomiota, etenkin kun joudun heräämään useimpina aamuina tosi aikaisin! On ollut muuten aikamoinen muutos, kun kiireettömät aamut on muuttuneet kukonpierun aikaan soivaan herätyskelloon! Viikonloppuna nukun hyvällä omallatunnolla päiväunet! Rentoutua ja levätä voi tietysti muutenkin kuin nukkumalla ja ensi viikonloppuna olen lähdössä bloggaajareissulle Lohjalle viettämään ansaitun tauon työstä ja pikkuriiviöistä!

Yksi mikä on mun lempparilihashuoltoa ja ihan paras juttu palautumisen kannalta on hieronta!! Varasin ensi viikolle ajan taas hierojalle ja tänään koitin myös ekaa kertaa värisevää foamrolleria, joka tuntui IHANALLE! Oletteko kokeilleet??? En oo vielä ehtinyt kyttäämään mistä niitä voi tilata, mutta mun on pakko saada sellainen kotiin! 

Viimeisenä on tietty vielä mainittava ruokavalio, jota en kyllä ole muuttanut hirveästi. Toki väsyneenä siinä on vaikeampaa tsempata ja olisi niin helppo vaan elää jollain valmiilla proteiinijuomilla. Lisäksi mun hiilarihimo on ollut aika huipussa ja tänään pelkästään olen vetänyt kiduksiini aamupalaksi kauraleipää, lounaaksi jonkun 10 palaa sushia, päivälliseksi mm. bataattiranuja ja pari pientä korvapuustoa jälkiruoaksi. Eikä tunnu missään! No, ehkä näitä aterioita vois kuitenkin vähän järkevöittää tästä.

Miten fyysistä työtä te teette ja kuinka väsyneitä olette työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin?
Onko liikunta enemmän kävelyä, nostelua, vai millaista liikuntaa? Minkä olette kokeneet hyväksi palautumisessa?
Nyt kaikki kommentoimaan, haluan lukea teidän kokemuksia! 🙂

Lue myös:

Voiko treenin jälkeistä lihaskipua estää?

Miksei voi vaan myöntää, että nyt just väsyttää?

*Postaus sisältää mainoslinkin

Katson puhelimen näytöllä jumppaavaa Kayla Itsinesiä. Kyykky, hyppy, kyykky, hyppy. Näyttää kivalta ja tehokkaalta. Ihan voisin jumpata vaikka tuossa metrin päässä sohvasta, jolla nyt makaan. Helppoahan se olisi kun jaksaisi. Vaan kun ei jaksa.

Miten voi olla, että sunnuntaina jo klo.14 olen jo aivan poikki? Kärsinkö mä jonkun hivenaineen puutteesta? Anemia? Liikaa hiilareita? Nukuinko kuitenkin liian vähän, vaikka sain nukkua koko yön vain yhdellä herätyksellä? Ei, kyllä sen täytyy olla vain tämä elämä, joka väsyttää juuri nyt!
En silti missään nimessä ole vain maannut koko päivää; Siivosin kodinhoitohuoneesta pyykkishown, lajittelin poikien vaatteet niin, ettei kaappiin jää liian pieniä vaatteita, laitoin uuden koneellisen tulemaan, tein varmaan 5kg kaalilaatikkoa ja pesin kuiva-ainekaapin. Onhan siinä jo aika paljon kaikkea, vaikkei omasta mieletä oikein mitään.

Aloitin keskiviikkona työt kokopäiväisenä liikunnanohjaajana, jotka jatkuu näillä näkymin joulukuun puoleenväliin. Tiedän, piti siirtyä pois jo alalta, mutta sain aika hyvän tarjouksen ja kivasta paikasta! Työ on päivätyötä paria iltavuoroa lukuunottamatta ja kk-palkka kuulostaa turvalliselta ajatukselta. Ainoa mitä taas mietin on työn fyysisyys, vaikka nyt mulla ei ole aivan tappotahti, eli n.3-5 jumppaa vain päivässä ja loppu on suunnittelu- ja toimistotyötä. En ehkä ota ollenkaan illoille ryhmäliikuntaa nyt syksyllä, koska on oikeasti opittava sanomaan ei, että kroppa ehtii palautua. Nyt vaan mietin, että meneekö homma taas siihen, että olen joka viikonloppu aivan puolikuollut…? Huomaan nimittäin selkeästi, että kroppa kaipaa enemmän aikaa ja lepoa kun on tälläinen työ. Kotona tekisi usein mieli vaan maata.
Eilen(kään) en jaksanut mennä salille ja koitin lohduttaa itseäni, että tein kaikkea muuta hyödyllistä (kuten selaisin mm. Zalandon aleja, jossa kaikista ostoksista saa -25% vielä tämän illan!!!!)* koska tarviin töihin uudet kengät.
Ajattelin, että huomenna sitten tuplainnokkaana bodaamaan! Nooo….. Innostus on kyllä tällä hetkellä paremminkin sanottuna -2! Ulkonakin oli koko päivän todella kaunis sää, mutta pääsin vasta viiden aikaan ulos kun mentiin koko jengi Haltialaan. 

Mun on jotenkin hirveän vaikea antaa itseni olla ihan luvan kanssa väsynyt! On tosi vaikea vain olla ja koen nopeasti huonoa omaatuntoa pelkästä löhöilystä! Sen takia meen mieluummin lomalle ulkomaille tai edes maalle, koska siellä en voi koko ajan säätää jotain. Eikö vaan voisi myöntää, että hei, nyt oon tosi väsynyt tästä viikosta ja nyt mun on lupa levätä? Onko pakko heti sille vapaalle päivälle sopia mielessään sellainen treeni, jossa kropasta revitään varmasti viimeinenkin energihiukkanen irti???

Mä tiedän, että oon ehkä itsekin bloggaajana ollut joskus syypäänä sille, miksi joku teistä saattaa tuntea huonoa omaatuntoa väsymyksestä. Multa on monesti kysytty, että miten hemmetissä jaksan liikkua ja syödä terveellisesti ”koko ajan” kaiken härdellin keskellä? Mun vastaus tulee tässä: EN AINA JAKSAKKAAN! En todellakaan! Olen välillä illalla aivan lopussa ja nukahdan usein jo lasten kanssa klo.9! Mulla ei vaan pysy silmät auki, koska oon painanu peräsuoli pitkällä koko päivän. Mä haluan oikeasti rohkaista teitä kaikkia ottamaan rennosti ja skrollatkaan äkkiä niiden jumppavideoiden yli 😀 ! Ei podeta huonoa omaatuntoa lepäämisestä!

PS. Vielä ehdit käydä jättämässä oman reseptivinkkisi eiliseen postaukseen!!

Muista painaa <3 jos tykkäsit!