Kuinka laihtua nopeasti?

Aina välillä eksyn tutkimaan googlen haetuimpia hyvinvointiaiheisia hakusanoja. Koska ollaan taas vuoden alussa, niin ei mikään yllätys, että painonpudotus on erittäin trendaava aihe. Kärkisijoilla komeilee kysymys, jota varmaan n.500 000 ihmistä koittaa selvittää googlen avulla joka tammi- ja syyskuu: ”Kuika laihtua nopeasti”.
Niinpä niin. Olisi mukava mennä tänään nukkumaan ja herätä huomenna laihana.
Laihdutustietoa on JOKApaikassa, ei pelkästään blogeissa, vaan jokaisessa mediassa… Enpä ihmettelisi, jos jostain Raviurheilulehdestäkin löytyisi pieni juttu, kuinka kuski laihtuu nopeasti ennen raveja 😀 ….

 

 

Kuinka laihtua nopeasti? Eli toisinsanoen laihtua JA lihoa nopesti takaisin?

Annan esimerkin. Varmaan jokaisella teistä on ollut joskus oksennustauti tai oikein elämää kovempi kuumetauti joskus. Siinä on nopea laihdutuskuuri, etenkin vatsataudin ollessa kyseessä! Kyllä paino putoaa ja vatsa näyttää litteältä! Kannattaako siis etsiä käsiinsä mahdollisimman oksennustautinen ihminen ja suudella tätä oikein pitkään ja hartaasti? No ei varmasti kannata!

Kun ”laihdutaan nopeasti”, niin laihdutaan AINA nesteistä. Ensin nesteet ja sen jälkeen luultavasti lihasmassa. On eri asia pudottaa painoa kuin hävittää rasvakudosta. Eka tapahtuu mahdollisesti aika nopeastikin, toinen hitaasti.
Nesteitä voi lähteä helposti muutamankin kilon edestä päivässä parissa. Miehillä tietysti tuplat. Tähän perustuu kaikki painoluokkaurheilussa käytettävät ”viime hetken hikoilut”. Mutta kun muutama päivä kuluu ja kroppa palaa ns normaalitilaan niin tadaa – paino on palannut normaalilukemiin! Hyvästi nopea laihtuminen!

Entä kun lihasmassaa häviää?

Kun paino putoaa laihduttaessa useita kiloja viikossa, ollaan ennenpitkää tilanteessa, että lihasmassa alkaa häviämään. Tästä tulee nimitys ”laiha läski”, eli kyllä laihallakin ihmisellä voi olla korkea rasvaprosentti! Tässä suurin ongelma (jota yleensä nämä pikalaihtutajat ei tajua) on se, että kun laihdutat ripeällä tahdilla ja hävität lihasmassaa, niin kulutat vähemmän ja vähemmän energiaa mitä enemmän laihdut. Eli joudut koko ajan vähentämään ruokamäärä jotta laihtuisit! Jos polttaisit sen sijaan rasvaa ja kasvattaisit lihasmassaa, niin voisit syödä koko ajan aivan normaalisti ja jopa kasvattaa ruokamäärää! Et joutuisi näkemään nälkää ja jatkuvasti pienentämään annoksia.

”Vaikka syön todella vähän en silti laihdu!”

Tämä on se lopputulos, jonka nopeaita tuloksia jatkuvasti janoavat kohtaavat jossain vaiheessa. Kun elimistö totutetaan pienille kaloreille ja tärkeää, energiaa kuluttavaa lihasmassaa on hävitetty on laihtuminen TODELLA vaikeaa! Päin vastoin, voi olla, että vaikka söisit kuin lintu, niin paino voi jopa nousta. Silloin neuvoisin peruuttamaan pari askelta ja harkitsemaan tarkkaan tulevia toimenpiteitä. Lihaskuntoharjoittelu yhdistettynä kunnolliseen, hyvinsuunniteltuun ruokavalioon käynnistää kroppaa pikku hiljaa, mutta valitettavasti sekään ei käy nopeasti, niinkuin ei minkään pysyvien tulosten saaminen.

Onko sulla haaveissa tänä vuonna kehonkoostumuksen muuttaminen? Luotatko omaan toteutukseen vai hankitko valmennuksen avuksi?

 

Kotiin hyvillä mielin ja ilman turvotusta!

Tiedoksi muuten, mulla ei ollut omia eväitä mukana reissussa 😉 . Mä en halua olla missään asiassa ääripäiden ihminen. Ja jos toisessa ääripäässä on se, että ottaa omat broilerit reissuun niin mä voin myös kertoa siitä toisesta ääripäästä.
Nimittäin vasta katsomalla taaksepäin viimeisen kymmenen vuoden ajalle tajuan, miten paljon (ja toivottavasti pysyvästi) mun ajattelutapa on muuttunut hyvinvointini suhteen. 

Vuonna 2010 taisi olla mun ja mun miehen eka yhteinen ulkomaanreissu Singaporeen ja Malesiaan. Mä olin jo tuohon aikaan pudottanut painoa ihan kivasti, mutta ajatuksen tasolla moni asia oli vielä vaiheessa ja syöminen oli koko ajan tasapainoilua. Kontrasti nykypäivään on aivan hurja, koska en suoraan sanottuna halua, enkä edes osaa enää elää samalla tavalla. Olin koko ajan dieeteillä ja ”kuureilla”, niinkuin varmaan suurin osa elämäntapamuutoksen tehneistä alkuvaiheessa. Se vaihe vaan yleensä aina käydään läpi.
Silloin mä en ollut vielä ihan täysin sisäistänyt sitä juttua, että valintoja tehdään terveyden suhteen joka päivä ja kannattaa välttää hyvin ääripäihin menemistä. Mulla oli edelleen tuohon aikaan usein morkkiksia, enkä osannut syödä rennosti tai käyttää omaa oloa mittarina. 

Muistan kun päästiin tuolloin 2010 reissulla lentokoneeseen, niin olin heti niin ”lomamoodissa”, että ahdoin jo koko lentomatkan itseni täyteen suklaata ja karkkia! Lento oli pitkä, jotain yli 10 tuntia ja mulla oli ihan saamarin huono olo koko loppulennon. Olin mm. vetänyt suunnilleen yhdeltä istumalta sellaisen 400g:n suklaalevyn kitusiini. No pitihän sitä, kun pääsi pitkästä aikaa lomalle!
Koko sen reissun ajan mulla oli sellainen olo, kun olisin koko ajan ollut turvonnut ja vatsaakin väänsi. Syynä saattoi olla se, että mun vatsa ei aika tiukan ruokavalion jälkeen kestänyt reissussa sitä vehnä/rasvamättöä ja söin mitä mieleen tuli. Ja pääasiassa siis pelkkää p*askaa unohtaen täysin mun normaalit ruokailurutiinit. Mä siis jotenkin annoin itseni ihan totaalisesti lyödä koko homman läskiksi ja vaikka mä olin saanut jo hyviä tuloksia mun laihdutusprojektissa, niin mulla ei ollut reissussa mitään jarrua! En tajua, että mikä tarve mulla oli ylipäätään koko ajan syödä jotain? 😀
Ei mitenkään ihme, että tuolta reissulta hankin itselleni 4kg turvotuksen muodossa ja olin taas kerran todella pettynyt itseeni.

Join ennen myös alkoholia aika reippaasti reissun päällä. En nyt tarkoita mitään känniördäystä, mutta kun aukaisee ekan Bacardi Breezerin aamupäivästä, niin kyllä siinä päivään ehtii. Jostain syystä se alkoholin litkiminen rannalla ja rantabaareissa oli pakollinen osa reissua. Tämän asian suhteen varmaan myös jonkinlainen aikuistuminen on auttanut.
Voin kertoa, että ei se sokerilitku ainakaan yhtään kohenna oloa kun siihen vetää vielä kerran päivässä sen kunnon ähkyn. Oon myös erittäin perso makealle ja ulkomailla mua on vaikea saada kulkemaan pysähtymättä kahviloiden ikkunoiden ohi! Täällä Barceloassakin on toinen toistaan ihanampia herkkuja jokaisessa kadunkulmassa!

Tän koko homman pointti on se, että oon jotenkin onnistunut sisäistämään sen, että mulla on vaan NIIN paljon parempi olo fyysisesti kun pidän kiinni edes jokseenkin terveellisistä elintavoista myös reissussa. Eikä se tarkoita sitä, että mä en osaisi nauttia! Toki on ollu ihana herkutella täällä, mutta entisaikoihin verrattuna se on todella paljon hillitympää, eikä koko ajan tarvi mussuttaa jotain. Ainoa juttu mikä harmittaa on se, että kävelyn lisäksi ei olla täällä paljon ehditty kuntoilemaan, mutta ens viikolla ehtii taas hyvin. Se taas on mulle itselleni sitä rentoutta, että muutaman päivän voi hyvin olla liikkumatta, eikä heti tarvi itkee itseensä uneen siksi, että lihassolut surkastuu. Mun mielestä homma toimii ihan samalla tavalla arjessa kuin lomillakin, eli jotain sinne pääkoppaan on uponut. Tärkeintä on aina se, että tuntee olonsa hyväksi ja energiseksi!

En tiedä saiko kukaan tätä pointtia kiinni, mutta toivottavasti joku. On ollu ihan mielettömän ihana reissu kaikinpuolin: Seura (<3), ilma, fiilis, eiliset häät (jossa järjestlyt aivan 5/5!!!) ja tietysti ollaan nautittu myös hyvästä ruoasta ja juomasta. Aamulla sitten takaisin TOIVOTTAVASTI helteiseen Helsinkiin! 🙂

Kertokaa miten teidän reissut on muuttuneet vuosien myötä ”terveysnäkökulmasta”???