Paljonko rasvaprosenttini on tällä hetkellä?

Eilen salilla tarjoutui mahdollisuus käydä InBody-mittuksessa, eli kehonkoostumusmittauksessa! Olin käynyt viimeksi syyskuussa, joten tässä oli siis kulunut ihan reilusti aikaa, viikkoa vajaa puoli vuotta. En odottanut mitään kovin mullistavia muutoksia, mutta ainahan se olisi kiva jos lihasta on tullut lisää ja läskiä sulanut.

Ihan tyytyväinen täytyykin tuloksiin olla: Paino oli sama (syyskuussa 64.3kg, nyt 64.0kg), mutta rasvaa oli lähtenyt lähes kaksi kiloa! Eli toisinsanoen lihasmassaa on tullut lisää, mittauksen mukaan puoli kiloa. Kuulostaa pieneltä määrältä, mutta etenkin näin naisena lihaksen kasvattaminen on kova homma! Aloittelijalla lihasmassa voi vielä kasvaa jopa 0.5kg kuukaudessa (ja tämäkin vain alkuvaiheessa jos silloinkaan), mutta ei enää tässä vaiheessa treenitaivalta! Olin siis todella tyytyväinen tähän parannukseen! Enhän ole tehnyt esimerkiksi moneen kuukauteen säännöllistä salitreeniä, vaan suurin osa treenistä on ollut aerobista ja enemmän kuluttavaa kuin kasvattavaa. Nyt ei vaan oo ollut oikein aikaa säännölliselle salitreenille ja siksi toisekseen kroppa ei varmaan palautuisi kunnolla lisätyllä treenimäärällä…

Rasvaprosentti on tietysti se luku joka kiinnosti mua eniten, koska sen perusteella osaan arvioida vastaako ruokavalioni nykyistä elämäntyyliäni ja kulutusta. Ja kyllä; Rasvaprosentti oli nyt 19% sen ollessa vielä syyskuussa 21.4% (13.8kg->12.1kg)! En ole mitenkään supertietoisesti dieettaillut, vaan syönyt kyllä hyvin vapaasti, mutta toki terveellisesti! Syön niin paljon että nälkä lähtee ja koitan syödä tasaisesti pitkin päivää hiilareita, proteiinia ja rasvaa, korostamatta mitään noista ylitse muiden ruokavaliossani.
Jos jossain pitäisi parantaa, niin se on varmaan herkuttelu… Pieni herkkupersevaihde on taas ollut viime aikoina päällä 😀 ….

Tässä InBody kokonaisuudessaan!

Se mikä mittauksessa pisti silmään eniten on kaksi asiaa:
Eka on Vyötärö-Lantio-suhde, eli vyötärön ympärys jaettuna lantion ympäryksellä. Mulla se on edelleen korkeahko, eli juuri se mainitsemani alavatsa/alaselkä on se paikka joka kerää rasvaa. Epäilen, että mun pitäisi olla aika kireässä kunnossa, jotta rasva oikeasti häviäisi lantiolta. Olenko valmis rehkimään hulluna saavuttaakseni tämän – tuskin!

Toinen yllättävä juttu oli oikean ja vasemman jalan lihasepätasapaino. Olin kyllä tiennyt, että oikea jalka on vasenta vahvempi, mutta lihaksen määrässä oli huomattava ero. Sinänsä pelkkä luku ei kerro mitään, mutta isoista voimaeroista raajojen välillä voi olla haittaa. Jos asiaan ei kiinnitä huomiota, niin treenissä vahvempi jalka alkaa dominoimaan, eli heikompi jalka heikentyy entisestään. Asiaa voi kehittää tekemällä yhden jalan liikkeitä ja aloittamalla sarjat aina heikommalla puolella. Hyviä liikkeitä ovat esimerkiksi yhden jalan prässi, yhden jalan maastaveto, askelkyykky ym.

Numeroilla paperissa ei ole mulle mitään väliä oikeasti, eli tärkeintä on se, että viihdyn omassa kropassa. Jokaisella on oikeus vartaloon, jota katsoo mielellään peilistä ja sitä on oikeus tavoitella!

Oletteko käyneet tuossa kehonkoostumusmittauksessa? Oliko tulos yllättävä vai tiedossa??

Miten katkaista viikonlopun mässäilykierre??

Vaikka viikonloppu ei ole aivan vielä lopussa, niin ajattelin kirjoitella monelle tutusta ilmiöstä, eli viikon loppupuoliskolle sijoittuvasta herkuttelusta ja sen lopettamisesta. Ja mistäköhän tämä aihe nyt tulikaan mun mieleen… hehe.
Pakko sanoa, että sekä perjantaina ETTÄ lauantaina tuli mussuteltua ties mitä syntisen hyvää ja nyt on sitten edessä ensi viikkoon valmistautuminen ja ns. normaaliin ruokavalioon palaaminen.

Olin perjantaina katsomassa kaverini Annan kanssa Oscarillakin palkitun leffan Moonlight. Käytiin sitä ennen vielä pitkän kaavan mukaan kahvillassa istumassa ja vietettiin oikein ”mammojen laatuaikaa”. Prismassa oli jotkut hemmetin nollapäivät ja karkit oli erikoishalvennuksessa. En tiedä oliko mun pussi pieni vai karkit tosi halpoja 😀 … Mutta vain euron maksoi! Pussi oli kyllä silti aika iso ja karkkeja jäi yli puolet jäljelle (virhe nro1).
Leffaan mennessä nappasin vielä pienet popparit messiin. Ne kuuluu olennaisena osana leffaelämykseen. Olo ei ollut aivan superfitness kun pääsin kotiin. Rasvainen bagel, capuccino, karkit ja popparit tekivät tehtävänsä.

Hoe Kho To -possupataa….Oli kyllä todella mureaa ja hyvää!

Eilen meille tuli sitten vieraita ja tein meille ruoaksi Heo Kho To -possupataa ja jälkkäriksi kreikkalaisesta jugurtista pannacottaa. Ruoka oli hyvää, mutta ei tod kevyimmästä päästä ja vaikka panncotan nimessä oli hämäykseksi ”Kreikkalainen jugurtti” niin aikamoinen rasva+sokeripommi se oli silti.
Illalla päätin olla syömättä ylijäämä irttareita.. Tai siis otin vaan muutaman pussista….Ja sitten innostuin katsomaan ekaa kertaa elämässäni Sohvaperunoita ja jäin niin pahasti heti koukkuun, että katsoin neljä jaksoa putkeen! …. Siis samalla kun söin irttaripussin tyhjäksi.

Painonhallinta on parhaimmillaan sitä, että osaa herkutella ilman huonoa omaatuntoa, mutta ymmärtää myös kohtuullisuuden merkityksen. Vaikka liikun paljon niin ajattelen silti, että terveelliseen elämäntyyliini kuuluu ylilyöntien välttäminen. Ruoka on ihanaa, mutta harvoin rasvainen sokerimättö parantaa kenenkään oloa. Tilanne on haastava etenkin silloin, jos joutuu kamppailemaan ruokavalion kanssa muutenkin. Silloin viikonlopun kestävä sikafesti on mielelle ihan mahdoton tilanne; Samalla päässä jyskyttää huono omatunto siitä, että suuhun on tullut ahdettua ties mitä. Ja kuinka sitten katkaista kierre, että käsi ei hakeudu yhä uudestaan ja uudestaan karkkipussille.
Tässä mun vinkit!

  1. Syö sen mitä syöt – hävitä loput! Jos et osaa ostaa vain hiukan vaikka niitä irttareita, niin älä hilloa niitä kaappeihin!!! Heitä vaikka loppupussi roskiin. Jos teit vieraille jättikokoisen suklaakakun, niin vie loput työpaikalle (paitsi jos päädyt itse syömään sen lounastunnilla…) tai laita pakkaseen.
  2. Pysy viikonloppuisin normaalia aktiivisempana! Liikunta auttaa syömään terveellisesti ja kulutus pysyy edes jotenkin balanssissa.

    Käytiin tänään pulkkamäessä! Mäen kipuaminen kävi kyllä treenistä….
  3. Syö kunnon aamupala ja lounas! Mun mielestä viikonloppuisin kannattaa pitää samat ruokaan liittyvät rutiinit kuin viikollakin. Muuten koko homma leviää käsiin ja päädyt huonon aamupalan jälkeen syömään illalla luultavasti liikaa ja epäterveellisesti.
  4. Muista kohtuus kun käyt viikonloppua varten kaupassa! Tämä on oikeasti ollut itselleni yksi tärkeä juttu painonhallinnassa. Vaikka viikonloppu tulee, niin älä hamstraa kaupasta puolta kärryllistä herkkuja! Mä mietin aina välillä kaupassa, että ostaako ihmiset ruokaa 20 hengelle??? Sipsipusseja, litroittain limpparia, kilotolkulla karkkia… Eikö vähempikin riittäisi?

Mites teillä meni viikonloppu, mitä teitte ja onko paljon tullut herkuteltua??