Voiko herkkuja syödä joka päivä lihomatta?

Vaikka en ole enää kokopäiväisesti liikunta-alalla, niin saan silti usein kysymyksiä liittyen etenkin laihdutukseen. Näin kesällä ja loma-aikaan moni huomaa herkuttelevansa normaalia enemmän ja paljon useammin kuin pelkästään kerran viikossa. En itse juurikaan ”säännöstele” herkuttelua koska koen sen pysyvän kohtuudessa. Kyllä se hyvä nyrkkisääntö olisi kesälläkin, että herkkuja muutamana päivänä viikossa. Toisilla se mopo karkaa helpommin kuin toisilla, eli siinä mielessä itsensä on hyvä tuntea.

Entäs jos sitä sitten herkutteleekin joka päivä? Kestääkö kroppa kesän entisellään vai onko syyskuussa ostettava kokoa isommat vaatteet 😉 ?

Hyvin yksinkertainen vastaus tuohon otsikon kysymykseen on, että kyllä: Herkkuja voi syödä lihomatta vaikka joka päivä! Sitten mennään siihen kuuluisaan muttaan, koska asia ei ole niin yksinkertainen. Ihan ekana tulee mieleeni ainakin nämä kysymykset:

  • Mikä on herkku? Toiselle se on suklaakakku kinuskikastikkeella ja toiselle marjat ja hedelmät. Kaikki herkuttelu ei ole automaattisesti huono juttu tai epäterveellistä. Minusta liian tiukka ruokavalio ja jatkuva itsensä rajoittaminen ei ole sekään hyvä juttu.
  • Kuinka paljon herkkuja menee ja tunteeko oma mieli sanaa ”kohtuus”? Yksi pieni jätskipuikko päivässä ei vielä pilaa kenenkään kesädieettiä! Mutta sitten taas koko pussillinen karkkia joka päivä ja litroittain kaljaa/siideriä/limpparia on jo TÄYSIN eri asia.
  • Millainen kehotyyppi on? Jotkut voivat vetää käytännössä vaikka mitä sokeri- ja rasvapommeja päivittäin, eikä se näy missään. Toki sitten on jo täysin eri postauksen aihe miten tällainen ruokavalio vaikuttaa terveyteen ja omaan vointiin…
  • Millainen kulutus on? Istuuko kesällä paljon paikallaan vai onko koko ajan fyysisesti aktiivinen? Ruokavalion pitäisi aina sopia omaan elämäntyyliin, koska kova kulutus sallii myös enemmän kaloreita.

Tässä nyt ensialkuun niitä asioita, joita kannattaa miettiä. Joku voi olla eri mieltä, mutta en minä ainakaan nää syytä siihen miksi kesällä pitäisi mättää herkkuja kaksin käsin? Meidän Suomalaisten painonhallinnasta kertoo paljon se, että syyskuussa jokainen liikuntapaikka on aivan täyteen ahdettu ja sanan ”laihdutus” on varmasti googlen haetuin aihe! Vaikka moni ajattelee syövänsä kesällä kevyesti (koska tuoreet marjat..), niin kyllä niitä herkkujakin tulee syötyä ja JUOTUA enemmän.
Mun ohje näin laihdutuksesta jotakin tietävänä on, että jos oma perse kestää, niin mikä jottei! Ja jos muutama lisäkilo ei haittaa niin turhapa sitä on silloin asialla vaivata päätään.

 

Voiko joka päivä herkutella…?

Itse tykkään pitää ruokavalion suht samanlaisena vuodenajasta riippumatta joten kroppani ei reagoi lihomalla tai laihtumalla. On myös itsestä niin paljon kiinni kuinka paljon antaa sitä siimaa, koska aina löytyy joku syy herkkuihin, jos niin haluaa. Itse en oikein liputa sellaisen jatkuvat laihduttelun puolesta, eli toinen puoli vuodesta otetaan se 5kg ja sitten sitä raivolla ja superdieeteillä pudotetaan toinen puoli. Parhaimmassa tapauksessa kroppa menee aivan sekaisin ja on tutkittu fakta, että jokaisella laihdutuskerralla painon pudottaminen on haastavampaa. Minusta painonhallinta tarkoittaa parhaimmillaan juuri sitä, että jos tuntuu, että mopo karkaa käsistä syömisen suhteen niin osaa ottaa riittävän ajoissa itseään niskasta kiinni kuitekaan ilman mitään kitudieettejä. Yleensä toimii maltillinen liikunnan lisäys ja turhan herkuttelun vähentäminen.

Kuinka sinä huomaat oman syömisen muuttuvan kesäaikaan?

 

Laihdutus ja kova treeni – sitäkö te haluatte??

Lähiaikoina on ollut aika paljon keskustelua siitä onko blogien suosio kääntymässä laskuun? Itse olen blogannut jo vuodesta 2011 ja näin ollen tuun varmaan näkekemään mahdollisesti blogien nousun lisäksi myös niiden tuhon! Tieni on vienyt fitnesskisoista äitiyteen ja sieltä erinäisten vaiheiden kautta yrittäjäksi. Meillä Fitfashionissa on yhdistävä ajatus kaikille blogeille hyvinvointi, mutta silti kirjo on laaja ja hyvä niin. Olisi aika hemmetin yksitoikkoista jos kaikilla olisi ne samat ”pakaravinkit” joka blogissa. Kyllä tänne mahtuu hyvin pari perhekeskeisempää ja kauneuteenkin keskittyvää blogia!

Keskustelin tässä taannoin henkilön kanssa, joka on syventynyt enemmän Fitfashionin lukijoihin sekä lukuihin ja esille tuli blogeihin johtavat hakusanat. Kaipasin ideoita siihen mitä blogeista halutaan lukea ja millaisilla avainsanoilla blogeja etsitään. Kuten otsikossa sanotaan niin kyllä; Laihdutus ja kova treeni pitävät pintansa! Edelleen treeni (etenkin pakara- ja vatsalihastreeni) on kovasti lukijoiden ajatuksissa ja tietysti myös laihdutus. Itse tykkään kirjoittaa painonhallinnasta, mutta tuntuu, että olen kirjoittanut siitä jo aivan hemmetisti. Pitäisi varmaan koota blogiin aivan oma sivu kaikille painonhallintaa- ja laihdutusta käsitteleville postauksille, jotka ovat ajan saatossa syntyneet.

Se asia, mihin olen itse ajatellut ehkä kokeilla täällä blogissa taas uudestaan on kotitreenit. Kuten varmaan ymmärrätte, niin niiden postausten toteuttaminen ei ole helpoimmasta päästä! Ensin täytyy suunnitella treeni, sitten ottaa hyvät kuvat josta liikkeet tulevat hyvin selville ja sitten kirjoittaa liikkeet auki vielä blogiin. Treenien suunnitteleminen itselleni taustastani johtuen on kuitenkin helppoa ja itselläni on tarkoitus toteuttaa blogissa lähiaikoina ainakin sisäreisitreeni ja 20min tehotreeni kotona. Miltä kuulostaa…? Nimimerkillä ”Sisäreidet ongelma-alueena”.

Kävin eilen uudella salilla, eli UP Helsingissä. Sali sijaitsee aivan Puistolan juna-aseman vastapäätä loistavalla paikalla, joka on meiltä n.5min ajomatkan päässä. Virittelen salin kanssa tulevaisuudessa blogiin yhteistyökuviota, joten sali tulee varmasti näkymään blogissa! Nuoret kundit ovat tehneet kanssa todella hyvää jälkeä suunnittelussa ja olen aivan innoissani, että meidän lähellä on noin hyvä sali, jossa on toiminnallisuuden lisäksi ihan perus kuntosalivarustus! Salilla on mahdollisuus kuvailla vaikka minkälaista sisältöä blogiin. Jos asut itse junaradan varrella tai lähellä Puistolaa, niin kannattaa käydä testaamassa sali. Tällaista on kaivattu näillä kulmilla jo pitkään!
Olin eilen kokeilemassa heidän HIIT-treeniä, josta lisää matskua mun omassa IG:ssä katrivee.

Toivoisitteko te lisää treeniin ja laihdutukseen liittyviä postauksia? Nyt saa esittää toiveita! Millaisia treenipostauksia olisi erityisen kiva lukea ja millaisia treenivinkkejä kaipaatte?