Onko yli kolmekymppisen painonhallintapeli jo menetetty??

 

Huomasin, että ensi keskiviikkona alkaa Avalla Olet mitä syöt – sarja, jossa lääkäri Pippa Laukka laittaa ohjelman päähenkilöiden elintapoja uuteen uskoon. Aika mielenkiintoista nähdä, millainen ohjelma on, koska moni päähenkilöistä näytti aika nuorilta. Kuten olen kertonutkin blogissani, niin olen ollut itsekin nuorempana ylipainoinen. En paljon, mutta BMI:ni oli siellä ylipainon puolella. Omaa ylipainoani ei selittänyt mikään muu kuin se, että söin hyvin epäterveellisesti (olin pikaruokapaikassa töissä) ja liikuin minimaalisesti. Lisäksi biletin kuin viimeistä päivää ja alkoholi tuskin ainakaan paransi terveyttäni. Jos en jossain vaiheessa olisi ottanut itseäni niskasta kiinni, niin epäilen, että olisin nyt hyvin ylipainoinen. Söin usein vain kerran päivässä ja joskus saatoin syödä pelkkää patonkia ja irtokarkkia!
Nykyään ylipainolle etsitään usein liikaa syitä ulkopuolisista tekijöistä, mutta ainakin omalla kohdalla se oli ihan laiskuus ja herkuttelu. Aloin laihduttamaan 2009 eli vajaa kymmenen vuotta sitten. Noin kolme vuotta siinä opettelin uutta elämäntapaa. Siis kolme VUOTTA. Hyvä kun nykyään ihmiset jaksaa odottaa kolmea VIIKKOA!

Kuva blogin alkuajoilta vuodelta 2012
Ekaa kertaa raskaana viikolla 38 vuonna 2013. Paino nousi yli 25kg.
2014 painoin saman verran kuin nyt.

Oma laihdutusprojektini kesti useamman vuoden, siis lähinnä henkisesti. Välillä tuli takapakkejakin ja kokeilin varmasti kaikki maailman oikotiet onneen. No, sellaista ei ollut.
Kun paino putoaa tarpeeksi hitaasti, niin yleensä siihen uuteen elämäntapaan ehtii pääkin paremmin mukaan. En oikein osaa antaa yksittäistä syytä siihen, miksi painonhallinta on ollut viime vuosina niin vaivatonta, mutta suurin tekijä on varmasti ollut ruokavalio. Tietynlaisen rutiinin ylläpitäminen syömisessä on kaiken aa ja oo ja se sallii myös vähän huonommat kaudet, eikä mässäily jää päälle. Välillä muakin kiinnostaa enemmän, välillä vähemmän, mutta koskaan en voisi päästää elintapoja täysin retuperälle.
Liikunta on myös asia, josta joko tulee tai ei tule elämäntapa. Liikunta voi tuntua aluksi vastenmieliseltä, mutta siitäkin voi oppia pitämään. Uskokaa pois!

2015 K&T lehden kuvaukset
2015 raskaana toista kertaa viikolla 38, paino nousi ”enää” 20kg. 

 

2016

On aivan kamalaa, kun joku ikäiseni sanoo, että ”peli on jo menetetty, kun olen päästänyt itseni näin huonoon kuntoon!”. No ei todellakaan ole! Sehän kuulostaa siltä, että yli 35-vuotias on jo suunnilleen elämänsä ehtoopuolella!?
Kannattaa tehdä pieni ajatusmatka kymmenen vuoden päähän tästä ja miettiä mikä mahtaa olla tilanne silloin? Onko lähtötilanne silloin helpompi? Tuskin. Aivan varmasti sitten 10-vuoden päästä miettii, että miksi hitossa en aloittanut aiemmin. Vaikka aineenvaihdunta alkaisikin hieman hidastua, niin sekään ei vielä ole mikään viimeinen naula arkkuun. Itse näin työssäni ihmisiä, jotka olivat vielä 80-vuotiaina todella hyvässä fyysisessä kunnossa. Oma unelmani onkin olla oikea teräsmummo vanhana!

Kun kuvioon tulee lapsia ja elämässä on vähän liian monta liikkuvaa osaa, niin samassa omat arvotkin menee uusiksi. Oma hyvinvointi jää helposti taka-alalle ja painonhallinnan kokee niin vaikeaksi, että sen aloittamiseen on korkea kynnys. Alkaa ne puheet ”kyllä mä nuorempana jaksoin” ja ”silloin nuorena kun olin hoikka ja kaunis”. Etenkin jos ei silloin nuorempana ole joutunut koskaan miettimään painoaan, niin saattaa tulla tunne, että painonhallintapeli on totaalisesti menetetty.
Meillä naisilla oma kokemus kropastamme on myös suorassa yhteydessä hyvään itsetuntoon. Tämäkin on asia, josta ei ole oikein totuttu puhumaan kunnolla ääneen. Painonhallinta vaikuttaa niin paljon myös henkiseen hyvään oloon, parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen.

Tasan vuosi synnytyksestä
2017 
2018

Jos mulla meni painonpudotusurakassa kolme vuotta, niin anna itsellesi ainakin se kaksi vuotta aikaa äläkä etsi ainaisia pikavoittoja! Ikinä ei ole myöhäistä, vaikka oma pää sanoisikin toista. Pointti ei ole se laihaksi tuleminen (koska se ei tee ketään autuaaksi tai onnelliseksi), vaan tasapainoinen elämäntyyli, jossa kehon on hyvä olla. Panostaakaa omaan hyvinvointiinne elämäntilanteesta riippumatta.

Olisi kiva kuulla muiden yli 30-vuotiaiden mietteitä siitä, onko painonhallinta vaikeampaa kuin parikymppisenä? Tuntuuko sinusta, että peli on jo menetetty?

 

Haluan koota jengin pudottamaan mun kanssa 5kg viidessä viikossa!

Mulla on ollut tässä jo jonkun aikaa mielessä, että haluaisin koota pienen ryhmän kasaan, jossa kaikilla olisi sama tavoite:

5kg:n painonpudotus viidessä viikossa.

 

Tämän jengin kanssa meillä olisi oma what’s up -ryhmä, jonka tarkoitus on toimia tsemppiryhmänä ja vertaistukena: Tärkein ajatus on se, että ryhmässä ei selitellä ja keksitä tekosyitä, vaan oikeasti kaikki on motivoituneita ja päättäneet onnistua! 5kg ei ole iso painonpudotus, mutta usein sellainen oikeanlainen tsempin puuttuminen saattaa olla deal breaker ja itsestään ei saa sitä viimeistä rutistusta irti. Itse oon myös aika kilpailuhenkinen ja saan toivottavasti tältä ryhmältä oikeanlaista tarvetta näyttää, että mähän hitto pystyn tähän!  Pientä potkua antaa siis myös ryhmäpaine.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että jos syystä tai toisesta ei pääse tavoitteeseen, niin joutuu pilkan kohteeksi 😀 .
Mutta mä haluan tehdä tän oikeasti motivoituneiden tyyppien kanssa, eikä niin että kahden päivän päästä alkaa sadella viestejä, että oon nyt valvonu viimeisen puoli vuotta putkeen niin ehkä tää ei ollutkaan nyt paras juttu tähän hetkeen. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan…

Ryhmässa olisi vain 10 ihmistä ja minä. Näin siinä pysyisi pienen ryhmän intiimi fiilis ja ihmiset oppisi nimeltä, vaikkei heitä livenä koskaan välttämättä näkisikään! Yhdessä voitaisi jakaa fiiliksiä, onnistumisia, ruokakuvia, treenivideoita, selfieitä ja mitä vaan aiheeseen liittyvää! Jokaisella olisi myös ns. raportointivastuu, jotta kukaan ei pysty hiljaa lipumaan pois porukasta. Toisaalta, tässä porukassa olisi niin motivoitunutta porukkaa, ettei se olisi edes mahdollista! Me haluttais näyttää etenkin itsellemme, mutta myös muille, että pystymme tähän yhdessä. Henki olisi pelkästään positiivinen, mutta toki myös huonoja päiviä saa olla.

Haluan korostaa että tämä EI ole valmennus! En toimi tässä ryhmässä minään valmentajana, vaan olen yksi muista. Toki voin antaa vinkkejä, mutta en halua, että tämä tuntuu työltä. Jokainen siis treenaa ja syö parhaaksi näkemällään tavalla, emmekä tuomitse toisten tyyliä tai tapaa toimia niin kauan, kuin hommassa on järki. Ryhmässä ei ole siis mitään pakollisia treenejä tai tiettyä ruokavalioita noudattavia, vaan kukin saa toteuttaa projektia niinkuin omaan elämäntilanteeseen sopii.

Millaisia ihmisiä sitten haluaisin ryhmään?

Eka ja tärkein juttu on se, että tämä ryhmä eli ole mikään pikadieettiryhmä! Sen tarkoitus ei ole missään nimessä toteuttaa jotain järjetöntä ”en syö mitään ja liikun kuin hullu” mentaliteettia. Tavoite tietysti olisi, että viiden viikon päästä aloituksesta jokainen on saanut painoaan 5kg pois. Varmaan ymmärrätte, ettei sellainen tavoite ole realistinen kaikille; Tällainen haaste sopii parhaiten sellaisille, jotka jo valmiiksi syövät suht normaalisti ja liikunta on jollain tavalla osa arkea. Jos aloittaa aivan alusta vaikka isomman painonpudotusurakan niin siihen kannatta pyytää apua ammattilaiselta, jotta ei vedä kroppaansa tilttiin heti alkutekijöissä.
Toinen juttu on se, että jos omasta mielestään syö jo nyt täydellisesti ja liikkuu, eikä paino silti putoa, niin tämä ryhmä tuskin on se maaginen puuttuva tekijä. Silloin syy on omassa tekemisessä tai taustalla on terveydellinen ongelma (esim kilppari).

Jos siis tunnet että:

  • Sinulla on parannettavaa ja olet kuitenkin kärryillä siitä missä voisit viiden viikon ajan tsempata elintapojesi suhteen
  • Et elä liian stressaavaa elämäntilannetta ja ymmärrät, ettet lisää liikaa paineita hartioillesi juuri nyt!!
  • Koet tarvetta pienelle painonpudotukselle ja tarve lähtee itsestäsi, eikä jostain ulkoisesta tekijästä.
  • Kaipaat samanhenkisiä ihmisiä ja saatat kokea kaikki FB ryhmät liian isoina ja ahdistavina (ja tuomitsevina)
  • Pystyt olemaan vertailematta itseäsi jatkuvasti muihin ja keskityt pitämään oman fiiliksesi korkealla ja tsemppaamaan muita.
  • Voit hypätä jengiin kaiken tämän keskiviikkona 17.9 eli huomenna
  • Voit esiintyä avoimesti omalla nimelläsi, kuvallasi, painollasi ja kropallasi, lautasellasi ym muille ryhmäläisille
  • Sinulla ei ole epäilystäkään, ettetkö onnistuisi tässä! 

Jos haluat olla messissä, niin jätä kommenttiboxiin vaikka sana ”MINÄ!” toimivalla sähköpostilla (ei tarvi olla perusteluitakaan). Jos halukkaita on yli 20 niin arvon heidän joukostaan 10 tyyppiä ja laitan heille sähköpostia huomiseen mennessä.
EDIT: Tsemppiryhmä kasattu! Kiitos ihan mielettömästi kaikista kommenteista ja viesteistä IG:ssä (niitä tuli lähemmäs 100!)

Tästä tulee ihan huippujuttu!!! Odotan niin paljon että pääsen tutustumaan muihin ryhmäläisiin!