Toivepostaus: Onko kuntosalilla pakko käydä, jos ei halua?

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

Oon usein yllättynyt siitä, millaisia mielikuvia ihmisillä on kuntosaliharjoittelusta. Moni luulee, että jokaisen täytyisi automaattisesti rakastaa salitreeniä ja tuntea se omaksi jutukseen, vaikka liikuntamuotoja ja -paikkoja on pilvin pimein! Multa on myös kysytty aika usein, että onko kuntosalitreeni pakollinen osa elämää, jos mielessä on painon pudottaminen?
Tässäpä postauksen verran mielipiteitäni aiheesta!

Sinänsä otsikon kysymys on hassu, että tuskinpa ketään aseella uhaten pakotetaan kuntosalille treenaamaan, vaikka toki ymmärrän pointin . Myös kysymykset, kuten ”Onko pakko juosta jos ei halua?”, tai ”Onko niillä jumppatunneilla pakko käydä?” saavat aikaan naamassani saman kurtun otsikkoon. Niissä on samanlainen, jo valmiiksi negatiivinen asenne kyseiseen liikuntamuotoon.
Monesta PT-asiakkaasta huomasi, että heitä nolotti sanoa, etteivät pidä kuntosalitreenistä. Tai lenkkeilystä. Tai jumpista. Jotkut saattoivat oikein pelätä, että laitan heti heidät juoksemaan aamulenkkejä, vaikka inhosivat juoksemista! Onneksi kaikille on aina löydetty joku mieluisa tapa liikkua. Ja yllättävästi moni tykästyi lopulta kuntosaliharjoitteluun, kun he oppivat oikeat tekniikat ja heillä oli selkeä ohjelma salille.

Leggarit TÄÄLTÄ* / Toppi TÄÄLTÄ*

Kuntosalilla voi tehdä paljon muutakin kuin ”bodata”, vaikka usein moni mieltääkin kuntosaliharjoittelun raskaiden painojen nosteluksi naama irvessä. Salilla voi käydä juoksemassa juoksumatolla tai vaikka venytellä, koska yleensä salin varustelu tarjoaa monenlaiseen tekemiseen mahdollisuuden. Fakta on kuitenkin se, että salilla harjoitellakseen ei tarvitse olla hyväkuntoinen, lihaksikas tai treenihullu! Siellä jokaisella on oikeus treenata kovaa, tai hiljaa tai jotain siltä väliltä! Tiedän, että moni haluaa passata salin, koska pelkää, ettei osaa tehdä siellä mitään. Laitteet näyttävät monimutkaisilta ja kaikki muut treenaajat tuntuvat olevan puoliammattilaisia. Mutta eihän kukaan osaa pyörälläkään ajaa ilman harjoittelua – ei edes aikuinen, jos sitä ei ole koskaan kokeillut! Loppujen lopuksi kuntosalilla treenaaminen on aika helppoa ja jokainen treenikertaa opettaa lisää.

Kuntosalitreeni (miten me yleensä sen miellämme) on keholle todella tärkeää riippumatta sukupuolesta tai iästä. Samanlaisia vaikutuksia ei saada aikaan vaikkapa lenkkeilemällä tai ryhmäliikuntatunneilla. Vastusharjoittelu (eli painoilla ja laitteilla treenaus) kehittää lihasvoimaa ja -kestävyyttä, jolla on runsaasti suotuisia vaikutuksia elimistön toimintaan ja kehonkoostumukseen. Toki harjoittelulta vaaditaan, että uskaltaa laittaa lihakset siellä salilla töihin, eli pelkkä salijäsenyyden hankkiminen ei kehitä 🙂 . Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei painojen nostelu kehitä, ellei käytä riittävän isoja kuormia ja treenaa säännöllisesti.
Toki kehonpainoharjoittelulla voi etenkin alussa voi saada riittävästi kuormitusta lihaksille, mutta monissa liikkeissä kuntosali on suorastaan place to be! Tila itsessään antaa harjoitteluun hurjasti vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, etenkin kun treenaat ilman ohjaajaa tai valmentajaa. Monilla saleilla on laitteiden ja vapaiden painojen lisäksi esimerkiksi kahvakuulia, TRX-köysiä yms. Itse keskityn salilla nykyään isoihin ja monipuolisesti koko vartaloa rasittaviin liikkeisiin, joiden harjoittelu salin tarjoaman varustelun takia on paljon helpompaa kuin vaikka kotona! Käytän välillä myös laitteita vapaiden painojen lisäksi. Miksi sitten sali voittaa usein kotilot? Annan hyvin yksinkertaisen esimerkin: Kun haluat lisätä hauislihaksen voimaa hauiskäännöllä, niin kädessäsi täytyyä olla riittävän raskas kuorma, jota nostaa. Kuntosalilla voit jokaisella harjoituskerralla napata suuremman painon, koska lihaksen vahvistuessa myös voima lisääntyy! Tämä sama asia pätee teit sitten jalkaprässiä, penkkipunnerrusta tai ylätaljaa. Harvalla on täysveristä voimaharjoitteluosastoa kotona.

Lihaskunnon kasvattaminen siis onnistuu varmasti muuallakin kuin salilla, mutta sali tarjoaa siihen loistavat puitteet ja tekee harjoittelusta helpompaa! Toki jos olet jo kokeneempi treenaaja ja sinulla on kotona välineitä ja runsaasti mielikuvitusta, niin salijäsenyys voi olla siinä tapauksessa turha ostos. Itse ehdottomasti suosittelen silti harrastamaan monipuolisesti ja yhdistelemään aerobista kuntoa kohottavia (lenkkeily, pyöräily, uinti ym) ja lihaskuntoa kohottavia lajeja kuten juuri kuntosalia. Kuntosali sopii myös ihan loistavasti vanhemmalle väelle ja sitä kannattaa suositella siksi myös iäkkäämmille tutuille!
Kiinnostaisiko teitä muuten postaus aiheesta ”miten saada omat vanhemmat liikkumaan?”…?

 

Miksi sä tykkäät treenata juuri salilla? Mitä muuta harrastat salin lisäksi?

 

Miksi vaivautua treenaamaan, kun voi maata kotona…

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

Aina välillä kohtaa jonkun ihmisen, joka on pitkän ajan jälkeen aloittanut taas treenaamisen sillä tuloksella, että joka hemmetin paikkaa kolottaa. Silloin voi olla vaikea vakuutella, että kyllä se siitä, kipu lakkaa muutaman päivän päästä ja pikku hiljaa keho tottuu treeniin! Usein lihassärky voi olla jopa sellainen asia, jonka pelko estää lähtemästä salille tai urheilemaan. Jos koko kroppa on seuraavana päivänä ihan kosketusarka, niin mitä järkeä on hikoilla? No. sitähän tässä olen taas itsekin kelaillut.

Kävin tekemässä lauantaina pitkästä aikaa ihan kunnollisen jalkatreenin salilla! Ostin oikein kuukausikortin sinne, vaikka aluksi mietin viitsiikö. Kyllä se sali on kuitenkin vaan se paikka, mistä saan sen suurimman nautinnon! Mutta hommaa vaikeutti aika paljon se, että en ole vielä siinä kunnossa, että kroppa pystyisi kunnon treeneihin. Ja se **TUTTAA!
Tuo takareiden kiinnistyskohdan repeämä, josta blogissakin puhuin on edelleen, siis EDELLEEN kipeä! Ja hei miettikää, tämä kaikki tapahtui jo helmikuussa! Olen pyörinyt huonossa omassatunnossa siitä lähtien, koska en varmasti ole huoltanut ja kuntouttanut jalkaa niin paljon ja niin hyvin kuin olisi pitänyt, näköjään. Kai se on vaan sitä asioiden priorisointia, jossa olen välillä niin surkea.

Oon usein miettinyt, että jos joutuisi johonkin flunssakierteeseen ja aina sen jälkeen pitäs ponnistaa takaisin kiinni arkeen ja liikuntaan, niin miten hiton hankalalta se mahtaa tuntua? Heti kun pääset vähänkin kuntoon, niin taas… Joku paikka hajoaa tai sairastuu johonkin jäätävään nuhakuumeeseen, joka kestää ikuisuuden. Tuntuu, että aina aloittaa ihan nollasta treenit, vaikka kuinka olisi liikunnallinen tausta.
Itselläni on se tilanne, että pakko on lähteä sieltä kömpimään sieltä suosta nyt ylös. Vannon että treenasin todella pienillä painoilla ja jumankauta mulla oli jaloissa varmaan joka ikinen lihas tulehtunut seuraavana päivänä! Mä en tiedä, onko mulla ikinä ollut jalat niin kipeät ja kosketusarat mitä ne on tän viikon olleet. Ilmeisesti ne oli vaan aivan totaalisen järkyttyneet siitä, että kehtasin raahata itseni salille!

Trikoot Nike TÄÄLLÄ* / Paita Nike TÄÄLLÄ* / Takki Columbia (viime kauden mallistoa)

Nyt kun tuo takareisi on kerran revennyt, niin pelkään lähes hysteerisesti että se repeää taas! En tiedä kuinka kovaa uskallan treenata ja aina kun venytän sitä, niin mietin kuumeisesti onko lihakset liian kylmät tai kuumat. Luulen, että mun on käytävä tarkemmissa tutkimuksissa koska en ymmärrä miten tuo koipi voi olla vieläkin niin hiton kipeä?? Vähän laskee motivaatiota treenata kovaa, kun tulee heti tunne, että toinen jalka menee valovuoden toista edelle.

En tiedä ymmärtääkö kukaan muu mun fiiliksiä, mutta joskus mietin, että mitä ideaa on tehdä muita kuin kevyitä kävelylenkkejä. Tuntuu, että olen saanut viimeisen vuoden sisällä todella hyviä startteja, mutta sitten aina tulee jotain. En muista milloin mulla olisi ollut sellainen ajanjakso elämässä, että olisin saanut vaikka puolikin vuotta vedettyä nousujohteisesti säännöllistä hyvää treeniä. Varmaan joskus ennen lapsia 😀 ! Olkaa onnellisia, jos olette onnistuneet tässä!!

Onko siellä joku sellainen, josta myös tuntuu, että taas on lähdetty ihan nollasta liikkeelle treeneissä?