Toivepostaus: Polvivammainen kuntosalilla!

*sisältää mainoslinkkejä

Kärsitkö polvikivuista? Vai onko sinulle tehty polveen jokin operaatio?  Tässä postauksessa kerron, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon salitreenin suhteen!

Leggarit TÄÄLTÄ* / Toppi TÄÄLTÄ*

Multa kysyttiin vinkkejä polviongelmaisen kuntosalitreeniin liittyen. Tiesin heti, että tästä aiheesta kirjoittaessa tarvitsen hieman jeesiä joltain alan asiantuntijalta. En ole koulutukseltani fysioterapeutti, eivätkä polviongelmat ole missään nimessä erikoisosaamistani! Mulla ei myöskään ole ollut itselläni koskaan jalkojen kanssa ongelmia, jonka takia olisin joutunut syventymään polviongelmaisena treenaamiseen. Onneksi mulla on kuitenkin lähipiirissä useita fyssarituttuja, joilta voin pyytää tarvittaessa apua. Itseasiassa mieheni veli Oskar on fyssari ja hänellä on paljon asiantuntemusta tässä asiassa!

Yleisimmät polviongelmat ovat erilaiset kiputilat, kulumat ja polvivammat. Yleisimpiä vammoja taas ovat polven ristisiteen repeämät, kierukkavammat ja rustovauriot. Kipu voi vaihdella ihan satunnaisista pienistä säryistä sellaisiin, että kipu vaikuttaa koko elämään. Kannattaa aina selvittää mistä kipu johtuu, etenkin jos se alkaa äkillisen tapahtuman seurauksena! Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan!

Kun polvivammainen treenaa salilla niin tärkeintä on muistaa, että mitä tahansa teetkin, niin varvas-polvilinjan on pysyttävä suorassa! Mikäli polvi kiertyy esimerkiksi sisäänpäin, niin olemassaoleva polviongelma luultavasti pahentuu! Tärkeää on myös yrittää estää polvia ylittämästä varvaslinjaa: Terveillä polvilla treenatessa tässä ei ole ongelmaa, mutta mikäli polvi on jo valmiiksi rikki niin sitä kannattaa välttää. Polviniveleen kohdistuu turhaa painetta, joka taas voi pahentaa kipua ja ongelmaa.
Ja vaikket kärsisikään polviongelmista, niin muista, että kun treenaat isoilla raudoilla (esimerkiksi koitat maksimirautoja) niin koita pitää polvet varvaslinjan takana! Kevyemmillä painoilla ja terveillä jaloilla tässä ei ole niin suurta riskiä.

Kuvauspaikkana toimi EasyFit Rekola

Mitkä sitten ovat liikkeitä, joita polviongelmaisen kannattaisi kokonaan välttää?

Ensinnäkin, maksimirautojen koittaminen kyykyssä ja mavessa valmiiksi kipeillä polvilla on tyhmää ja vaarallista! Vältä myös äkillisiä liikkeitä, etenkin niitä, joissa polveen kohdistuu kierto (esimerkiksi luistelukyykky hypyllä ja muutkin hallitsemattomat hypyt).
Monia liikkeitä, esimerkiksi reiden ojennusta laitteessa (jota normaalisti pidetään polville tappoliikkeenä), voi tehdä pienillä painoilla pitkää sarjaa, eli niitä ei tarvitse kokonaan välttää. Muita tällaisia liikkeitä ovat mm. reiden koukistus, hack-kyykky ja paikallaan tehtävä askelkyykky.
Myös tasapainoharjoitukset ovat tosi tärkeitä polviongelmia kuntouttaessa, koska liike on staattista ja se vahvistaa pieniä tukilihaksia.

Kertaan vielä: Muista käydä aina tarkistuttamassa polviongelmat ammattilaisella!! Saatat tietämättäsi saada aikaan lisää ongelmia etenkin, jos kivut vaivaavat jo pelkästään kävellessä! Polviongelmaa kuntouttaessa saat parhaimmat neuvot sinua hoitavalta fysioterapeutilta, koska mitään yleispäteviä ohjeita, jotka sopivat kaikkien ongelmiin on vaikea antaa.

Eli yhteenvena sanoisin, että ensin mavettaa täpöillä ja sen jälkeen kannattaa loikkia epätasaisella alustalla… Tai sitten ei 😀 !

Blogiin haastattelin Oskar Gruneria, joka toimii fysioterapeuttina Kampin Kiropraktiikassa. Jos polvivaivat vaivaavat, pirauta Oskulle 🙂 !

Mikä tekee täydellisen treenin?

*Sisältää mainoslinkkejä

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

Aloin eilen ennen treenaamaan lähtöä etsimään kadonnutta Tafferin vetoremmiä. Se on nyt toista viikkoa jossain tosi hyvässä piilossa ja olen vaan toivonut, että se tupsahtaa jostain yht äkkiä eteeni! Keksin tämän postausaiheen juuri kadonneen vetoremmin takia, koska ne ovat yksi erittäin tärkeä osa onnistunutta treenikokonaisuutta: Hyvät vetoremmit!

Tappaja-ilmeellä :D !!!
Tappaja-ilmeellä 😀 !!!

Mitä sitten vaaditaan täydelliseen treeniin?
Jos lähdetään ei materialistisista asioista, niin itselläni ruokailu ennen treeniä vaikuttaa paljon siihen, mitten koko homma tulee menemään. Ruokailu on todella yksilöllinen juttu ja siinä missä joku vetää kunnon pasta carbonarat ennen punttia, niin toinen tyytyy juomaan kupin kahvia banaanin kera. Itse kuulun mieluummin ehkä jälkimmäiseen porukkaan. Eilen söin niittäin noin reilu tunti ennen treeniä lanttulaatikkoa (meillä ei ollut mitään jääkaapissa…that’s why…) ja olo oli semisti tukkoinen kun pääsin salille. Ei hyvää evästä ollut lanttulaatikko ennen treeniä siis.

Treenin ajankohdalla on myös erittäin suuri merkitys. Jos saisin valita mieleni mukaan, niin treenaisin 12-14 aikaan, jolloin olen parhaimmillani (muutenkin kuin ulkonäöllisesti, heh heh). Silloin aamusta ja heräämisestä on mennyt sen verran aikaa, että kroppa on ehtinyt energisöityä ja aamupala sulaa riittävästi. Syön nimittäin välillä aika ison aamupalan, jonka sulamiseen menee muutama tunti. Mieluiten siis treenaamaan aamupäivällä tai heti keskipäivän jälkeen!
No, käytännössä pääsen kuitenkin lähes aina salille vasta klo.18 jälkeen. Joskus tiukan paikan tullen saatan jaksaa raahautua vielä ysinkin aikaan, mutta siihen aikaan on turha odottaa enää ihmeitä.

Reebok Nano 5.0
Reebok Nano 5.0 TÄÄLTÄ*

Mitä tulee kamaosastoon, niin tärkeimmät ovat kengät, langattomat kuulokkeet ja vetoremmit. Ja tässä järjestyksessä! Vertailin taannoin blogissa eri treenikenkiä ja harkitsin aivan liian kauan uusien treenikenkien hankkimista! En voi tajuta mikä niiden hankkimisessa oli niin ylivoimaisen vaikeaa??? No, nyt joulun alla kotiutin itselleni uudet Reebokin Nano 5set. Olen niitä vasta muutamia kertoja ehtinyt käyttää ja pakko sanoa, että vaikka ne ovatkin 10 kertaa paremmat kuin entisen Nike Freet, niin en ole täysin vakuuttunut – VIELÄ! Jostain syystä vasen kenkä vähän hankaa jalkapöydän päältä kun pohja taittuu. Kokeilen niitä vielä kerran ja jos ne ei ala tuntumaan omilta, niin myyn ne ja kokeilen jotain toista mallia. Ehkä hankin jalkatreeniin kunnon painnonnostokengät, esim. Adidas Powerlifterit*. Niken Metconeista on nyt tullut aivan die for -väri, eli musta jossa ruusukultaiset yksityiskohdat! Jostain syystä kulta yhdistettynä mustaan ja valkoiseen miellyttää eniten omaa silmää. Olisi ehkä paras vuorotella kaksi kenkiä ja pitää ainakin jumpissa ihan omat kengät.nike_metcon_2

puma_pulsextnike_dualfusionLangattomien kuulokkeiden hankkimisestakin olen täällä blogin puolella jauhanut. Päädyin ostamaan reissusta jotkut halvat kopiot, jotka palvelikin ihan ok:sti siihen asti, kunnes johto meni yks kaks poikki! Ai mitä, eikö muka 20€:lla saa laatua???
Nyt mulla on ollut lainassa miehen Senz-merkkiset kuulokkeet, mutta ne ovat vaan jotenkin tosi hölmön näköiset pääässä. En tiedä kuinka relevantti tällainen asia nyt on, mutta rumat mitkä rumat. Kaverini sai joululahjaksi Bosen langattomat kuulokkeet, joten kuuntelen nyt hänen kommenttinsa niistä. 170€ on kyllä TODELLA rapsakka hinta kuulokkeista….

Send langattomat kuulokkeet
Send langattomat kuulokkeet
Tafferin vetoremmit
Tafferin vetoremmit

Mutta tällainen oli mun ”vaatimuslista” onnistuneen treenin toteutumiselle! Toivotaan nyt, että löydän sen toisen vetoremminkin jostain. Eilen piti nimittäin kaivaa vanhat old school-remmit kaapista ja aika kömpelöt ne on kun on tottunut niihin helppoihin läpyskä-mallisiin. Voin kyllä erittäin erittäin lämpimästi suositella noita Tafferin vetoremmejä ja voin vannoa, että ovat jokaisen euron arvoiset. Ja kotimaiset!!! Kun kerran treenaa noiden kanssa, niin on myyty!

Mitkä on edellytyksen teillä onnistuneeseen treeniin??

Ps. Skypevalmennukseen paikat ovat täyttyneet nopeasti ja otan vain 5 valmennettavaa kerrallaan! Laita sähköpostia jos olet kiinnostuntut joko etävalmennuksesta tai live-tapaamisesta, niin tehdään yhdessä sinulle sellainen ruokavalio ja treeniohjelma, jolla saat tuloksia ilman klo.05 aamulenkkejä ja nälkiintymistä 🙂 .