Neljän viikon hiilarihaaste starttaa tänään!

Nyt kun istun enemmän työssäni kuin ennen, niin mun on kiinnitettävä liikunnan lisäksi erityistä huomioita myös ruokavalioon! Ja koska olen ylittänyt maagisen parikymppisyyden rajapyykin, niin hyvässä kunnossa pysyminen vaatii vähän enemmän ponnistelua, mutta on toki sen arvoista. Vaikka paino ei ole minulle mikään mittari, niin voin tämän kokoisena oikein hyvin ja tärkeintä on tietysti se, että jaksaa hyvin. Jaksaa arjen, jaksaa treenit ja siihen kun sais päälle vielä nukkua riittävästi.

Kuten olen täällä blogissakin puhunut, niin mulla on ollut vaikeuksia siinä, että söisin riittävän usein. En tarkoita todellakaan, että kahden tunnin välein pitäisi olla puputtamassa jotain, mutta joskus saatan syödä päivällä vain yhden lämpimän aterian ja se on ainakin itselleni liian vähän. Aamiainen, lounas, välipala ja päivällinen, sekä mahdollisesti vielä pieni iltapala toimii mulla parhaiten. Aamulla olen syönyt yleensä puuroa (lämmintä tai raakapuuroa), marjoja, siemeniä ja pähkinöitä. Joskus syön myös ruisleipää tai 100% kauraleipää, kasviksia ja kananmunaa. Jos oikein laiskottaa, niin teen vain smoothien, johon laitan kauramaitoa ja -hiutaleita, jäisiä marjoja ja proteiinijauhetta.

Mua on jo pitkään kiinnostanut kokeilla ruokavaliota, jossa päivän hiilihydraatit syödään liikunnan jälkeen ja muuten ateriat koostuvat kasviksista, proteiinista ja rasvasta. Koska treenaan yleensä illalla, niin treenin jälkeen syöty puuro tai annos riisiä/bataattia auttaa myös nukahtamaan paremmin. Käyn myös toisinaan aamuisin 30min lenkillä, jonka jälkeen on paikallaan syödä vaikka pari riisikakkua, kananmunaa ja vihanneksia. Mä oon onnistunut aika kivasti punaisen lihan vähentämisessä ja viimeisen viikon sisällä olen syönyt vain kahdella aterialla punaista lihaa!

Grillissä paistui tänään maissia, parsaa ja nyhtökaurapihvejä!

 

Tän hiilarikokeilun tavoitteena on löytää se kuuluisa ”itselle sopiva tapa syödä”. Aion edelleenkin pitää sen yhden päivän viikonloppuna kun syön vapaammin, enkä niuhota. Ja tietysti tärkein on, että ruoka on hyvää!!
Toki mua kiinnostaa myös se, että millainen vaikutus tällä on kroppaani, johon jo tosin tässsäkin tilanteessa olen aivan tyytyväinen. Mutta ei mua kyllä yhtään haittaisi, jos saisin vähän ylimääräistä tuolta alaselästä sulatettua pois!
Lupaan teille joka viikko ruokapäiväkirjoja ja ensimmäisen jo heti maanantaina 🙂 .

Nautitaan aurinkoisista ilmoista ja ihanista grilliherkuista! 

Myrkytänkö omaa kehoani?

Jos joku asia on tullut tänä keväänä todistettua itselleni, niin se on ruokavalion vaikutus terveyteeni. Vehnätön kokeilu antoi todella positiivisia tuloksia ihoni suhteen ja sen jälkeen pari retkahdusta veivät tilannetta taas monta askelta taaksepäin. Huomasin myös, että vehnä ei vaikuta ihoon heti – vaikutus näkyy yleensä useamman päivän viiveellä ja se tekee asiasta paljon monimutkaisempaa. Olen todellakin ruoskinut itseäni viime päivät siitä, että en ole 100% pystynyt noudattamaan täysin vehnätöntä ruokavaliota. On vaikeaa muistaa, että ihminen minäkin olen ja en vaan kestä katsoa, kun toiset vetää vieressä aivan uunituoretta croisantia… Joka sattuu muuten olemaan mun suurin herkku! MIKSIIIIIIII????

Sokerin vaikutus terveyteeni on varmasti vähintään yhtä suuri (ellei jopa suurempi)! En ole halunnut lukea yhtään sokeripropaganda-kirjaa koska tiedän, että ahdistuisin omasta selkärangattomuudestani. Välttelen FB:n terveyskiihkoja ryhmiä, koska ne saavat kaiken kuulostamaan niin helpolta; Herkuttelua taateleilla ja maca-jauheella! Minkä mä mahdan sille, että vaikka itselläni niitä paheita onkin melkoisen vähän, niin ne ovat juuri ne pahimmat sokrupommit, eli irtokarkit! Toki pidän myös raakasuklaasta, hedelmistä, kuivatuista hedelmistä, pähkinöistä, marjoista ym. Mutta pidän myös ihan perinteisistä karkeista ja tosi tosi paljon pidänkin!

Olen menossa huomenna kohdunkaulansyövän seulontaan ja kirjoittelen siitä ja itse toimenpiteestä enemmän loppuviikosta. Mutta kun lueskelin kohdunkaulansyövän oireita paperista, niin yllätys yllätys: Löysin itseltäni vähintään puolet oireista! Toki oireet olivat sellaisia, että ne voivat liittyä oikeastaan mihinkä vaan. Ja koska mulla on kierukka, niin senkin piikkiin menee osa niistä oireista, joita mulla on (tai joita kuvittelen mulla olevan).

Kaksi tätiäni on kuollut syöpään ja jollain tapaa seulonta-aikaa varatessa lähti ajatus taas lievästi sanottuna laukalle! Olen kiinnostunut ruokavalion vaikutuksesta terveyteen, mutta tiedän samalla, että homma saattaa heilahtaa aika helposti yli. Lopulta uskoo vain niitä ihmisiä, jotka ovat samaa mieltä ja totuus (jos sellaista edes on) vääristyy. Olen 100% varma, että jos seulonnasta selviäisi jotain ikävää, niin miettisin miljoona kertaa miksi en voi elää terveellisemmin (eli ilman vehnää ja sokeria).
Jos ruokavaliolla on niin iso vaikutus ihooni, joka on kuitenkin suurin elin, niin entäs jos tietämättäni myrkytän omaa kehoani..?

Koitan TAAS jatkaa vehnättömällä linjalla ja onneksi jo kolme vehnätöntä päivää helpottaa selvästi kutinaa. Olen ollut myös ilman ruista. Seuraava koetinkivi tulee olemaan pääsiäinen, jolloin Pohjois-Karjalassa olis tarjolla aitoja karjalanpiirakoita… Voin kertoa, että välillä tää nakertaa naista, mutta onneksi ongelmani on aika pieni kuitenkin! Nyt vaan pitää tsempata ja koittaa ajatella sitä onnen tunnetta, kun iho alkaa parantumaan!

Uskotteko te, että vehnä ja sokeri myrkyttävät kehoa? Vältteletkö sokeria tai vehnää jonkun sairauden takia?

Sua saattaisi myös kiinnostaa…

Madafakin hormonikierukka

Onko vehnätön ruokavalio vastaus rukouksiini?