No ei taida minusta edelleenkään kasvissyöjää tulla…

Muistatteko vielä kun kokeilin kuukauden vegaaniruokavaliota, jonka te lukijat äänestitte kolmen eri ”suuntauksen” joukosta…? Kokeilu oli mielenkiintoinen, mutta yllättävän haastava. Lisäksi sain hmm.. hyvin mielenkiintoisia kommentteja koskien ruokavaliokokeiluani, joista kaikki eivät olleet kovin rohkaisevia! Silti oli varmasti hyödyllistä itselleni välillä ajatella sieltä laatikon ulkopuolelta asioita.

Ajatus kasvisruokavalion noudattamisesta on kuitenkin kytenyt mulla päässä, vaikka en ole siitä sen enempää kirjoitellut. Kuten olen useaan otteeseen sanonut, niin rakastan kasviksia ja hyvin tehtyä kasvisruokaa. Olen myös perillä eettisestä puolesta, vaikka toki siihen voisi varmasti aina kiinnittää enemmän huomiota. Haluan kuitenkin, ettei ruokavalio aiheuta liikaa vaivaa ja pohtimista arjessa, koska syöminen on parhaiten hallussa itsellä silloin, kun se ei stressaa ja on suht helppo toteuttaa. Ymmärrän kyllä, ettei kasvissyöjänä oleminen vaadi esimerkiksi  välttämättä omien ruokien valmistamista mutta se on ihan selvä homma ettei mieheni halua siirtyä kasvisruokaan, enkä halua myöskään lapsille tarjota pelkkää kasvisruokaa. Tässä jo pelkästään yksi logistinen ongelma 🙂 .

Nykyään kun olen töissä ja haen usein ruokaa läheisestä työpaikkaruokalasta, niin olen voinut lisätä viikottaiseen ruokailuihin yhä useammin kasvisruokavaihtoehtoja. Myös kasviproteiinit on aika kivasti huomioitu, eli yleensä aina on tarjolla salaattia, jossa on erilaisia herneitä, linssejä tai papuja. Vaikka liikun töiden puolesta paljon, niin en voi silti syödä pelkästään porkkanaraastetta ja spagettia. Eli kyllä siellä jotain vähän täyttävämpää täytyy olla lautasella! Intouduin myös kokeilemaan taas uudestaan soijasuikaleita keskiviikkona salaattia valitessa, mutta ne jäivät kyllä syömättä, koska jokin niissä totuttelusta huolimatta etoo. Quornia en ole vielä testannut.

En tiedä luitteko entisen missin Lotta Näkyvän IG-päivityksen tässä joitakin viikkoja sitten, jossa hän oli siirtynyt 9kk vege-kokeilun jälkeen sekasyöjäksi. Hänen vatsansa ei millään tottunut ruokavalioon, tai siis lähinnä kasviproteiinin lähteisiin. Ymmärrän kyllä täysin hänen tuskansa! Vaikka mullekin sanottiin vegekokeilun aikana, että ”vatsa kyllä tottuu”, niin mun vatsa ei kyllä vaan tunnu tottuvan! En muista milloin viimeksi olisin kärsinyt näin järkyttävistä vatsakivuista ja suolisto-ongelmista kuin mitä olen viime aikoina kärsinyt. Oon myös koittanut ottaa esim. linssejä tai papuja vain ihan muutaman ruokalusikallisen, mutta mun vatsa reagoi niihin todella voimakkaasti – joka kerta! Tähän mennessä kokeilun perusteella soijapapu on pahin ja härkis tulee hyvänä kakkosena. Härkisrouhetta jugurtin päällä pystyn syömään ilman pahempia ongelmia, mutta härkistä lämpimässä ruoassa taas en. Tai siis pystyn, mutta voin varautua karmeaan kaasunmuodostukseen!!!

Mä jatkan siis edelleen eläinproteiinin käyttöä, mutta ei senkään kanssa tarvitse liioitella. Punaista lihaa syön kerran tai kaksi viikossa. Heraproteiinia (Foodin, maustamaton) käytän ihan päivittäin aamupuuron joukossa ja joskus välipalalla. Nyt sain kaverilta testiin kasvisprodejauheen, mutta en ole vielä maistellut ja pelottaa miten vatsa reagoi (sisältää mm.herne- ja soijaproteiinia).
Mulle on kuitenkin tärkeintä, että vatsan toiminta ei häiritse jokapäiväistä elämää eikä mun tarvitse kärsiä hirveästi turvotuksesta päivittäin.

Mun ratkaisu edelleen on siis monipuolinen sekaruokavalio, eli kasvisruokailija musta tuskin tulee, ellen koe tulevaisuudessa jotain uutta heräämistä. Oma olo kertoo parhaiten sen, mikä itselle ja omalle vatsalle sopii. Mun selkeä kokemus on, ettei punainen liha tai sen paremmin pavut ja linssit oikein ole mulle paras valinta!

Onko teidän vatsa oireillut kasvisproteiinin lähteistä? Kuinka usein tulee käytettyä linssejä, papuja tai herneitä?

Kuinka paljon (ja usein) kannattaa syödä?

Nykyään joka paikassa toitotetaan, että pitää syödä paljon! Tämä on tietysti hyvä asia, mutta ehkä tärkeämpää kuitenkin on syödä riittävästi, eli omalle kulutukselle sopivasti! Ei samalle viivalle voi mitenkään laittaa 150cm toimistotyöntekijää tai 180cm varastyöntekijää! Heillä on todennäköisesti aivan erilainen energian tarve.
Usein ohje on, että parasta on syödä 5-6 ateriaa päivässä, 3-4h välein. Lyhyet ateriavälit varmistavat, että nälkä ei pääse liian kovaksi, eikä verensokeri laske liikaa. Tätä lyhyemmilläkään väleillä en suosittele kuitenkaan syömään. Voiko pidemmistä väleistä olla sitten haittaa…?

Tämä Bounce ”Energy ball” on nykyään lemppari-snäkkini töissä (todella kallis sellainen tosin..). Näitäkään ei silti kannata nappailla ihan tunnin välein, koska ruoansulatus ei tykkää jatkuvasta syömisestä!

Olen alkanut itse vähän kyseenalaistamaan jollain tavalla näitä lyhyitä ruokailuvälejä, enkä ole ihan varma toimiiko itselläni 3-4 ateriaa kuitenkin paremmin…? Jokatapauksessa se, että mussuttaa koko ajan jotain ei ole terveellistä jo pelkästään suoliston kannalta, koska ruoansulatus tarvitsee selkeät tauot toimiakseen! Sen takia vähän kritisoin sitä ohjetta, että koko ajan kannattaa pitää vaikka pähkinäpussi työpöydällä, josta voi koko ajan napsia. Kannattaa pitää päivissä säänölliset ruoka-ajat ja syödä niillä riittävästi ja niin, että pärjää taas seuraavaan kertaan. Ei ole mitään sääntöä siihen mitä aterioilla täytyy syödä, vaan jos haluat voit syödä lämmintä ruokaa vaikka joka aterialla.

Tässä on lounaani annoskoko. Pyrin syömään jokaisella lämpimällä aterialla lautasmallin mukaan nyt kun töissä tulee paljon liikuttua. Jos vain istuisin työpäivän, niin korvaisin ehkä riisin kasviksilla tai söisin sitä vähemmän.

Kuten varmasti olette huomanneet, niin sillä mitä syö on kovin iso vaikutus siihen miten kylläiseksi tuntee itsensä ja kuinka nopeasti nälkä tulee takaisin. Yleensä sokeri ja höttöhiilarit vaikuttavat juuri niin, että ne täyttävät hetkellisesti, mutta taas hetken päästä tekeekin taas mieli syödä jotain! Itse en koskaan laske kaloreita, mutta tarkkailen kuitenkin annoskokoja ja etenkin sitä mitä lautaselleni päätyy! Sillä on jaksamiseen ja yleiseen fiilikseen aivan mieletön vaikutus! Proteiini ja rasva pitää hyvin nälkää, mutta esimerkiksi itselläni punainen liha saa olosta tosi väsyneen, vaikka söisin sitä vain pienenkin määrän.

Ruokaa, eli energiaa pitäisi päivittäin syödä sellainen määrä, että se riittää lepoenergiankulutukseen (eli pitämään elintoiminnot, sekä ruoansulatuksen  yllä), sekä siihen, että se vastaa päivittäin kulutettua energiamäärää. Tämä määrä tietysti riippuu hyvin paljon siitä minkä kokoinen on ja miten paljon päivän aikana energiaa kuluu arkiaktiivisuuten ja liikkumiseen. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että keho nopeasti tottuu esimerkiksi liian alhaiseen ruokamäärään ja tämä on se syy, miksi monen painonpudotus tyssää! Ja koska koko ajan ei voi vain vähentää syömistä ilman ongelmia, niin kannattaa miettiä voisiko ruoan lisääminen kuitenkin olla avuksi tässä tilanteessa…?

Tein Tanita kehonkoostumusmittauksen reilu viikko sitten. Sen mukaan perusaineenvaihdunta kuluttaa 1439kcal vuorokaudessa.

Omaa kulutusta voi arvioida erilaisilla laskureilla, sykemittarilla tai kehonkoostumusmittauksella. Tämä luku ei kuitenkaan ole yleensä mikään totuus, vaan vain suuntaa antava. Elimistö tasaa myös pitkässä juoksussa energiansaantia, eli jos tänään liikut paljon ja syöt vähän ja huomenna toisinpäin, niin välissä ei tapahdu mitään ”pikalaihtumista”. Plussa tai miinuskalorit näkyvät vasta pidemmässä juoksussa laihtumisena. Itsekin olen huomannut, että olen pysynyt saman painoisena viimeiset 4-vuotta (+ – 2kg), eikä luku tunnu muuttuvan vaikka söisin miten paljon tai vähän!

Jos liikut todella paljon, niin yleensä nälkä pitää huolen siitä, että syö riittävästi. Ainakin itse oon todella huono kestämään nälkää. Jos mietit syötkö riittävästi, niin yleensä parin päivän ruokapäiväkirja paljastaa totuuden! Yleensä sopiva määrä päivässä on jotakin n.2000-2500kcal:n paikkeilla, ellet ole hyvin fyysisesti raskaassa työssä! Mitään kaikille sopivaa määrää on kuitenkin ihan mahdotonta sanoa. Tuohonkin määrään saa syödä 5 hyvänkokoista annosta ja kasvispainotteisella ruokavaliolla ruokaa saa syödä monta kiloa. Älä totuta kehoasi liian pitkiin tai liian lyhyisiin ruokailuväleihin, mutta jos kärsit ruoansulatusongelmista voi joku pätkäpaastokin toimia ihan hyvin. Se selviää vain testaamalla!

 

Kuinka isoja annoksia syöt? Entä kuinka monta kertaa päivässä? 

Lue myös:

Pitääkö ruoan olla aina rasvatonta?

Millaisia vaiheita kävin läpi omassa ruokavaliomuutoksessani?