Kiireettömiin loma-aamuihin: Pinaattivohvelit!

Meillä oli jälleen kerran kotona hirmu iso boxi pinaattia ja sitä on vaikea saada kulumaan kokonaan, ennen pinaatin menemistä mössöksi. Pinaattikeitosta en oikein itse välitä, mutta pinaattiletut on todella helppo ruoka, joka maistuu myös lapsille!

Tänä aamuna meillä oli vähän heikosti aamupala-aineksia, joten päätin pyöräyttää pinattilettutaikinan, josta paistoin vohveleita vohveliraudalla. Mähän olen täällä blogissa ennenkin esitellyt mun vohveliohjeita (TÄÄLLÄ), koska tykkään vaan niin paljon sekä suolaisista- että etenkin tietysti makeista vohveleista. Ne on jotenkin rapsakampia kuin letut ja paistuu nopeammin.

Nämä vohvelit on helppo tehdä maidottomina, että gluteenittomina! Käytin tällä kertaa kauramaitoa (iKaffe), sekä kaurajauhoja, koska en käytä vehnäjauhoja, muuta kuin herkkuleipomusten tekoon. Laitoin joukkoon myös hieman kaurahiutaleita rakennetta tuomaan. Tykkään eniten käyttää ihan normaalia voisulaa, mutta miksei vaikka kylmäpuristettu (sulatettu) kookosöljykin olisi toiminut ihan jees silloin, kun halutaan maidoton versio.

Jos siis mietit, mihin upottaa extra pinaatti jääkaapista, niin tässä on loistava vinkki kesäloman kiireettömään aamupalaan!

Pinaattivohvelit

  • N. Puoli boxia eli kolme kourallista pinaattia silputtuna (huuhtaisen ulkolaisen pinaatin, kotimaista en yleensä jaksa)
  • 2 kananmunaa
  • 2dl jauhoja + kaurahiutaleita (voit päättää suhteen itse)
  • 0.5tl suolaa
  • n.1dl (esim kauramaitoa) niin, että taikina jää paksuhkoksi (taikina turpoaa aika lailla, joten anna sen seistä hetki ennen vohveleiden paistamista)

Tarjoa vohvelit marjojen, hedelmäsoseen tai pähkinävoin kanssa. Tai no, meillä ne meni ihan tuollaisenaan. Suoraan raudalta 😀 .

Toivottavasti tykkäsitte ohjeesta ja ideasta! Jos teillä on jotain herkullisia vohveliohjeita, niin kuulen mielelläni 🙂 !

Pari aamupalavinkkiä (etenkin nirsoimmille lapsille)!

Mitä teillä syödään aaupalaksi? Ja mitä lapset syövät?

Meillä on nyt nelivuotiaalla sellainen vaihe, että hänelle ei välillä kelpaa mikään aamuisin! Tiedän, että syy ei ole se, ettei hän pitäisi ruoasta, vaan ehkä kyse on vain siitä, että pitää sanoa ”ei” sanomisen ilosta. Joidenkin vanhempien tyyli on, että aamupalalla on mitä on, eikä siitä neuvotella. Itse tarjoan yleensä 2-3 eri vaihtoehtoa, josta lapsi saa valita. Silti usein mikään niistä ei kelpaa. Yleensä aamuisin aikaa ei ole liikaa, joten mitään kovin monimutkaista en ala laittamaan!

Moni nyt ajatteleen, että ei lapselle pitäisi antaa mitään vaihtoehtoja. Mulla on kuitenkin pari periaatetta: 1) Jotain täytyy syödä aamulla ja 2) En ikinä pakkosyötä lapselle mitään! Meillä oli avoimen yliopiston kurssilla puhetta siitä, että lapsi säätelee eri tavalla syömistään kuin aikuinen. Jos hän on syönyt esimerkiksi todella paljon, niin seuraavalla aterialla lapsi saattaaa kieltäytyä syömästä. Tää siis kaikki on tahdosta riippumatonta, eli tällä tavoin pieni ihminen ei syö itseään ähkyyn. Ruoan jatkuva tuputtaminen voi sekoittaa tämän säätelyn.
Meillä isompi poika on kuitenkin aika hoikka ja sen takia olisi tärkeää, että hän syö jokaisella aterialla. Ja sen lisäksi hän ei jaksa ilman aamiaista sinne klo.11 asti kun dagiksessa on lounas. 

Puuro olisi tietysti ihan tosi hyvä vaihtoehto aamupalalle, mutta ainakaan meillä muksut ei syö sitä ilman voita ja kookossokeria. Ja puuron pitää nimenomaan olla sitä omena-kaneli versiota. Pienempi ei ole ihan niin kranttu, mutta isommalle pitää puuro olla tuunattu viimeisen päälle. Tuorepuuro on ehdoton nou nou, koska lapsen mielestä se on limaista.

Ollaan siis koitettu etsiä erilaisia vaihtoehtoja aamulle, jotka on kuitenkin nopeita ja suht terveellisiä. Ruisleipä onneksi menee useimmiten (tai ainakin voi ja juusto päältä) ja he tykkää myös kananmunasta. Sokeriset murot ja jugurtit on poissuljettu, vaikka ne toki lapsille maistuu.
Olen koittanut löytää vähän terveellisempiä muroja, mutta nykyään se on vähän haastavaa. All bran -muroja koitettiin, mutta niille tuli täystyrmäys ja lisäksi niissä on tosi paljon sokeria. Cornflakesista lapset tykkää, mutta mun mielestä ne on vähän tyhjää energiaa, kun niissä ei oikein ole ”mitään”. Sitten löydettiin aivan superhyvä tuote eli Taivalkosken Myllyn ”Talk muru”, joka on talkkunajauhoista valmistettu sokeriton täysjyvämuro! Kuituja muroissa on ihan älyttömän hyvin, eli 20,7g /100g!

Toinen, ei niin terveellinen, mutta ei mikään aivan huonokaan vaihtoehto on Weetabixit ja näistä nimenomaan banaaniversio. Itsekään en tykkää niistä perus-versioista, mutta näistä on tullut lasten suosikkeja! Sokeria näissä on 15g/100g, joka on just se määrä, minkä alle sokerin pitäs jäädä. Kuitua on ihan mukavasti, eli 9,7g/100g vaikka ei se tietenkään pääse läheskään samaan kuin Talk Muru. Nää on meillä sellainen vaihtoehto, että jos mikään muu ei maistu, niin nää Banaani Weetabixit ainakin uppoaa!

Ajatuksia näistä vaihtoehdoista?? Teidän lasten aamupalasuosikit?