3 viikon vegaanihaaste… Ou nou!!!

tampere1No niin, te päätitte ja mä toteutan! Eilisestä alkoi kolme viikkoa 100% vegaanina! Ainakin luonto ja eläimet kiittävät, jos ei muuta. Eilisen perusteella on tulossa kolme haastavaa viikkoa, mutta totisesti toivon, että eilen syynä oli vain maanantai ja se, että olin hieman kipeä.

Te saitte siis valita neljästä eri vaihtoehdosta; Paleoruokavaliosta, VHH-ruokavaliosta (ketogeenisestä dieetistä), täysin sokerittomasta ruokavaliosta sekä vegaanisesta ruokavaliosta. Ja aika ylivoimaisesti vegaaninen ruokavalio sitten voitti! Mulle itselleni tää oli siinä mielessä helpotus (ainakin teoriassa), että tämän ruokavalion toteuttaminen kerää itseltäni kaikista vähinten ahdistuspisteitä. Paleossa mietitytti lihan reilu määrä (en erityisemmin pidä etenkään punaisesta lihasta), toki olisihan sen varmasti voinut toteuttaa ilman punaista lihaakin… Vai?? Toki paleossa saa syödä esimerkiksi kalaa ja äyriäisiä, sekä muita mulle tuttuja proteiininlähteitä.

Täysin sokeriton ruokavalio taas tuntui aika radikaalilta, koska vaikka en mikään sokerin suurkuluttaja olekaan, niin en sitä kovin fanaattisesti välttelekään! Tässä ruokavaliossa myös hedelmät olisivat olleet kiellettyjen listalla ja sen lisäksi moni sellainen tuote, joissa ei välttämättä lisättyä sokeria niin ajattele olevankaan. Toisaalta sitten taas sokerittomuus vaan vaatii sen, että syö oma tekemää ruokaa ja on ekstra tarkkana kaikkien valmistuotteiden kanssa, koska usein juuri niissä piilee se sokeri, jota ei tule niin ajatelleeksi. Kuten sanoin, niin mulla sokeriin suhtautuminen ei ole kovin fanaattista ja syön makeaa silloin kuin mieli tekee. Nyt uuden työn myötä liikun niin paljon, etten juuri jaksa senkään vertaa kytätä syömisiäni 😀 .

Kolmas vaihtoehto oli sitten VHH-ruokavalio, tai paremminkin sanottuna ”alakarppi” (korjatkaa jos olen väärässä). Eli käytännössä hiilariton elämä. Luojan kiitos ette valinneet tätä!! Aloin jossain vaiheessa miettiä, että miksi edes laitoin sen vaihtoehdoksi, koska mä vaan yksinkertaisesti EN pärjää ilman hiilareita ja syön niitä ihan joka aterialla. Joku muu voi olla mitä mieltä tahansa, mutta ihminen tarvitsee hiilareita ja etenkin paljon liikkuva ihminen.

Eilen oli sitten tosiaan eka vegepäivä ja aloitus ei mennyt ihan nappiin.
Theo on ollut kipeänä ja itseki puolikuntoinen, joten aamulla en juurikaan ehtinyt miettimään mitä tässä alkais väsäilemään lounaaksi. Meillä ei ollut maanantai aamuna oikein mitään syötävää… Tai siis lue, meillä ei ollu a) aamukahviin kauramaitoa eikä b) kaurapuuroa. Päädyin sit syömään pari leipää ja mandariinia ja kymmenen aikaan mua suoraan sanottuna vitutti koko haaste 😀 . Mies oli ostanut ihanasti kaupasta tomaatti-vuohenjuustokeiton, mutta sehän ei vegaanille passaa.
En muista milloin mulla olis ollut NIIN nälkä mitä eilen töissä! Ohjasin alkuun yhden kuntosalin, yhden jumpan ja vielä neljä vesijumppaa. En ehtinyt aamulla valmistaa mitään kunnollista ruokaa, joten mulla oli eväänä vain banaania, energiapatukkaa, kaurajugua ym… Ja voin kertoa, että niillä ei todelllakaan pärjännyt! Illalla sain sitten laitettua itselleni bataattikeittoa, jonka ohje on ollut blogissakin. Illan kruunasi oikein mojova migreenikohtaus, jonka takia en jaksanut enää postata teille. Koko päivä oli siis aikamoisen taistelun takana.tampere2

Mä koitan nyt tsempata tän päivän ja söin jo kunnon aamupalankin! Töihin otan evääksi tuota bataattikeittoa linsseillä (jota mun vatsa ei vaan kovin hyvin kestä) ja enemmän välipalaa, jotta en kuole taas nälkään. Mä ennustan, että tän ruokavalion ongelmat nimenomaan mun kohdalla tulee olemaan se, että ruoka ei pidä nälkää toivomallani tavalla ja sen valmistaminen on liian iso prosessi. No jää nähtäväksi.

Voisitteko kuvitella alkavanne vegaaneiksi, tai edes kasvissyöjiksi? Miksi?

ps. Kuvat ei nyt mitenkään liity aiheeseen…

fityoutoo

14 vastausta artikkeliin “3 viikon vegaanihaaste… Ou nou!!!”

  1. Mä söin muutaman vuoden 5 päivää viikossa normaalisti ja 2 päivää vältin lihaa (mutta söin maitotuotteita ja kananmunia). Tuo toimi ihan hyvin ja opin paljon hyviä kasvisreseptejä. Täysvegaaniksi minusta ei olisi, mutta silloin tällöin on ihana kokkailla kasviksista ja nauttia kevyestä olosta. 🙂

    Nora / https://dreamerachiever.com

  2. Nyt vaan netistä etsimään helppoja vegaanireseptejä! Mun suosikki on tofu hot pot. Olen sekasyöjä, mutta entisenä vegaanina tulee yhä viikoittain tehtyä vegaaniruokaa. Tsemppiä! 😊

  3. Löysin vasta tän sun blogin ja tää on vaan niin paras. Ihana kirjotustyyli sullaa,tykkään!
    Kirjotappa vielä (uudestaan) sun elämäntapamuutoksesta/laihdutuksesta, jos se antas viimisen potkun itsellekki!👍☺

  4. Puolet elämästä ollut peskovegenä eikä muuta osaa kuvitella. 😀 Mieskin on enemmän tai vähemmän olosuhteiden pakosta muuttunut semivegeksi. Vegaaniksi en osaisi itseäni kuvitella vaikkei sekään nyt mikään mahdottomuus olisi. Kalatuotteita tulee käytettyä harvakseltaan mutta kananmunat ja maitotuotteet (lähinnä rahka ja raejuusto) istuu kyllä melko tiiviisti mukana.

    Kirjoitin blogiini just juttua aiheesta: http://luontoloinen.blogspot.fi/2017/01/mita-loytyy-liikkujan-lautaselta.html

  5. Chocochili -blogi ja Sipsikaljavegaanit fb:ssa on antaneet ainakin mulle sekasyöjänä tosi paljon kivoja ideoita vegaanuruokiin. Suosittelen! 🙂

  6. Moikka!

    Vuosi vegaaniutta takana enkä halua koskaan mennä takaisin sekasyöjäksi. Niin paljon on ollut etuja aikaisempaan verrattuna:

    * vatsa voi paremmin
    * palautuminen nopeampaa
    * jaksan loistavasti
    * syön monipuolisemmin kuin aikaisemmin
    * saa syödä paljon 😀

    Syön siis gluteenittomasti, en käytä eineksiä, en lisättyä sokeria ja syön pääosin raa’asti. Välillä tulee tehtyä lämmintäkin ruokaa. Yksi parhaista ruoista on omenapaistos, jonka päälle laitan banaanista tehtyä nice creamia. Heaven aint far away!

    Minun vinkit ovat sinulle ja muillekin asiasta kiinnostuneille: Syökää paljon, älkää jämähtäkö leipiin, pastoihin ja riisiin – tutustukaa hevi-osastoon uusin silmin. 🙂

    Kovasti tsemppiä ja pyydä vaikka täällä blogissasi reseptejä, jos alkaa vituttaa. Varmasti moni niitä mielellään jakaa!

  7. Onnea ruokavaliovalinnasta! 🙂 Muihin vaihtoehtoihin verrattuna vegaaniruokavalio on kaikista ympäristö- ja eläinystävällisin ruokavalio sekä ajatuksella toteutettuna tervellinen ja monipuolinen.
    Itse olen ollut vegaani jo rapiat kolmisen vuotta, ja sitä ennen olin ollut noin kuusi vuotta vaihdellen fleksitaristi sekä lakto-ovokasvissyöjä. Vegaaniruokavalioon siirtymiseen on eri ihmisillä eri syitä ja omani olivat huoli eläinten hyvinvoinnista sekä ravinnon ympäristövaikutuksista. Itsekkäin syy vegaaniruokavaliolleni oli, että koin voivani syödä terveellisemmin vegaanina kuin esimerkiksi lakto-ovona, jolloin ruokavaliooni tuli herkästi liikaa tyydyttynyttä rasvaa maitotuotteiden käyttämisestä.

    Vegaani saa ruokavaliostaan riittävästi monia ravintoaineita, mutta jos ei käytä runsaasti vitaminoituja kasvimaitoja tai kasvijogurtteja, suosittelen ottamaan ravintolisinä ainakin B12 sekä D2 vitamiinia, sillä muutoin niiden saanti vegaaniruokavaliossa jää vähäiseksi.
    Ja kannattaa muistaa, että vegaaniruokavalio ei ole auomaattisesti terveellinen tai epäterveellinen saati vaikea tai helppo. Se riippuu aivan millaista ruokavaliota haluaa vegaanina toteuttaa. Sipsikaljavegaanit esimerkiksi tykkäävät mättöruuista, eikä vihis tai pari lounaaksi ole ongelma. Raakaruokavegaanit puolestaan toteuttavat ruokavalioaan superterveellisyys edellä, ja se ei välttämättä ole helpoin saati halvin tapa syödä, varsinkaan Suomessa. Näiden vegaaniruokavalioääripäiden väliin mahtuu monen moista tapaa syödä vegaanina ja esimerkiksi Vegaaniliiton sivuilta kannattaa lukea lisää tietoa perusasioista. Itse koen vegaaniruokavalioni todella helpoksi ja herkulliseksi, mutta ehkä olen vain niin tottunut ja tyytyväinen tähän. 🙂

    Vegaanius nostetaan usein esiin vain ruokavaliona, mutta veganismihan itsessään on elämäntapa, missä pyritään välttämään eläinperäisiä asioita, koska eläimiä ei haluta käyttää hyväksi. Veganismi siis koskee ruuan lisäksi mm. vaatetusta, kosmetiikkaa ja pesuaineita. Harvempi kiinnittää huomiota arjessaan kasvovoiteen sisältämään lampaan rasvaan tai eläinkokein testattuun konetiskiaineeseen.
    Ja vaikka veganismissa tosiaan pyritään välttämään eläinten hyödyntämistä, on kyse pyrkimyksestä. Eli jos esimerkiksi lääkkeet sisältävät eläinkunnan raaka-aineita, ei ole mitään järkeä jättää niitä ottamasta tai jos astuu kastemadon päälle, ei kannata jäädä viikoksi parkumaan. Länsimaisessa yhteiskunnassa on aika mahdotonta olla ”täydellinen vegaani” – se on utopiaa.

    Siispä onnea ja nautiskelua vegaanihaasteeseen!

    ps. Vegaanituotteet.net on muuten huippu sivusto. Sieltä löytyy helposti muun muassa vahingossa vegaanisia tuotteita ja paljon muita arjen ja kiireen helpottajia. Voi vaikka laittaa pikalinkin puhelimen näytölle, jos esimerkiksi kesken kauppareissun kaipaa tuoteideoita.

  8. Jalotofu marinoitu tofu on paistettuna hyvää. Sen kaa täysjyväpastaa, pakastekasviksia ja oliiviöljyä, on tämän naisen suosikkiarkiruoka :’D

  9. En pystyisi! ja onneks ei tarviikka.. 😀 käytän kohtuullisesti lihaa ja kroppa kestää maitotaloustuotteita joten nykyinen ruokavalio on minulle hyvä 🙂 mutta tsemppiä sinne! löydät jonkun herkullisen uuden reseptin niin voisin haastaa itteni ja tehdä samaa vaihtelun vuoksi!

    • ”henna”,
      eihän kenenkään _tarvitse_ olla vegaani. Kyse on siitä, että ottaa asioista selvää, on valmis tekemään muutoksia ja haluaa omilla päivittäisillä valinnoillaan tehdä jotain hyvää – planeetalle, eläimille, omalle terveydelle ja onhan näitä.

  10. suosittelen alpro go on rahkaa, parempaa kuin maitorahka, sekaan marjoja ja hedelmiä, hyvää! kaikki puurot. maapähkinävoi. raakasuklaa. raakapatukat. avokadot. kookoskerma. kahviin sopii blue diamondsin Almond Breeze Barista Blend.Itse voi tehdä kaikki kasviskeitot vaihtaa vaan maitotuotteet kaurapohjaisiin. kaupasta saa laiska myös Vege riisipuuroa 😀 kyllä se vegaanisten aterioiden suunnittelu siitä pikku hiljaa alkaa sujumaan.

  11. Hei,
    Tahdon muistuttaa, että vegaanisella ruokavaliolla ruokaa pitää syödä huomattavasti enemmän.
    Ellet löydä täsmälleen samoja makroja sisältäviä ruokia, kuin esim sekasyöjänä. Nyhtökaura ja tofu parhaita prot.lähteitä.
    Papupastoista saat protskut hyvin itse pastasta eli kastike voi olla pelkkä tomaatti tai pesto (vegaaninen), mutta muista lisätä hiilaria.
    Oluthiivalla saa kivaa juustoista makua ruokiin.

    Sulla on kuule hyvä aika toteuttaa tätä vegaanista haastetta. kun kaupat pursuaa vegaanisia tuotteita! 😀

  12. Heippa Katri!
    Tsemppiä ihan alkuun..
    Mitä luulet, kuinka soija-tuotteet sopivat itsellesi..voisiko niistä johtua migreenit? Vaikka voin täällä saman vaivan allekirjoittaa – eli kallonpohja aivan kauheessa jumissa 😁😭
    Vegeruokavaliossa koen itse ongelmallisena soijan käytön sekä muiden papujen käytön, samaan kasaan linssit ja gluteeni.
    Soija on lähes aina geenimanipuloitua ja sen vaikutukset elimistöön ovat lähinnä miinusmerkkisiä, samoin papujen/linssien. Sisältävät lektiinejä, jotka aiheuttavat probleemaa elimistölle!
    Muutenhan tämä ”kokeilu” on oikein passeli, saa ehkä uutta näkökulmaa asioihin 🙂
    Ps.Joko oot syönyt avocadopastaa?;)
    Ja Pps.Mun snäppikommentit eivät mene läpi sinulle 😩

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 4
Tykkää jutusta