Tänään on ”syö mitä huvittaa!” -päivä!

Tosi masentavaa, mutta olen taas kipeänä. Ennen reissua sain varmaan angiinan, mutta silloin en ollut kuumeessa. Eilen oltiin juhlimassa meidän ystävillä tuplasynttäreitä ja olin jo autossa koko ajan jäässä. Illan mittaan olo muuttui pikku hiljaa huonommaksi ja siinä ne juhlat sitten menikin pötkötellessä muiden syödessä kakkua…Kylläpä muuten ärsytti!

Eilinen random-selfie juhliin mennessä…

Tänään olen oikeasti vain ollut vaakatasossa, joka ei todellakaan ole mulle tyypillistä. Nukuin koko aamupäivän ja sen jälkeen olen katsonut telkkarista reissun takia missaamiani Sohviksia ja paria muuta lempiohjelmaani. Oli oikeasti lähes rikollinen olo, kun ei tehnyt mitään! Olin vaan niin veto veks, että en kyennyt mihinkään järkevään. Sen lisäksi on koko ajan huono omatunto kun ei ole töissä – tiedän, tyhmää.

Kiinnitättekö te huomiota ruokavalioon myös kipeänä?
Mulla on vähän sellainen juttu, että jos olen kipeä, niin en jaksa yhtään miettiä mitä syön. Vaikka silloinhan oikeasti nimenomaan pitäisi syödä tosi ravitsevasti ja nauttia kilokaupalla inkivääriä, valkosipulia ja vihermehuja! Ehkä jos joku olisi tullut tänne tekemään mulle niitä vihermehuja, niin olisin niitä voinutkin juoda… Mutta aamulla en saanut koomaltani edes puuroa keitettyä!

En tiedä mistä se kertoo, mutta mulla ei oo MITÄÄN ongelmaa syödä huonosti 😀 ! Vaikka terveellinen ruokavalio on ollut  luonteva osa mun arkea jo vuosia, niin osaan kyllä tarvittaessa vetää myös aivan läskiksi. Ja yleensä se on just silloin kun olen kipeänä! Tänään olen mm. syönyt aamulla paahtoleipää aamupalaksi, päivällä vedin Saarioisten roiskeläpän ja Pepsi Maxia ja äsken mies toi mulle kaupasta Croisantin. Todella ravitsevaa ja täysipainoista ruokaa siis…
Pakko muuten tunnustaa, että noi roiskeläppäpitsat on ihan sairaan hyviä!!

Olen muuten kovasti sitä mieltä, että mun pitää nyt ehdottomasti saada meille se mehulinko, jotta pääsen tekemään mehuja. Mitä merkkiä suosittelisitte? Olen kuullut, että joku melko edullinen Philips voisi olla ihan hyvä! Toisaalta panostaisin mieluiten heti kunnolliseen. Esim. blenderin kanssa kävi niin, että OBH osoittautui ihan surkeaksi vaativammassa käytössä ja sen jälkeen hankittu Rawmix on aivan eri planeetalta! Kuulen mielelläni vinkkejä teiltä kokeneemmilta mehustajilta!

Tsemppiä sinne muillekin flunssan kourissa makoileville!

No ei taida minusta edelleenkään kasvissyöjää tulla…

Muistatteko vielä kun kokeilin kuukauden vegaaniruokavaliota, jonka te lukijat äänestitte kolmen eri ”suuntauksen” joukosta…? Kokeilu oli mielenkiintoinen, mutta yllättävän haastava. Lisäksi sain hmm.. hyvin mielenkiintoisia kommentteja koskien ruokavaliokokeiluani, joista kaikki eivät olleet kovin rohkaisevia! Silti oli varmasti hyödyllistä itselleni välillä ajatella sieltä laatikon ulkopuolelta asioita.

Ajatus kasvisruokavalion noudattamisesta on kuitenkin kytenyt mulla päässä, vaikka en ole siitä sen enempää kirjoitellut. Kuten olen useaan otteeseen sanonut, niin rakastan kasviksia ja hyvin tehtyä kasvisruokaa. Olen myös perillä eettisestä puolesta, vaikka toki siihen voisi varmasti aina kiinnittää enemmän huomiota. Haluan kuitenkin, ettei ruokavalio aiheuta liikaa vaivaa ja pohtimista arjessa, koska syöminen on parhaiten hallussa itsellä silloin, kun se ei stressaa ja on suht helppo toteuttaa. Ymmärrän kyllä, ettei kasvissyöjänä oleminen vaadi esimerkiksi  välttämättä omien ruokien valmistamista mutta se on ihan selvä homma ettei mieheni halua siirtyä kasvisruokaan, enkä halua myöskään lapsille tarjota pelkkää kasvisruokaa. Tässä jo pelkästään yksi logistinen ongelma 🙂 .

Nykyään kun olen töissä ja haen usein ruokaa läheisestä työpaikkaruokalasta, niin olen voinut lisätä viikottaiseen ruokailuihin yhä useammin kasvisruokavaihtoehtoja. Myös kasviproteiinit on aika kivasti huomioitu, eli yleensä aina on tarjolla salaattia, jossa on erilaisia herneitä, linssejä tai papuja. Vaikka liikun töiden puolesta paljon, niin en voi silti syödä pelkästään porkkanaraastetta ja spagettia. Eli kyllä siellä jotain vähän täyttävämpää täytyy olla lautasella! Intouduin myös kokeilemaan taas uudestaan soijasuikaleita keskiviikkona salaattia valitessa, mutta ne jäivät kyllä syömättä, koska jokin niissä totuttelusta huolimatta etoo. Quornia en ole vielä testannut.

En tiedä luitteko entisen missin Lotta Näkyvän IG-päivityksen tässä joitakin viikkoja sitten, jossa hän oli siirtynyt 9kk vege-kokeilun jälkeen sekasyöjäksi. Hänen vatsansa ei millään tottunut ruokavalioon, tai siis lähinnä kasviproteiinin lähteisiin. Ymmärrän kyllä täysin hänen tuskansa! Vaikka mullekin sanottiin vegekokeilun aikana, että ”vatsa kyllä tottuu”, niin mun vatsa ei kyllä vaan tunnu tottuvan! En muista milloin viimeksi olisin kärsinyt näin järkyttävistä vatsakivuista ja suolisto-ongelmista kuin mitä olen viime aikoina kärsinyt. Oon myös koittanut ottaa esim. linssejä tai papuja vain ihan muutaman ruokalusikallisen, mutta mun vatsa reagoi niihin todella voimakkaasti – joka kerta! Tähän mennessä kokeilun perusteella soijapapu on pahin ja härkis tulee hyvänä kakkosena. Härkisrouhetta jugurtin päällä pystyn syömään ilman pahempia ongelmia, mutta härkistä lämpimässä ruoassa taas en. Tai siis pystyn, mutta voin varautua karmeaan kaasunmuodostukseen!!!

Mä jatkan siis edelleen eläinproteiinin käyttöä, mutta ei senkään kanssa tarvitse liioitella. Punaista lihaa syön kerran tai kaksi viikossa. Heraproteiinia (Foodin, maustamaton) käytän ihan päivittäin aamupuuron joukossa ja joskus välipalalla. Nyt sain kaverilta testiin kasvisprodejauheen, mutta en ole vielä maistellut ja pelottaa miten vatsa reagoi (sisältää mm.herne- ja soijaproteiinia).
Mulle on kuitenkin tärkeintä, että vatsan toiminta ei häiritse jokapäiväistä elämää eikä mun tarvitse kärsiä hirveästi turvotuksesta päivittäin.

Mun ratkaisu edelleen on siis monipuolinen sekaruokavalio, eli kasvisruokailija musta tuskin tulee, ellen koe tulevaisuudessa jotain uutta heräämistä. Oma olo kertoo parhaiten sen, mikä itselle ja omalle vatsalle sopii. Mun selkeä kokemus on, ettei punainen liha tai sen paremmin pavut ja linssit oikein ole mulle paras valinta!

Onko teidän vatsa oireillut kasvisproteiinin lähteistä? Kuinka usein tulee käytettyä linssejä, papuja tai herneitä?