Mässäilyä. Joka päivä.

Theon kanssa tutustumassa kaverini uuteen kahvilaan vanhassa kauppahallissa.
Theon kanssa tutustumassa kaverini uuteen kahvilaan vanhassa kauppahallissa. Blondie Bakles – suosittelen!!!

Olen tosi iloinen siitä, että olen saanut synnytyksen jälkeen ruokavalion mielestäni tosi hyvään reilaan! Välissä oli 2kk:n pituinen gluteeniton ja maidoton kokeilu, josta jäi ihan pysyviäkin muutoksia syömiseeni, vaikka kokonaan en gluteenista ja maitotuotteista (ainakaan tässä vaiheessa) luopunutkaan. Sokerin kulutus on alkuvuodesta vähentynyt merkittävästi, vaikka senkään suhteen en halua olla neuroottinen. Mulla oli pitkään mielessä, että syönkö tarpeeksi päivän mittaan ja lopulta päädyin merkkaamaan päivän syömiseni tarkasti ja sen pohjalta tein itselleni kalorilaskurilla ohjenuoran, jota olen melko tarkasti nyt viimeiset kolme viikkoa noudattanut. Kysymys ei todellakaan ole siitä, että söisin liikaa, vaan siitä etten söisi liian vähän. Liian vähäinen ruokamäärä ei pelkästään hidasta treenillä tavoiteltua kehitystä, mutta se myös jarruttaa toivottua kiinteytymistä ja tietysti vaikuttaa merkittävästi myös energiatasoihin! Vielä kun miettii hieman, missä vaiheessa päivää syö mitäkin, niin voi saada ruokavaliosta parhaat hyödyt!

Muistan joskus, kuinka eräs tuttuni söi aina todella pieniä ruoka-annoksia ja olin mielessäni hieman kateellinen hänelle (todella tyhmää, tiedän). Hänen lautaselleen päätyi aina joku minikokoinen kanasalaatti, tietysti ilman mitään kastikkeita. Sitä säesti lauseen ”ah mä oon niin nälkäinen, että voisin syödä hevosen!”. Hän olikin tosi hoikka ja syystä. Onneksi sittemmin olen tajunnut ruoan merkityksen omassa arjessani, jossa on menoa ja meininkiä! Tietysti energiaa tarvitsen tällä hetkellä liikunnan lisäksi myös imettämiseen. Ruoka on isossa roolissa arjessani ja mulla on ollutkin synnytyksen jälkeen lähes koko ajan nälkä 😀 . Nyt kun olen löytänyt hyvän, mulle toimivan ruokavalion, niin nälkä pääsee enää harvoin yllättämään. Etenkin kun olen tehnyt ruokia pakasterasiaan valmiiksi. Painan tällä hetkellä karvan päälle 67kg ja 64-65kg on varmaan se mulle ihan sopiva paino. Hauskaa on, että vaikka kuinka on PT tai muuten liikunnan-alan ammattilainen, niin ei se täydellisesti toteutettu ruokavalio ole mikään automaatio! Itseäni auttoi hirveästi, kun paneuduin kunnolla asiaan ja pitkästä aikaa kaivoin myös keittiö vaa’an esille; Kuinka paljon tarvitsen sitä, tätä ja tuota, että saan päivittäiset kalorit täyteen?

Tänään lounaalla ribsejä ja kasviksia.
Tänään lounaalla ribsejä ja kasviksia.

En tietenkään tiennyt alkuun mitään tarkkaa kalorimäärää, jota mun pitäisi imeä päivittäin itseeni. Päättelin, että se olisi jotain n.2300kcal, koska haluan pudottaa vielä hieman painoa. Parasta olisi tietenkin tilanne, jossa voi syödä paljon lihomatta! Usein naiset pelkäävät jollain tavalla syömistä, eivätkä ymmärrä, että kunnollista ruokaa saa syödä matalankin aktiivisuustason omaava ihminen aika lailla lihomatta! Yleensä ne ylimääräiset kalorit tulevat jostain muusta, kun oikeasta ruoasta. Ja ne ylimääräiset kalorit tulevat juuri siksi, koska kunnollista ruokaa ei viitsitä, tai uskalleta syödä riittävästi! Kalorimäärä on tietenkin aina suhteutettava omaan aktiivisuustasoon, mutta ensimmäisenä vähentäisin hiilareista ja niistäkin pikkuhiljaa. Eli en ehkä heti kokeilisi mitään ketoosidieettiä!
Epäilen, että vielä tammikuussa oli päiviä, jolloin päivittäiset kalorit saattoivat jäädä jopa alle 1500kcal:n. Se on hirvittävän vähän ja vaikka makaisin koko päivän vain sohvalla niin kuluttaisin ainakin sen verran! Ehkä todella pienikokoinen, vähän liikkuva nainen painoa pudottaessaan voi miettiä jotain tuon kaltaisia määriä, mutta todella yksilöllistä sekin.

Laskin kalorilaskurilla itselleni ruokavaliorungon, joka sisältää 2300kcal. Tottakai välillä syön enemmänkin ns. extraa, kuten esimerkiksi nyt täällä vanhemmillani ollessa. Pasha on muuten yksi mun lemppariherkuista! Olen syönyt viime viikot hirveän isoja annoksia, mutta lähinnä siksi, että syömäni ruoka koostuu pitkälti kasviksista. Niitä tulee lähemmäs kilo parhaina päivinä, mutta ihan vähintään reilu 500g joka päivä! Kaloreita otan mm. kaurapuurosta, kauraleivästä, kanasta, välillä punaisesta lihasta (arkisin luomujauhelista), avokadosta, siemenistä, maapähkinävoista ja kananmunista. Hiilareita ruokavaliossa on n.200g ja proteiineja 135g. Loppu tulee rasvasta, jota on aika runsaasti.

Pääsiäispäivällinen: Karitsaa, uunikasviksia ja muita "härpäkkeitä". NAM! Ps. Punkku jäi juomatta. Ei vaan oo mun juttu, vaikka kuinka yritän...
Pääsiäispäivällinen: Karitsaa, uunikasviksia ja muita ”härpäkkeitä”. NAM! Ps. Punkku jäi juomatta. Ei vaan oo mun juttu, vaikka kuinka yritän…

Älkää siis pelätkö ruokaa! Ei ole mitään noloa tai ”epänaisellista” syödä isoja annoksia, jos kuluttaa paljon! Itselleni sopii melko itseääntoistava ruokavalio, vaikka tottakai vaihtelen esimerkiksi proteiininlähteitä. Myös kasviksia koitan vaihdella päivittäin (tuoreita ja kypsennettyjä).
Nyt pysyn jotenkin kärryillä siitä, kuinka paljon olen syönyt päivän mittaan ja ruokavalio pysyy päivästä toiseen samoissa raameissa. Herkutkaan eivät toisinaan heilauta kehitystä suuntaan eikä toiseen!

Onko siellä muita suursyömäreitä? 🙂

Ps. Jos haluat kysyä jotain liittyen minuun tai vaikka työhöni, niin käy heittämässä kysymyksesi edelliseen Q&A -kysymyspostaukseen! 

Kokeilu ohi – mitä jäi käteen gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta?

Kuten mun blogia seuranneet tietävät, niin halusin kokeilla tässä vuoden alusta maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota. No, miten se kokeilu vaikutti syömiseeni lopulta?
En periaatteessa suosittele ruokavalion rajoittamista ilman mitään syytä, eli jokin järkevä peruste kannattaa olla – kuten itselläni ongelmat ihon kanssa! Pelkästään se, että joku sanoo netissä ”syö pelkästää tätä, tätä ja tätä” ei pitäisi vielä riitä syyksi. Pahimmassa tapauksessa voi jopa käydä niin, että ruokavaliosta tulee tosi yksipuolinen ja jotkit vitamiinit tai hivenaineet jäävät puuttumaan. Toki ruokavaliomuutosta on helppo kokeilla ja lisäksi se ei maksa samalla tavalla kuin esimerkiksi lääkkeet tai omassa tapauksessani lääkerasvat.
Ties mitä uusia maailmoja sitä voikaan löytää ja uuden ruokavalion myötä voi voida ihan kokonaisvaltaisesti paremmin! On silti tärkeää, että miettii oikeasti mitä valitsee tilalle, jos karsii vaikka kaikki maitotuotteet ruokavaliostaan pois. Moni pitää tätä ihan itsestäänselvyytenä, mutta voi olla niitäkin, jotka ilman erillisiä ohjeita menevät vain ojasta allikkoon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mulla ei ole ollut tämän ihon lisäksi muita terveysongelmia – siis ainakaan sellaisia, joihin ruokavaliolla voisi vaikuttaa. No joo, sappikivia kyllä, mutta lähinnä niiden suhteen tiedostan, mitä mun kannattaa välttää isoissa määrissä. Vatsa mulla on ollut kunnossa (ainakin luullakseni) eli en kärsi normaalisti ilmavaivoista, ummetuksesta tai ripulista. Toki raskaus tuo yleensä mukanaan kaikenlaista vatsan toiminnan suhteen, mutta se ei liity suoranaisesti ruokavalioon.
Täytyy myös muistaa, että vaikka olen syönyt jossain vaiheessa elämääni mitä sattuu, niin silti iho on ollut hyvässä kunnossa. On myös ihan selkeitä asioita, jotka vaikuttavat sen kuntoon negatiivisesti, kuten vaikka vedellä lotraaminen, pakkanen, pesuaineet ym.

Nää mun kokemukset tästä maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta nyt ei oo ihan vedenpitäviä, koska en puolen välin jälkeen ollut ihan 100% ehdoton. Etenkin kun iho alkoi voimaan paremmin suunnilleen kuukausi sitten kun ilma lauhtui, niin ehkä senkään takia en sitten jaksanut panostaa ihan täysillä. Suosittelen kyllä silti lämpimästi iho-ongelmaisia ainakin vähentämään, jos ei nyt sitten täysin välttämään maitotuotteita, koska niiden väitetään pitävän elimistössä yllä tulehdustilaa ja esimerkiksi atopiassa ihoni oli tulehtunut usein. Ja ihoni todellakin on nyt parempi!  Kokeilun myötä olen hylännyt rahkan ja jugurtit, sekä kahvimaitona käytän ainakin kotioloissa kaura- tai soijamaitoa. Jugurtin ja rahkan sijasta olen ostanut Yosan kauravalmisteita, joita syön marjojen ja siementen kanssa. Maitotuotteista en täysin hylkää juustoa, sekä toisinaan syön esimerkiksi suosikkiani smetanaa (ah!) ja jätskiä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gluteenia sisältäviä viljatuotteita syön muutaman leipäviipaleen verran toisinaan ja toki gluteenia voi olla myös tavallisissa kaurapuurohiutaleissa joita käytän. Itse kokatessa gluteenin päätyminen ruokaan ei ole kovin suuri ongelma, mutta valmista ruokaa ostaessa kylläkin. Pastan vaihdoin myös glutenittomaan, vaikka pastan sijasta käytän kyllä mieluummin riisiä tai perunaa ihan maun takia. Pitsapohjankin olen vaihtanut gluteenittomaan versioon, joka on helppo itse tehdä, eikä turvota! Vehnä ei sovi vatsalleni, joten sitä koitan välttää muuten. Vehnä ei muutenkaan ole missään nimessä suositeltava vilja ainakaan päivittäisessä käytössä, tai ainakin kannattaa suosia spelttiä ja täysjyvävehnäjauhoja.
Varmasti siis viljatuotteetkin säilyvät ruokavaliossani, mutta kuten sanottu niin suosin etupäässä kauraa ja gluteenittomia viljoja. Kokeilu ei muuttanut mun ruokailua siltä osin.

0203_4 (1 of 1)
Tämän aamun aloitus; Kaurapuuroa mustikoilla, vadelmilla sekä siemenillä. Puuron kanssa kahvia kookoksen makuisella soijamaidolla (Alpro) sekä pari kananmunaa.

Oikeastaan näin kotioloissa gluteenin ja maitotuotteiden välttäminen ei vaadi suuria ponnisteluita, koska syön muutenkin melko puhtaasti ja terveellisesti! Syön toki toisinaan myös muualla kuin kotona, eli esimerkiksi ravintoloissa, anoppilassa, kavereiden luona, omilla vanhemmillani jne. Siellä en jaksa olla niin tarkka, saati viedä sinne omia eväitäni. Toki esimerkiksi mieheni mummu on keliaakikko, eli gluteenittomuus ei ole mikään uusi juttu anoppilassa.  Usein tarjolla on kuitenkin kaupan valmiita gluteenittomia tuotteita, jotka samalla ovat aikamoisia lisäainepommeja. Ravintoloissa taas pyrin valitsemaan jotain muuta kuin vehnää ja kermakastikkeita, Tämä systeemi on toiminut tosi hyvin tähän mennessä ilman, että joutuu selvittämään jokaisen annoksen valmistuaineet juurta jaksaen.
Ja kun huomenna matkaan kotiseudulleni Pohjois-Karjalaan, niin taidan maistaa ihan hyvällä omallatunnolla muutaman karjalanpiirakan 🙂 !

Mun mielestä kannattaa aina kuitenkin miettiä, että tuoko tämä ”ruokavaliokikkailu” vain enemmän stressiä ja päänvaivaa kuin mitä hyöty siitä on…? Elämän kuuluu olla muutakin, kuin jokaisen suupalan kyttäämistä! Jokus valitsen jonkun herkun silläkin uhalla, että se ei välttämättä ole juuri mun keholle sitä kaikista optimaalisinta ruokaa. Tiedän, että vehnä pierettää, mutta jos kerran kuussa tekee mieli rullakepsua, niin kärsin siinä tapauksessa seuraukset!