Syön terveellisesti ja treenaan, enkä silti laihdu!?

Tuntuuko susta joskus, että treenaat ja syöt tarkasti, mutta silti mitään muutoksia ei ole nähtävissä kropassa? Jos vastasit kyllä, niin jatka lukemista (ja jatka nyt ihmeessä muutenkin)!

Moni kuntoprojektin aloittaja odottaa kieli pitkällä tuloksia peilikuvassaan ja se on toki ymmärrettävää. Etenkin jos on laittanut koko elämänsä uuteen uskoon, niin mielessä on koko ajan lause ”toimiiko tämä”??
Olisihan se ihanaa, kun heti ekan viikon jälkeen peilistä katselisi täysin uusi minä, hoikkana ja upeana! Kuitenkin, jos katsot sellaisia ihmisiä, jotka ovat ainakin ulkoisesti (Huom!!!) tosi hyvässä kunnossa, niin he ovat luultavasti treenanneet ja toteuttaneet tiettyä elämäntapaa pitkäjänteisesti jo vuosia. Minusta hyvät tulokset ovat aina palkinto pitkäjänteisestä työstä ja olisi epäreilua, jos joku saavuttaisi saman yhdessä yössä!

Jos haluaa pudottaa painoa, niin se vaatii pitkässä juoksussa kehoon energiavajeen. Yksi tai kaksi päivää ei vielä kerro mitään, koska paino vaihtelee muutenkin hieman päivästä riippuen! Jos paino putoaa viikossa n.0,5kg, niin ylensä vauhti on sopiva. Siivotun ruokavalion lisäksi hyvänä apuna on ihan perinteinen hikoilu, jota suosittelen kyllä lämpimästi. Jos taas haluat ”löysää pois”, niin se ei välttämättä tarvitse edes painon pudottamista. Kaksi saman painoista naista voivat olla kehon koostumukseltaan täysin erilaisia.
Jos harjoittelee riittävän tehokkaasti ja säännöllisesti, niin kehonkoostumus muuttuu kyllä ilman laihdutuskuuriakin! Se ei kuitenkaan tapahdu sillä, että ”vähän jumppailee jotain” Oikein tehokkaalla kuntosalitreenillä aloittelija voi saada melko nopeastikin tuloksia.

Ensimmäinen ongelma (ja yleensä se suurin) on kärsivällisyyden puuttuminen, eli viikon jälkeen aletaan vaihtamaan vaa’asta pattereita, kun luku ei meinaa pudota. Malttia hyvät ihmiset! Mitä vähemmän sinulla on pudotettavaa lähtötilanteessa, niin sitä hitaampi prosessi on. Kannattaa muuten lukea tämä aivan loistava Piia Pajusen postaus ”Miksi normaalipainoiset dieettaavat eniten?”. Hän osuu postauksessa kyllä todella oikeaan. Kunnollinen harjoittelu olisi yleensä paljon tehokkaampi keino kuin kitudieetit. Mua ärsyttää sellaiset lööpit kuten ”Pertti pudotti 50kg vuodessa syömällä porkkanoita!” koska tollainen otsikointi on niin överiä. Musta tuntuu, että Pertin voi olla jopa helpompaa pudottaa se 50kg kuin useimman meistä se ”viimeinen 5kg” 😉 . No, tämä oli huumoria.

Kannattaa myös varautua siihen, että paino harvoin laskee koko ajan tasaisesti, vaikka olisitkin miinuskaloreilla! Tuloksia kannattaa tarkastella vaikka kuukauden sykleissä, koska silloin jotain on ehtinyt ehkä tapahtuakin. Se mitä tapahtuu kolmen päivän sisällä on täysin epärelevanttia ja kannattaa jättää huomiotta tällaisissa projekteissa. Eikö olekkin muuten jännä ilmiö, että esimerkiksi syömisen jälkeen painat enemmän kuin ennen ruokailua…? No, onpa itsekin tullu joskus sorruttua siihen, että esimerkiksi kunnon vatsataudin jälkeen käy vaa’alla ja on iloinen ”tuloksista”, vaikka nestettä sieltä on vain lähtenyt.

Vaikka omasta mielestä pidät kaikki langat tiukasti käsissä eikä silti tuloksia tule, niin pysähtyisin ja avaisin paperille ihan kaikki elämän osa-alueet, jotka vaikuttivat kehon koostumukseen; Ravinto, liikunta, stressi ja lepo. Onko jossain korjattavaa? Jossain tapauksissa kannattaa tietysti poissulkea myös terveydelliset syyt. On vaikeaa olla edistymättä, jos tekee oikeasti asioita oikein. Usein se saattaa vaatia töitä enemmän, kuin on valmis tekemään. Siksi kannattaa miettiä kannattaako kiusata itseään muutaman kilon takia? Toki oikeasta ylipainosta ei hyötyä kellekään ole.
Minusta on tärkeää myös olla itselleen armollinen! Jos kaikki tähtää elämässä vain tiukkaan kroppaan, niin tosi moni hauska asia jää kyllä kokematta, eikä sellaista elämäntyyliä jaksa pitkään. Terveys ja hyvä olo ei tarkoita pelkästään tiukkaa takapuolta! Kun voit hyvin ja elät perusterveellisesti, niin se näkyy sinusta myös ulospäin. Turha nipotus pois!!

Kiinnostaako sinua painonhallintaan liittyvät jutut blogeissa? Vai onko aihe jo loppuun kulutettu?

Fanaattinen ”kesäkuntoon”-laihdutus alkakoon!

10 viikkoa aikaa päästä kesäkuntoon – vielä ehdit!! Tämän ilmiön huomaa lehdistä, netistä, blogeista ja sähköpostiin sekä sosiaaliseen mediaan tippuvista valmennustarjouksista. Vain tämän päivän, koodilla ”kesäkunto” kaikista valmennuksista -70%. 

Tämä kesäkuntoon projekti kesti lähes 10 vuotta.

 

Suurin osa PT-asiakkaistani on kokeillut jo ties millaisia dieettejä. Ääriesimerkit ovat näitä aivan hölynpöly-pussikeittodieettejä, kaalisoppadieettejä ja ties mitä siirappi-cayannepippuridieettejä. Ne kuulostavat hulluilta, mutta epätoivoinen jojoilija tarttuu heikoimpaankin oljenkorteen.
Siellä laihdutuskuurien toisessa päässä ovat edes hieman järkevämmät, kaikenkarvaiset nettivalmennukset, joissa osassa on toki ihan pointtiakin! Ne ovat myös halpoja ja usein hintaan kuuluu myös fb-ryhmän tuki, jossa pääsee jakamaan kokemuksia ja saa vertaistukea. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat nettivalmennuksissa päässeet hyviin tuloksiin.

Itsekin oon saanut sähköpostiin kahden viikon sisällä ainakin kolme nettivalmennustarjousta. Myönnän, että houkuttelevan kuuloista, isoin lupauksin varustettua sähköpostia lukiessa mielenkiinto herää; Mitäs jos… TAAS?
Mutta sit mä herään unesta ja tajuan, että en todellakaan tarvitse nettivalennusta yhtään mihinkään ja 89€:n maksaminen pelkästä mielenkiinnosta on aika hullua 😀 . Uskokaa pois, olen kokeillut noita valmennuksia minäkin. Toki silloin kun olin fanaattisimmillani, eli vuoden 2005-2009 välillä, ei vielä nettivalmennuksia ollut. Piti palkata aivan elävä pt.

Usein näihin valmennuksiin päätyy ne ihmiset, jotka ovat jo kokeneita konkareita erilaisten dieettien ja valmennusten saralla. Uusi valmennus, uusi toivo laihtumisesta ja elämäntapojen muuttamisesta! Joko nyt?? Joko nyt pääsen eroon siitä ikuisesta, vyötäröllä mukana tulevasta ylimääräisestä 10kg:sta??? Löytyykö nyt tästä valmennuksesta se avain onnistumiseen, jotain sellaista mitä muissa valmennuksissa ei ole kerrottu..??

Yksi asia mitä kuitenkin kannattaa muistaa on kuitenkin se, että etenkin ruokavalion suhteen ei pyörää voi keksiä ikuisesti uudestaan! Ja ruokavalio on kuitenkin elämäntaparemontissa se kaikista tärkein osio. Liikkumiseen voi riittää hyvin kävelylenkit, pyöräily tai muutama ryhmäliikuntatunti viikossa jos pelkästään painon pudotus on mielessä.
Laittamalla googleen hakusanaksi ”ilmainen ruokavalio” saat ruokavalion maksamatta jenin jeniä ja saat hyvin todennäköisesti ihan samat (tai edes samantyyppiset) ohjeet kuin maksamalla nettivalmennuksesta! Toki treeniohjelmat ovat nettivalmennuksissa plussaa, mutta eipä esimerkiksi aloittelijalle loistavasti sopivan, 2-jakoisen kuntosalitreenin löytyminen netistä ole homma eikä mikään.

Mitä tulee kuitenkin ruokavalioon, niin valitettavasti ei ole sellaista valmennusta olemassakaan, joka poistaa siitä projektista sen tärkeimmän, ja usein myös haastavimma osion: Omien ruokailutottumusten muuttamisen. EI OLE SELLAISTA ”IHME”RUOKAVALIOTA, JOKA ON HYVÄNMAKUINEN, JOSSA VOI SYÖDÄ MITÄ HUVITTAA JA JOLLA LAIHTUU NOPEASTI.

Jos kuitenkin haluat säästää eurosi, niin voin olla meedio ja kertoa tässä mistä ruoka-aineista 90% valmennusten ruokavalioista koostuu:

  • Kasvikset, etenkin parsakaali, bataatti, pinaatti, salaatit, juurekset, avokado.
  • Marjat
  • Riisi, riisikakut
  • Kaurapuuro
  • Broileri (marinoimaton)
  • Vähärasvainen naudan jauheliha
  • Valkoinen, vähärasvainen kala
  • Oliiviöljy
  • Pähkinät, pähkinävoi (makeuttamaton)
  • Siemenet
  • Heraproteiini

Ei siis välttämättä riitä että tiedät mitä pitäisi syödä, koska suurin osa kyllä tietää. Joskus saatat pettyä, kun maksettuasi valmennuksen ja saatuasi materiaalit kaikki näyttää aivan tutulta: Ohjeissa on samat kaurapuurot ja riisikakut kuin ennenkin. Osassa on mukana enemmän lisäravinteissa kuin toisissa. Joissakin ruokavaliossa suositellaan superfoodeja.  Treeniohjeet voivat tosin tuoda kaivattua potkua treeneihin ja jos treenimäärät kuulostavat kohtuullisilta, voi valmennus ollakin rahansa arvoinen.

Mitä mieltä te olette nettivalmennuksista? Millaisia kokemuksia?
Kertokaa rohkeasti niin hyviä, kuin huonojakin kokemuksia 🙂 !