Tämän hetken suosikkini lautasella (ja lasissa)!

Ajattelin koota tähän postaukseen mun tämän hetken ruokavaliooni liittyviä suosikkeja! Toteutan tällä hetkellä (ja toivottavasti vielä pitkään) ihoni takia 90% gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. Se, että olen onnistunut näinkin hyvin ja pitkään tässä on kyllä ollu toisinaan todella turhauttavaa mutta toivottavasti sen arvoista. Ehkä mä oon vaan sellainen ihminen, että joudun kokeilemaan joitain asioita monta kertaa ja yhtä monta kertaa heitän hanskat tiskiin. Oikeastaan vasta viime kevään ja kesän aikana kaikki on alkanut helpottamaan ja tottakai ihottuman väheneminen motivoi jatkamaan! Ruokavaliosta on ollut selkeä apu ja joskus sen myöntäminen on ollut oikeasti tosi henkisesti vaikeaa. Mikään muu ei kuitenkaan oo auttanut ihoni kuntoa, joka on ollut aika ajoin ihan kamala.
Tärkeintä on jatkaa sinnikkäästi ja kokeilemalla tietää mikä itselle toimii ruokavalion suhteen parhaiten. Itse olen paljon punninnut niitä kuuluisia plussia ja miinuksia.

On tiettyjä ruokia (tai ruoka-aineita), jotka ovat muodostuneet mulle lähes elintärkeitä. On ihan selvä, että ruokavalio saattaa helposti supistua riisikakun mussuttamiseen, jos ei aktiivisesti etsi itselle maistuvia vaihtoehtoja. Toivottavasti tämä postaus saa teidätkin kokeilemaan ennakkoluulottomammin esimerkiksi maidottomia vaihtoehtoja, koska niistä voi saada ison avun (etenkin jos kärsit iho-ongelmista). Toki pelkästään gluteenin tai maidon vähentäminen ei välttämättä auta, eli ruokavalion peruspilarit pitää olla kunnossa. Itsellä auttaa myös stressin hallinta. Täydellisyyteen ei kannata kurkotella, koska kukaan ei (edes IG kuvista huolimatta) syö varmasti aina täydellisesti. Mutta muutoksia kannattaa tehdä pikkuhiljaa!

Tässä siis mun TOP5 tällä hetkellä

1. Oatlyn kauramaito sekä -jugurtti

Mä oon ollut pitkään koukussa tuohon Oatlyn iKaffeen ja käytän sitä kahvissa ja vien kylään oman purkin. Pystyin kaikesta ennakkoluulostani huolimatta sittenkin lopettamaan tavallisen lehmänmaidon käytön kahvissa JEEEEEEE! Käytän iKaffea myös smoothiessa ja puurossa. Sen lisäksi käytän smoothiessa tuota appelsiini-mango kauramaitoa joka on niin hyvää! Uusin tuttavuus on tämä kaurajugurtti, joka onkin vilahtanut mun IG storyssä (katrivee) . Sain useampia uteliaita kyselyitä ja makuhan on mitä parhain. Ehdottomasti jatkoon!
Kyllä tässä hommassa vaan Ruotsalainen vaihtoehto vie voiton, ei mahda mitään.

2. Maapähkinävoi

..On asia, jota ilman elämä olisi paljon ikävämpää 🙂 . Olen sinänsä outo, etten tykkää oikein mistään maapähkinän makuisesta muuten, kuten vaikka jätskistä tai suklaasta. Mutta mielestäni maapähkinävoi on parasta sellaisenaan a) omenan kanssa ja b) suolaisen ruoan kanssa kastikkeena. Teen siis maapähkinävoista ”juoksevaa” kastiketta laittamalla siihen soijaa, hiukan hunajaa/chilikastiketta, limeä ja kuumaa vettä. Tämä kastike ja korianteri ovat taivas maan päällä.

3. Chia-siemenet

Näihin mustiin pikku siemeniin mulle on tullut himo jo vuosia sitten. Käytän chiaa ihan joka päivä kotona ollessa, joko puurossa/tuorepuurossa, smoothiessa tai kaurajugun seassa. En tiedä miksi chia on mielestäni niin hyvää, koska sehän ei periaatteessa maistu juuri millekään. Tykkään niistä silti sikana!

 

4. Riisinuudelit

Mä oon välillä vähän laiska kokki ja jos laitan lapsille tavallista spagettia niin laitan itselleni riisinuudeleita. Nykyään on paljon kaikenlaisia gluteenittomia pastoja, mutta nää nuudelit on mun makuun ja menee kylmänä salaatissa (korianterin kanssa, TIETYSTI). Eihän nää nyt mitään terveysruokaa ole, mutta esimerkiksi treenin jälkeen menee hyvin hiilarinlähteenä.
Mun lempparisalaatti on kylmiä riisinuudeleita, avokadoa, punasipulia, paprikaa, kurkkua ja korianteria. Niin hyvää.

5. Heraproteiini

Vaikka olenkin maidottomalla ruokavaliolla, niin ei ole heraproteiinin voittanutta smoothiessa! Mun kokemus kasviproteiineista on ollut suppea ja toki aina välillä käytän Bioteekin Elinvoima -kasviproteiinia, jossa on hernettä, härkäpapua, kauralesettä ja porkkanaa. Ehkä se ei ole niinkään se maku (joka tuossa Bioteekin prodessa on melko olematon) vaan se koostumus! Rakastan edelleen Foodinin luomu heraproteiinia maustamattomana versiona. Se vaan on parasta!!! Se on multa vaan nyt loppu, niin en saanut teille valitettavasti kuvaa pussukasta.

Onko tässä listalla teidänkin suosikkeja? Mikä on sellainen ruoka-aine, jota ilman et itse selviä?

Tarina tämän kamelin selästä!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nyt mä tiedän, miltä niin monista tuntuu tammikuun puolen välin paikkeilla. Siis silloin kun tulee se kuuluisa ”ruokavalioromahdus”! Eli se piste, kun liian tiukka dieetti tekee tehtävänsä, mieliteot käyvät liian suuriksi ja kamelin selkä katkeaa.

Mun maidoton ja gluteeniton ruokavalio meni kolme viikkoa suht helposti.
Voisin jopa tottua tähän. Ehkä tämä olikin vain mun asenteesta kiinni.
No, nyt tuli sitte osoitus, että heikko se on tämänkin naisen mieli. Voi plääh. Hieman kyllä ärsyttää, kun kaikki lähti niin kivasti liikkeelle.

Kuten varmasti tiedätte, niin olin jo kauan ollut kiinnostut maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta apuna atooppisen ihoni oireiden hoidossa. Olin pyöritellyt ajatusta sen aloittamisesta jo ainakin vuoden, mutta koskaan en saanut repäistyä kunnolla! En tiedä mikä siinä muutoksessa tuntui niin ylitsepääsemättömältä, mutta ainahan kaikki uusi pelottaa ja herättää miljoona kysymystä. Mitä mä sitten syön???

Asetin tavoitteeksi kaksi kuukautta uudella ruokavaliolla. Ja kyllähän niitä vaihtoehtoja alkaa löytyä kun avaa silmänsä, vaikka toki se vaatii alussa kärsivällisyyttä etenkin ruokakaupassa ja mielikuvitusta on pakko käyttää kokatessa. On myös oltava ennakkoluuloton, koska uusia makuja kokeilemalla saa monipuolisuutta ruokavalioon! Olen käyttänyt kasviksia viimeisen kolmen viikon aikana varmasti enemmän kuin normaalisti. Se onkin tässä ruokavaliossa melkeinpä parasta. Paino tosin on pudonnut ehkä jopa liian nopeasti, koska syön varmaan kevyemmin.
Vaikka jotkut herkut kuten juusto eivät ole korvattavissa, niin kaupassa on kuitenkin melko hyviä vaihtoehtoja esimerkiksi jugurtille ja muille maitotuotteille. Lisäksi niin ihmellistä kun se onkin, niin olen kyllästynyt tosi paljon muutamaan erikoismaitoon kahvimaitona (Rainbown kauramaito sekä Alpron kookoksenmakuinen kahvimaito ”for professionals”)! Ne ovat mielestäni jopa parempaa kahvissa kuin lehmänmaito, enkä rehellisesti sanottuna KOSKAAN olisi uskonut sanovani näin!!! Nimenomaan pidin kahvimaitoa hankalimpana korvattavana…

No, sitten tuli viime viikonloppu ja menimme Farangiin mieheni kanssa treffeille (tämä oli jo aikaa sitten sovittu juttu). Söimme maistelumenyn (9 ruokalajia) enkä ilmoittanut erikoisruokavaliotani, koska halusin syödä menun sellaisena kun se on. Lauantaina olikin sitten Theon ristiäiset ja sunnuntaina Benin synttärit. Lauantaina olin vielä niin täynnä edellisestä illasta, etten voinut koko päivänä syödä juuri mitään. Paitsi illalla hieman porkkanakakkua (joka oli edes gluteeniton, mutta ei todellakaan maidoton saati sokeriton…).
Sunnuntaina oli vielä vanhemman pojan synttärit ja siellä en ehtinyt itse juhlien aikaan syömään oikein mitään, paitsi nopean lautasellisen salaattia. Illalla sitten puolikuolleena houkutus kävi liian suureksi ja nappasin suuhuni ylitsejääneen mokkapalan ja laskiaspullan. Mokkapala oli tietysti juuri niin hyvää, kun sen valmistanut pankkineiti kehui sen olevan. Kannatti kyllä maistaa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tänään Kauneus & Terveys -lehden kuvauksissa ja haastattelussa (Theo ei siis tullut kuviin…).

Sen jälkeen on ollut ihan hiton vaikea palata ”ruotuun” ja hitto että mua ärsyttää tämä helvetin (anteeksi) morkkistelu ruoan kanssa! Ei ruoan tulisi olla koko ajan mielessä tai aiheuttaa päänvaivaa. Ben on kaikenlisäksi korvatulehduksessa, joten olen päivisin laittanut kiireessä suuhuni porkkanan tai riisikakkua – en mitään järkevää siis. Eilen illalla jaksoin sentään wokata vihanneksia ja paistaa jauhelihaa. Se on pienen vauvan ja sairaan taaperon kanssa jo pieni saavutus! Toki smoothieita olen koittanut aina jossain välissä myös tehdä, koska ne ovat helppoja ja nopeita (sekä maidottomia ja gluteenittomia).
Tänään mulla oli A-Lehtien konttorilla Kauneus & Terveys -lehden kuvaukset ja yllättäen lounas jäi taas välistä, koska koitin samaan syssyyn valmistella itseäni, imettää vauvaa ja saada kiukuttelevalle kolmevuotiaalle jotain järkevää ruokaa suuhun. Äitihän siinä helposti sitten unohtaa syödä ja nappasin taksia odottaessa pari porkkanaa ja riisikakkua reppuun. Niillä mentiinkin koko päivä! Arvatkaa mikä oli ensimäinen asia mitä sanoin, kun mies tuli töistä: SUBIAAAAAAAA!!

Ja maistui muuten taivaalliselle. Eikä todellakaan ollut maidoton eikä ainakaan gluteeniton 😀 !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mutta hei, kolme kuukautta karkkilakkoa takana! Eikä sen kanssa ole tarvinnut edes taistella!