Kotiin hyvillä mielin ja ilman turvotusta!

Tiedoksi muuten, mulla ei ollut omia eväitä mukana reissussa 😉 . Mä en halua olla missään asiassa ääripäiden ihminen. Ja jos toisessa ääripäässä on se, että ottaa omat broilerit reissuun niin mä voin myös kertoa siitä toisesta ääripäästä.
Nimittäin vasta katsomalla taaksepäin viimeisen kymmenen vuoden ajalle tajuan, miten paljon (ja toivottavasti pysyvästi) mun ajattelutapa on muuttunut hyvinvointini suhteen. 

Vuonna 2010 taisi olla mun ja mun miehen eka yhteinen ulkomaanreissu Singaporeen ja Malesiaan. Mä olin jo tuohon aikaan pudottanut painoa ihan kivasti, mutta ajatuksen tasolla moni asia oli vielä vaiheessa ja syöminen oli koko ajan tasapainoilua. Kontrasti nykypäivään on aivan hurja, koska en suoraan sanottuna halua, enkä edes osaa enää elää samalla tavalla. Olin koko ajan dieeteillä ja ”kuureilla”, niinkuin varmaan suurin osa elämäntapamuutoksen tehneistä alkuvaiheessa. Se vaihe vaan yleensä aina käydään läpi.
Silloin mä en ollut vielä ihan täysin sisäistänyt sitä juttua, että valintoja tehdään terveyden suhteen joka päivä ja kannattaa välttää hyvin ääripäihin menemistä. Mulla oli edelleen tuohon aikaan usein morkkiksia, enkä osannut syödä rennosti tai käyttää omaa oloa mittarina. 

Muistan kun päästiin tuolloin 2010 reissulla lentokoneeseen, niin olin heti niin ”lomamoodissa”, että ahdoin jo koko lentomatkan itseni täyteen suklaata ja karkkia! Lento oli pitkä, jotain yli 10 tuntia ja mulla oli ihan saamarin huono olo koko loppulennon. Olin mm. vetänyt suunnilleen yhdeltä istumalta sellaisen 400g:n suklaalevyn kitusiini. No pitihän sitä, kun pääsi pitkästä aikaa lomalle!
Koko sen reissun ajan mulla oli sellainen olo, kun olisin koko ajan ollut turvonnut ja vatsaakin väänsi. Syynä saattoi olla se, että mun vatsa ei aika tiukan ruokavalion jälkeen kestänyt reissussa sitä vehnä/rasvamättöä ja söin mitä mieleen tuli. Ja pääasiassa siis pelkkää p*askaa unohtaen täysin mun normaalit ruokailurutiinit. Mä siis jotenkin annoin itseni ihan totaalisesti lyödä koko homman läskiksi ja vaikka mä olin saanut jo hyviä tuloksia mun laihdutusprojektissa, niin mulla ei ollut reissussa mitään jarrua! En tajua, että mikä tarve mulla oli ylipäätään koko ajan syödä jotain? 😀
Ei mitenkään ihme, että tuolta reissulta hankin itselleni 4kg turvotuksen muodossa ja olin taas kerran todella pettynyt itseeni.

Join ennen myös alkoholia aika reippaasti reissun päällä. En nyt tarkoita mitään känniördäystä, mutta kun aukaisee ekan Bacardi Breezerin aamupäivästä, niin kyllä siinä päivään ehtii. Jostain syystä se alkoholin litkiminen rannalla ja rantabaareissa oli pakollinen osa reissua. Tämän asian suhteen varmaan myös jonkinlainen aikuistuminen on auttanut.
Voin kertoa, että ei se sokerilitku ainakaan yhtään kohenna oloa kun siihen vetää vielä kerran päivässä sen kunnon ähkyn. Oon myös erittäin perso makealle ja ulkomailla mua on vaikea saada kulkemaan pysähtymättä kahviloiden ikkunoiden ohi! Täällä Barceloassakin on toinen toistaan ihanampia herkkuja jokaisessa kadunkulmassa!

Tän koko homman pointti on se, että oon jotenkin onnistunut sisäistämään sen, että mulla on vaan NIIN paljon parempi olo fyysisesti kun pidän kiinni edes jokseenkin terveellisistä elintavoista myös reissussa. Eikä se tarkoita sitä, että mä en osaisi nauttia! Toki on ollu ihana herkutella täällä, mutta entisaikoihin verrattuna se on todella paljon hillitympää, eikä koko ajan tarvi mussuttaa jotain. Ainoa juttu mikä harmittaa on se, että kävelyn lisäksi ei olla täällä paljon ehditty kuntoilemaan, mutta ens viikolla ehtii taas hyvin. Se taas on mulle itselleni sitä rentoutta, että muutaman päivän voi hyvin olla liikkumatta, eikä heti tarvi itkee itseensä uneen siksi, että lihassolut surkastuu. Mun mielestä homma toimii ihan samalla tavalla arjessa kuin lomillakin, eli jotain sinne pääkoppaan on uponut. Tärkeintä on aina se, että tuntee olonsa hyväksi ja energiseksi!

En tiedä saiko kukaan tätä pointtia kiinni, mutta toivottavasti joku. On ollu ihan mielettömän ihana reissu kaikinpuolin: Seura (<3), ilma, fiilis, eiliset häät (jossa järjestlyt aivan 5/5!!!) ja tietysti ollaan nautittu myös hyvästä ruoasta ja juomasta. Aamulla sitten takaisin TOIVOTTAVASTI helteiseen Helsinkiin! 🙂

Kertokaa miten teidän reissut on muuttuneet vuosien myötä ”terveysnäkökulmasta”???

Onko mitään keinoa laihtua nopeasti (kysyy ensi kesän morsian)?

Saan todella usein kysymyksen siitä, miten voi laihtua nopeasti ”muutaman kilon”? Usein se liittyy siihen, että on tulossa jokin tärkeä tilaisuus, jossa haluaa näyttää hyvältä ja ongelmakohta on usein keskivartalo. Ymmärrän tämän, koska olen ensi kesän morsian ja haluan itsekin näyttää häissäni hyvältä – mitäs sitä kieltämään! En itse ole ehkä laihdutuskuurin tarpeessa, mutta sitkeästi lantiolla istuvat muhkurat ja varsin armoton hääpukuni saa kyllä mut tekemään entistä tarkemmin valintoja lautasella. Olen mm. lopettanut salaatinkastikkeen käytön ja vähennän radikaalisti . Pieniä juttuja, mutta en halua stressata itseäni nyt millään isoilla muutoksilla.
Usein tähän kysymykseen liittyy se, että halutaan näkyviä muutoksia, ja tietysti nopeasti kiitos. Onko se mahdollista?

Jos tilanne on siis se, että ensi kesään mennessä pitäisi painoa saada pudotettua, niin tietysti tavoitteesta riippuen niin se on toki ihan mahdollista! MUTTA. Mitä pidemmällä aikavälillä muutoksia tekee ja mitä rauhallisemmin etenee, niin sitä vähemmän hommasta tulee paineita ja koko elämää ei tarvitse omistaa laihdutukselle. Tottakai olisi helpompaa, että omat elintavat pitäisi aina painon normaaleissa lukemissa, mutta ainahan se ei vaan mene niin. Mielestäni esim. häät ovat ihan hyvä porkkana muuttaa elintapoja ja sitä myöden myös muuttaa kehonkoostumusta! Ja koskaan ei ole liian myöhäistä huolehtia omasta terveydestään!

Tämä on juuri se tilanne, missä moni sitten sortuu niihin pussikeittoihin ja muihin älyttömyyksiin – se ei ole tervettä nähnytkään! Painon nopea pudottaminen ei koskaan kannata (ellei kyseessä ole hengenvaarallinen tilanne ja lääkäri valvoo laihduttamista)! 500g:n pudotusvauhti viikossa yleensä takaa, että lihasmassa säilyy mikäli ehtii ja jaksaa harrastaa liikuntaakin siinä ohessa. Liikkuminen ei ole toki pakollista, mutta se auttaa valtavasti projektissa sellaisinkin mekanismein, mitä ei ensin edes tule ajatelleeksi! Paras tapa liikkua on se mistä itse nauttii, mutta jos haluaa taata hyödyt niin kannattaa tehdä sekä lihaskuntotreeniä, että esimerkiksi reippaita kävelylenkkejä. Jos inhoaa yli kaiken liikuntaa, niin tilanne on tietysti vähän haastavampi. Mutta ei painonpudotus silloinkaan mahdotonta ole.

Sokeri ja vehnä. Tämä tulee nyt varmasti kaikille aivan totaalisenä yllätyksenä… Tai sitten ei!
Vannon ja vakuutan, että jos tästä päivästä eteenpäin lopetat pelkästään sokerin ja vehnän käytön vaikka 2kk:si, niin huomaat selviä muutoksia kropassasi!! Usein sokeri on piilossa, eikä sitä edes huomaa syövänsä; Valmiit marinadit, leivät, jugurtit, mehut, tuoreet ja kuivatut hedelmät – sokeria on monessa paikassa eri muodoissaan. Toki hedelmiä voi syödä kohtuudella, mutta usein makean syöminen houkuttelee syömään lisää makeaa. Hedelmät eivät korvaa vihanneksia, joita pitäisi syödä jokaisella aterialla!!! Se mikä on kuitenkin varmaa on se, että jos et muuta mitään ruokailutottumuksissa, niin mikään ei muutu. ”Syön vielä tänään jotain hyvää ja huomenna alkaa tiukka dieetti” kertoo yleensä siitä, että ei ole kuitenkaan valmis tekemään vielä mitään konkreettisia muutoksia. Asiat tapahtuu tässä ja nyt.

Esimerkkiannos: Makaronilaatikkoa 300g ja kasviksia 250g.

Summa summarum: Realistinen tavoite (esim. painonpudotus 2kg kuussa), sokeriton ja vehnätön ruokavalio X-aikaa (ei sen tarvitse noudattaa ikuisesti!!), reipas liikunta jos on mahdollisuus (vaikka edes kävely) ja riittävästi unta! Keho ei polta rasvaa univajeessa ja väsyneenä ei jaksa tehdä hyviä valintoja eikä lähteä liikkumaan. Näillä ohjeilla pääset jo pitkälle ja kannattaa pistää vaikka ihan paperille missä voi parantaa ja mitä hyvää parannuksista seuraa itselle.
Muista myös syödä tarpeeksi ja säännöllisesti, eli älä lankea syömättömyyden ansaan! Tällä tarkoitan sitä, että kahvi klo.8 ja leipä klo.18 ei ole oikea tie. Muistutan vielä siitä, että vaikka moni dieetti käskee unohtamaan kaikki hiilarit, niin se ei välttämättä ole paras ratkaisu: Ketoosidieetillä rasva kyllä palaa, mutta kun yht äkkiä ruokavalioon lisätään runsaasti hiilareita eikä ns. ajeta dieettiä alas pikku hiljaa, niin kroppa voi pöhöttyä nesteistä hetkessä.
Jos tunnet, että tällä hetkellä ei vaan löydä sitä motivaatiota mistään tai elää muuten vain tosi stressaavaa vaihetta, niin helpointa on vaan ostaa sopiva juhlamekko ja hankkia muotoilevat alusvaatteet 😀 ! Itse ajattelen, että mikään yksittäinen hetki ei ole sen arvoinen, että stressaan hulluna painosta ja kiukuttelen sitten läheisilleni kun vaa’an lukema ei aamulla ollut mieleeni.

Oon pahoillani, mutta en pystynyt kertomaan teille mitään ihmedieettiä tai sellaista vatsaliikettä, jolla saa litteän keskivartalon viikossa! Jos kuitenkin tykkäsit, niin paina <3 !