7 päivää, 700 vatsalihasliikettä – sixpack näkyviin viikossa???

*Postaus sisältää mainoslinkin

Kuvan toppi Nike TÄÄLTÄ* ja housut Rönisch

Joskus taannoin törmäsin netissä haasteeseen, jossa piti tehdä 100 vatsalihasliikettä seitsemän päivän ajan. Se kuulosti aika hullulta! Mitä järkeä on tehdä tuollainen määrä vatsalihasliikkeitä päivässä?? Tai siis paremminkin – mitä sillä voi saavuttaa???
Varmasti moni teistä on kokeillut näitä kaikenmaailman nettihaasteita, 30 päivän vatsalihaschallenge, 30 päivän leuanvetohaaste jne. Yleensä näissä haasteissa toistomäärät on aluksi tosi alhaiset ja tarkoitus on kasvattaa toistomäärää (ja voimaa) pikkuhiljaa. Tässähän on lähtökohtaisesti se ongelma, että samalla viivalla ovat ne, jotka jaksavat heti alussa tehdä vaikka 30 vatsarutistusta ja ne, jotka hädin tuskin saavat pään irti lattiasta. Silloin haaste saattaa edetä toiselle liian nopeasti ja toiselle olla käytännössä hyödytön ainakin ensimmäiset päivät.

Keskivartalon treenaaminen on kyllä todella perusteltua, joskin sitä kannattaa tehdä ihan säännöllisesti eikä vain yhden haasteen verran. Vatsalihasliikkeillä vahvistetaan tukilihaksistoa, saadaan se tuottamaan voimaa toivotusti sekä vahvalla corella on suora vaikutus ryhtiin! Tätä kautta voidaan saada apua esimerkiksi selkäkipuihin. Vatsalihasliikkeiden lisäksi on tärkeää tietysti treenata vastapainoksi myös muita ryhtiä ylläpitäviä lihaksia. Lisäksi kiinnitä aina huomiota oikeanlaiseen tekniikkaan, eikä lisäpainoja kannata ottaa ennen kuin suoriutuu liikkeistä tyylipuhtaasti oman kehon painolla!

Vatsalihakset kasvavat ja vahvistuvat siinä missä muutkin lihakset, mutta niiden näkyvyys on yleensä valitettavan heikko 🙂 . Keskivartalossa meillä yleensä on rasvakertymää kellä enemmän ja kellä vähemmän, mutta näkyvät vatsapalikat ovat jo luontaisesti hoikemmalla miessukupuolella heilläkin ison työn takana. Naisista nyt puhumattakaan! Suurimmalla osalla näkyvät vatsalihakset vaativat niin alhaisen rasvaprosentin, että se on terveydelle vaarallista. Fitnesskisaajien kuvia katsellessa tämä fakta valitettavan monella hämärtyy.

Vatsalihasliikkeillä ei voi polttaa vatsasta rasvaa. Sillä voi ”muotoilla” keskivartaloa ja kaikenlainen treeni nostaa sykettä ja auttaa rasvaa palamaan – siis koko kehosta tasaisesti. Veikkaan silti, että aika moni meistä haluaisi nimenomaan muutoksia juuri keskivartaloonsa!
En itse henk koht edes haluaisin vatsalihasten näkyvän (ja to be honest, tuskin edes koskaan saisin rakenteeni takia rasvaprosenttia niin alas ilman vippaskonsteja!) mutta etenkin alavatsassa sitkeään istuva rasva ärsyttää. Siksi olen valmis kokeilemaan tällaista hölmöä haastettakin, tosin erittäin laihoin odotuksin. En enää löydä sitä alkuperäistä haastetta, mutta siinä väitetiin lihaserottuvuuden parantuneen huomattavasti. Herääkin kysymys, että onkohan ruokavaliokin parantunut huomattavasti…?
Mutta eipä se ota jos ei annakaan! Seuraavan viikon aikana teen joka päivä 100 vatsalihasliikettä ja viikon päästä raportoin tulokset! Tuossa ekassa kuvassa on lähtötilanne.
Kuvasin vielä blogiin liikkeet, joita aion tehdä 5*20 sarjoissa (liikkeitä voi tehdä myös lyhyemmissä sarjoissa, jos ne tuntuvat haastavilta!).

1. Rutistus kohti taivasta (suora vatsalihas, etekin sen yläosa)

2. Jalkojen nosto kohti taivasti (suora ja syvä poikittainen vatsalihas)

3. Alavartalon kierto selinmakuulla (vinot vatsalihakset)

4. Russian twist (vinot vatsalihakset)

5. Lankkukierrot (vinot vatsalihakset ja syvä poikittainen vatsalihas)

 

No niin, onks teistä joku messissä??? Riskit on hyvin pienet, eli vaikka viikon jälkeen muutos ei olisi silmiinpistävä, niin ainakin vatsoja tulee tehtyä päivittäin! 😉

Apua, miksi mulla on pömppövatsa???

Aina välillä kiinnitän huomiota siihen, että mun joissain kuvissa näyttää siltä, kun olisin raskaana – eli mulla on lievä pömppövatsa! Oon tullut tulokseen, että syitä tähän on monia: Asento, ryhti ja varmaan osaksi johtuu myös lantion rakenteesta, joka on samanlainen kuin äidilläni (eli leeeeeeeveä).

”Raskausvatsa ilman raskautta” voi johtua siis monestakin eri syystä! Ei kuitenkaan kannata lannistua vaan etsiä sen aiheuttaja. Tässä ne yleisimmät.

Hyvin yleinen syy on huono ryhti, joka vaivaa valitettavasti etenkin istumatyötä tekeviä! Selkä painuu notkolle, pää työntyy eteenpäin ja pituudesta lähtee heti senttejä! Vatsalihaksista puuttuu pito, jolloin se pääsee työntymään eteenpäin ja vatsa näyttää pömpöttävältä.
Toinen yleinen ongelma on notkoselkä eli kuten itse sanon ,”bikinifitness asento”, jossa alaselkä on liian kaarella ja tästä johtuen vatsa työntyy eteen. Kannattaa oikeasti opetella pois tällaisesta asennosta, koska se on myös todella kuormittavaa alaselälle ja sen lisäksi takareidet voivat oireilla! Hyvässä ryhdissä lantio on selän ”alla” eikä työnny taakse.
Katsokaapa miten huima ero noissa kuvissa on nimenomaan keskivartalon suhteen! 

Toinen ongelma (jota kukaan ei varmaan haluaisi kuulla) on ihan perinteinen läski alavatsassa, joka etenkin kireissä ”lantiofarkuissa” näyttää vähän hassulle pömppikselle. Mulla ainakin ne keskivartalon rasvakertymät ovat nimenomaan siinä navan alla. Ja kuten varmaan tiedätte, niin paikallinen rasvanpoltto on mahdotonta! Rasva lähtee viimeisenä sieltä missä sitä on eniten ja mikään vatsalihastreeni ei sulata rasvaa – ainoastaan vahvistaa ja kasvattaa vatsalihaksia. Paras combo on polttaa rasvaa yleisesti ja lisätä siihen keskivartaloa muotoilevaa jumppaa, eli juuri sitä lihasten vahvistamista.

Kolmas hieman vakavempi ongelma (jota itse myös aluksi epäilin) voi olla syvien vatsalihasten heikkous ja vatsalihasten erkauma. Jos synnytyksen jälkeen vatsalihakset eivät ole palautuneet tai jos keskivartaloa ei ole vahvistanut asianmukaisesti, voi keskivartalo jäädä niin heikoksi, ettei se vain yksinkertaisesti pysy kasassa ja vatsa työntyy eteenpäin! On turha treenata rutistuksilla suoraa vatsalihasta, jos syvät vatsalihakset eivät aktivoidu ja toimi. Ne ovat juuri niitä asentoa ylläpitäviä lihaksia. Jos epäilet tätä vaihtoehtoa, niin suosittelen hakeutumaan asiansa osaavalle fyssarille! Ja huom! Se lankku on ihan hyvä liike muuten, mutta se vaatii syvien vatsalihasten aktivoimista ja jos ne ovat heikot, niin ainoastaan selkä kipeytyy. Joten unohda se, jos pito puuttuu! Se ei siis missään nimessä ole ainoa tapa treenata syviä vatsoja!

Viimeinen syy voi olla suolisto. Eli sinulle sopimaton ruoka! Itse näytin vapun jälkeen kirjaimellisesti vappupallolta: Vatsani ei vaan pysty käsittelemään hiivaa, jota tuli nautittua mm.munkkien ja siman muodossa. Sokeri vaan pahentaa ongelmaa entisestään! Yleensä sen kyllä tuntee jos vatsa on turvonnut ärtyneen suoliston takia, joka aiheuttaa sen pömppiksen. Turvonnut vatsa, ilman kerääntyminen suolistoon ja vatsakivut kertovat siitä, että jokin syömäsi ruoka on sopimatonta. Itselläni hiivan lisäksi pahimmat turvottajat ovat vehnä ja hiilihapolliset juomat.
Miksi kaiken hyvän pitää aina tuntua pahalleeeeeeeeeee.

Toivottavasti tästä postauksesta oli apua, jos olet miettinyt mistä pömppis voi kohdallasi johtua!