Aktiivimutsi!

Mm... Kokin erikoinen, Lidlin pakastevihanneksia ja jauhelihaa!
Mm… Kokin erikoinen, Lidlin pakastevihanneksia ja jauhelihaa!

Mietin kauan tämän postauksen otsikkoa. Millä sanalla kuvailisin itseäni, eli aktiivista elämää elävää äitiä, jonka suuri rakkaus on liikunta?
Fitnessmutsi…? Öööö ei! Siitä tulee mieleen joku fitnessdieetillä oleva kisakireä äippä, joka syö kanan rintafilettä kun muut vetää perjantaipizzaa! Itse en sitäpaitsi treenaa ainakaan mikään kisatavoite mielessä.
Itse kuvailisin itseäni melko vapaamieliseksi mitä tulee treeniin ja ruokavalioonkin, vaikka toki sellainen ”perusterveellisyys” on selkärangassa. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että elämä on liian lyhyt, että haluaisin kuluttaa sen odottamalla jotain elämäni täydellisintä bikinikuntoa ja olemalla aina ties millä dieetillä. Myönnän, että oma ulkomuotoni stressaa mua hyvin paljon vähemmän, kuin mitä esimerkiksi ensimäisen lapsen jälkeen. Uskon yhä vahvemmin siihen, että hyvä olo kropassa näkyy myös ulospäin! Onneksi joku kohtelias lukija huomautti, että mieheni saattaisi olla paljon onnellisempi, mikäli keskittyisin timminä pysymiseen 😀 . Kyllä meillä käydäänkin ihan viikoittain vakavia keskusteluita siitä, mikä mulla oikein kestää kun rasvaa vielä on ja mieheni yleensä tussilla merkkaa ongelma-alueet. Onhan se hirveä paikka miehelle, kun avovaimo ei tunnu pääsevän kuntoon ei sitten millään!1104_1 (1 of 1)

No vitsit sikseen. Tässä yksi päivä heitin puolitosissani hurrille, että miten voi olla mahdollista edes olla laihtumatta äitiyslomalla, kun tuntuu joka ilta kun olisi maratonin juossut?? No, tottakai mä tiedän tähän vastauksen; Syömällä, nukkumalla huonosti ja stressaamalla. Ja hirveän vaikea sitä on tietysti tietää, miten kukin äiti päivänsä vietää. Varmaan on niitäkin, jotka istuvat passiivisina somen ääressä tai sitten esimerkiksi väsymys lamauttaa niin, että liikkuu suunnilleen välttämättömän.
Itse olen hiukan koukussa aktiivisuutta mittaaviin laitteisiin ja appeihin (kuten Sportstrackeriin) ja haluan aina saada dataa treenien edistymisestä. Sain testiin TomTomilta heidän uuden Spark-fitnesskellon, jossa on reitin mittaamisen lisäksi myös esimerkiksi askelmittari! Otin tähän esimerkiksi ihan ”normipäivän”, jolloin juoksin jumppaan, tein kahvakuulatreenin, kävelin jumpasta kotiin, hain lapsen kävellen hoidosta ja vielä illalla puuhailin normaalit lapsiperheen jutut kotona. Askelia kertyi yli 20 000 ja 10 000 on se määrä, mitä yleisesti pidetään tavoitteena. En tietysti osaa sanoa, että kuinka luotettava tämä mittari on, mutta ainakin vertailujen mukaan mm.Ftibit-ranneke on antanut 25% suuremmat askelmäärät kuin Tomtom. aktiivimutsi2 (1 of 1)

Vaikka välillä jalkani ovat illalla tosi väsyneet on äitiysloman ehdottomasti yksi parhaista puolista on se, ettei tarvitse istua (tosin eipä tarvinnut istua työssäni personal trainerinakaan)! Hyötyliikuntaa tule vähän pakostakin, vaikka ei kävisi edes treenaamassa missään erikseen. Siksi en stressaakkaan siitä, jos ei aina pääse treenaamaan salille vaikka niin suunnitteli. Meillä on vielä kaksikerroksinen kämppä, eli alhaalla on mm. makkarit ja kondinhoitohuone, joten seilaan tätä kerrosten väliä jatkuvasti. Ajattelin aluksi, että kahden kerroksen välillä ramppaaminen olisi ärsyttävää, mutta olen kyllä tottunut jo siihen ja sekin kerryttää päivittäistä askelsaldoa. Vaikka haluaisin kehittää toki myös juoksukuntoa, niin onneksi tulee edes käveltyä. Olenkin huomannut sen olevan myös todella tehokas raskauskilojen pudottaja! Vaikka oikeasti päivän aikana ei ehtisi muuta kuin kävelemään lähikauppaan ja takaisin kilometrin matkan, niin sekin on 100 kertaa parempi kuin mennä sama matka autolla lepuuttaen kankkujaan! Mielestäni nykyään sellaista yleistä aktiivisuutta väheksytään ja jengi luottaakin aivan liikaa siihen, että salilla muutaman kilon käsipainon eestaas heiluttelu riittäisi päivittäisen aktiivisuuden takaamiseksi (saati laihduttaisi)!

Tuossa Tomtomin Spark Cardio+music -kellossa on muitakin ihan hauskoja yksityiskohtia, kuten esimerkiksi se, että mittaa ranteesta sykkeen. Mulla on olemassa ihan perus Polar, mutta sen kuminen ranneke hiostaa ja kutittaa niin inhottavasti, etten voi käyttää sitä. Tätä TomTomiakaan en voi käyttää ihan koko päivää, mutta ranneke on onneksi erilaista matskua. Olen testannut sykemittaria sekä jumpassa, salilla että lenkillä. Kellon tulisi olla tosi tiukalla ja ylhäällä ranteessa, niin sykesensori ei pääse häiriintymään. Siksi jumpissa tuo sykkeenmittaus ei toimi ehkä parhaiten.
Parasta Sparkissa on varmaan se, että siihen saa ladattua musiikkia! Kello liitetään omaan tietokoneeseen USB-piuhalla ja se imuroi esim. iTunesissa olevat musiikit kelloon. Mukana tulee kelloon sopivat langattomat kuulokkeet. Toki kellossa on myös kaikenlaista muuta hienoutta, mutta itse en ole vielä niin hc-käyttäjä. Onneksi youtubessa on aika helposti tajuttavat esittyvideot, että kellosta voi saada mahdollisimman paljon irti!

Onko muita jotka käyttää aktiivisuusrannekkeita, sykemittareita tai esimerkiksi Sportstrackeria liikkuessaan…?

En voinut olla ottamatta kuvaa eilen. Täydellinen otos mun elämästä; Lauantai, keskiyö ja telkkarista salainen paheeni, eli Ibiza weekender! Löydättekö kuvasta syvempää tematiikkaa...?
En voinut olla ottamatta kuvaa eilen. Täydellinen otos mun elämästä; Lauantai, keskiyö ja telkkarista salainen paheeni, eli Ibiza weekender! Löydättekö kuvasta syvempää tematiikkaa…?

*Tomtom Sparks Cardio+music saatu blogin kautta

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Aktiivimutsi!”

  1. Arkiaktiivisuus on kyl tosi tärkeetä, puhuttiin just Hyvinvointivalmennuksella siitä :). Niin korpeaa kun itellä istumatyö jossa ei pahemmin hyötyliikuntaa tule. Paitsi pyöräilen kyllä aina töihin,päivässä n.40m yhteensä ja sali ruokkiksella 🙂

    • Hei aika kätevää kun ehtii salille ruokatunnilla! Mites ehtii lounasta syödä vaiko seisaaltaan 🙂 ??

  2. Mäkin vannon lounastunnin saleilun nimeen 😀 Tunnissa kerkee hyvin tekemään reenin ja ottamaan pikasuihkun. Syödä voi näin toimistotyöläisenä työpisteellä sitten jumppailun jälkeen. Toimii kyllä näin kahden lapsen äidillä, kun sitä ylimääräistä aikaa ei illoissa juurikaan ole. Ihanaa, kun kellon tultua neljä, on hoitanut jo työn JA reenin 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta