Tätä ”fitnessruokaa” voisin syödä vaikka joka päivä!

Nyt kerron teille, mikä on mun suurin suosikkiruoka ja se luiskahtaa vielä uhkaavasti sinne ”fitnesskategoriaankin” terveellisyytensä ansiosta 😀 ! Grammavaakaa ei sentään kaivella esille….

Terveellinen ruoka on mulle yhtä kuin hyvistä raaka-aineista tehty, simppeli sapusta. En laske kaloreita, mutta osaan silmämäärisesti arvioida kuinka ison annoksen tarvitsen ja missä suhteessa siinä pitää olla proteiinia ja hiilaria. Kasviksia tai marjoja koitan syödä joka aterialla – enkä nyt siis tarkoita pelkkää muutamaa kurkunviipaletta leivän päällä. Eikä sitä salaattiakaan aina jaksa puputtaa…

Yksi ”fitnessruoka” on mulle kuitenkin ylitse muiden, nimittäin omatekemä aasialaistyylinen wokki! Se vaan on NIIN täydellistä; Hyvää, terveellistä sekä helppo ja nopea tehdä (otin aikaa, meni 22min)! Tykkään ”kiinalaisesta” ruoasta (tai siis siitä mitä täällä kiinalaisena meille myydään) mutta 99% paikoista se on vaan tosi rasvaista ja kaikki maistuu samalle. Siksi välttelen kiinalaisia ravintoloita.


Käytän aina tuoreita vihanneksia wokeissa, koska en voi sietää kaupan vetisiä vihannessekoituksia (uunissa ne menee ihan ok). Oikeastaan tämän aterian ainoa aikaa vievä osuus onkin muutaman porkkanan, sipulin ja paprikan pilkkominen. Jätän yleensä vihannekset ihan ronskin kokoisiksi, niin etteivät ne mene heti mössöksi.
Toinen juju on paistaa vihannekset wokissa korkealla lämmöllä, jolloin ne saavat paistopintaa mutta eivät haudu läpikypsäksi! Vinkki: Jos satut löytämään jostain noita Bimi-miniparsakaaleja, niin kannattaa ostaa!! Aivan mielettömän hyvän makuisia ja rapeita!!

Tässä vielä raaka-aineet:

  • Broilerin sisäfileesuikaileita tai vastaavia (myös paistisuikaleet on todella hyviä)
  • Vihanneksia, itse käytin sipulia, porkkanaa, paprikaa, herkkusieniä, kesäkurpitsaa ja pikku parsakaaleja
  • Lisäkkeeksi täysjyvänuudeleita tai vaikka riisiä
  • Mausteet: suola, mustapippuri, valkosipuli, inkivääri, soija, hoisin-kastike

Ruoka syntyy todella simppelisti:

  1. Jos haluat wokin kanssa nuudeleita niin laita vedenkeitin päälle.
  2. Paista broileripalat wokissa kuumassa öljyssä. Itse laitoin öljyn sekaan myös valkosipulimurskaa, jota meillä on yleensä aina jääkaapissa. Lisää mausteet, eli suola & pippuri. Anna paistua ja pilko sillä välin haluamasi kasvikset. Lisää nuudelit kiehuvaan veteen pehmenemään.
  3. Siirrä ruskistuneet broilerinpalat lautaselle ja lisää wokkiin kasvikset. Pannua ei tarvitse pestä välissä. Voit lorauttaa hieman öljyä siihen jos haluat. Kääntele kasviksia öljyssä niin, että ne eivät kärtsää. Kasvikset pehmenevät noin 5 minuutissa.
  4. Kaada broilerit kasvisten joukkoon ja sekoita. Mausta soijalla, inkiväärillä (itse tykkään joten laitoin 2tl), valkopippurilla ja hoisin-kastikkeella (huom! Kastikkeessa on sokeria, joten huomioi tämä jos välttelet sitä!)
  5. Valmis! Kaada wokki täysjyvänuudelien päälle ja sekoita niin, että nuudelit imevät ihanat maut itseensä.

 

PS.Jos tykkäsit, niin muistathan painaa <3 !

Kanawokki kukkakaaliriisillä

kanawokki7 (1 of 1)Olen suunnitellut blogiin kasvisvoittoista ruokaviikkoa ja reseptien testaus on juuri meneillään! Etsin siis sellaisia reseptejä, joissa pää raaka-aineena ovat kasvikset ja ruoan valmistaminen on joko a) nopeaa ja vaivatonta tai b) ei välttämättä nopeinta, mutta ruokaa tulee kerralla paljon. Ylipäätään kasvisten valmistaminen ei (mielestäni) ole koskaan ihan supernopeinta, ellei käytä valmiiksi pilkottuja pakastevihanneksia. Toki siitä saattaa ruoan maku sitten hieman kärsiä. Itse oon silti valmis näkemään sen vaivan, jota kasvisten preppaus vaatii. Ja teen kerralla ison satsin!kanawokki4 (1 of 1)

Ihan ekana ohjeena testasin minulle aivan uutta juttua; Nimittäin kukkakaaliriisiä! Pidän kukkakaalista, jos se on raaka yhdistetty homejuustoon ja viinirypäleisiin (kannattaa testata!). Tai dippikastikkeeseen 😀 . Kypsennettynä se taas ei kuulu ihan lemppareihini. Kukkakaaligratiini voi olla ihan jees, mutta yleensä niissä hyvissä versioissa on kermaa ja juustoa laittoman paljon.
Mutta kukkakaaliriisi, eli kukkakaalirouhe riisin tapaan käytettynä. Uhka vai mahdollisuus?kanawokki1 (1 of 1)

kanawokki2 (1 of 1)Kaikki lähtee kukkakaalin hienontamisesta, johon käytän tuota kuvassa näkyvää, sauvasekoittimeen liitettävää hienontajaa. Se on HELPPO ja yksi suosikkikeittiövälineistäni! Niin helppo heittää sinne vaikka chilit ja valkosipulit, eikä tarvitse pelätä, että kädet haisee viikon eteenpäin (tai hierot chilisillä käsillä silmiä, joka on myös tosi miellyttävää). Kukkakaali hienontui parissa erässä tosi nopeasti, ilman leikkuulautashowta. Varmasti kukkakaalin saa tuhottua käsipelilläkin, mutta se vaatii enemmän työtä. Loppujen kasvisten pilkkominen ja kuoriminen tapahtuu kukkakaalin hienontamisen jälkeen ja siihen ei oikein löydy omia käsiä kätevämpää vempainta. Tosi tässäkin voi oikaista valmiilla pakasteilla.

Tässä vielä suuntaa-antava ohje, jota voit varioida mielesi ja kotoa löytyvien raaka-aineiden mukaan!

Kanawokki kukkakaaliriisillä (n.6 isohkoa annosta)

2pkt marinoimatonta kanaa (itse käytin paistileikkeitä, mutta myös suikaleet tai fileet käyvät)
puolikas iso kukkakaali hienonnettuna riisimäiseksi
3 porkkanaa suikaloituna
2 pientä sipulia
puolikas isosta kesäkurpitsasta
paprika
Tuoretta chiliä oman mieltymyksen mukaan
Valkosipulia oman maun mukaan
Tuoretta inkivääriä oman maun mukaan
Teriyaki-kastiketta ja soijaa
Suolaa, pippuria (musta ja valko)
Öljyä paistamiseen

  1. Hienonna kukkakaali ”riisiksi”. Pilko kasvikset. Pilko kana jos et käytä suikaleita. Hienonna chili ja valkosipuli.kanawokki3 (1 of 1)
  2. Paista hetki hienonnettua chiliä ja valkosipulia haluamassi öljyssä. Lisää kanapalat pannuun ja ota väriä pintaan. Wokkipannu toimii parhaiten, mutta miksei kattilakin sovi! Mausta suolalla ja mustapippurilla.kanawokki5 (1 of 1)3.Lisää vihannekset pannulle. Anna kypsyä välillä sekoitellen n.5min. Kasvisten ei tarvitse olla muussia, vaan niihin kannattaa jättää hieman purutuntumaa.kanawokki6 (1 of 1)4. Lisää lopuksi kukkakaaliriisi. Sekoita ja lisää teriyaki-kastike ja loraus soijaa oman maun mukaan. Lisää haluamasi määrä kuorittua ja raastettua inkivääriä (parmesan-raastin on kätevä tässä!) ja valkopippuria. kanawokki8 (1 of 1)5. Tsekkaa maut! Syö 🙂 !

PS. Mitäs tykkäsitte blogin uudesta bannerista? Mielipiteitä? Onko keskellä oleva fontti hyvä vai huono??white2-001