Neljän viikon hiilarihaaste starttaa tänään!

Nyt kun istun enemmän työssäni kuin ennen, niin mun on kiinnitettävä liikunnan lisäksi erityistä huomioita myös ruokavalioon! Ja koska olen ylittänyt maagisen parikymppisyyden rajapyykin, niin hyvässä kunnossa pysyminen vaatii vähän enemmän ponnistelua, mutta on toki sen arvoista. Vaikka paino ei ole minulle mikään mittari, niin voin tämän kokoisena oikein hyvin ja tärkeintä on tietysti se, että jaksaa hyvin. Jaksaa arjen, jaksaa treenit ja siihen kun sais päälle vielä nukkua riittävästi.

Kuten olen täällä blogissakin puhunut, niin mulla on ollut vaikeuksia siinä, että söisin riittävän usein. En tarkoita todellakaan, että kahden tunnin välein pitäisi olla puputtamassa jotain, mutta joskus saatan syödä päivällä vain yhden lämpimän aterian ja se on ainakin itselleni liian vähän. Aamiainen, lounas, välipala ja päivällinen, sekä mahdollisesti vielä pieni iltapala toimii mulla parhaiten. Aamulla olen syönyt yleensä puuroa (lämmintä tai raakapuuroa), marjoja, siemeniä ja pähkinöitä. Joskus syön myös ruisleipää tai 100% kauraleipää, kasviksia ja kananmunaa. Jos oikein laiskottaa, niin teen vain smoothien, johon laitan kauramaitoa ja -hiutaleita, jäisiä marjoja ja proteiinijauhetta.

Mua on jo pitkään kiinnostanut kokeilla ruokavaliota, jossa päivän hiilihydraatit syödään liikunnan jälkeen ja muuten ateriat koostuvat kasviksista, proteiinista ja rasvasta. Koska treenaan yleensä illalla, niin treenin jälkeen syöty puuro tai annos riisiä/bataattia auttaa myös nukahtamaan paremmin. Käyn myös toisinaan aamuisin 30min lenkillä, jonka jälkeen on paikallaan syödä vaikka pari riisikakkua, kananmunaa ja vihanneksia. Mä oon onnistunut aika kivasti punaisen lihan vähentämisessä ja viimeisen viikon sisällä olen syönyt vain kahdella aterialla punaista lihaa!

Grillissä paistui tänään maissia, parsaa ja nyhtökaurapihvejä!

 

Tän hiilarikokeilun tavoitteena on löytää se kuuluisa ”itselle sopiva tapa syödä”. Aion edelleenkin pitää sen yhden päivän viikonloppuna kun syön vapaammin, enkä niuhota. Ja tietysti tärkein on, että ruoka on hyvää!!
Toki mua kiinnostaa myös se, että millainen vaikutus tällä on kroppaani, johon jo tosin tässsäkin tilanteessa olen aivan tyytyväinen. Mutta ei mua kyllä yhtään haittaisi, jos saisin vähän ylimääräistä tuolta alaselästä sulatettua pois!
Lupaan teille joka viikko ruokapäiväkirjoja ja ensimmäisen jo heti maanantaina 🙂 .

Nautitaan aurinkoisista ilmoista ja ihanista grilliherkuista! 

Ei kiitos hiilareita mulle!

Oon huomannut, että nykyään se mitä syön vaikuttaa aivan merkittävästi sen saman päivän olotilaan ja yleiseen fiilikseen! Pyrin syömään sellaista ruokaa ja sellaisia määriä, mitä päivän kulutustaso vaatii. Parhaimmassa tapauksessa jo aamulla tajuan syödä sen mukaan, miten vaativa päivästä on tulossa. Yksi tosi tärkeä juttu on myös se, että jos tiedän, että päivästä on tulossa tosi kiireinen, niin koitan jo heti aamusta tankata oikein runsaan aamiaisen niin, että saatan olla jopa hetken aikaa vähän ähkyssä! Näin ollen ei oo ihan katastrofi, jos lounas venyy. Ja yleensä se venyy.
Nykyään aamiaiseni on melkein poikkeuksetta puuroa, marjoja ja heraproteiinia.

Välillä nälkä kuitenkin hämärtää ajattelukykyä. Kävin nimittäin eilen sushibuffassa, kun tulin töistä ja Theo oli vielä anoppilassa päiväunilla. BIG MISTAKE!
Ensiksikin… Sellaisen vihjeen annan, että EI kannata mennä buffettiin nälkäisenä!! Olkaa hyvä, tää oli ihan ilmainen 😀 .

Toinen juttu on se, että kannattaa alussa täyttää vatsaansa jollain kevyellä, esim keitolla tai alkusalaatilla. Meikätyttö hyppäs välittömästi sushien kimppuun ja oikeastaan ainoa kasvisten roolia mun annoksessa esittävä, oli merileväsalaatti ja pikkelöity inkivääri (joka on muuten niin järkyttävän nannaa….). En tiedä kuinka ravitsevasta annoksesta voidaan siis puhua.

Sain taas hyvän muistutuksen sitä, minkätakia hiilarit eivät sovi mulle lounaalla, ellen ole liikkumassa lähimpään pariin tuntiin. Riisin yliannostus sai mut sellaisen hiilarikrapulan valtaan, että käytännössä pystyin vaan makaamaan sohvalla ja hädin tuskin jaksoin pysyä hereillä! Tämä ei ole ihan paras kombinaatio hemmetin vauhdikkaan 1,5-vuotiaan kanssa! Jokainen äiti tietää, millaista tuskaa on olla lasten kanssa kun itsellä ei pysy silmät auki…

Oon vahvasti sitä mieltä, että samanlainen ruokavalio ei todellakaan sovi kaikille! Toinen juttu on se, kannattaa syödä päivän vaatimusten mukaan; Liikutko? Oletko vain paikallaan? Pitääkö sun olla skarppina esimerkiksi tapaamisissa, kokouksissa tai oppitunnilla? Näitä asioita kannattaa miettiä, ennen kuin tunkee 10 sushipalaa suuhunsa vain saavuttaakseen mahdollisimman nopean kylläisyyden tunteen! Voi nimittäin tulla noutaja yllättävän äkkiä.
Tänään kotona halusin välttää tuon eilisen virheen. Niinpä lautasellani oli iso salaatti ja kyljessä hieman paistettua jauhelihaa. Olo oli täysin erilainen eiliseen verrattuna.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sun pitäisi syödä lounaalla hiilareita (eli riisiä, pastaa, peruaa, bataattia ym). Syö sellaista ruokaa, mistä juuri SULLE tulee hyvä ja tietenkin myös kylläinen olo! Muista myös syödä tarpeeksi, etenkin jos ruoka on kevyttä!

Luitko myös:

Joka ilta kun lamppu sammuu… Niin saapuu kaamea makeanhimo!

Hiilihydraatit: Mitä ne ovat ja kuinka paljon niitä kannattaa syödä?