Arvostele mun aamiainen!

aamupala4 (1 of 1)

Aamiainen on omasta mielestäni päivän tärkein ateria! Se määrittelee ainakin mulla pitkälti sen, miten päivä potkaistaan käyntiin ja kuinka ruokailut menee loppupäivän. Tiesittekö, että sillä mitä syötte ennen puolta päivää on tutkimusten mukaan ratkaiseva merkitys illan ruokavalintoihin? Syy saattaa siis hyvinkin löytyä aamupalan skippaamisesta, jos illalla ote lipsuu ja koko ilta on täynnä nälän aiheuttamaa turhaa napostelua!
Aamupalankin voi oppia syömään – tämän olen todistanut työssäni niiiin monta kertaa; Jos tähän mennessä uppoaa vain kahvi, niin lähde pikku askelin eteenpäin; Lisää kahvin kanssa vaikka alkuun yksi paistettu muna ja tomaatti, tai pieni siivu ruisleipää kinkulla. Aamupalaa ei myöskään kannata siirtää kovin pitkälle kohti lounasaikaa, koska sen tehtävä on katkaista elimistön yöpaasto ja liian myöhäisen aamupalan takia lounasaikaan ruoka ei sitten maistukaan. Itse kannatan ehdottomasti kunnon tukevaa aamupalaa, jolla pysyy hyvin kylläisenä sinne puoleen päivään. Lounaalla nälkä on juuri sopiva, eli ei kiljuva, mutta tunnen kuitenkin tarvitsevani jo seuraavan aterian. Ja kun alla on kunnon aamiainen, niin lounaalla ei tee mieli vetää tainnuttavia hiilariövereitä siellä kiinalaisessa buffassa…

Kokosin tähän teille esimerkkejä viime viikon aamupaloistani! Syön usein vähän fiiliksen ja ”tarjolla olevan valikoiman” mukaan (lue=ollaanko jaksettu käydä kaupassa). Olen aamulla usein tosi nälkäinen, eli mulle ei todellakaan pelkkä yksi hedelmä saati pelkästään kuppi kahvia riitä!! Pyrin aina nauttimaan aamulla ainakin proteiinia, mutta myös hiilaria. Olen huomannut, että itselleni sopii parhaiten sopivasti kumpaakin. Hauska huomio muuten… Kun jouduimme heittämään vanhan leivänpaahtimen roskiin, eikä meille ole vielä hankittu uutta, niin leipää ei ole syöty juuri lainkaan meidän taloudessa! Mä tykkään ruisleivästä nimenomaan paahdettuna, mutta uunia ei jaksa yhden tai kahden palasen takia lämmittää… Viime viikolla sorruin sitten kaupassa tuoreisiin sämpylöihin, mutta niiden menekki on meillä surkea. Jostain syystä perheen miekkosille ei sämpylät maistu ja puolet lensikin sitten roskiin pilaantuneina 🙁 . Parhaiten meillä tekee leivästä kauppansa ihan perinteinen ruislepä, joka nyt siis puuttuu tästä aamupalavalikoimasta.

Tässä kuitenkin mun aamiaisvaihtoehdot viime viikolta! Mikä sun mielestä oli paras setti ja miksi? Mitä itse valitsisit noista vaihtoehdoista aamupalaksi vai meneekö peräti kaikki?

aamupala6 (1 of 1)

Vaihtoehto 1 : Perinteinen aamupuuro
– 200g valmista puuroa (Elovena hetki omena&kaneli), valmistettu 50/50 vesi ja kevytmaito
– 100g Valion arkirae-juustoa
– 50g kotitekoista omenahilloa, makeutettu sokerilla (ei kovin makeaa tosin)
– Kuppi kahvia kevytmaidolla
Yht. 344kcal (p23g / h49g / r6g)

aamupala3 (1 of 1) aamupala5 (1 of 1)

Vaihtoehto 2: Smoothie (2 isoa lasillista)
– 2pss valmista smothiehedelmäsekoitusta
– 1/4 avocado
– 100g Rynkeby-omenamehua
– 30g Voimaruoan heraproteiini-superfood-sekoitusta
– Kuppi kahvia kevytmaidolla
Yht. 437kcal (p19 / h49 / r16)

aamupala1 (1 of 1)

Vaihtoehto 3: Sämpyläaamiainen
– 1kpl Pirjon Pakarin porkkanasämpylä (paino 90g)
– 12g Oivariini herkku
– 70g keittokinkku
– 80g paprika
– 20g ruukkusalaatti
– 50g kirsikkatomaatti
– Kuppi kahvia kevytmaidolla
Yht. 435kcal (p24 / h49 / r16)

aamupala2 (1 of 1)
Vaihtoehto 4: Rahka-aamiainen
– 150g Valion pehmeä maitorahka
– 100g Greek style -jugurtti
– 50g kiivi
– 80g persimon-hedelmä
– 5g chiasiemenet
– Kuppi kahvia kevytmaidolla
Yht. 425kcal (p27 / h37 / r19)

fityoutoo

6 vastausta artikkeliin “Arvostele mun aamiainen!”

  1. Puuroaaminen tai smoothie ovat parhaita! Mulla on pitänyt heittää maitorahkan käyttö lähestulkoon pois, koska muutoin pörrään ’Kioton ilmastosopimusten vastaisten’ kaasujen kanssa.. Eilen illalla erehdyin syömään yhden Skyrrin ja voivoi.. Raejuustosta en saa oireita, mutta sitäkin syön vain desin aamuisin. Niin ja maitotuotteet lisää kyllä limaa kurkussa. Voi jee.. Olihan ihana oirekommentti 😀

  2. Näiden raskausajan mielitekojen mukaan, jos valitsisin niin päätyisin varmasti tuohon sämpyläaamiaiseen! Leipä on maistunut täällä tooodella hyvin raskausaikana. Jos olisin ”normaalitilanteessa” niin sitten varmaan puuro tai smoothie! Rahka on ainoa, joka ei ole aikoihin uponnut. Mulla menee ainakin aamiaiset vähän vaiheiden mukaan, välillä on leipävaihe, välillä puuro ja toisinaan uppoaa munakkaat..Pääasia, että on ravitsevaa ja täyttävää, eikä heti tule nälkä, kun on aamiaisen syönyt 🙂

  3. Puuro. Jos on kotiaamu niin puurosta ei pääse yli. Hotellissa voi jo kokeilla jotain muutakin, mutta kyllä perinteinen kaurapuuro+marjoja+raejuusto on se feivoritti 😀

  4. Syön kyllä paaaljon enemmän kuin tuollaisen yhden aamiaisen verran vähintään kaksi, enintään neljän tuollaisen annoksen verran. 😀 aamukahvin on korvannut smoothie ja leivän puuro raejuustolla ja mustikoilla. Ehkä sit vielä pähkinöitä perään. Ja jogurttia/rahka riippuen onko raejuustoa. 😀 I am all about that volume! 😀 Syön puhtaasti vain senkin vuoksi että kun saa syödä niin paljon! 😀

  5. Puuuurooo, joka aamu kaikilla höysteillä 😛 Mutta mullakin puuroa menee aamuisin pari tuollaista lautasellista kuin kuvassa :D:D Nam.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta