Kuinka pysyn ruokavaliossani ystävän häissä?

Kesä on täällä ja sen myötä monet juhlat. Tiedätte, että mulle terveellinen elämäntyyli on todellakin elämä. Enkä nää syytä, miksi poikkeaisin siitä edes juhlissa? On upea tunne, kun selviää voittajana kotiin houkutuksista huolimatta ja tietää, että huomenna peilikuva kiittää! Juhlat eivät ole mikään syy mässäillä, ainakaan itselleni. #dedication

Ensi perjantaina matkustan mieheni kanssa Barcelonaan meidän rakkaiden ystävien häihin. Olen innoissani juhlasta, mutta hieman stressaantunut hääruoista. En tiedä onko siellä oikein mitään itselleni sopivaa. Mietin jo nyt, kuinka pystyn noudattamaan häissä OMAA morsianruokavaliotani?
Omiin häihini on nimittäin enää 34 päivää ja ”ruuvia on kiristetty” entisestään! Jokainen suupala on tässä vaiheessa projektia harkittu. Saattaisin syödä häissä jotain, joka ei mahdu mun macroihin. Ja voin syyttää vain itseäni, jos en mahdu hääpukuuni. Jokainen päivä ratkaisee. #nodaysoff

Olenkin tehnyt pomminvarman suunnitelman, jolla varmistun siitä, että ystäväni häät eivät pilaa OMAA hääkuntoani. Kaikista helpointa on vaan kantaa omat ruoat mukana ja tietysti Suomesta asti!
En voi ottaa riskiä, että paikan päällä Barcelonassa ei ole saatavilla mm. maustamatonta kanaa, vihanneksia tai kaurahiutaleita aamupuuroa varten. Lisäksi pakkaan heraproteiinia pieniin pusseihin, jota voin kantaa käsilaukussa joka paikkaan. Olemme menossa perjantaina yhteiselle dinnerille muiden häävieraiden kanssa ja tämä aiheuttaa minulle tietysti kaksin kerroin päänvaivaa. Laskin, että kun olemme reissussa perjantai aamusta maanantai aamupäivään, niin se tietää yli 15sta aterian suunnittelua. Mutta näin en sitten päädy herkuttelemaan spontaanisti. #foodprep

Jos joku teistä muuten matkustaa ulkomaille ja haluaa kuitenkin pitää ruokavaliostaan huolta, niin tästä voit napata hyviä vinkkejä matkalle mukaan. Ei mulle ainakaan tulisi mieleen alkaa sooloilemaan vain, koska loma. #fitnessaddict

Pakkaan jo lentokoneeseen käsimatkatavaroihin pari kiloa kanan rintafileitä ja Alaskan sei -pakasteita. Miehen mielestä jättimäinen kylmälaukku on vähän huono idea lentokoneen matkustamossa, mutta hän ei vissiin aiokkaan olla elämänsä kunnossa meidän häissä. Niin siinä käy kun suhtautuu liian rennosti.
Mittaan kaurahiutaleet pieniin pusseihin, jotta lennon aikana voin keitellä itselleni puurot. Kannattaa muuten ottaa mukaan oma muovinen astiasto + sheikkeri, koska sen avulla voit käytännössä syödä milloin tahansa.
Paistan kanafileet ja seit hotellilla ja pakkaan sopiviksi annoksiksi mukaan. Tulin siihen tulokseen, että pakastevihannekset toimii reissussa kaikista parhaiten, koska ne on valmiiksi punnittu. Helpottaa esim siinä vaiheessa kun mennään ravintolaan ja mä siirryn sivummalle syömään omaa ateriaani. #fitfood

Miten sitten toimin häissä?
Ystäväni häät järjestetään hotellissa ja ruokien kalorimääriä ei kuulemma ole ilmoitettu tarjoilussa. Periaatteessa olisin voinut mennä häät IIFYM:llä (if it fits your macros -diet), mutta en todellakaan ala arvailemaan miten mikäkin ruoka on valmistetu ja paljonko siinä on kaloreita! Lisäksi mulle on käynyt joskus niin, että grillattu kana oli oikeasti paistettu öljyssä. Sain onneksi ystävältäni luvan syödä omia eväitä ja keittiö lämmittää mulle ruoat. Helppoa ja terveellistä! Eikä varmasti tule syötyä mitään, mitä ei pitäisi.
Kun on jälkiruoan aika, niin nappaan käsilaukusta suklaanmakuisen heran tai proteiinipatukan. Kahvia voin toki juoda ja sehän menee ihan herkusta 🙂 . #fitnessfreak

Näin voin nauttia ystäväni häistä kuitenkaan riskeeraamatta omaa ruokavaliotani. Siinä käy myös helposti niin, että kun päättää ottaa vain hiukan vihersalaattia buffetista, niin päätyy ottamaan ”vähän” jotain muutakin ja lopulta lautanen on täynnä toinen toisiaan upeampia herkkuja! Olen kuullut huhuja, että häihin on tulossa ihan mieletöntä ruokaa… Ja juomaa.

Jos haluat tietää, miten reissumme onnistuu, niin mua voi seurata instagramissa ja snapchatissa nimimerkillä katrivee

Tsemppiä kaikille ja vietetään ihanan rento fitness-kesä! Muistakaa, että kun tämän kesän on syömättä, niin marraskuussa on taas bikinikunnossa!

 

Ei kiitos hiilareita mulle!

Oon huomannut, että nykyään se mitä syön vaikuttaa aivan merkittävästi sen saman päivän olotilaan ja yleiseen fiilikseen! Pyrin syömään sellaista ruokaa ja sellaisia määriä, mitä päivän kulutustaso vaatii. Parhaimmassa tapauksessa jo aamulla tajuan syödä sen mukaan, miten vaativa päivästä on tulossa. Yksi tosi tärkeä juttu on myös se, että jos tiedän, että päivästä on tulossa tosi kiireinen, niin koitan jo heti aamusta tankata oikein runsaan aamiaisen niin, että saatan olla jopa hetken aikaa vähän ähkyssä! Näin ollen ei oo ihan katastrofi, jos lounas venyy. Ja yleensä se venyy.
Nykyään aamiaiseni on melkein poikkeuksetta puuroa, marjoja ja heraproteiinia.

Välillä nälkä kuitenkin hämärtää ajattelukykyä. Kävin nimittäin eilen sushibuffassa, kun tulin töistä ja Theo oli vielä anoppilassa päiväunilla. BIG MISTAKE!
Ensiksikin… Sellaisen vihjeen annan, että EI kannata mennä buffettiin nälkäisenä!! Olkaa hyvä, tää oli ihan ilmainen 😀 .

Toinen juttu on se, että kannattaa alussa täyttää vatsaansa jollain kevyellä, esim keitolla tai alkusalaatilla. Meikätyttö hyppäs välittömästi sushien kimppuun ja oikeastaan ainoa kasvisten roolia mun annoksessa esittävä, oli merileväsalaatti ja pikkelöity inkivääri (joka on muuten niin järkyttävän nannaa….). En tiedä kuinka ravitsevasta annoksesta voidaan siis puhua.

Sain taas hyvän muistutuksen sitä, minkätakia hiilarit eivät sovi mulle lounaalla, ellen ole liikkumassa lähimpään pariin tuntiin. Riisin yliannostus sai mut sellaisen hiilarikrapulan valtaan, että käytännössä pystyin vaan makaamaan sohvalla ja hädin tuskin jaksoin pysyä hereillä! Tämä ei ole ihan paras kombinaatio hemmetin vauhdikkaan 1,5-vuotiaan kanssa! Jokainen äiti tietää, millaista tuskaa on olla lasten kanssa kun itsellä ei pysy silmät auki…

Oon vahvasti sitä mieltä, että samanlainen ruokavalio ei todellakaan sovi kaikille! Toinen juttu on se, kannattaa syödä päivän vaatimusten mukaan; Liikutko? Oletko vain paikallaan? Pitääkö sun olla skarppina esimerkiksi tapaamisissa, kokouksissa tai oppitunnilla? Näitä asioita kannattaa miettiä, ennen kuin tunkee 10 sushipalaa suuhunsa vain saavuttaakseen mahdollisimman nopean kylläisyyden tunteen! Voi nimittäin tulla noutaja yllättävän äkkiä.
Tänään kotona halusin välttää tuon eilisen virheen. Niinpä lautasellani oli iso salaatti ja kyljessä hieman paistettua jauhelihaa. Olo oli täysin erilainen eiliseen verrattuna.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sun pitäisi syödä lounaalla hiilareita (eli riisiä, pastaa, peruaa, bataattia ym). Syö sellaista ruokaa, mistä juuri SULLE tulee hyvä ja tietenkin myös kylläinen olo! Muista myös syödä tarpeeksi, etenkin jos ruoka on kevyttä!

Luitko myös:

Joka ilta kun lamppu sammuu… Niin saapuu kaamea makeanhimo!

Hiilihydraatit: Mitä ne ovat ja kuinka paljon niitä kannattaa syödä?