Asiakaspalvelunipo!

Jes, that’s me!!! 😀

kuva (2)

Onko teissÀ lukijoissa kans sellaisia jotka kiinnittÀÀ paljon huomiota asiakaspalveluun ja sen tasoon? SiinÀ on nimittÀin aihe, joka on lÀhellÀ sydÀntÀni! LÀhetÀn suunnilleen kerran kuukaudessa palautetta asiakaspalvelusta ja tÀssÀ kuun sisÀÀn olen tainnut tehdÀ sen jo kolmesti!
Ai miksi? Siksikö, koska olen se valittava akka jolle ei koskaan kelpaa mikÀÀn…? Ei, vaan siksi, ettĂ€ jos minulla olisi omassa firmassani asiakaspalvelua tekeviĂ€ alaisia, niin tahtoisin tasan tarkkaan tietÀÀ mikĂ€li heidĂ€n toiminnassaan on parantamisen varaa! Toki haluaisin kuulla myös sen, jos asiakkaat ovat tyytyvĂ€isiĂ€ ja tĂ€stĂ€ syystĂ€ usein laitan kiitosta myös hyvĂ€stĂ€ palvelusta! Me suomalaiset ollaan kovia arvostelemaan sivusta mutta ei uskalleta oikein suoraan kertoa jos jokin mĂ€ttÀÀ. Miten firmat voivat edes kehittÀÀ omaa palveluaan, jos koskaan ei tule mitÀÀn palautetta? NykyÀÀn on sentĂ€s monessa paikassa ne naamankuvat jota voi lĂ€htiessÀÀn painaa.
Olen tehnyt muuten muinoin myös ”mystery shoppaamista” muutaman vuoden, eli sain aina pyynnön mennĂ€ jonnekkin kauppaan kokeilemaan palvelua tai ostamaan tuotteen ja minun piti tehdĂ€ havainnointia palvelun laadusta. Se oli aika hauskaa puuhaa 🙂 !

TÀmÀ nainen, Fitness Expo Lahdessa ja Foamroller.fi stÀndi! Tuuthan moikkaamaan!!!
TÀmÀ nainen, Fitness Expo Lahdessa ja Foamroller.fi stÀndi! Tuuthan moikkaamaan!!!

Mua Ă€rsyttÀÀ nykyÀÀn usein, ettĂ€ niin monessa paikassa sellainen aito ystĂ€vĂ€llisyys ja auttamisenhalu on hĂ€vinnyt. En todellakaan tarkoita, ettĂ€ tarvii nuolla kenenkÀÀn hanuria (no jossain varmaan niinkin) mutta esim. mulle on ihan sama maksaako joku tuote 50€ vai 60€; Vien mieluusti rahani sinne josta saan ystĂ€vĂ€llistĂ€ palvelua! Aika monessa liikkeessĂ€ saa vaellella ihan nobodyna, eikĂ€ ketÀÀn kiinnosta myydĂ€ mitÀÀn. Ja olenpan kerran ollut autoliikkeessĂ€, jossa ei tullut myyjÀÀ paikalle koko liikkeeseen, vaikka olimme siellĂ€ puoli tuntia!!!
Mua myös korpee huolella nĂ€mĂ€ vuoronumerosysteemit. YmmĂ€rrĂ€n ne joo jossain Stockan hulluilla pĂ€ivillĂ€ tai lihatistikillĂ€. HyvĂ€nĂ€ esimerkkinĂ€ asiakkaan Ă€rsyttĂ€vĂ€stĂ€ seisottamisesta on vaikka se, kun menin ”nopeesti” Gigantista ostamaan jo etukĂ€teen katsomani kuulokkeet, joita ei ollutkaan hyllyssĂ€… Kiva oli siinĂ€ hikisen lapsen kanssa odotella vuoronumerolappu kourassa, kun myyjĂ€ selittÀÀ jÀÀkiekkovuoroista jonkun frendinsĂ€ kanssa. Olisin vain halunnut ne pirun kuulokkeet!
20min meni, sit loppui pinna. KĂ€velin viereiseen Experttiin, sanoin ”haluaisin ostaa langattomat kuulokkeet”, myyjĂ€ sanoi ”TĂ€ssĂ€ olisi esimerkiksi Sonyn hyvĂ€t kuulokkeet”. Kiitos otan nĂ€mĂ€, maksu kassaan ja kaikki oli ohi noin neljĂ€ssĂ€ minuutissa!

MĂ€ oon itse tehnyt todella paljon erilaisia myynti- ja edustustöitĂ€ ja omasta mielestĂ€ni olen ihan hyvĂ€ siinĂ€ hommassa! Varsinkin face-to-face asiakaspalvelu on jotenkin mun juttuni! Toki mullakin on paljon parannettavaa, esim sĂ€hköpostin hallitseminen on vĂ€lillĂ€ todella hermoja raastavaa ja kuitenkin tĂ€rkeĂ€ osa yrittĂ€jĂ€n asiakaspalvelua. Vaikka kuinka koitan pitÀÀ kaikki ajantasalla, niin vĂ€lillĂ€ sattuu mokia ja joku posti jÀÀ vastaamatta ajoissa! TĂ€ssĂ€ tĂ€ytyy vielĂ€ kehittyĂ€! Koitan kuitenkin aina korvata jotenkin, jos mun puolelta tulee vaikka joku aikataulumoka – esimerkiksi ylimÀÀrĂ€isellĂ€ treenillĂ€. Sama asia jos ollaan vaikka ravintolassa ja ruoan tulemisessa kestÀÀ kohtuuttoman pitkÀÀn, silloin mun mielestĂ€ ravintolan tĂ€ytyy tulla vastaan joko hinnassa tai jotenkin muuten.
Mun entisessĂ€ työssĂ€ sai vĂ€lillĂ€ kuulla olevansa millon mikĂ€kin idiootti, kusipÀÀ ja ties mitĂ€ tĂ€ydellisen painokelvotonta. SitĂ€ vaan koitti pitÀÀ pÀÀn kylmĂ€nĂ€, koska usein noi avautujat olivat humalassa, aineissa tai muuten vain paniikissa. NykyÀÀn mua onkin todella vaikea saada hermostumaan 😀 !  En tiedĂ€ kuinka paljon tollaisesta ”olet ihan ***pÀÀ ***ra” palautteesta voi oppia, mutta rakentavasta palautteesta tĂ€ytyy kyllĂ€ ymmĂ€rtÀÀ ottaa onkeensa. YleensĂ€ se ei ole edes henkilökohtaista, vaikka toki joku inhottava kommentti saattaa soida pÀÀssĂ€ monta pĂ€ivÀÀ. Jotenkin niistĂ€kin tĂ€ytyy vaan kaivaa se mahdollisuus kehittyĂ€ ihmisenĂ€.

HUS:n liikuntatapahtumassa Fressin stÀndillÀ. MÀ haluisin vÀlillÀ hullutella kameran edessÀ, mutta pÀÀdyn aina nÀyttÀmÀÀn idiootilta :D. Kuten tÀssÀkin kuvassa.
HUS:n liikuntatapahtumassa Fressin stÀndillÀ. MÀ haluisin vÀlillÀ hullutella kameran edessÀ, mutta pÀÀdyn aina nÀyttÀmÀÀn idiootilta :D. Kuten tÀssÀkin kuvassa.

On ihana asioida sellaisessa paikassa, jossa on iloisia ja ystÀvÀllisiÀ ihmisiÀ! Saattaa kuulostaa vÀhÀn kotiinpÀin vedolta, mut esim meillÀ FresseissÀ on todella hyvÀ asiakaspalvelu! Ohjaamaan on aina kiva mennÀ, kun on iloiset naamat vastassa tiskillÀ!
Toinen todella mukava kokemus oli Helsingin keskustassa Rajala Pro Shopissa! Menin korjauttamaan kameran objektiivia viime viikolla ja minulle oltiin todella ystĂ€vĂ€llisiĂ€ sekĂ€ objetia tuodessa ettĂ€ hakiessa! Mukava myyjĂ€ pÀÀtyikin esittelemÀÀn mulle kuvia, joita oli ottanut lapsestaan 😀 …
Ja likat huomio, ihan mukavaa ”eye candya” siellĂ€ tarjolla 😉 …. Se ei koskaan tee kokemuksesta ainakaan huonompaa!

Kertokaas teidÀn hyviÀ tai huonoja asiakaspalvelukokemuksia? KiinnitÀttekö huomiota? JÀtÀttekö palautetta? 

fityoutoo

15 vastausta artikkeliin “Asiakaspalvelunipo!”

  1. MinĂ€ itse asiakaspalvelijana kiinnitĂ€n usein huomioni ihmisten töykeyteen kassallani. Tottakai tervehdin jokaista asiakastani ja katson silmiin, mutta valitettavan monet ihmiset joko ei tervehdi ollenkaan, kertoo vain haluamansa tuotteet tai ei katso silmiin ja vain tunkevat rahat kĂ€teeni tai vaihtoehtoisesti juttelevat kaverilleen kiinnittĂ€nĂ€ttĂ€ muhun sen suuremmitta huomiota. Mutta ei se minua lannista ja onneksi aina vĂ€lillĂ€ tulee todella kivoja asiakkaita vastaan! 🙂

    • YmmĂ€rrĂ€n sua 100%! Muakin Ă€rsyttÀÀ ihmisten töykeys kauppojen kassoilla. Miten voi olla oikeesti niin, ettei edes viitsi tervehtiĂ€? Kertoo mun mielestĂ€ kyllĂ€ ihmisesti…. Vaikka olis kuinka huono pĂ€ivĂ€ ja ottas pattiin, niin en mĂ€ ala todellakaan kassalle kiukuttelemaan!

  2. Me ruvettiin olemaan todella, siis todella ystĂ€vĂ€llisiĂ€ kaupantĂ€dille, jolla oli aina naama mutrussa. Tervehdittiin iloisesti, hymyiltiin, kiitettiin ja toivotettiin pĂ€ivĂ€njatkot ja viikonloput pÀÀlle. EhkĂ€ tĂ€ti huomasi asenteensa tai sitten hymy todellakin tarttuu, mutta kyllĂ€ siellĂ€ kassan takana jo vĂ€lillĂ€ suupieli nousee 😀

  3. TÀÀllÀ myös yksi nirso.. LÀhimmÀn rautakaupan vaihdoin toiseen jonne 3 x pidempi matka (teimme remppaa kesÀllÀ kotona) koska kaksi kertaa yrittÀessÀni saada hyvÀÀ palvelua, ei sitÀ herunut tuosta lÀhemmÀstÀ. Toisessa auttoivat heti ja jos eivÀt osanneet, hakivat toisen myyjÀn/asiantuntijan paikalle.

    Itsekin olen asiakaspalveluammatissa ja viimeksi tĂ€nÀÀn olisi tehnyt mieli rekrytĂ€ asiakkaista.. Ihan samalla tavalla jokaista kohtelen – hymyillen ja olen ystĂ€vĂ€llinen ja pyrin siihen, ettĂ€ kenenkÀÀn ei tarvitse takiani odotella turhaan.. mutta siinĂ€ vaiheessa kun taloon astelivat pĂ€ivĂ€n ensimmĂ€iset naisasiakkaat tiskille, ei kummaltakaan herunut tervehdystĂ€, ei kiitosta, ei lĂ€htiessÀÀn sanakaaan. NĂ€mĂ€ olivat vielĂ€pĂ€ omissa työvaatteissaan, edustamansa firman nimi rinnassa.
    Vaikeita asiakkaita meillÀ töissÀ on kyllÀ paljon mutta kyllÀ ihmetyttÀÀ kun itsestÀni vain 3 vuotta nuoremmat/vanhemmat eivÀt tavallisia kÀytöstapoja omaa..

    • KyllĂ€ toi mun mielestĂ€ osoittaa vain ja ainoastaan aikamoista sivistymĂ€ttömyyttĂ€ – siis ei ole tietoa normaaleista kĂ€ytöstavoista! Uskon, ettĂ€ vaikka tiskillĂ€ olisi ollut kuka tahansa, niin he olisivat jokatapauksessa kĂ€yttĂ€ytyneet samoin.

      MeidÀn lÀhi Bauhausissa on muuten todella hyvÀ palvelu ollut aina!

  4. Eilen juuri olin niin Ă€rsyyntynyt! Olin lindeksissĂ€ , otin noin viidet rintaliivit sovitukseen jonka kaksi myyjÀÀ huomasi. YstĂ€vĂ€llisesti tervehtivĂ€t siinĂ€ sovitus kopin edessĂ€ ja oletin ettĂ€ ovat siinĂ€ ettĂ€ heiltĂ€ voi pyytÀÀ apua … no eipĂ€ voinut. HikisenĂ€ siinĂ€ olisin halunnut toisen koon. .ei auttanut kun pukea kaikki vaatteet pÀÀlle , kimpsut ja kampsut mukaan ja hakemaan itse sitĂ€ sopivaa kokoa … ja taas kaikki vaatteet pois ja kokeilemaan. .. ja samaisessa liikkeessĂ€ tĂ€mĂ€ on jo toinen kerta. Mulle riitti kiitti !

    • Aaaaarhg! MĂ€ NIIN tiedĂ€n ton tilanteen… Ja sovittipa mitĂ€ tahansa vaatetta! Ihana laittaa kaikki vaatteet takaisin pÀÀlle kun tarvii uutta kokoa…

  5. Jokainen voi tosiaan vaikuttaa myös tiskin toisella puolella, olemmehan asiakkaana joka pĂ€ivĂ€ monta kertaa eri tilanteissa. HymyillÀÀn kassalla ja katsotaan silmiin, toivotetaanpa vaikka itse ensin hyvĂ€t pĂ€ivĂ€n jatkot myyjĂ€lle! Vaikka ollaan maksavia asiakkaita, voidaan silti antaa rahan lisĂ€ksi hyvĂ€t fiilikset tuntemattoman ihmisen työpĂ€ivÀÀn 🙂 Mutta joo, onhan tuo palvelu monesti ihan hirveetĂ€ jolloin ei paljon hymyilytĂ€… Koitetaan kÀÀntÀÀ omalta osalta asiaa tiskin molemmilla puolilla 😉

    • Hyvin sanottu! Vaikka myyjĂ€lle maksetaankin palvelusta, niin ei se silti mielestĂ€ni oikeuta olemaan kellekkÀÀn tyly kellekkÀÀn!

  6. Olen tÀysin samaa mieltÀ. Itsekin arvostan hyvÀÀ asiakaspalvelua ja se vaikuttaa paljon ostopÀÀtökseeni. Vaikka tuote olisi vÀhÀn kalliimpi kuin toisessa liikkeessÀ, niin ei haittaa jos palvelu on hyvÀÀ. Viime talvena tein remonttia ja kÀvin tapetti ostoksilla. ErÀÀssÀ liikkeessÀ oli aivan ihana myyjÀ joka esitteli vaihtoehtoja, neuvoi ja opasti. Oli todella ystÀvÀllinen ja miellyttÀvÀ. Ostinkin kyseisestÀ liikkeestÀ tapetit ym. tarvikkeet. Lopuksi annoin suoraa palautetta hyvÀstÀ palvelusta. Toisissa liikkeissÀ kukaan ei tullut edes tarjoamaan apua. Pyrin antamaan hyvÀÀ palautetta jos aihetta on, siitÀ saa itsekin hyvÀn mielen.

    • Ja varsinkin kun on tuollainen ns. erikoistuote kyseessĂ€ on mun mielestĂ€ ihan vĂ€lttĂ€mĂ€töntĂ€, ettĂ€ saa asiantuntevaa palvelua! Kiva ettĂ€ annoit palautetta 🙂 !

  7. Minulla on neljĂ€n vuoden kokemus asiakaspalvelusta ja voin sanoa, ettĂ€ Siperia opettaa. Mietin ennen, ettĂ€ miten niitĂ€ hankalia asiakkaita aina joka nurkalta riitti pilaamaan pĂ€ivÀÀni, kunnes hiffasin vaikuttaa siihen yhteen kohteeseen mihin pystyin – eli itseeni. Kun itse muistaa pitÀÀ ÀÀnensĂ€vyn ystĂ€vĂ€llisenĂ€ tilanteessa kuin tilanteessa, aidosti kuunnella asiakasta ja aidosti haluaa auttaa, niin todella harva ihminen haluaa siinĂ€ vaiheessa antaa sinulle huonoa palautetta tai kĂ€yttĂ€ytyĂ€ törkeĂ€sti sinua kohtaan.
    Kassalla (ja muutenkin) pyrin palvelemaan aina todella ystĂ€vĂ€llisesti, kiireen keskellĂ€ vielĂ€kin ystĂ€vĂ€llisemmin. Jos asiakas on joutunut jonottamaan sen 5-10 minuuttia talvitakki pÀÀllĂ€ huutava lapsi kĂ€sipuolessa, niin tilannetta ei paranna hymytön ”laitankokuitinpussiin”.
    Se on myös jĂ€nnĂ€ homma kuinka se iloinen asenne tarttuu kaikkeen tekemiseen ja lisÀÀ muutenkin jaksamista työssĂ€. Se ei ole mitÀÀn lisĂ€eforttia ettĂ€ on mukava ja iloinen, vaan oikeasti tekee työn tekemisestĂ€ huomattavasti mukavampaa. Toki sekÀÀn ei ole kaikille – Jos ei pĂ€tkÀÀkÀÀn kiinnosta asiakaspalvelu, niin suosittelen vaihtamaan alaa. Muitakin töitĂ€ on. Kiitos ja anteeksi 😀

Vastaa

SÀhköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
TykkÀÀ jutusta