5 keinoa lisätä veden juontia!

*Yhteistyössä Sodastream

Veden juonti on monelle vaikeaa, vaikka ei joisikaan muuten mehuja tai limsoja! Se vaatii vähän totuttelua ja olossa kyllä huomaa eron, kun on kunnolla ”mehukas”! Itse saan helposti päänsärkyä jos unohdan juoda ja ajatus ei kulje. Etenkin toi pääkipu iskee aika herkästi ja olen sen järkeillyt, että elimistöni on tottunut olemaan hyvin nesteytynyt ja protestoi helposti. Päivisin juon 2-3L vettä (treenipäivinä yleensä enemmän) ja siihen päälle tietysti kaikki muut juomat. Tosin mitään muita juomia ei kyllä normaalipäivänä ihan hirveästi tule. Mantelimaitoa laitan smoothieen ja sitten 2-3 kuppia kahvia/teetä menee lisäksi päivittäin. Jos syön ulkona, niin silloin ”sallin” itselleni pepsi maxia!
Kerron teille joitakin niksejä, joilla olen saanut veden juontia lisättyä päivittäin! Täytyy myöntää, että se, missä mulla itsellä on parannettavaa on vesipullon pitäminen mukana! Tottakai treenikassissa on aina vesipullo, mutta jos lähden kaupunkiin, niin pullo helposti jää pois käsilaukusta. Sen lisäksi mun on ollu hankala löytää sellaista pomminvarmaa pulloa, joka ei vuoda. Millaista pulloa te käytätte?? 
Mulla on taas lähiaikoina treenikassissa kastunut vermeet muutaman kerran, kun tavallinen ”urheilujuomapullo” on fuskannut! Se jos mikä on raivostuttavaa! Sheikkerin kanssa on jotenkin sama juttu, en luota niihin! Lisäksi pullon tulisi olla tarpeeksi iso, mielellään 0,7L.vedet2 (1 of 1)

Mutta nyt mennään niihin lupaamiini nikseihin!

1. Juo aamulla ennen aamupalaa 0,5L vettä!
Mulla on sellainen pinttynyt tapa, että juon aamulla herättyäni ja nukkumaanmennessä puoli litraa vettä. Aamulla juominen oli aluksi jotenkin epämiellyttävää, koska yleensä mulla on aivan järkyttävä nälkä aamulla ja joskus jopa vähän huono olo sen takia. Pikkuhiljaa siitä ”aamuvedestä” tuli kuitenkin tapa ja nykyään kulautan puoli litraa heti herättyä ja myös nukkumaan menessä! Iltaisin en välttämättä suosittele juomaan – ainakaan jos olet herkkäuninen muutenkin, koska yleensä vessareissu on yöllä edessä. En vaan jotenkin osaa enää mennä sänkyyn juomatta! Ja jos en juo, niin en saa unta koska mietin, että ”onkohan mulla jano onkohan mulla jano???”.

2. Juo aina lämpimän ruoan kanssa puoli litraa!
Varmaan suurin osa syö päivittäin kaksi lämmintä ateriaa! Ruoan kanssa puoli litraa vettä ja litra on taas täynnä!

3. Mittaa valmiiksi pöydälle ainakin kaksi litraa vettä ja juo ne päivän aikana!
Jos olen päivän aikana paljon kotona, niin valuta esimerkiksi kolmeen sheikkeriin tai isoon kannuun vettä. Kolme sheikkeriä on yhteensä jo 2,1L (á 0,7dl) ja ainakin tällä systeemillä mun tulee juotua enemmän vettä päivän aikana kotona! Itse en juo yleensä lasista kun siihen ei mahdu oikein mitään ja lasin kanssa on sama juttu kuin lautasen; Mitä isompi astia, sitä enemmän täytettä! Usein painonpudottajille suositellaankin pienemmän lautasen käyttämistä ruokaa ottaessa. Valitse siis iso lasi tai sheikkeri juodessa!

vedet (1 of 1)

4. Ota treeneihin aina tarpeeksi iso pullo mukaan!
Itselläni menee helposti tunnin treenissä litra vettä. Vähän toki riippuu kuinka paljon hikoilen, mutta jos mulla on esimerksi kaksi jumpan vetoa putkeen, niin helposti pari litraa menee kurkusta alas! Joskus saatan tuunata vettä myös ripauksella puhdistamatonta merisuolaa ja sitruunalla. Näin treenin aikana hien mukana menetetty natrium korvautuu!
Jos treenissä ei nauti tarpeeksi nesteitä, niin energiantuotto lihaksissa vaikeutuu!

Olin viime maanantain spinningtunnin jälkeen KEVYESSÄ hiessä :D! Ja hei, minkä värinen on paloauto??
Kevyt hiki päällä spinnun jälkeen!

5. Hanki sodastream 🙂 !
Meillä on ollut Sodastreamin Play-laite nyt kuukauden päivät ja lähes päivittäin (lähinnä ruoan kanssa) tulee tehtyä sillä pullollinen soodaa. Itse asiassa olin jotenkin kuvitellut, että laitteella tulee yhtä hapokasta juomaa kuin vichy!? Juoma on mielestäni enemmän kivennäisveden tyylistä, eli ei niin hapokasta. Ben tykkää tosi paljon vichystä, mutta oon miettinyt, että onkohan hiilihapollinen vesi kovin hyvä lapselle…? Tolla Sodastreamilla voi itse vaikuttaa happojen määrään ja muutamalla painalluksella tulee vain hieman happoja (mutta muksuun menee tietysti täydestä!). Sen lisäksi mukana tulleissa Natural makuvesissä ei ole sokeria, eikä makeutusaineita, joten niitäkin voi juoda hyvällä omallatunnolla.

sodastream4 (1 of 1) sodastream3 (1 of 1)Mistä itse huomaatte ensimäisenä, jos olette muistaneet juoda huonosti??

fityoutoo

11 vastausta artikkeliin “5 keinoa lisätä veden juontia!”

  1. Muuten aika samat kuviot (plus vielä nyt imettäessä ekstraa), mutta sitä aloin kommentoimaan, kun ennen minäkin join ruualla paljon vettä, mutta sitten aloin kuulemaan monesta lähteestä huhua, että ruoka ei sulaisi niin hyvin, jos sen kanssa kittaa nestettä…? Joten en ole enää ruualla ainakaan ”varmuuden vuoksi” juonut, vain jos on jano silloin…

    • Muuten ihan totta! Tein pientä tutkimusta ja niinhän asian laita taitaakin olla. Eli ennen ruokaa saa juoda, mutta ei ruoan kanssa tai jälkeen. Itsellä onkin nyt vähän opettelu, varsinkin kun on tottunut ruoan kanssa hörppimään jatkuvasti. Onneks mulla ei oo ollut mitään ruoansulatusvaivoja mutta on tälle väitteelle kuitekin ihan fiksunkuuloinen tieteellinen perusta (ainakin niistä lähteistä mitä löysin…)!

  2. Mun luottovesipullo on Camelbakin Eddy 0,7l. Juominen onnistuu vaikkapa ilman käsiä, eikä pulloa tarvitse kallistaa, mikä on kätevää esim. autoillessa tai kuntoillessa.

    • Piti käydä kurkkaamassa, et millaisesta pullosta kyse ja noita olen kyllä nähnyt! Vois käydä noita kaupassa vilkaisemassa! Alkaako haisemaan helposti tuo suuosa? Jossain muovipulloissa tulee siihen korkkiin kauhea haju :(. Vaikka sitä olevinaan huuhtois välillä!

    • Piti käydä ihan haistelemassa korkki/pilliosaa :D. Ei haissut! Toi on ollut mulla käytössä n. 8kk enkä ole sinä aikana tuota imuosaa varsinaisesti kunnolla vielä pessyt, pulloa toki useastikin. Pelkkää vettä oon siinä pitänyt ja pyrkinyt, että vesi ei jää pulloon vahingossa päiviksi muhimaan. Noihin on vissiin saatavilla vaihto-osina uusia imuosia, jos vanha kärsii.

  3. Ensimmäisenä tulee huomattua olleensa alinesteytetty kun virtsa on kellertävää, vaikka tarkoitus on olla kirkasta. On hyvä kantaa vesipulloa mukana pitkin päivää, jos se vain on mahdollista.

    Olen kuullut, että hiilihappojuomat eivät olisi hyväksi hampaille, oli niissä sokeria tai ei. Itse en ole ikinä oikein tykännyt vichyistä koska maistuvat liian suolaisilta.

  4. Mietin just itekki tota ruuan kans juomista, että sitähän ei suositella just sen takia, että mahahapot neutralisoituu jos vetää hirveesti vettä ruuan yhteydessä -> ruuan sulaminen vaikeutuu ja kestää kauemmin. Muuten hyviä tipsejä!

    ps. Tää on yks mun lempiblogeista, vaikka tosi harvoin tulee blogeihin kommentoitua! 🙂

  5. Mää kuletan vesipulloa mukana että tulee juotua tarpeeksi. Ekana juomattomuuden huomaan aika vetämättömästä olosta ja ajatus ei oikein kulje. Sen jälkeen tulee huono olo.

  6. Minulla menee päivässä se 4 litraa. Kuljetan pulloa mukana jokapaikassa ja aina. Treeneissä minulla on shakeri ja muuten tupperin juomapullo. Siinä on hyvä korkki eikä vuoda.
    Minulla rytmi on aikalailla aina sama. Salilla aamulla litra, palkkarista heti salin jälkeen puoli litraa, aamupalan yhteydessä vitamiinit alas plus töihin ajaessa autossa yksi puolikas litra. Aamupäivän aikana yksi puolikas litra, iltapäivän aika puolikas litra, kotimatkalla autossa puolikas ja illalla kotona puolikas litra. Sunnuntaisin tekee sitten tiukkaa kun on vapaa enkä mene salille ja nukun pidempään, silloin ei mene ihan neljää.
    http://susirajanfitnessmimmi.blogspot.fi/
    -mari-

  7. Näköjään muutkin kommentoinu ettei ruuan kanssa suositella juomaan runsaasti. Ja voin vatsavaivasena kertoo, et on auttanu ainakin itellä huomattavasti! Mäkin ennen kittasin vettä vähän pakonomasesti sekä ruualla että muutenkin 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta