Viimeksi yli neljä vuotta sitten…

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

…oon voinut harjoitella ilman, että tulee viikkojen taukoja ties minkä syiden takia!

Ei sairastelua, edes jotenkin järkevät yöunet, kehitystä treeneissä ja elämä muutenkin mallillaan. Voiko olla edes mahdollista? Nyt menee kyllä niin älyttömän hyvin, että mietin koko ajan, milloin jotain taas tapahtuu. Koko viime vuosi meni niin, että heti kun pääsi vähänkin vauhtiin, nii tietysti kohta tuli pari muuttujaa. Osallistuin erääseen nettivalmennuksen pilottiryhmään tasan vuosi sitten ja olin tosi innoissani. Innostus vaihtui kuitenkin syksyllä pettymykseen kun olin ensin itse kipeänä ja sitten lapset perä jälkeen. Varmaan tiedätte miltä tuntuu, kun kuukauteen ei oikein pääse tekemään mitään ja taas pitää lähteä alusta liikkeelle.

Oon ollut erityisen tyytyväinen etenkin siihen, että oon voinut treenata nyt todella kovaa! Ei aina vaan sitä ”kevyttä pumppailua” tai ”kropan totuttelua treeniin”. Välillä mulla on myös ollut sellaisia kausia, että menen kyllä salille, mutta en saa siellä itsestäni oikein mitään irti. Liekö vaikuttanut väsymys vai mikä, mutta usein treenien jälkeen tuli olo, että tulipahan tehtyä ”jotain”. Nyt mulla on lähes aina sellainen olo salilla, että oon aivan kaikkeni antanut ja oikeasti treenannut täysillä! Lihasarkuus ei tietenkään ole mikään mittari, mutta oikein nautin siitä, että treenin jälkeisinä päivinä lihakset ovat kipeät…

Trikoot TÄÄLTÄ* / Toppi TÄÄLTÄ*

Treenissä ei voi kuitenkaan kehittyä ilman kunnollista ruokavaliota. En voi mitenkään painottaa tarpeeksi sitä asiaa, että syökää tarpeeksi jos treenaatte kovaa! En jaksa mitään dieettejä, vaikka välillä sellaisen aloittaminen kutkuttelee ajatuksen tasolla. Keskityn tällä hetkellä syömään paljon ja puhtaasti!
Syksy on luvattua netti- ja kaikenmaailmanvalmennusten aikaa! Kuka tietää, ehkä vielä joku kaunis päivä oikein repäisen itsekin ja palkkaan PT:n 😀 ! Toisaalta haluan tehdä nyt omanlaisiani treenejä, eli treenata sekaisin volyymi- ja voimatreeniä ja vaihdella liikkeitä mieleni mukaan. Se pitää jotenkin mulla paremmin mielenkiinnon yllä.

Syksy on tulossa ja sitä myöten flunssakausi ja nyt pitää ottaa kaikki keinot käyttöön, ettei kohta makaa sängyn pohjalla. Mulla on vakkarikäytössä maca ja lucuma, sekä tietysti viherjauhe. Voisin kirjoitella joku päivä tarkemmin lisäravinteista joita käytän, jos teitä kiinnostaa? Muistakaa myös seurata mua instassa ja snapchatissa, molemmissa nimimerkki on katrivee . Sielläkin usein näkyy mun syömisiä. Jos mahdollista, niin koitan saada salilla kuvattua jonkun treenin teille lähiaikoina. Lisäksi on tulossa videota arkimeikistä, jota toivoitte.

Nyt mä alan rullailemaan jalkoja, jotka painoin tänään aivan tilttiin Rääkkylän legendaarisella salilla, hintaan 2€! Ei muuten paljon kukkaroa kiduttanut tämänpäiväinen sessio :D!

Miten teillä on syksyn treenit lähteneet kesän jäljiltä käyntiin vai onko mikään muuttunut entisestä?

Hei muuten, muistaa painaa <3 jos tykkäsit. LOVE!

Toivepostaus: Onko kuntosalilla pakko käydä, jos ei halua?

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

Oon usein yllättynyt siitä, millaisia mielikuvia ihmisillä on kuntosaliharjoittelusta. Moni luulee, että jokaisen täytyisi automaattisesti rakastaa salitreeniä ja tuntea se omaksi jutukseen, vaikka liikuntamuotoja ja -paikkoja on pilvin pimein! Multa on myös kysytty aika usein, että onko kuntosalitreeni pakollinen osa elämää, jos mielessä on painon pudottaminen?
Tässäpä postauksen verran mielipiteitäni aiheesta!

Sinänsä otsikon kysymys on hassu, että tuskinpa ketään aseella uhaten pakotetaan kuntosalille treenaamaan, vaikka toki ymmärrän pointin . Myös kysymykset, kuten ”Onko pakko juosta jos ei halua?”, tai ”Onko niillä jumppatunneilla pakko käydä?” saavat aikaan naamassani saman kurtun otsikkoon. Niissä on samanlainen, jo valmiiksi negatiivinen asenne kyseiseen liikuntamuotoon.
Monesta PT-asiakkaasta huomasi, että heitä nolotti sanoa, etteivät pidä kuntosalitreenistä. Tai lenkkeilystä. Tai jumpista. Jotkut saattoivat oikein pelätä, että laitan heti heidät juoksemaan aamulenkkejä, vaikka inhosivat juoksemista! Onneksi kaikille on aina löydetty joku mieluisa tapa liikkua. Ja yllättävästi moni tykästyi lopulta kuntosaliharjoitteluun, kun he oppivat oikeat tekniikat ja heillä oli selkeä ohjelma salille.

Leggarit TÄÄLTÄ* / Toppi TÄÄLTÄ*

Kuntosalilla voi tehdä paljon muutakin kuin ”bodata”, vaikka usein moni mieltääkin kuntosaliharjoittelun raskaiden painojen nosteluksi naama irvessä. Salilla voi käydä juoksemassa juoksumatolla tai vaikka venytellä, koska yleensä salin varustelu tarjoaa monenlaiseen tekemiseen mahdollisuuden. Fakta on kuitenkin se, että salilla harjoitellakseen ei tarvitse olla hyväkuntoinen, lihaksikas tai treenihullu! Siellä jokaisella on oikeus treenata kovaa, tai hiljaa tai jotain siltä väliltä! Tiedän, että moni haluaa passata salin, koska pelkää, ettei osaa tehdä siellä mitään. Laitteet näyttävät monimutkaisilta ja kaikki muut treenaajat tuntuvat olevan puoliammattilaisia. Mutta eihän kukaan osaa pyörälläkään ajaa ilman harjoittelua – ei edes aikuinen, jos sitä ei ole koskaan kokeillut! Loppujen lopuksi kuntosalilla treenaaminen on aika helppoa ja jokainen treenikertaa opettaa lisää.

Kuntosalitreeni (miten me yleensä sen miellämme) on keholle todella tärkeää riippumatta sukupuolesta tai iästä. Samanlaisia vaikutuksia ei saada aikaan vaikkapa lenkkeilemällä tai ryhmäliikuntatunneilla. Vastusharjoittelu (eli painoilla ja laitteilla treenaus) kehittää lihasvoimaa ja -kestävyyttä, jolla on runsaasti suotuisia vaikutuksia elimistön toimintaan ja kehonkoostumukseen. Toki harjoittelulta vaaditaan, että uskaltaa laittaa lihakset siellä salilla töihin, eli pelkkä salijäsenyyden hankkiminen ei kehitä 🙂 . Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei painojen nostelu kehitä, ellei käytä riittävän isoja kuormia ja treenaa säännöllisesti.
Toki kehonpainoharjoittelulla voi etenkin alussa voi saada riittävästi kuormitusta lihaksille, mutta monissa liikkeissä kuntosali on suorastaan place to be! Tila itsessään antaa harjoitteluun hurjasti vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, etenkin kun treenaat ilman ohjaajaa tai valmentajaa. Monilla saleilla on laitteiden ja vapaiden painojen lisäksi esimerkiksi kahvakuulia, TRX-köysiä yms. Itse keskityn salilla nykyään isoihin ja monipuolisesti koko vartaloa rasittaviin liikkeisiin, joiden harjoittelu salin tarjoaman varustelun takia on paljon helpompaa kuin vaikka kotona! Käytän välillä myös laitteita vapaiden painojen lisäksi. Miksi sitten sali voittaa usein kotilot? Annan hyvin yksinkertaisen esimerkin: Kun haluat lisätä hauislihaksen voimaa hauiskäännöllä, niin kädessäsi täytyyä olla riittävän raskas kuorma, jota nostaa. Kuntosalilla voit jokaisella harjoituskerralla napata suuremman painon, koska lihaksen vahvistuessa myös voima lisääntyy! Tämä sama asia pätee teit sitten jalkaprässiä, penkkipunnerrusta tai ylätaljaa. Harvalla on täysveristä voimaharjoitteluosastoa kotona.

Lihaskunnon kasvattaminen siis onnistuu varmasti muuallakin kuin salilla, mutta sali tarjoaa siihen loistavat puitteet ja tekee harjoittelusta helpompaa! Toki jos olet jo kokeneempi treenaaja ja sinulla on kotona välineitä ja runsaasti mielikuvitusta, niin salijäsenyys voi olla siinä tapauksessa turha ostos. Itse ehdottomasti suosittelen silti harrastamaan monipuolisesti ja yhdistelemään aerobista kuntoa kohottavia (lenkkeily, pyöräily, uinti ym) ja lihaskuntoa kohottavia lajeja kuten juuri kuntosalia. Kuntosali sopii myös ihan loistavasti vanhemmalle väelle ja sitä kannattaa suositella siksi myös iäkkäämmille tutuille!
Kiinnostaisiko teitä muuten postaus aiheesta ”miten saada omat vanhemmat liikkumaan?”…?

 

Miksi sä tykkäät treenata juuri salilla? Mitä muuta harrastat salin lisäksi?