Tätä et ehkä tiennyt selluliitistä!

Olin pyöräilyllä poikien kanssa ja pysähdyimme tunnelmallisesti Koivuhaan K-Marketin pihaan jätskille. Näin itseni heijastuksena kaupan ikkunasta ja epäedullinen valaistus paljasti takareisieni selluliittimuhkurat! En ollut oikeastaan aiemmin niin kiinnittänyt selluliitteihini huomiota paitsi nyt, kun se tarjoiltiin peilikuvani pääroolissa verkkokalvoilleni.

Olen joskus käyttänyt jotain pirun kallista selluliittivoidetta, mutta joko voide ei tehonnut tai sitten oma aktiivisuuteni rasvailun suhteen ei ollut riittävää. Jos todella kärsisin appelsiini-ihosta, niin olisin ollut varmaan valmis ostamaan toisenkin purkin, mutta toistaiseksi tuo jäi ainoaksi rasvakokeiluksi. Kuiva-harjausta sen sijaan olen tehnyt viime aikoina vähän useamminkin ja yllätys yllätys – etenkin tuon pyöräreissun jälkeen! Tähän on tosin toinenkin syy kuin sellari: Runsas istuminen (jota valitettavasti harrastan nykyään enemmän kuin ennen) huonontaa jalkojen aineenvaihduntaa alaraajoissa! Tokikaan pelkkä kuivaharjaus ei ole vastaus ongelmaan, vaan istumisen tauottaminen, taukojumppa sekä runsas liikunta työaikojen ulkopuolella!

Kuivaharjauksen lisäksi öljyän jalkojeni kuivaa ihoa lähes päivittäin joko kookos- tai porkkanaöljyllä. Sen suurempiin toimenpiteisiin en ole vielä ryhtynyt selluliitin hävittämiseksi. Vielä…

Tässä vielä muutamia faktoja, joita ette ehkä tienneet selluliitistä!

  • Selluliitti on rykelmä rasvasoluja, joka saa sen näyttämään muhkuraiselta. Kudokseen kertyy myös nestettä ja kuona-aineita. Tämän takia alueella voi olla myös turvotusta.
  • Selluliittia voi olla eri asteista; Pahimmillaan iho on hyvin epätasainen ja rasvasolut muodostamat rykelmiä.
  • Selluliittia voi olla ja usein onkin myös laihoilla ihmisillä! Sitä voi olla myös urheilijoilla, joilla on matala rasvaprosentti. Se ei siis todellakaan ole pelkästään ylipanoista johtuvaa. Lihominen kuitenkin lisää usein selluliitin muodostumista.
  • Selluliitti parkkeeraa mieluiten pakaroihin ja reisiin ja se on usein perinnöllistä.
  • Vanhetessa selluliitti yleensä lisääntyy ja etenkin korostuu, kun iho löystyy ja ohenee. Tässä vaiheessa ihoa napakoittavista voiteista saattaa ollakin pientä hyötyä!
  • Kuivaharjaus EI LAIHDUTA. Se ei poista rasvaa ihon alta, vaan nopeuttaa aineenvaihduntaa. Käytännössä sama vaikutus voi olla hieronnalla, rullauksella ja runsaalla vedenjuonnilla. Harjaus toki muuten tuntuu mukavalta ja poistaa kuollutta ihosolukkoa.
  • Selluliitti voi olla todella kivuliasta, jolloin se ole pelkästään kosmeettinen vaiva. Selluliitin poistoon toimii vain harva konsti hyvin ja ne ovat kalliita ja melko radikaaleja (kuten rasvaimu). Ensin kannattanee kokeilla laihduttamista.

Oletko sinä kiinnittänyt huomiota appelsiini-ihoon, tai onko siitä koitunut oikein kiusallinen vaiva sinulle?

Miksi toiset laihtuvat helpommin kuin toiset?

Olet sinnitellyt työkaverisi kanssa jo kolme viikkoa supersuositulla bikini-fatcamp-superbooty-fitchallenge-dieetillä ja syönyt pelkkää kanan rintafilettä ja parsakaalia muovirasioista. Milloin bussissa, milloin kassajonossa tai romanttisella illallisella aviopuolison kanssa. Olette lyöneet työkaverin kanssa vetoa, että ennen kesälomaa kumpikin on karistanut jo pitkään vyötäröllä vaivanneet 10kg! Työkaveri juhlii jo viidettä kadonnutta kiloaa samalla kuin itse tuijotat epäuskoisena vaakaa.
Olet laihtunut vain kilon samassa ajassa.  Onko ruokavaliossasi sittenkin enemmän ruokaa kuin hänellä? Mitä teet väärin???

Et välttämättä mitään.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aivan samalla tavalla kuin toiset lihovat, niin myös toiset laihtuvat helpommin. Kysymys ei ole puhtaasti matematiikasta, vaikka toki laihtuakseen energian saannin täytyy olla miinusmerkkinen. Mutta jo pelkästään sukupuolten välillä on suuria eroja, joka selittää sen, että parisuhteissa naiset lihovat miehiä helpommin vaikka syömistottumukset olisivatkin jotakuinkin samat. Reilua, eikö totta?
Miehen kehonkoostumus poikkeaa naisen kehonkoostumuksessa siinä mielessä, että lihasmassan ollessa korkeampi myös energian kulutus on korkeampi. Eli yksinkertaisesti 70-kiloinen nainen ja 70-kiloinen mies laihtuvat eri vauhdilla, koska miehellä lihasmassan määrä on korkeampi! Siinä missä miehelle usein riittää iltakaljan poisjättäminen, voi laihtuminen naiselta vaatia paljon suuremman siivousoperaation ruokavalioon.

Toinen merkittävä juttu on genetiikkamme, eli ruumiinrakenteemme. Varmasti tiedätte ne tyypit, jotka voivat syödä lähes mitä vain lihomatta grammaakaan! Olemme todella erilaisia vartalotyypeiltämme eli joku toinen on pitkä ja solakka ja joku toinen lyhyt ja pyöreä. Kuten aiemmassa kappaleessa jo kerroinkin, niin lihasmassa kuluttaa nopeammin kaloreita kuin rasvamassa, joten sen takia lihaskunnon harjoittaminen onkin niin tärkeää! Yleensä luonnostaan hoikilla henkilöillä viiden kilon pudottaminen voi olla helppo, muutaman viikon homma. Erilaisen ruumiinrakenteen omaavan kaverin taas täytyy taistella grammavaa’an kanssa kuukausitolkulla! Toki myös elintavoilla ja opituilla käyttäytymismalleilla on suuri merkitys.
Kannattaa myös muistaa yksi tosi tärkeä juttu: Mitä enemmän rasvamassaa on, sitä helpommin se lähtee. Tämä selittää etenkin hyvin ylipainoisilla henkilöillä sen, että paino putoaa aluksi hurjia määriä! Kun normaalipainoinen laihduttaa, ovat kilot hyvin tiukassa, koska kroppa pyrkii pitämään rasvasta viimeiseen asti kiinni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Usein vertailu laihdutuksen sujumisesta on siinäkin mielessä mahdotonta, että meillä jokaisella on aivan erilaiset resurssit käytössämme. Siinä missä 20-vuotias sinkku pääsee salille kaksi kertaa päivässä ja voi pyhittää koko elämänsä itselleen voi kolmen lapsen yh-äiti painia aivan erilaisen resurssipulan takia. Nämä asiat voivat vaikuttaa todella paljon mielialaan, joka vaikuttaa myös laihtumiseen hormonien kautta. Myös levolla on suuri merkitys, eli jatkuva univaje ja väsymys laittavat kapuloita painonpudotuksessa rattaisiin minkä kerkeää, eikä uupunut kroppa välttämättä hyödy ollenkaan puoliväkisin suoritetuista treeneistä. Mielellä on uskomaton voima ja laihdutusurakkaa aloittaessa kaikki ns. ylimääräinen stressi elämästä kannattaa minimoida onnistumisen maksimoimiseksi. Motivaatio ja jaksaminen käyvät aina käsi kädessä ja energisellä mielellä ruokailu- ja liikuntarutiineista jaksaa pitää aivan eritavalla kiinni! Väkisin ei kannata vääntää.

Vaikka ruokavalio on laihtumisessa tärkeimmässä roolissa, ei sekään toimi kaikilla samalla tavalla. On aivan mahdotonta tehdä ruokavaliota, joka sopisi kaikille laihduttajille yhtä hyvin. Kehomme reagoi eri tavalla erilaisiin ruokiin (mm. verensokeri), joten ei voida sanoa, että esimerkiksi jotain tiettyä ruoka-ainetta syömällä kaikki laihtuvat. Sen takia olisi hyvä löytää systeemi, joka toimii itsellä etenkin, jos todella kontrolloidun ruokavalion noudattaminen tuntuu vaivalloiselta. Joskus kannattaa mieluummin heittää vaaka mäkeen ja opetella syömään terveellisesti ilman pakkolaihtumisen mörköä taustalla.

Toivottavasti mietit näitä asioita, ennen kuin otat laihdutuskisan kaverin kanssa 🙂 !