Mitä lisäravinteita käytän ja miksi?

Tässä postauksessa ajattelin hieman raottaa teille ”vitskukaappini” ovea, eli kertoa mitä lisäravinteita syön ja miksi!

Mulla on ollut sama kombinaatio plus miinus pari tuotetta käytössä jo iät ja ajat ja merkitkin pysyneet lähes samana! Tilaan yleensä tuotteet netistä; Yleensä joko hyvinvoinnin.fi -verkkokaupasta tai iHerbistä. Joskus tulee pohdittua, että ovatko kaikki purkit oikeasti tarpeellisia ja aika pitkä penni niihin menee. Kaikki paitsi yksi tuote näistä on maksettu siis ihan omalla rahalla.
Silti muistutan itseäni, että tänä(kin) vuonna saikkupäiviä on tullut nolla ja muutenkin olen elämäni vedossa! Ihan mitä tahansa ei kannata kuitenkaan syödä vain syömisen ilosta. Tuotteita on markkinoilla niin huru mycket, että rahansa saa aivan varmasti poltettua purkkiin jos toiseen. Tärkeintä on tuotteet hinta-laatusuhde, eli tiedät mitä saat rahalla.

Aamun setti: Berocca pore, D-vitamiini ja tarvittaessa B-vitamiini.
Lisäksi Eskimo omeg-3:sia tai mustaherukka+tyrniöljy omegaa.

Hyvä nyrkkisääntö tuotteiden ajoitukselle on tämä: Vitamiinit ja omegat aamulla ja hivenaineet illalla. Ainoa valmiste, jonka voisin ehkä jättää pois on aamuinen vitamiiniporetabletti, mutta jotenkin siitä on tullut niin luonteva osa aamurutiinia, etten osaa sitä poiskaan jättää. Lisäksi tuossa Berocca Boostissa on piristävä vaikutus, joka etenkin pimeyden lisääntyessä on ihan tervetullutta.

Aamun settini on siis seuraavanlainen:

  • Berocca Boost -poretabletti
  • D-vitamiini, Solgar merkkinen. Otan 1 tabletin päivässä eli 55 mikrogrammaa.
  • Omega 3 Eskimolta tai iho-omega Valioravinnolta (tämä tuote on saatu blogin kautta). Syön näitä molempia sekaisin atooppisen ihoni takia, koska atoopikoille suositellaan sekä eläin- että kasviperäisiä omegavalmisteita. Otan jompaa kumpaa valmistetta 2kpl, mutta olen ajatellut kasvattaa annostusta. Tuo Eskimo ei ollenkaan aiheuta kamalia röyhtäyksiä, niinkuin jotkut omega 3-valmisteet. Lisäksi sen ainakin pitäisi olla hyvin laadukas valmiste.
  • B-vitamiinivalmiste, jota otan jos tunnen itseni väsyneeksi, stressaantuneeksi tai muuten vain puolikuntoiseksi. En siis käytä tätä valmistetta jatkuvasta, vaan kuureina. Tuote on tilattu iHerb-verkkokaupasta ja päädyin tähän kaverin suosituksesta.
Sinkki, kollageeni-biotiini sekä magnesium sitraatti.

Illan settini sen sijaan on:

  • Puhdas+ -mekin kollageeni-biotiinivalmiste, jonka lisäsin sen jälkeen kun luovuin ripsipidennyksistä. Tästä on tulossa blogiin vielä paremmin juttua. Valmiste auttaa myös hiusten ja kynsien kasvuun. Olen kyllä selkeästi huomannut eron, joten kiitos blogin lukijalle vinkistä!
  • Magnesium on myös Solgarilta ja otan kaksi tablettia (2x200mg). Se on sitraattimuodossa, joka on vatsaystävällinen. Se auttaa lihasväsymykseen, palautumiseen, sekä rentouttaa yötä vasten. Kesällä tarve korostuu, etenkin jos hikoilee paljon.
  • Sinkkiä otan, jos olen syönyt juuri. Sinkki tyhjään vatsaan aiheuttaa huonovointisuutta ja joskus iltapalasta on päässyt vierähtämään niin pitkä aika, etten uskalla enää ottaa sitä. Sinkki omegoiden lisäksi on atoopikolle tärkeä valmiste. Sinkkiä voi ottaa ns. överit, joten kannattaa tarkistaa onko muissa käyttämissäsi tuotteitta sinkkiä (kuten tuossa kollageeni+biotiini -valmisteessa on).

Kysymys siitä, pärjääkö elämässä ilman vitamiineja tai lisäravinteita on vähän kaksipiippuinen. Jos syö todella terveellisesti ja kasvisvoittoisesti, niin varmasti saakin ravinnosta hyvän määrän suojaravinteita. Asumme kuitenkin suomessa, jossa ruokaa ei todellakaan voi verrata sellaisten maiden tuotteisiin, jossa aurinko paistaa ja ihania tuoreita kasviksia ja hedelmiä on ympäri vuoden saatavilla. Lisäksi auringon puute ja kylmyys altistaa meidät kausittaisille flunssille ja mielestäni niiden ennalta ehkäiseminen myös ruokavaliolla on ihan perusteltua. Se, ettei sairastu tai voi hyvin ei välttämättä ole ruokavaliosta kiinni. Mutta oma elämänohjeeni on, että mieluummin hoidan terveyttä nyt, kuin sairautta myöhemmin.

Millaisia lisäravinteita käytät, vai käytätkö mitään…?

Lue myös:

Juotko liikaa vettä??

Kotisokeroinnin ABC osa 2: Näin irrotat ihokarvat sokerimassalla!

Julkaisin pari viikkoa sitten ohjeet sokerointimassan valmistamiseen. Voit lukea sen täältä! Sain palautetta muutamalta kaverilta, että massa ei ole onnistunut ja siitä on tullut liian kovaa. Painotan vielä, että massan valmistus on taitolaji, joka yleensä vie 3-5 epäonnistunutta yritystä ennen kuin homma alkaa sujua. Massaa keittää helposti liian pitkään, jolloin se muuttuu aivan liian kovaksi eikä edes uudelleenlämmitettäessä pehmene tarpeeksi. Massan on oltava niin tahmeaa, että sen koskiessa vaikka vaatteeseen se jää siihen kiinni. Jos kädessäsi on kova tiivis pallo, niin se ei silloin mitä luultavimmin tartu karvoihin ja liukuu iholla.
Yksi vinkki on kokeilla tehdä isompi satsi kerrallaan, jonka suhteet menee jokseenkin näin: 3dl sokeria, 2rkl vettä ja 2rkl sitruunamehua. Heti kun sokeri on sulanut, liemi on kuplinut ja vari on aavistuksen kellertävä on aika ottaa se pois liedeltä ja jättää jäähtymään. (Huom. Ohje korjattu, siis nesteitä tosiaan 2rkl+2rkl!)

Vinkki: Kun keität massaa, niin tarkista, ettei käyttämäsi lusikka rohise astian seinää vasten. Silloin sokeri on kunnolla sulanut, eikä enää kiteinen.

Kun massa on valmis, niin muista antaa sen jäähtyä. Et halua palovammaa liian kuumasta massasta! Jos massaa ei pysty työstämään muuta kuin aivan tulikuumana, niin silloin olet keittänyt sitä liian kauan.
Riippuen työstämäsi alueesta (sääret, kainalot, bikiniraja tai joku muu) ota massaa tarpeeksi, mutta ei liikaa. Itse otan kainaloihin noin tikkarin kokoisen pallon ja sääriin hieman suuremman.

Luin jostain, että ihanne karvanpituus ennen sokerointia on 2mm. Jos karva on esim bikinirajassa pitkää, niin se ”puutarha” kannattaa lyhentää ihan saksilla. Sokerimassa tarttuu vähän ikävästi nimittäin pitkään karvaan, eikä mene sinne karvan juureen minne sen kuuluisi mennä.
Ennen sokerointia ihon tulee olla puhdas esimerkiksi rasvasta ja päälle voi vielä levittää talkkia, joka sitoo kosteuden. Itse olen mennyt tässäkin harhaan, koska sokeri ei tartu rasvatulle iholle. Ihon voi myös pyyhkiä desifiointiaineella.  Sokerimassa kuorii ihosta pintasolukkoa, joten iho kannattaa pyyhkiä ihan lämpimään veteen kostutetulla pyyhkeellä karvanpoiston jälkeen sekä levittää sille kosteusvoidetta.

Ensin pyyhin ihon desifiointiaineella.
Sokeri on sormissa tahmaista ja aavistuksen valuvaa. Näin se jää hyvin ihoon kiinni.
Miesparka joutui taas koekaniiniksi….. Alaselän sokerointi ei kuulemma ollut mukavaa.

Massa levitetään aina vastakarvaan ja repäistään myötäkarvaan! Levitä massa hitaasti ja paina sitä samalla kohti ihoa. Lähde repimään massaa ylhäältäpäin ja kannattaa repiä vähän kerrallaan, siis ei niin että koko levy lähtee kerrallaan. Tässä on vielä hyvä video irroitustekniikasta, aloita katselu kohdasta 0:50.

 

Karvat on helpoin irroittaa sääristä, mutta itse onnistuin heti ekalla kerralla hyvin myös kainaloiden ja bikinilinjan kanssa. Tiedänpä myös sellaisiakin, jotka tekevät itselleen brassin :D. Itse en oo vielä uskaltanut kokeilla haha. Kannattaa tehdä sokerointi peilin edessä ja varoa, ettei vaatteet osu sokeriin.

Toivottavasti näistä ohjeista oli sinulle hyötyä! Kotisokeroinnilla voi säästää oikeasti pitkän pennin, vaikka toki se vaatii hieman vaivaa.