Apua, miksi mulla on pömppövatsa???

Aina välillä kiinnitän huomiota siihen, että mun joissain kuvissa näyttää siltä, kun olisin raskaana – eli mulla on lievä pömppövatsa! Oon tullut tulokseen, että syitä tähän on monia: Asento, ryhti ja varmaan osaksi johtuu myös lantion rakenteesta, joka on samanlainen kuin äidilläni (eli leeeeeeeveä).

”Raskausvatsa ilman raskautta” voi johtua siis monestakin eri syystä! Ei kuitenkaan kannata lannistua vaan etsiä sen aiheuttaja. Tässä ne yleisimmät.

Hyvin yleinen syy on huono ryhti, joka vaivaa valitettavasti etenkin istumatyötä tekeviä! Selkä painuu notkolle, pää työntyy eteenpäin ja pituudesta lähtee heti senttejä! Vatsalihaksista puuttuu pito, jolloin se pääsee työntymään eteenpäin ja vatsa näyttää pömpöttävältä.
Toinen yleinen ongelma on notkoselkä eli kuten itse sanon ,”bikinifitness asento”, jossa alaselkä on liian kaarella ja tästä johtuen vatsa työntyy eteen. Kannattaa oikeasti opetella pois tällaisesta asennosta, koska se on myös todella kuormittavaa alaselälle ja sen lisäksi takareidet voivat oireilla! Hyvässä ryhdissä lantio on selän ”alla” eikä työnny taakse.
Katsokaapa miten huima ero noissa kuvissa on nimenomaan keskivartalon suhteen! 

Toinen ongelma (jota kukaan ei varmaan haluaisi kuulla) on ihan perinteinen läski alavatsassa, joka etenkin kireissä ”lantiofarkuissa” näyttää vähän hassulle pömppikselle. Mulla ainakin ne keskivartalon rasvakertymät ovat nimenomaan siinä navan alla. Ja kuten varmaan tiedätte, niin paikallinen rasvanpoltto on mahdotonta! Rasva lähtee viimeisenä sieltä missä sitä on eniten ja mikään vatsalihastreeni ei sulata rasvaa – ainoastaan vahvistaa ja kasvattaa vatsalihaksia. Paras combo on polttaa rasvaa yleisesti ja lisätä siihen keskivartaloa muotoilevaa jumppaa, eli juuri sitä lihasten vahvistamista.

Kolmas hieman vakavempi ongelma (jota itse myös aluksi epäilin) voi olla syvien vatsalihasten heikkous ja vatsalihasten erkauma. Jos synnytyksen jälkeen vatsalihakset eivät ole palautuneet tai jos keskivartaloa ei ole vahvistanut asianmukaisesti, voi keskivartalo jäädä niin heikoksi, ettei se vain yksinkertaisesti pysy kasassa ja vatsa työntyy eteenpäin! On turha treenata rutistuksilla suoraa vatsalihasta, jos syvät vatsalihakset eivät aktivoidu ja toimi. Ne ovat juuri niitä asentoa ylläpitäviä lihaksia. Jos epäilet tätä vaihtoehtoa, niin suosittelen hakeutumaan asiansa osaavalle fyssarille! Ja huom! Se lankku on ihan hyvä liike muuten, mutta se vaatii syvien vatsalihasten aktivoimista ja jos ne ovat heikot, niin ainoastaan selkä kipeytyy. Joten unohda se, jos pito puuttuu! Se ei siis missään nimessä ole ainoa tapa treenata syviä vatsoja!

Viimeinen syy voi olla suolisto. Eli sinulle sopimaton ruoka! Itse näytin vapun jälkeen kirjaimellisesti vappupallolta: Vatsani ei vaan pysty käsittelemään hiivaa, jota tuli nautittua mm.munkkien ja siman muodossa. Sokeri vaan pahentaa ongelmaa entisestään! Yleensä sen kyllä tuntee jos vatsa on turvonnut ärtyneen suoliston takia, joka aiheuttaa sen pömppiksen. Turvonnut vatsa, ilman kerääntyminen suolistoon ja vatsakivut kertovat siitä, että jokin syömäsi ruoka on sopimatonta. Itselläni hiivan lisäksi pahimmat turvottajat ovat vehnä ja hiilihapolliset juomat.
Miksi kaiken hyvän pitää aina tuntua pahalleeeeeeeeeee.

Toivottavasti tästä postauksesta oli apua, jos olet miettinyt mistä pömppis voi kohdallasi johtua!

 

 

fityoutoo

7 vastausta artikkeliin “Apua, miksi mulla on pömppövatsa???”

    • Ööööö… Siis hetkinen, mähän nimenomaan tarkoitin, että sitä ei todellakaan kannata tehdä! Muutenkin lankku on kelle tahansa huono liike jos ei osaa tehdä sitä oikein (kuten suurin osa ei osaa).

  1. itellä skolioosi notkoselkäja ibs joka aiheutta joskus järkyttävää turvotusta ummetus on myös monilla yksi syy.liika suola javedenjuonti myös.usein luulen et se ajatus on vain omassa päässä peilistä näkyy pömppö vaikkei ole oikeasti tämän huomannu jos ottanut jälkeen selfien

    • Juu varmaan joskus asiaa vähän liioittelee, etenkin jos on tottunut litteään vatsaan. Mutta vapun jälkeen kyllä jo pelkästään olosta huomasi, että voi kaivaa raskausajan legginsit kaapista … 😀

  2. Osaatko sanoa mitään vinkkejä millä opetella pois tuosta notkoselästä? Vai kannattaako suoraan suunnata fyssarille?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 15
Tykkää jutusta