Haluan koota jengin pudottamaan mun kanssa 5kg viidessä viikossa!

Mulla on ollut tässä jo jonkun aikaa mielessä, että haluaisin koota pienen ryhmän kasaan, jossa kaikilla olisi sama tavoite:

5kg:n painonpudotus viidessä viikossa.

 

Tämän jengin kanssa meillä olisi oma what’s up -ryhmä, jonka tarkoitus on toimia tsemppiryhmänä ja vertaistukena: Tärkein ajatus on se, että ryhmässä ei selitellä ja keksitä tekosyitä, vaan oikeasti kaikki on motivoituneita ja päättäneet onnistua! 5kg ei ole iso painonpudotus, mutta usein sellainen oikeanlainen tsempin puuttuminen saattaa olla deal breaker ja itsestään ei saa sitä viimeistä rutistusta irti. Itse oon myös aika kilpailuhenkinen ja saan toivottavasti tältä ryhmältä oikeanlaista tarvetta näyttää, että mähän hitto pystyn tähän!  Pientä potkua antaa siis myös ryhmäpaine.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että jos syystä tai toisesta ei pääse tavoitteeseen, niin joutuu pilkan kohteeksi 😀 .
Mutta mä haluan tehdä tän oikeasti motivoituneiden tyyppien kanssa, eikä niin että kahden päivän päästä alkaa sadella viestejä, että oon nyt valvonu viimeisen puoli vuotta putkeen niin ehkä tää ei ollutkaan nyt paras juttu tähän hetkeen. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan…

Ryhmässa olisi vain 10 ihmistä ja minä. Näin siinä pysyisi pienen ryhmän intiimi fiilis ja ihmiset oppisi nimeltä, vaikkei heitä livenä koskaan välttämättä näkisikään! Yhdessä voitaisi jakaa fiiliksiä, onnistumisia, ruokakuvia, treenivideoita, selfieitä ja mitä vaan aiheeseen liittyvää! Jokaisella olisi myös ns. raportointivastuu, jotta kukaan ei pysty hiljaa lipumaan pois porukasta. Toisaalta, tässä porukassa olisi niin motivoitunutta porukkaa, ettei se olisi edes mahdollista! Me haluttais näyttää etenkin itsellemme, mutta myös muille, että pystymme tähän yhdessä. Henki olisi pelkästään positiivinen, mutta toki myös huonoja päiviä saa olla.

Haluan korostaa että tämä EI ole valmennus! En toimi tässä ryhmässä minään valmentajana, vaan olen yksi muista. Toki voin antaa vinkkejä, mutta en halua, että tämä tuntuu työltä. Jokainen siis treenaa ja syö parhaaksi näkemällään tavalla, emmekä tuomitse toisten tyyliä tai tapaa toimia niin kauan, kuin hommassa on järki. Ryhmässä ei ole siis mitään pakollisia treenejä tai tiettyä ruokavalioita noudattavia, vaan kukin saa toteuttaa projektia niinkuin omaan elämäntilanteeseen sopii.

Millaisia ihmisiä sitten haluaisin ryhmään?

Eka ja tärkein juttu on se, että tämä ryhmä eli ole mikään pikadieettiryhmä! Sen tarkoitus ei ole missään nimessä toteuttaa jotain järjetöntä ”en syö mitään ja liikun kuin hullu” mentaliteettia. Tavoite tietysti olisi, että viiden viikon päästä aloituksesta jokainen on saanut painoaan 5kg pois. Varmaan ymmärrätte, ettei sellainen tavoite ole realistinen kaikille; Tällainen haaste sopii parhaiten sellaisille, jotka jo valmiiksi syövät suht normaalisti ja liikunta on jollain tavalla osa arkea. Jos aloittaa aivan alusta vaikka isomman painonpudotusurakan niin siihen kannatta pyytää apua ammattilaiselta, jotta ei vedä kroppaansa tilttiin heti alkutekijöissä.
Toinen juttu on se, että jos omasta mielestään syö jo nyt täydellisesti ja liikkuu, eikä paino silti putoa, niin tämä ryhmä tuskin on se maaginen puuttuva tekijä. Silloin syy on omassa tekemisessä tai taustalla on terveydellinen ongelma (esim kilppari).

Jos siis tunnet että:

  • Sinulla on parannettavaa ja olet kuitenkin kärryillä siitä missä voisit viiden viikon ajan tsempata elintapojesi suhteen
  • Et elä liian stressaavaa elämäntilannetta ja ymmärrät, ettet lisää liikaa paineita hartioillesi juuri nyt!!
  • Koet tarvetta pienelle painonpudotukselle ja tarve lähtee itsestäsi, eikä jostain ulkoisesta tekijästä.
  • Kaipaat samanhenkisiä ihmisiä ja saatat kokea kaikki FB ryhmät liian isoina ja ahdistavina (ja tuomitsevina)
  • Pystyt olemaan vertailematta itseäsi jatkuvasti muihin ja keskityt pitämään oman fiiliksesi korkealla ja tsemppaamaan muita.
  • Voit hypätä jengiin kaiken tämän keskiviikkona 17.9 eli huomenna
  • Voit esiintyä avoimesti omalla nimelläsi, kuvallasi, painollasi ja kropallasi, lautasellasi ym muille ryhmäläisille
  • Sinulla ei ole epäilystäkään, ettetkö onnistuisi tässä! 

Jos haluat olla messissä, niin jätä kommenttiboxiin vaikka sana ”MINÄ!” toimivalla sähköpostilla (ei tarvi olla perusteluitakaan). Jos halukkaita on yli 20 niin arvon heidän joukostaan 10 tyyppiä ja laitan heille sähköpostia huomiseen mennessä.
EDIT: Tsemppiryhmä kasattu! Kiitos ihan mielettömästi kaikista kommenteista ja viesteistä IG:ssä (niitä tuli lähemmäs 100!)

Tästä tulee ihan huippujuttu!!! Odotan niin paljon että pääsen tutustumaan muihin ryhmäläisiin!

Syön terveellisesti ja treenaan, enkä silti laihdu!?

Tuntuuko susta joskus, että treenaat ja syöt tarkasti, mutta silti mitään muutoksia ei ole nähtävissä kropassa? Jos vastasit kyllä, niin jatka lukemista (ja jatka nyt ihmeessä muutenkin)!

Moni kuntoprojektin aloittaja odottaa kieli pitkällä tuloksia peilikuvassaan ja se on toki ymmärrettävää. Etenkin jos on laittanut koko elämänsä uuteen uskoon, niin mielessä on koko ajan lause ”toimiiko tämä”??
Olisihan se ihanaa, kun heti ekan viikon jälkeen peilistä katselisi täysin uusi minä, hoikkana ja upeana! Kuitenkin, jos katsot sellaisia ihmisiä, jotka ovat ainakin ulkoisesti (Huom!!!) tosi hyvässä kunnossa, niin he ovat luultavasti treenanneet ja toteuttaneet tiettyä elämäntapaa pitkäjänteisesti jo vuosia. Minusta hyvät tulokset ovat aina palkinto pitkäjänteisestä työstä ja olisi epäreilua, jos joku saavuttaisi saman yhdessä yössä!

Jos haluaa pudottaa painoa, niin se vaatii pitkässä juoksussa kehoon energiavajeen. Yksi tai kaksi päivää ei vielä kerro mitään, koska paino vaihtelee muutenkin hieman päivästä riippuen! Jos paino putoaa viikossa n.0,5kg, niin ylensä vauhti on sopiva. Siivotun ruokavalion lisäksi hyvänä apuna on ihan perinteinen hikoilu, jota suosittelen kyllä lämpimästi. Jos taas haluat ”löysää pois”, niin se ei välttämättä tarvitse edes painon pudottamista. Kaksi saman painoista naista voivat olla kehon koostumukseltaan täysin erilaisia.
Jos harjoittelee riittävän tehokkaasti ja säännöllisesti, niin kehonkoostumus muuttuu kyllä ilman laihdutuskuuriakin! Se ei kuitenkaan tapahdu sillä, että ”vähän jumppailee jotain” Oikein tehokkaalla kuntosalitreenillä aloittelija voi saada melko nopeastikin tuloksia.

Ensimmäinen ongelma (ja yleensä se suurin) on kärsivällisyyden puuttuminen, eli viikon jälkeen aletaan vaihtamaan vaa’asta pattereita, kun luku ei meinaa pudota. Malttia hyvät ihmiset! Mitä vähemmän sinulla on pudotettavaa lähtötilanteessa, niin sitä hitaampi prosessi on. Kannattaa muuten lukea tämä aivan loistava Piia Pajusen postaus ”Miksi normaalipainoiset dieettaavat eniten?”. Hän osuu postauksessa kyllä todella oikeaan. Kunnollinen harjoittelu olisi yleensä paljon tehokkaampi keino kuin kitudieetit. Mua ärsyttää sellaiset lööpit kuten ”Pertti pudotti 50kg vuodessa syömällä porkkanoita!” koska tollainen otsikointi on niin överiä. Musta tuntuu, että Pertin voi olla jopa helpompaa pudottaa se 50kg kuin useimman meistä se ”viimeinen 5kg” 😉 . No, tämä oli huumoria.

Kannattaa myös varautua siihen, että paino harvoin laskee koko ajan tasaisesti, vaikka olisitkin miinuskaloreilla! Tuloksia kannattaa tarkastella vaikka kuukauden sykleissä, koska silloin jotain on ehtinyt ehkä tapahtuakin. Se mitä tapahtuu kolmen päivän sisällä on täysin epärelevanttia ja kannattaa jättää huomiotta tällaisissa projekteissa. Eikö olekkin muuten jännä ilmiö, että esimerkiksi syömisen jälkeen painat enemmän kuin ennen ruokailua…? No, onpa itsekin tullu joskus sorruttua siihen, että esimerkiksi kunnon vatsataudin jälkeen käy vaa’alla ja on iloinen ”tuloksista”, vaikka nestettä sieltä on vain lähtenyt.

Vaikka omasta mielestä pidät kaikki langat tiukasti käsissä eikä silti tuloksia tule, niin pysähtyisin ja avaisin paperille ihan kaikki elämän osa-alueet, jotka vaikuttivat kehon koostumukseen; Ravinto, liikunta, stressi ja lepo. Onko jossain korjattavaa? Jossain tapauksissa kannattaa tietysti poissulkea myös terveydelliset syyt. On vaikeaa olla edistymättä, jos tekee oikeasti asioita oikein. Usein se saattaa vaatia töitä enemmän, kuin on valmis tekemään. Siksi kannattaa miettiä kannattaako kiusata itseään muutaman kilon takia? Toki oikeasta ylipainosta ei hyötyä kellekään ole.
Minusta on tärkeää myös olla itselleen armollinen! Jos kaikki tähtää elämässä vain tiukkaan kroppaan, niin tosi moni hauska asia jää kyllä kokematta, eikä sellaista elämäntyyliä jaksa pitkään. Terveys ja hyvä olo ei tarkoita pelkästään tiukkaa takapuolta! Kun voit hyvin ja elät perusterveellisesti, niin se näkyy sinusta myös ulospäin. Turha nipotus pois!!

Kiinnostaako sinua painonhallintaan liittyvät jutut blogeissa? Vai onko aihe jo loppuun kulutettu?