Minkä olen kokenut haastavaksi maidottomassa ja gluteenittomassa ruokavaliossa?

Sain aika hyvän kysymyksen liittyen nykyiseen ruokavaliooni: Mitkä asiat olen kokenut haastaviksi maidottoman ja gluteenittoman ruokavalion ylläpitämisessä?

Piti oikein miettiä, että mites kauan tällä ruokavaliolla on nyt mentykään…? Muistaakseni ainakin alkukesästä aloin jo vähentämään radikaalisti maitotuotteita ihon ollessa niin huonossa kunnossa. Gluteeniton ruokavalio oli jo oikeastaan osa elämääni eli käytin vain satunnaisesti gluteeniviljoja (lähinnä viikonloppuisin), koska sain vehnästä kauheat ilmavaivat. Vehnää on vaan salakavalasti todella monessa tuotteessa ja jos haluaa olla absoluuttisen tarkka, niin se on melkoista salapoliisityötä!

Tein kesällä kokeilua, jolloin lisäsin taas maitotuotteiden käyttöä ja tulin tulokseen, että joko olen hullu tai sitten oikeasti maidon vähentäminen vaikuttaa ihon kuntoon! Parasta olisi olla tietysti 100% AINA, mutta ihan aina en siihen pysty. Esimerkiksi juustoa syön joskus. Olen kuitenkin ollut yllättynyt, miten sitä oikeasti tottuu kaikkeen… Ihan suurin juttu (vaikka pieneltä kuulostaakin!) on kahvimaito! Olin jotenkin hirveän vastahankaan sen suhteen, että voisin käyttää jotain muuta kuin punaista maitoa kahvissa. Mutta toisin kävi! Nykyään en enää tykkää normaalista maidosta kahvissa ja uusin suosikkini on Oatlyn iKaffe. Parasta!

Mennäänpä sitten haasteisiin..

Ihan ekana on kyllä pakko todeta, että sekasyöjänä elämä ON kyllä helpompaa! Itse jotenkin ärsyynnyn sellaisesta, että pitää kytätä missä on mitäkin. Etenkin väsyneenä olisi niin helppo lappaa vaan suuhun sitä mitä on tarjolla! Kotona kaikki on tietysti helppoa, etenkin jos ruoka on valmiina tai edes jääkaapissa täytettä, että saa jotain pahimpaan nälkään. Suosikkivälipalojani ovat smoothiet kookos- tai kauramaitoon sekä kaurajugurtti omatekemällä myslillä.

Itse huomaan kyllä, että olen aika perso houkutuksille. Enkä nyt puhu mistään pullista tai jäätelöistä, vaan ihan siitä, että jossain on tarjolla valmista ruokaa 😀 . Esimerkiksi viime viikolla kävi niin, että mulla oli aivan sairaan pitkä työpäivä ja menin lounastunnilla mun toimiston lähellä olevaan lounaspaikkaan. Valittavana oli joko ranskalaista sipulikeittoa tai smetanakanaa riisillä. Jos olisin mennyt pelkällä keitolla ja salaatilla, niin mulla olisi ollut heti tunnin päästä nälkä. Söin siis smetanakanaa, vaikka tiesin siinä olevan maitoa. Ja siis mähän rakastan smetanaa, joten tää oli oikein extrapaha rasti!
Jos ruokailee pääosin Helsingin keskustan paikoissa, on lounasvaihtoehdon löytäminen maidottomana ja gluteenittomana vielä suhteellisen helppoa.

Välillä kyllä himoitsen ihan älyttömästi esimerkiksi kermaista lohikeitto, kasvissosekeittoa smetanalla, lasagnea, kotitekoisia hamppareita ym. Meillähän lapset ja mies syö normaalia sekaruokaa ja välillä joudun kikkailemaan omia vaihtoehtoja. Se nyt ei oikeastaan haittaa, koska meillä syödään muutenkin todella yksinkertaisesti.
Kuten sanoinkin, niin kyllä gluteenittomien vaihtoehtojen suosiminen on perheenkin tasolla todella paljon helpompaa. Välillä maitotuotteet ovat nimenomaan ne, joille ei oikein löydy täydellistä korvaajaa: Juustot, voi, smetana ym.

Kylllä mä silti pysyn edelleen tällä hyväksi havaitulla linjalla. Mulla on ensi kuussa Iho- ja allergiasairaalassa laajat tutkimukset ja jännä nähdä tuleeko ruokavaliosta puhetta tai selviääkö jopa yliherkkyyksiä.

Pidetäänpä pieni galluppi: Mikä on sellainen maitotuote tai gluteenia sisältävä tuote, jota himoitsisit/himoitset eniten? Itse sanon ehdottomasti juusto ja croisantit!

 

 

Tämän hetken suosikkini lautasella (ja lasissa)!

Ajattelin koota tähän postaukseen mun tämän hetken ruokavaliooni liittyviä suosikkeja! Toteutan tällä hetkellä (ja toivottavasti vielä pitkään) ihoni takia 90% gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. Se, että olen onnistunut näinkin hyvin ja pitkään tässä on kyllä ollu toisinaan todella turhauttavaa mutta toivottavasti sen arvoista. Ehkä mä oon vaan sellainen ihminen, että joudun kokeilemaan joitain asioita monta kertaa ja yhtä monta kertaa heitän hanskat tiskiin. Oikeastaan vasta viime kevään ja kesän aikana kaikki on alkanut helpottamaan ja tottakai ihottuman väheneminen motivoi jatkamaan! Ruokavaliosta on ollut selkeä apu ja joskus sen myöntäminen on ollut oikeasti tosi henkisesti vaikeaa. Mikään muu ei kuitenkaan oo auttanut ihoni kuntoa, joka on ollut aika ajoin ihan kamala.
Tärkeintä on jatkaa sinnikkäästi ja kokeilemalla tietää mikä itselle toimii ruokavalion suhteen parhaiten. Itse olen paljon punninnut niitä kuuluisia plussia ja miinuksia.

On tiettyjä ruokia (tai ruoka-aineita), jotka ovat muodostuneet mulle lähes elintärkeitä. On ihan selvä, että ruokavalio saattaa helposti supistua riisikakun mussuttamiseen, jos ei aktiivisesti etsi itselle maistuvia vaihtoehtoja. Toivottavasti tämä postaus saa teidätkin kokeilemaan ennakkoluulottomammin esimerkiksi maidottomia vaihtoehtoja, koska niistä voi saada ison avun (etenkin jos kärsit iho-ongelmista). Toki pelkästään gluteenin tai maidon vähentäminen ei välttämättä auta, eli ruokavalion peruspilarit pitää olla kunnossa. Itsellä auttaa myös stressin hallinta. Täydellisyyteen ei kannata kurkotella, koska kukaan ei (edes IG kuvista huolimatta) syö varmasti aina täydellisesti. Mutta muutoksia kannattaa tehdä pikkuhiljaa!

Tässä siis mun TOP5 tällä hetkellä

1. Oatlyn kauramaito sekä -jugurtti

Mä oon ollut pitkään koukussa tuohon Oatlyn iKaffeen ja käytän sitä kahvissa ja vien kylään oman purkin. Pystyin kaikesta ennakkoluulostani huolimatta sittenkin lopettamaan tavallisen lehmänmaidon käytön kahvissa JEEEEEEE! Käytän iKaffea myös smoothiessa ja puurossa. Sen lisäksi käytän smoothiessa tuota appelsiini-mango kauramaitoa joka on niin hyvää! Uusin tuttavuus on tämä kaurajugurtti, joka onkin vilahtanut mun IG storyssä (katrivee) . Sain useampia uteliaita kyselyitä ja makuhan on mitä parhain. Ehdottomasti jatkoon!
Kyllä tässä hommassa vaan Ruotsalainen vaihtoehto vie voiton, ei mahda mitään.

2. Maapähkinävoi

..On asia, jota ilman elämä olisi paljon ikävämpää 🙂 . Olen sinänsä outo, etten tykkää oikein mistään maapähkinän makuisesta muuten, kuten vaikka jätskistä tai suklaasta. Mutta mielestäni maapähkinävoi on parasta sellaisenaan a) omenan kanssa ja b) suolaisen ruoan kanssa kastikkeena. Teen siis maapähkinävoista ”juoksevaa” kastiketta laittamalla siihen soijaa, hiukan hunajaa/chilikastiketta, limeä ja kuumaa vettä. Tämä kastike ja korianteri ovat taivas maan päällä.

3. Chia-siemenet

Näihin mustiin pikku siemeniin mulle on tullut himo jo vuosia sitten. Käytän chiaa ihan joka päivä kotona ollessa, joko puurossa/tuorepuurossa, smoothiessa tai kaurajugun seassa. En tiedä miksi chia on mielestäni niin hyvää, koska sehän ei periaatteessa maistu juuri millekään. Tykkään niistä silti sikana!

 

4. Riisinuudelit

Mä oon välillä vähän laiska kokki ja jos laitan lapsille tavallista spagettia niin laitan itselleni riisinuudeleita. Nykyään on paljon kaikenlaisia gluteenittomia pastoja, mutta nää nuudelit on mun makuun ja menee kylmänä salaatissa (korianterin kanssa, TIETYSTI). Eihän nää nyt mitään terveysruokaa ole, mutta esimerkiksi treenin jälkeen menee hyvin hiilarinlähteenä.
Mun lempparisalaatti on kylmiä riisinuudeleita, avokadoa, punasipulia, paprikaa, kurkkua ja korianteria. Niin hyvää.

5. Heraproteiini

Vaikka olenkin maidottomalla ruokavaliolla, niin ei ole heraproteiinin voittanutta smoothiessa! Mun kokemus kasviproteiineista on ollut suppea ja toki aina välillä käytän Bioteekin Elinvoima -kasviproteiinia, jossa on hernettä, härkäpapua, kauralesettä ja porkkanaa. Ehkä se ei ole niinkään se maku (joka tuossa Bioteekin prodessa on melko olematon) vaan se koostumus! Rakastan edelleen Foodinin luomu heraproteiinia maustamattomana versiona. Se vaan on parasta!!! Se on multa vaan nyt loppu, niin en saanut teille valitettavasti kuvaa pussukasta.

Onko tässä listalla teidänkin suosikkeja? Mikä on sellainen ruoka-aine, jota ilman et itse selviä?