Auttakaa mua kokoamaan (perus)terveellinen ruokalista!

Meillä on se tilanne tulossa, että hurri lähtee sunnuntai-iltana kertamaan ja jään yksin lasten kanssa. Onneksi sisko tulee muutamaksi päiväksi apuun ja appivanhemmat pystyy auttamaan hoidosta hakujen kanssa. Mä aloitin siis hieman yllättäen torstaina työt liikunnanohjaajana, joka on päivätyö, mutta kahdessa vuorossa. Mun ei pitänyt palata enää liikunta-alalle tänä syksynä, mutta kk-palkka sekä mukava työpiste houkuttelivat. Lisäksi säännöllinen ja vakaa tulo on sellainen asia, jota arvostan todella korkealle! Stressaa kun ei aina tiedä kuinka paljon saa keikkatyötä ja milloin saa niistä keikoista rahat… Olen toki hakenut muutamaan paikkaan ihan toiselle alalle ja laitan kädet kyynerpäitä myöten ristiin että jompi kumpi niistä natsaa! Ei siitä toistaiseksi sen enempää.

Nyt ruoka”huoltoon” täytyy kiinnittää vielä enemmän huomiota, koska en ehdi käymään enää päivällä kaupassa tai laittamaan ruokaa. Ruokaa täytyy valmistaa kerralla niin iso satsi, että siitä syö meidän nelihenkinen perhe ainakin 2-3 päivää! Otan töihin mukaan eväät, koska olen sen verran nuuka etten viitsi syödä joka päivä ulkona. Lapset toki syö hoidossa ja mies käy lounaalla.

Olen ajatellut koota blogiin listan resepteistä, jotka voisi helpottaa mua, sekä tietysti teitä lukijoita viikottaisen ruokalistan suunnittelussa ja valmistamisessa! En aina itse jaksaisi laittaa samoja ruokia, jotka meillä on esimerkiksi makaronilaatikko, uunilohi, spagetti+kastike, riisi + kanankoivet ym. Toki ne on ihan perus kotiruokaa, mutta nyt haluaisin jotain uutta! Siksi pyydänkin teiltä hyviä reseptejä, joiden ehtona on:

  • Ruokaa valmistuu kerralla tarpeeksi ja se on helppo valmistaa. En ala pyörittelemään viittäkymmentä lihapullaa työpäivän päätteeksi 😀 ….
  • Osa raaka-aineista mielellään kasviksia, kuten juureksia.
  • Ei liikaa työvaiheita (esim lasagnen miellän itse aika työlääksi ruoaksi, toki sitä voi vaikka viikonloppuna valmistaa).
  • Ruoka valmistuu odotellessa, eli esim. uunissa. Toki riisin tai perunat voi keittää siinä samalla lisukkeeksi.
  • Makua ja mausteita saa olla, koska ruoka ei saa maistua tylsälle! Kaikki etnisetkin ruoat on erittäin jees ja maistuu myös meidän lapsille. Ruoka voi olla myös joku perinteinen kivalla uudella twistillä!
  • Hinta n.20€ maksimissaan, eli ei mitään osterivinokkaita (okei, en tiedä kyllä edes mitä ne on…). Ja tällä tarkoitan siis pääraaka-aineiden hintaa, eli saisi olla perus jauhelihaa, broileria, tonnikalaa, miksei lohtakin. Ja tietysti niitä kasviksia!

Jos mieleesi putkahtaa heti joku hyvä ehdotus, niin laita reseptin idea tai suora linkki kommenttiboxiin. Valitsen resepteistä n.10 kappaletta ja kokeilen niitä kaikkia ja teen jutut kuvineen blogiin! Samalla saadaan helpotettua toivottavasti mahdollisimman monen arkea, sekä uusia ideoita keittiöön. Lisäksi isompien satsien valmistaminen kerralla säästää rahaa, eikä joka ilta tarvitse juosta valmisruokaa lähikaupausta.

Eli ei muuta kuin kivaa lauantaita ja reseptit jakoon!

Painathan <3 jos tykkäsit tästä postauksesta, kiitos! 🙂

Helppoa arkiruokaa : Todella mehevä kanapata (G, M)

Tein eilen niin herkullista ruokaa, että ajattelin jakaa reseptin myös blogissa! Tykkään todella paljon kokkailla ja kokeilen usein uusia reseptejä. Kyllä niitä aina välillä sovellan, mutta harvoin teen mitään ihan mielikuvituksella. Käytän niiden löytämiseen nykyään aika usein pinterestiä, jonne syötän hakusanoja. Se on niin kätevä!

Vaikka otsikossa mainitaan sana ”helppo”, niin se on aina kokkaamisessa vähän kaksipiippuinen juttu. Nimittäin jos ruoka on oikeesti TOSI helppo valmistaa, niin voiko se olla myös todella hyvää? Tarkoitan, että jos aukaisee paketillisen kanan rintafileitä, maustaa ne suolalla ja pippurilla, niin onhan se toki helppoa, mutta onko se hyvää? Tai jos paistaa pannulla pakastevihanneksia? No, se on tietysti ihan makuasia. Yleensä kokkaamisessa vaan pitää nähdä hieman vaivaa ja hankkia sinne maustehyllyyn muutakin kuin suola ja pippuri. Jos teitä kiinnostaa, niin voin joskus näyttää blogissa mitä mausteita käytän arkena.

Löysin tämänkin reseptin pinterestistä, mutta se oli alunperin aika paljon työläämpi, joten muuntelin reseptistä nopeamman. Ruoka on maidoton ja gluteeniton ja mikä parasta; Sitä tulee iso annos kerrallaan! Mikään ei oo niin ärsyttävää kun se, että ruokaa ei jää yhtään yli ja taas huomenna pitää miettiä, että mitä syö lounaaksi tai onko lapsille mitään valmista! Kaikki uuniruoat on myös siitä käteviä, että ne kun työntää uuniin niin siinä ei tarvi paljon hämmennellä välissä. 🙂

Kanapadan ainekset:

  • Broileria (itse käytin paketillisen koipireisiä ja paketillisen paistileikkeitä, jotka on btw aivan ihanan maukkaita!)
  • Pataruokaan sopivia kasviksia, kuten porkkanaa, sipulia, paprikaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa yms.
  • Kookosmaitoa/-kermaa
  • Kanaliemikuutio
  • Maizenaa (tai vehnäjauhotkin käy, jos ei tarvi olla gluteenitonta)
  • Mausteita (suola, mustapippuri, curry, kurkuma, pari laakerinlehteä, tuoretta valkosipulia, tuoretta korianteria)
  • (Valkoviiniä, jos on esim. avattu pullo, kuten kaikilla meillä arkena heh heh)
  • Voita paistamiseen
  1. Laita uuni päälle 200 asteeseen.
  2. Mausta broilerit suolalla ja mustapippurilla. Pilko kaikki vihannekset + valkosipuli pieniksi paloiksi, niitä saa olla reilusti!
  3. Lämmitän paistinpannulla voita ja odota, että se kuplii. Käytä kanoja pannulla niin, että ne saavat väriä. Jos teet ison satsin, paista kanat kahdessa erässä. Huom! Niiden ei tarvitse kypsyä läpikotaisin, vain ottaa väriä! Laita kanat uunivuokaan ja lykkää uuniin odottamaan.
  4. Laita kasvikset samalle pannulle missä kanat oli ja paista niitä n.8min kunnes ne alkavat pehmenemään. Mausta kasvikset kanaliemikuutiolla, curryllä, kurkumalla ja tuoreella korianterilla. Sekoita. Ripottele päälle 1rkl maizenaa ja sekoita taas. Kaada päälle pari dl vettä (yleensä itse lämmitän veden valmiiksi vedenkeittimessä) ja jos haluat niin n.1dl valkkaria. Kyllä se aina tuo sen omanlaisensa ihanan maun ruokaan. Pyörittele kunnes liemi sakenee. 
  5. Kaada kasviskastike kanojen päälle ja varmista, että kanat peittyvät. Kaada vielä sen päälle n.2dl kookoskermaa/-maitoa.
  6. Ruoka kypsyy noin tunnin, ja kuten kaikkien pataruokien, niin tämänkin kannattaa antaa vielä folion alla vetäytyä hetki ennen tarjoilua. Tarjoa vaikka riisin tai vastaavan lisäkkeen kanssa. 

Kiinnostaako teitä muuten tämäntyyppiset reseptit blogeissa?