Aloitin viljattoman, maidottoman ja mahdottoman dieetin.

Asenne ratkaisee. Elämä on valintoja. Kaikkeen tottuu. 

Näihin kaikkiin latteuksiin törmää usein kun puhutaan terveellisestä syömisestä ja siitä mikä nyt sitten on juuri se ainoa oikea ja tietenkin paras ruokavalio. Itsekin yritän vielä löytää sitä ruokavaliota, joka parhaiten toimii omalla kohdallani ja huomio: Sitä jota myös pystyn KÄYTÄNNÖSSÄ noudattamaan. Harmittavaa kyllä, olen melko lyhytjännitteinen ihminen (tai sit multa puuttuu vaan selkäranka :D), joten mun kokeilut jää joskus varsin lyhytaikaisiksi. Toisaalta olen todennut, että ihan ajan haaskausta kokea huonoa omaatuntoa jos en nyt onnistunutkaan olemaan kokonaan ilman jotain tiettyä juttua. Toistaiseksi syön siis lähes kaikkea, mutta jotakin hyvin usein ja jotakin mahdollisimman harvoin! Toimii!
Mä seuraan useita eri terveysblogeja ja tuntuu, että kaikilla guruilla on vähän erilainen käsitys siitä, mitä pitäisi ja mitä ei pitäisi syödä – mikä on JUST se oikea juttu! Tämä tietysti aiheuttaa pienoista päänvaivaa niille, jotka haluaisivat mahdollisimman terveellisesti syödä ja antaa kropalle optimaalista polttoainetta. Jonna kirjoitti jo blogissaan siitä, kuinka oli pettynyt itseensä kun ei pystynyt olemaan paleoruoavaliolla ja hei, syytä ollakkin, koska asenne ratkaisee ja elämä on valintoja, vai mitä sanot tähän Jonna. 😉
No entäpä jos haluaisi syödä ns. täydellisesti? No sehän onkin tosi helppoa! Yhdistät vaan kaikkien ravinto- ja pt-gurujen ohjeet ja alat elää niiden mukaisesti! 

diet_quote

– Se nyt on ihan selkeä homma, että viljat ja gluteeni kannattaa unohtaa ruokavaliosta. On so last season syödä viljoja ja gluteenittomissa tuotteissakin voi olla jäämiä viljoista, joten kannattaa unohtaa myös ne. Valkuais-proteiinipannarit ovat syrjäyttäneet vanhat kunnon letut!

– Maitotuotteet menee samaan kategoriaan – unohda! Maito aiheuttaa elimistössämme jatkuvia tulehdustiloja ja Suomi on maailman johtavin maa osteoporoositilastoissa. Kahvimaidon voi korvata kookosöljyllä, mutta se ei sitten maistu lähellekkään samalta kuin normaali maito kahvissa. Ja rahka… On myös so last season syödä rahkaa…raejuustosta puhumattakaan! 

– Kasviksia tulee syödä kourallinen joka aterialla. Ei kun hei… Kaikkia kasviksia EI kyllä kannata syödäkkään!! Jotdenkin kasvisten sopivuudesta on nimittäin kiistaa mm. kurkussa ja paprikassa oli jotain ihmiselle haitallista, jota en nyt jaksa muistaa. Myös maan alla kasvaneita kannattaa välttää. Peruna ei sitten ole kasvis ja maissi on epäterveellinen kasvis, Ja vältä palkokasveja. Ja koisokasveja. Ja oikeastaan kannattaa ehkä syödä vain vihreitä kasviksia. Niissä on eniten lehtivihreää ja antioksidantteja. 

green-vegetables-1ff5a7
Eli mitä näistä sai syödä?

– Hedelmistä syötäväksi sopii…äh en muista mitä ne oli, mutta sokeriahan ne on anyway. Mutta säilykeananasta ei ainakaan(säilykepurkit!!!) ja yhden teorian mukaan suomalaisten on tarkoitettu syövän sellaisia hedelmiä, jotka näissä olosuhteissa voi kasvaa, eli ei todellakaan esim. banaania tai appelsiiniä. Eikä happamia hedelmiä, koska ne happamoittavat elimistöä, eikä Cameron Diazkaan happamoita elimistöään. Marjat ovat hyvästä, tästä en ole kuullut eriäviä mielipiteitä.

– Liha ja kala. Possu on ehdoton nou nou, punaista lihaa muutenkin max kerran viikkoon ja se on tietysti luomua. Broilerin syöminen on arvelluttavaa eettisestä näkökulmasta (tähän kyllä yhdyn itsekin). Villikalat on hyviä, etenkin ne jotka kalastat itse. Kai kalastat? No hei, on so last season olla kalastamatta.

paleo

– Kananmunat tulee ostaa myös luomuna, mutta parempi hakea ne suoraan kasvattajalta, kun nyt on ollut juttua siitä, että onko ne luomumunat kaupassa oikeasti luomua? 

– Rasvoista parhaat ovat kylmäpuristettu oliiviöljy ja kylmäpuristettu kookosöljy, paitsi jos luit viime viikonloput hesaria..että ketä tässä nyt taas uskoa… Syö avocadoa, niin saat ainakin kaikkien hyväksymää ja hyväksi toteamaa rasvaa!

– Pähkinät ja mantelit ovat ehkä ok, ainakin macaron mantelit. Vai oliko se marcona? 

– Veden juontia toitotetaan aina, mutta mitä vettä juot? Uskallatko oikeasti vetää suoraan kraanasta? Hmm. En tiedä kannattaako… Toki voit ostaa kaupasta lähdevettä, mutta se on muovipullossa. Ongelma ratkeaa niin, että hankit tarpeeksi isoja lasisia säilytysastioita, joihin käyt itse lähteeltä hakemassa juomavedet esimerkiksi kuukaudeksi. Tähän tarvitset vain ehkä kahdeksan kymmenen litran astiaa…siis per henki…

Eli tässä nämä ohjeet nyt pähkinänkuoressa olivat. Ei kai tämä nyt niin vaikeaa voi olla muistaa ja toteuttaa?

diet-do-not-diet-food-funny-good-diet-not-really-Favim.com-92282

Tämä teksti oli tottakai huumorilla kirjoitettu ja varmasti hyviä perusteluita eri ruokavalioiden noudattamiselle löytyy. Pointtini oli, että ehkä kannattaa miettiä mihin omat rahkeet riittää ruokavaliokikkailuissa. Itse olen pienen lapsen kotiäitinä todennut, että yritän syödä kasviksia, välttää parhaani mukaan lisäaineita ja juoda vettä reilusti päivittäin. Ostetaan luomua silloin kun rahkeet riittää. Joka päivä otan myös vitamiinit ja hivenaineet purkista, eli D-vitskun, sinkin, magnesiumin ja omega 3-rasvahapot. Tämän pystyn toteuttamaan lähes joka päivä!
Media on koko ajan täynnä hirveetä suitsutusta tyyliin ”tämän ruokavalion avulla kilot karisivat kuin itsestään”. Ei se kenestäkään huonoa ihmistä silti tee jos joku kokeilu ei olekkaan menestys tai ruokavalio tuntuu vaivalloiselta omaan elämään toteutettavaksi. Itse laitan edelleen kahviin maitoa, mutta sen sijaan teen päivällä jonkun terveyssmoothien, joka varmasti enemmän antaa kropalleni niitä hyviä juttuja, kuin mitä se kahvimaito vahingoittaa sitä. Toki eri juttuja kannattaa kokeilla, koska kuka tietää, ehkä kukkiva iho, huono vastustuskyky tai turvonnut pötsi onkin mennyttä elämää uusien ruokavaliotuulien vakiinnuttua elämään! Eli kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla, mikä sopii parhaiten itselle ja ilman stressiä!

Onko joku päivittäiseen ruokavalioon liittyvä juttu, joka itselläsi tuntui toimivalta tai vastaavasti tuntui toivottamalta toteuttaa?

fityoutoo

17 vastausta artikkeliin “Aloitin viljattoman, maidottoman ja mahdottoman dieetin.”

  1. Mä en oo ikinä ymmärtäny sitä, miksi pitää vapaaehtoisesti laittaa kroppansa niin tiukalle ja raippa viuhuu, jos erehdyt syömään jotain niiden itse asettamiesi rajojen ulkopuolelta. Tottakai kisadietit ja muut on asia erikseen, mutta kun nykypäivänä joka pekka ja liisa tuntuu noudattavan jotain ruokavaliota ihan vaan muodin vuoksi. Itsellä tärkeimmät kriteerit syömisille on se, että se olisi jollain tasolla monipuolista, terveellistä ja antaa hyvän olon, en tee itselleni mitään turhan tiukkoja rajoja, koska tiedän että silloin ainakin haluan juuri niitä asioita. Itselle palkokasvit, sipulit, peruna, vaaleat viljat laittaa mahan sekaisin, joten en syö niitä vaikka tykkäisinkin, mutta eipä se maailma kaadu jos joskus vedän parsakaalipiirakkaa vehnäpohjalla. Tai keskellä viikkoa palan kakkua. Kun on jonkunnäköinen järki siinä perussyömisessä niin pienet ”repsahdukset” ei haittaa mitään.

    • Tosi hyvin kommentoitu! Mullakin on sama juttu, eli olen todennut gluteenittoman ruokavalion sopivan mulle, mutta toki silloin tällöin tulee syötyä esim. leipää. Mulla ehkä enemmän on kuitenkin hiiva se, joka viljatuotteissakin turvottaa ja saa inhottavan olon vatsaan. Mulle on tärkeää, että voin kuitenkin spontaanisti maistella mitä vaan! Tämä siis toimii niin kauan, kun olen normaalipainoinen. Toki suunniteltu ruokavalio on asia erikseen silloin kun sille on tarve.

  2. Kiitos tästä kirjoituksesta Katri! Tämä on asia, jonka kanssa olen tuskaillut. Niin hienoja, kun eri ruokavaliot ja tarkat ohjeet ovat niin käytännössä ja ihan ”oikeassa elämässä” niitä on aika vaikea noudattaa.

    Vielä vuosi sitten, kun olin kotona esikoisen kanssa niin noudatin todella tarkkaa ruokavaliota ja treeniohjelmaa. Olo oli todella hyvä, mutta vaati todella paljon kurinalaisuutta noudattaa ohjelmaa pilkun tarkasti. Kaikki meni hyvin, kunnes koitti se ns. arki – palasin töihin, lapsi meni tarhaan ja siihen vielä tämä toinen raskaus. Tarkasta ruokavaliosta ei ole tietoakaan enää, kun yrittää vaan selvitä arjesta 😀

    Itse olen pyrkinyt aika samanlaisen mentaliteettiin, kun sinä – syödä mahdollisimman fiksusti: proteiinia runsaasti, kasviksia myös, juoda vettä ja muistaa vitamiinit. Ja koitan olla ottamatta hirveitä morkkiksia, jos illallinen onkin makkarakeitto eikä kuiva kana ja tummariisi 😉

    Eli vinkkaa heti, jos löydät järkevän ruokavalion, jota kiireinen perheenäitikin voi noudattaa kokematta ikuista morkkista ettei taaskaan mennyt nappiin.

    • Niin, helppoa paperilla mutta todellisuudessa… Totuus on kuitenkin, että joku tietty juttu voi toimia, niin sitä kokeilua tarvii olla takana ainakin parisen kuukautta. Mut tällä hetkellä ei vaan pysty! Onneks mä voin tällä ruokavaliolla mainiosti ja se lienee varmaan pääasia. Täydellisessä maailmassa ei koskaan tarviis tappopäivän jälkeen turvautua noutopitsaan tai lohtujätskiä ei olis olemassakaan!

      Mut ne terveelliset elämäntavat ovat mielestäni ihan jotain muuta kuin sitä, et miten tiukkaan pystyy jotain tiettyä linjaa noudattaa. Jo pelkästään runsas kasvisten käyttö on joinakin päivinä haastavaa!

  3. Heh, hyvä kirjoitus! Näinhän se just menee, että jokaisella on ne omat vankkumattomat mielipiteensä ja koitapa sieltä viidakosta sitten löytää se itsellesi paras ja sopivin ruokavalio… Huh, ei oo helppoa!

    Oon Even kanssa samoilla linjoilla siinä, että kun päällisin puolin syö hyvin ja monipuolisesti, niin ne pienet erheetkin mahtuu sinne mukaan. Itelläni on keliakia, että sen takia syön gluteenittomasti ja se luonnollisesti paransi mun oloa n. 100% verrattuna aikaisempaan. Monissa karkeissa on vehnäjauhoa ja oonkin joutunut jättämään niiden syömisen nyt vähemmälle, mutta oon huomannut, että vaikka söisin itelleni sopivia karkkeja niin silti maha alkaa huutaa. Epäilen, että mulla se johtuu siitä lisäainemäärästä, jota mun kroppa ei oo tottunut saamaan, varsinkaan tuon keliakiadiagnoosin jälkeen. Jokainen meistä reagoi eri asioihin ja se huonon olon aiheuttaja on joskus tosi hankala löytää.

    Kiitos hyvästä postauksesta!

    • Eipä kestä! Kiva että näitä jaksaa joku lueskella! 🙂

      Kyllä mullakin on gluteenittomuus ja ylipäätään viljojen poisjättäminen auttanut vatsaongelmien kanssa ihan hirveesti. Karkeista mullekkin tulee välillä karmee olo, mut toisaalta se on varmaan hyväkin niin ei tuu kouhottua tuolla makuunissa aina jotain kympin säkkiä!!!
      Mulla on noi irtokarkit nimittäin ihan hirvee pahe…

  4. Aika rohkeeta antaa täysi tuki marjoille ja avokadolle; niissähän voi olla vaikka säteilyjäämiä tyyliin tshernobylistä ja pakastevadelmathan on täynnä myrkkyjä noroviruksesta hepatiittiin. Ja avokadossakin on tietty haitallisia torjunta- ja säilöntäaineita riippuen alkuperästä 😉 Hihi! Eli parempi kun ei vaan syö mitään! ;D Ps. Ja luulis painonkin pysyvän kurissa!

  5. Haha! Mä olen päässyty pettymyksestäni yli, rasiallinen jätskiä ja kunnon mättöpizza auttoi siihen hyvin 😀
    Mulla se pettymyt tuli ehkä enemmän siitä, koska paleo TUNTUI kropassa todella hyvältä, kunnes.. no, tiedämme lopun. Saattaahan se olla placeboa koko homma koska nyt vedän kaiken mitä mieli tekee ja olo on edelleen ihan yhtä hyvä 😀 Vatsat tosin luikki piiloon, mut eihän niitä kukaan muutenkaan katsele!

    Hyvä postaus! Sä osaat aina niin hyvin kirjottaa täyttä asiaa 🙂

  6. Hyvä postaus! Juurikin samoja asioita on pyörinyt omassa päässä viime aikoina, kuten yllä oleva totesi niin jos kaikkia ohjeita haluaisi noudattaa, ei voisi syödä juurikaan mitään! 😀

    Monesti kun lukaisee jonkun artikkelin jostain ruoka-aineesta ja syyt miksi sitä ei saisi tai kannata syödä, alkaa helposti itsekin miettimään että kannataisko kokeilla ilman. Esim nyt on ollut paljon juttua maitotuotteista ja siitä kuinka ne tosiaan tulehduttaa kroppaa sisältäpäin jne.. Mutta toisaalta en ole itse saanut maidosta mitään negatiivisia kokemuksia, joten homma on juuri kuten sanoit, kaikki ei sovi kaikille ja tärkeintä on löytää se itselle sopivin tyyli. 🙂

    Harmittaa niiden puolesta joilla ei ole juurikaan tietoa ravitsemuksesta ja lukevat sitten joka viikko lehdestä mitä nyt kannattaa ja ei kannata syödä…Menee vähemmästäkin plasmat sekaisin 😀

  7. Hei!

    Hauska kirjoitus. Ollaan mietitty ystävien kanssa, että jos rupeis seuraamaan jokaista dietttiä ei lopulta pystyis syömään yhtään mitään! Kaikesta löytyy jotain vikaa ja jokainen ruoka-aine on jossain dieetissä epäterveellinen. Itse kannatan kohtuutta! Tavallista ruokaa, paljon salaattia,marjoja, hedelmiä,ruisleipää niin kunnossa olen pysynyt!!! Huvittaa kaikki dieetit. Varmaan ne joillekin sopii, mutta kuka pystyy noudattamaan sitä melko rajoitettua dieettiä loppuelämänsä? On kiva nähdä vaikka 10-20 vuoden päästä missä kunnossa kaikki tämän päivän fitness-kilpailijat on… 🙂 Mitä tapahtuu kun ”ura” loppuu ? 🙂

    • Niin, kyllä mä ainakin uskon, ettei pidemmän päälle ainainen kieltäytyminen onnistu vuositolkulla! Jos ruokavalio on sellainen, että joka hiton käänteessä pitää miettiä mitä voi ja mitä ei voi syödä, niin onko sen arvoista? Toki esim. fitnessiäkin voi harrastaa fiksusti, mutta totuus on kuitenkin, että kroppa ei kestä vuositolkulla dieettaamista… Sit jos puhutaan ruokavalioista, niin toki joillekkin vaikka raakaruokavalion (jonka itse kokisin aika haastavana) noudattaminen voi olla ihan piece of cake! Kaikista tärkein on, ettei koko ajan tarvi stressata siitä että taas syö jotain mitä ei ”pitäisi”…

  8. Hei. Kiitos ohjeista. Huomaan, että luen tekstiä toooooodella myöhässä. Haluaisin nyt kuitenkin huomauttaa, että kun jouduin raskausaikana käymään ravitsemusterapeutilla (raskausajan diabetes-epäily), hän oli sitä mieltä että avokado ei ole millään lailla hyväksi, vaan mun pitää opetella syömään salaattikastiketta.

    • Jaa oikeasti :D?!? No olisi kyllä hauska tietää, että minkähän kirjekurssin tämä kyseinen ravitsemusterapeutti on oikein käynyt??? Tää oli kyllä hulluin neuvo pitkään aikaan… Ehkä jättäisin tuollainen asiantuntijan neuvot ihan omaan arvoonsa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta