Mitä lisäravinteita käytän ja miksi?

Tässä postauksessa ajattelin hieman raottaa teille ”vitskukaappini” ovea, eli kertoa mitä lisäravinteita syön ja miksi!

Mulla on ollut sama kombinaatio plus miinus pari tuotetta käytössä jo iät ja ajat ja merkitkin pysyneet lähes samana! Tilaan yleensä tuotteet netistä; Yleensä joko hyvinvoinnin.fi -verkkokaupasta tai iHerbistä. Joskus tulee pohdittua, että ovatko kaikki purkit oikeasti tarpeellisia ja aika pitkä penni niihin menee. Kaikki paitsi yksi tuote näistä on maksettu siis ihan omalla rahalla.
Silti muistutan itseäni, että tänä(kin) vuonna saikkupäiviä on tullut nolla ja muutenkin olen elämäni vedossa! Ihan mitä tahansa ei kannata kuitenkaan syödä vain syömisen ilosta. Tuotteita on markkinoilla niin huru mycket, että rahansa saa aivan varmasti poltettua purkkiin jos toiseen. Tärkeintä on tuotteet hinta-laatusuhde, eli tiedät mitä saat rahalla.

Aamun setti: Berocca pore, D-vitamiini ja tarvittaessa B-vitamiini.
Lisäksi Eskimo omeg-3:sia tai mustaherukka+tyrniöljy omegaa.

Hyvä nyrkkisääntö tuotteiden ajoitukselle on tämä: Vitamiinit ja omegat aamulla ja hivenaineet illalla. Ainoa valmiste, jonka voisin ehkä jättää pois on aamuinen vitamiiniporetabletti, mutta jotenkin siitä on tullut niin luonteva osa aamurutiinia, etten osaa sitä poiskaan jättää. Lisäksi tuossa Berocca Boostissa on piristävä vaikutus, joka etenkin pimeyden lisääntyessä on ihan tervetullutta.

Aamun settini on siis seuraavanlainen:

  • Berocca Boost -poretabletti
  • D-vitamiini, Solgar merkkinen. Otan 1 tabletin päivässä eli 55 mikrogrammaa.
  • Omega 3 Eskimolta tai iho-omega Valioravinnolta (tämä tuote on saatu blogin kautta). Syön näitä molempia sekaisin atooppisen ihoni takia, koska atoopikoille suositellaan sekä eläin- että kasviperäisiä omegavalmisteita. Otan jompaa kumpaa valmistetta 2kpl, mutta olen ajatellut kasvattaa annostusta. Tuo Eskimo ei ollenkaan aiheuta kamalia röyhtäyksiä, niinkuin jotkut omega 3-valmisteet. Lisäksi sen ainakin pitäisi olla hyvin laadukas valmiste.
  • B-vitamiinivalmiste, jota otan jos tunnen itseni väsyneeksi, stressaantuneeksi tai muuten vain puolikuntoiseksi. En siis käytä tätä valmistetta jatkuvasta, vaan kuureina. Tuote on tilattu iHerb-verkkokaupasta ja päädyin tähän kaverin suosituksesta.
Sinkki, kollageeni-biotiini sekä magnesium sitraatti.

Illan settini sen sijaan on:

  • Puhdas+ -mekin kollageeni-biotiinivalmiste, jonka lisäsin sen jälkeen kun luovuin ripsipidennyksistä. Tästä on tulossa blogiin vielä paremmin juttua. Valmiste auttaa myös hiusten ja kynsien kasvuun. Olen kyllä selkeästi huomannut eron, joten kiitos blogin lukijalle vinkistä!
  • Magnesium on myös Solgarilta ja otan kaksi tablettia (2x200mg). Se on sitraattimuodossa, joka on vatsaystävällinen. Se auttaa lihasväsymykseen, palautumiseen, sekä rentouttaa yötä vasten. Kesällä tarve korostuu, etenkin jos hikoilee paljon.
  • Sinkkiä otan, jos olen syönyt juuri. Sinkki tyhjään vatsaan aiheuttaa huonovointisuutta ja joskus iltapalasta on päässyt vierähtämään niin pitkä aika, etten uskalla enää ottaa sitä. Sinkki omegoiden lisäksi on atoopikolle tärkeä valmiste. Sinkkiä voi ottaa ns. överit, joten kannattaa tarkistaa onko muissa käyttämissäsi tuotteitta sinkkiä (kuten tuossa kollageeni+biotiini -valmisteessa on).

Kysymys siitä, pärjääkö elämässä ilman vitamiineja tai lisäravinteita on vähän kaksipiippuinen. Jos syö todella terveellisesti ja kasvisvoittoisesti, niin varmasti saakin ravinnosta hyvän määrän suojaravinteita. Asumme kuitenkin suomessa, jossa ruokaa ei todellakaan voi verrata sellaisten maiden tuotteisiin, jossa aurinko paistaa ja ihania tuoreita kasviksia ja hedelmiä on ympäri vuoden saatavilla. Lisäksi auringon puute ja kylmyys altistaa meidät kausittaisille flunssille ja mielestäni niiden ennalta ehkäiseminen myös ruokavaliolla on ihan perusteltua. Se, ettei sairastu tai voi hyvin ei välttämättä ole ruokavaliosta kiinni. Mutta oma elämänohjeeni on, että mieluummin hoidan terveyttä nyt, kuin sairautta myöhemmin.

Millaisia lisäravinteita käytät, vai käytätkö mitään…?

Lue myös:

Juotko liikaa vettä??

Synttärisuklaata!

*Postauksen tuotteet saatu blogin kautta1904_9 (1 of 1)

En tajua miksi kukaan ei kehtaa ikinä sanoa, että ”mulla on tänään synttärit”? Vai pelkääkö ihmiset, että joku onnittelee 😀 ?
No mä  kehtaan sanoa! Mulla oli tänään synttärit ja täytin 33-vuotta! 

Eikös nykyään 40 oo uus 30, eli tämän teorian mukaan mä oon lähes 20 😀 ?? Ei tää ikä nyt mikään katastrofi ole, mutta ehkä kuitenkin olis ollut kivempi täyttää tänään 25 tai 26 vuotta. No, mulla oli luvuista huolimatta aivan tosi hieno päivä auringonpaistetta myöten! Sain hurrilta 33 ruusua ja ihan uskomattoman määrän onnentoivotuksia puheluiden, korttien, viestien ja jopa videotervehdysten muodossa. Näistä viimeisin tallentui mun verkkokalvolle ikuisiksi ajoiksi ja ehkä hieman traumatisoivasti 😀 …. Mä oon vakuuttunut siitä, että mun ystävillä on usein hieman kyseenalainen huumorintaju…

1904 (1 of 1)

Olen edelleen karkkilakossa – thanks to you, mutta halusin silti juhlistaa päivää jollain makealla! Tähän päivään sopi jotenkin täydellisesti raakasuklaa. NUORENTAVA raakasuklaa, tietysti. Rasva silottaa ryppyjä!
Suklaan valmistukseen käytin Foodinin tuotteita. Olen heidän kanssa blogiyhteistyössä, eli saan heiltä tuotteita, joita käyttäisin muutenkin. Tutustuin Foodiniin yrityksenä ja sen perustajiin eräässä blogitilaisuudessa ja kiinnostuin. Esimerkiksi tilaisuudessa maistelemani chia-suklaa oli yksi parhaista raakasuklaista, mitä olen ikinä maistanut! Toinen Foodin suosikkini on maustamaton luomu heraproteiini, jolle ei löydy vastusta! Se on ihan uskomattoman kermainen hera, joka siksi sopii ihan täydellisesti smoothieen! Multa kysytään tosi usein mikä olisi hyvä ja luonnollinen heraproteiini ja tässä on sellainen. 1904_3 (1 of 1)

Raakasuklaan valmistaminen on oikeasti ihan älyhelppoa ja sen voi tehdä joko valmistuspaketista, jossa on kaikki ainekset ja ohjeet valmiina tai kuten itse, hankkia valmistusaineet erikseen jos haluaa sooloilla. Perusmassaan tulee vesiahauteessa sulatettua kaakaovoita ja kaakaojauhetta. Oikeastaan kaikki muu onkin sitten maun mukaan pelaamista; Itse laitan raakasuklaaseen myös riisinlesejauhetta, hunajaa makeutukseen, merisuolaa ja joskus macaa antamaan lisäboostia.1904_4 (1 of 1) 1904_5 (1 of 1)

Tällä kertaa laitoin suklaamuotteihin Foodinin cashewpähkinöitä ja kookosmannaa (kookossosetta). Suklaaseen sopii hyvin kaikki erilaiset sattumat, kuten inka– ja mulperimarjat , rusinat ja pähkinät! Täytesuklaa eli raakasuklaakonvehdit mulla on vielä kokeilematta. Olen ihan koukussa raakasuklaaseen, vaikka se ei maistu eikä sen kuulukaan maistua miltään fasun siniseltä. En edes itse ajattele sitä minään karkin korvikkeena, vaan se on enemmän pieni terveellinen ja herkullinen välipala. Joskin rasvainen sellainen tietysti! Raakasuklaata voi syödä kerrallaan muutamia paloja siinä missä tavallista suklaata voi vetää vaikka koko levyn kerrallaan! Jos suklaa maistuu kitkerältä tai pistävältä, niin yleensä silloin aineksien suhde ei ole ihan sattunut kohdilleen tai makeutusta on liian vähän! Kannattaa silti ehdottomasti kokeilla, koska raakasuklaa pitää nuorena 😀 ! Lisäksi itse tehty suklaa on yleensä parempaa, kuin kaupassa myytävät levyt. Ainoan poikkeuksen tekee tuo chia-suklaa, jota voi syödä ihan sellaisenaan pussista jos ei jaksa sulattaa ja laittaa muotteihin…1904_6 (1 of 1)1904_7 (1 of 1)1904_8 (1 of 1)

Maistuuko teille raakasuklaa? Tuleeko usei tehtyä itse vai ostatteko kaupasta valmiina?

HUOM! Tänä iltana klo.18 Hyvinvointistudio Lupauksessa järkättävässä Raskaus & Treeni -infossa on vielä muutamalle tilaa peruutusten takia! Lisätietoa löydät tästä postauksesta!
I
lmoittautumiset mulle sähköpostiin [email protected]