Auttakaa mua kokoamaan (perus)terveellinen ruokalista!

Meillä on se tilanne tulossa, että hurri lähtee sunnuntai-iltana kertamaan ja jään yksin lasten kanssa. Onneksi sisko tulee muutamaksi päiväksi apuun ja appivanhemmat pystyy auttamaan hoidosta hakujen kanssa. Mä aloitin siis hieman yllättäen torstaina työt liikunnanohjaajana, joka on päivätyö, mutta kahdessa vuorossa. Mun ei pitänyt palata enää liikunta-alalle tänä syksynä, mutta kk-palkka sekä mukava työpiste houkuttelivat. Lisäksi säännöllinen ja vakaa tulo on sellainen asia, jota arvostan todella korkealle! Stressaa kun ei aina tiedä kuinka paljon saa keikkatyötä ja milloin saa niistä keikoista rahat… Olen toki hakenut muutamaan paikkaan ihan toiselle alalle ja laitan kädet kyynerpäitä myöten ristiin että jompi kumpi niistä natsaa! Ei siitä toistaiseksi sen enempää.

Nyt ruoka”huoltoon” täytyy kiinnittää vielä enemmän huomiota, koska en ehdi käymään enää päivällä kaupassa tai laittamaan ruokaa. Ruokaa täytyy valmistaa kerralla niin iso satsi, että siitä syö meidän nelihenkinen perhe ainakin 2-3 päivää! Otan töihin mukaan eväät, koska olen sen verran nuuka etten viitsi syödä joka päivä ulkona. Lapset toki syö hoidossa ja mies käy lounaalla.

Olen ajatellut koota blogiin listan resepteistä, jotka voisi helpottaa mua, sekä tietysti teitä lukijoita viikottaisen ruokalistan suunnittelussa ja valmistamisessa! En aina itse jaksaisi laittaa samoja ruokia, jotka meillä on esimerkiksi makaronilaatikko, uunilohi, spagetti+kastike, riisi + kanankoivet ym. Toki ne on ihan perus kotiruokaa, mutta nyt haluaisin jotain uutta! Siksi pyydänkin teiltä hyviä reseptejä, joiden ehtona on:

  • Ruokaa valmistuu kerralla tarpeeksi ja se on helppo valmistaa. En ala pyörittelemään viittäkymmentä lihapullaa työpäivän päätteeksi 😀 ….
  • Osa raaka-aineista mielellään kasviksia, kuten juureksia.
  • Ei liikaa työvaiheita (esim lasagnen miellän itse aika työlääksi ruoaksi, toki sitä voi vaikka viikonloppuna valmistaa).
  • Ruoka valmistuu odotellessa, eli esim. uunissa. Toki riisin tai perunat voi keittää siinä samalla lisukkeeksi.
  • Makua ja mausteita saa olla, koska ruoka ei saa maistua tylsälle! Kaikki etnisetkin ruoat on erittäin jees ja maistuu myös meidän lapsille. Ruoka voi olla myös joku perinteinen kivalla uudella twistillä!
  • Hinta n.20€ maksimissaan, eli ei mitään osterivinokkaita (okei, en tiedä kyllä edes mitä ne on…). Ja tällä tarkoitan siis pääraaka-aineiden hintaa, eli saisi olla perus jauhelihaa, broileria, tonnikalaa, miksei lohtakin. Ja tietysti niitä kasviksia!

Jos mieleesi putkahtaa heti joku hyvä ehdotus, niin laita reseptin idea tai suora linkki kommenttiboxiin. Valitsen resepteistä n.10 kappaletta ja kokeilen niitä kaikkia ja teen jutut kuvineen blogiin! Samalla saadaan helpotettua toivottavasti mahdollisimman monen arkea, sekä uusia ideoita keittiöön. Lisäksi isompien satsien valmistaminen kerralla säästää rahaa, eikä joka ilta tarvitse juosta valmisruokaa lähikaupausta.

Eli ei muuta kuin kivaa lauantaita ja reseptit jakoon!

Painathan <3 jos tykkäsit tästä postauksesta, kiitos! 🙂

fityoutoo

17 vastausta artikkeliin “Auttakaa mua kokoamaan (perus)terveellinen ruokalista!”

  1. Mulla on 2 uutta vakiota:

    Maku-lehden resepti löytyy sanoilla ”chili con carne jauhelihasta”. Siihen vielä kesäkurpitsa paloina sekä kikherneitä lisäksi. Syön riisin kanssa.

    Myös ”maailman helpoin tikka masala” resepti. Kaadan itse aina sekaan vielä kookosmaitoa n. 1dl. Ja olen tehnyt useasti kasvisversiona juuri kesäkurpitsalla ja kikherneillä. Tämäkin menee riisin kanssa.

    Näistä molemmista voi tehdä mietoa tai sitten tulisempaa oman ja perheen toiveiden mukaan.

    Yksin asuvana saan molemmista 5-6 annosta, kun lisäilen sekaan aina vaikka niitä papuja tai muita vihanneksia.

  2. Loistava idea! Tässä meidän perheen suosikki, jostain joskus napannut ja muokannut meille sopivaksi. Tätä voi muokata vaihtamalla lisukkeita ja määrää voi helposti isontaa.

    Tonnikalapasta

    500 g pastaa, keitetään all dente ja kaadetaan öljyttyyn vuokaan

    2 prk tonnikalaa ja 1 tölkki tomaattimurskaa sekoitetaan pastaan

    4 dl maitoa/kaurakermaa kuumennetaan ja mukaan vispataan ja sulatetaan maustettu tuorejuusto (esim. aurinkokuivattutomaatti) ja 1 kananmuna sekä mausteet, esim. mustapippuria, yrttejä, (suolaa)

    Sekoitetaan maitomunaseos ja tonnikalapastamössö vuoassa ja heitellään sekaan esim. pakasteherneitä, maissia, porkkanaraastetta, pinaattia, kesäkurpitsaa, paprikasuikaletta tai ihan mitä vaan kasvista.

    Uuniin, 200°c ja n. 35 min

  3. En tiedä linkittyykö mut ihan älyttömän helppo, nopea ja ennenkaikkea maistuva resepti! Tää on mun vakkari arkiruoka, nam nam 🙂 oon ite pilkkonu sekaan esim. kesäkurpitsan, tomaattia, paprikaa. Näin saa kasviksia mukaan kans ja samalla vielä riittoisamman annoksen kerralla. Ja mausteita tietty oman maun mukaan sekaan.

  4. Ma: iso uunilohi+uunijuureksia, samalla kun uuni päällä laita pannukakku. pakasta loput lohesta.
    Ti: uunijuureksien jämistä kasvissosekeitto kermalla/kookosmaidolla, keitä samalla pasta/riisiä. keiton kanssa pannaria tai iltapalaksi.
    Ke: loput pannukakusta päuvälliseksi; lämmitä mikrossa päälle kasviksia, juustoa, kinkkua/kalkkunaa. tee iso salaatti lisukkeeksi.(ei kokkausta)
    To: pasta/riisi tiistailta+lohijämät pakkasesta, tee kermaviilikastike+ke salaattia (ei kokkausta)
    Pe: Perunapurjososekeitto tai muu kasviskeitto. keitä pastaa/riisiä
    La: Tee keittojämästä kasvispihvejä (kikherneitä)soseuta ja paista. lisänä riisi/pasta perjantailta Paista iso satsi jauhelihaa samalla.
    Su: Jauhelihaa ja tortilla(ei kokkausta)Uuniin loput jauhelihasta makaronilaatikko(pakasta osa ensi viikkoon)
    kelpaisiko tällainen? hyödynnä tähteet. Ja aina jos tekee tiukkaa hernekeittopurkki kehiin.

  5. Kasvissosekeitto!
    – Bataatti+porkkana+sipuli+ruokakerma
    – Porkkana+lanttu+selleri+peruna+r.kerma
    – Kukkakaali+peruna+Koskenlaskija
    Lisukkeeksi raejuusto, auringonkukansiemenet tms. Ja tarjoillaan leivän kanssa, tai karjalanpiirakoiden kanssa. Tai jos oikein villiksi heittäytyy niin keiton kanssa voi tarjota vaikka grahamlihapiirakoita.
    Kokonaisuus on helppo ja suht nopea, edullinen ja terveellinen. Maistuu ainakin meillä myös lapsille. Ja teen usein 5l kattilallisen kerralla.

  6. Kebabkiusaus! Resepti omasta päästä ja joka kerta hieman soveltaen, mutta siis ihan perus perunasipulisekoitus pakkasesta ja kebablastuja(myös yleensä pakkastealtaasta) vuokaan ja pari purkkia ruokakermaa jotka maustan sweetchilikastike+sinappi+tomaattipyre, määrät mututuntumalla mut ehkä about vajaa ruokalusikallinen kaikkia ja sit vielä suolaa+pippurisekoitusta maun mukaan. Uunissa tulee vajaassa tunnissa mutta mitä pidemmin hautunutta sen parempaa ja omasta mielestä ehkä jopa parhaimmillaan vasta seuraavana päivänä uudelleen lämmitettynä.

  7. Kiusaukset on superhelppoja. Perunasipulisekoitusta, kinkkua/kanaa/kalaa/vegetuotetta uunivuokaan, halutut mausteet, kermaa niin että komeus peittyy, ja uuniin. Kylkeen salaattia. Ja riittää monelle päivälle!

  8. Varsin nopea pikaruoka; tee pizzoja tortillalätyistä. Päälle mitä kukin haluaa. Itse käytän aina Mutti tomaattimurskaa ja mozzarellajuustoa, ne on aivan parhaita. Tekoon menee max 5 minuuttia ja pizzat uunissa 13-15 minuuttia. Ja on hyvää ja ravitsevaa, riippuen tietenkin mitä päälle laittaa.

  9. Moikka! Mun suosikki ollut pitkään jo Panang curry, esim. tämä resepti on edullinen, herkullinen ja helppo tehdä http://valkosipulintuoksuinenkeittio.blogspot.fi/2014/06/taydellinen-panang-curry-gaeng-panang.html

    Kastikkeen tulisuutta voi säädellä tahnan määrällä ja toisinaan itse laitan pelkän panang curry -tahnan ja kookosmaidon, jos en jaksa hifistellä! 😀 Työkaverit aina kieli pitkällä kuolaavat ruokaani ja kyselevät reseptiä, koska tuoksuukin jo pelkästään niin hyvälle!

  10. Moro! Törmäsin tällaseen blogikirjoitukseen jossa joku on miettinyt seitsemäksi viikoksi (!) kiertävän ruokalistan! Aika kunnioitettavaa 🙂 Vaikka ei suoraan kopioisikaan listaa niin kivoja ideoita tuosta sai. Mua jäi kiinnostamaan esim. sitruunarisotto, fetamakaroonilaatikko ja kukkakaalicarbonara. Reseptit noihin pitää tietty googlettaa tai improvisoida ite mutta se tuskin on ongelma, ideoiminen musta ainakin se vaikein kun jumittuu aina niihin samoihin ruokiin ja tässä se puoli on ratkaistu 😀

    https://tiilitalo.wordpress.com/2016/08/22/ruokalista/

  11. Hejsan! Tässä on yksi suosikki ”jos on kiireinen viikko edessä” ruoka, jota voi soveltaa oikeastaan ihan miten vaan. Yleensä teen niin ison satsin, että tätä on 4-6 annosta, toki voi tehdä jopa suuremman satsin:
    Pastaa tai makaroonia (helppo keittää kattilallinen)
    Isoon paistinpannuun:
    tarpeeksi öljyä,
    keitetyt pastat/makaroonit,
    sipulia/punasipulia,
    paljon valkosipulia (ostan yleensä valmiiksi puristettua valkosipulia, nopeuttaa ja helpottaa),
    tonnikalaa niin paljon kun haluaa,
    vihanneksia/juureksia (voi vaikka pilkkoa valmiiksi edellisenä päivänä), nämä voi toki laittaa ennen muita aineksia, itse tykkään kun vihannekset ovat hieman raakoja, tekee hyvää hampaille kun on purtavaa 😉
    mausteina käytän yleensä suolaa, mustapippuria, sitruunapippuria, ehkä jtn tuoretta yrittiä, jos semmoista sattuu olemaan
    Nämä kaikki sekoitetaan yhteen ja lisään hieman keitinvettä pastasta tai pelkkää vettä kraanasta ja jopa tilkka öljyä lisää, jos siltä tuntuu, ettei tule liian kuivaksi
    Anna olla pannussa kunnes sekamelska on lämmin, samalla voi vaikka tiskata ja siistiä keittiö 😉
    Päälle voipi laittaa valmiiksi raastettua juustoa tms. jos haluaa
    Helppo ja maukas sekamelska, ja ennenkaikkea helppo laittaa yhteen kippoon ja ottaa mukaan töihin (ei tarvi roudata montaa kippoa)

    Samankaltainen on myös kanasekamelska: paista ja mausta noin 800g kanansuikaleita, keitä pastaa/makaroonia/riisiä, lisää vihanneksia/juureksia, mausteita, joskus punaista pestoa joukkoon ja sekoita iiisossa kulhossa ja valmis!

    Nämä sekamelskat ovat ilmeisesti mun suosikkeija. Minäkin otan eväät töihin joka päivä, koska siinä säästää rahaa! Lisäksi tykkään laittaa isomman satsin ruokaa kerralla, koska en ”muka ehdi” kokkailla joka päivä. Käymme kaupassa 1-2 kertaa viikossa ja kirjoitan kauppalistan joka kerta, että varmasti tulee ostettua kaikki kerralla. Ja vielä lisäksi, otan aina maanantaisin töihin mukaan muutaman päivän eväät ja vielä välipalat (meillä on tilaa työpaikan jääkaapissa) esim. rahkapurkkeja, kiisseliä, hedelmiä, näkkileipää, pähkinöitä jne.

    Toivottavasti kommenteista saat vinnkejä! Hyvää ja reipasta syksyä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 30
Tykkää jutusta