Ensifiilikset sokerittomasta ruokavaliosta!

Aloitin täysin sokerittoman ruokavaliokokeilun reilu viisi päivää sitten. Kokeilun aikana en syö mitään, missä on lisättyä sokeria, hunajaa, vaihtoehtoisia makeuttajia (kuten palmusokeria) tai edes hedelmiä. Tästä viimeisestä kyllä jouduin joustamaan kerran, kun Jungle Juice Barissa ei ollut hedelmätöntä smoothieta (ja mulla oli aivan karmiva nälkä!). Pääasiassa ruokavalio on siis pitänyt. Olen koittanut olla mahdollisimman tarkka ja syynätä kotonakin kaikkien purkkien tuoteselosteet.
Hedelmät laitoin pannaan ihan siitä syystä, että koitan nyt rajoittaa kaikkea hyvin makeaa. Marjoja syön, mutta sain ulkomaisista mansikoista ihan karmeat allergiaoireet. Mistä tämäkin nyt yht äkkiä tuli??

Ei näytä sokerittomalta… Mutta ON!

Sokeria on kaikkialla!

Vaatii välillä todellista tarkkaivaisuutta, mikäli aikoo vältellä sokeria kokonaan. Sokeria on nykyään joka paikassa ja sillä korostetaan ruoka-aineissa muita makuja (myös suolaisissa tuotteissa). Tästä on hyvänä esimerkkinä leipä ja kaikki valmiskastikkeet (salaatinkastikkeet, ketsuppi, balsamico, majoneesit, itämaiset kastikkeet ym). Ja nyt en siis puhu mistään tomaattien omasta sokerista, vaan ihan lisätystä sokerista! Sokeri ei välttämättä ole muuten aina tuotteissa nimellä ”sokeri” vaan myös esimerkiksi glukoosi-fruktoosisiirappi. Myös hedelmäsokeri on eri asia, kuin ”hedelmien oma sokeri”. Jopa aiemmin ostamissani riisikakuissa oli sokeria. Oikeastaan joka ikinen paketti kannattaa tsekata varmuuden vuoksi.

Välttelen myös gluteenia arjessa, eli käytän pastan tilalla riisinuudelia.

Sokerittomuuden syy…

Minulle suurin motivaatio kokeilla tätä(kin) ruokavaliota on ehdottomasti iho-oireet ja toisena hyvänä syynä aika tiukassa otteessaan toisinaan pitävä makeanhimo. Juttelin eilen IG-storyssa (katrivee -> seurantaan!) tästä samasta aiheesta ja kerroin, että mulla sokerin käyttö on hyvin kausittaista ja voin olla viikkoja ilman herkkuja. Sitten kun ”pää aukeaa” niin saatan syödä monta päivää putkeen joka ilta jotain. Kaikista persoin olen irtokarkeille ja valitettavasti luulen, että juurikin niissä olevat lisäaineet vaikuttavat ihooni negatiivisesti.
Eipä liiallisesta sokerin puputtamisesta ole kellekään muutenkaan hyötyä, mutta tuskin olisin ilman näitä kahta syytä niin motivoitunut tällä kertaa!

Fiilikset viiden päivän jälkeen

Toki muutamia tiukkoja tilanteita on ollut, mutta pääasiassa sokeriton ruokavalio ei ole ollut kovin vaikea noudattaa! Homma olisi hyvin paljon vaikeampaa jos söisin paljon ulkona ja kahviloissa. Kotona on niin helppo varmistua siitä, ettei tule vahingossa nautittua sokeroituja juttuja. Mä ehkä ajattelen, että mulla on tällä hetkellä niin kova motivaatio, koska haasteen kesto on niin lyhyt. Tiedän kyllä, että pitäisi sitoutua moneksi kuukaudeksi, mutta tässä on hyvä alku. Ja vaikka viikko on lyhyt aika, niin kappas; Se toimii! Mindset on aivan erilainen, kun pitää tsempata viikko, versus seuraavat puoli vuotta. Hieman yllättäen mulle on tullut tunne, että voisin jatkaa vielä toisenkin viikon tätä ruokavaliota!

Stevialla makeutettu jäde oli yllättävän hyvää! Jätskin kanssa mansikat ja makeuttamaton granola kyllä upposivat ilman ongelmia!

Blogiin on tulossa postaus myöhemmin, jossa kirjoittelen vielä tarkemmin teille arvioita mm. sokerittomasta jäätelöstä, stevialla makeutetusta ketsupista ja muista kokeilemistani sokerittomista tuotteista!
Oletko kokeillut joskus täysin sokeritonta elämää?

Nyt sinä saat vaikuttaa: Mitä ruokavaliota haluat minun kokeilevan?

Mä sain tällaisen vähän hullunkin idean viime viikolla. Entäpä jos laittaisin blogiin äänestyksen, jossa olen valmis kokeilemaan eniten ääniä saanutta ruokavaliota?ruokapaivakirja2 (1 of 1)

Heti alkuun sanon, että en todellakaan ole kokeilemassa mitään Beyoncen sitruunavesi-cayannepippuri-vaahterasiirappihullutusta tai lentoemäntädieettiä… Vaan siis sellaista ruokavaliota, jonka nimeen moni vannoo ja joka kuitenkin poikkeaa normaalista ruokavaliostani (eli ns.tavallisesta sekaruokavaliosta).

Ajattelin, että kolme viikkoa olisi sopiva aika kokeilulle, koska siinä ajassa ainakin osa ruokavalion hyvistä/huonoista puolista tulee esille. Aijon tuon 3 viikkoa noudattaa dieettiä 100%, mikäli se vain olosuhteiden puolesta on mahdollista (eli jos putoan vaikka johonkin kuiluun jossa on vain suklaapatukka, niin syön sen 😀 ) . Lopetan myös heti, mikäli mullle ilmaantuu sellaisia terveydellisiä sivuvaikutuksia, jotka on selvästi uudesta ruokavaliosta aiheutuneita ja vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen hyvinvointiin.
Tarkoitus olisi kuitenkin raportoida teille mahdollisimman rehellisesti asioista. Toki jos joku juttu toimii tai ei toimi mulla, niin ei se tarkoita, etteikö se sulla voisi toimia! Tarkastelen kokeen myötä ruokavalion helppoutta (lapsiperhe)arjessa, sen toimivuutta sosiaalisissa tilanteissa, yleistä fiilistä ja olotilaa päivien edetessä, treenitehoja, sekä ruokavalion taloudellista ja ekologista puolta.

Äänestä siis seuraavista vaihtoehdoista! Kokeilu alkaa 1.2 ja kestää kolme viikkoa!

A) Paleoruokavalio
Kuvaus: Paleotyyppistä ruokavaliota söivät metsästäjä-keräilijät ja muut luonnollista elämäntapaa noudattavat kansat. Suurin osa ruokavaliosta koostuu eläinproteiinista, rasvasta ja kasviksista (mielellään vähähiilihydraattisista). Ei viljoja, eikä maitotuotteita. Pähkinöitä rajoitetusti, mutta muita rasvanlähteitä reippaasti. Riisi on ilmeisesti true-paleoihmisten keskuudessa kiellettyjen listalla.

B) VHH-ruokavalio (ketoosidieetti)
Hiilihydraatit rajoitetaan alle 50g:n päivässä ja lisätään rasvan määrää ruokavaliossa, jolloin maksa alkaa tuottamaan ketoaineita verenkiertoon, eli kansankielellä ”ollaan ketoosissa”. Joidenkin väitteiden mukaan olo muuttuu euforiseksi, kaikki kivut katoavat ja treeni kulkee like never before. Rasva palaa kohisten, tai siis näin myös väitetään tapahtuvan.
Atkins lienee ketodieeteistä se tunnetuin. Ketoosiin siirtyminen kestää muutamia päiviä ja hiilareiden määrän rajoittaminen on yksilöllistä.verso3 (1 of 1)

C) Vegaaniruokavalio
Tämä tuskin kaipaa selityksiä. Ei MITÄÄN eläinperäistä! Nothing! Nada! Tervetuloa Katrin keittiään Varmesan (vegaaninen parmesan), porkkala (vegaaninen kinkku), vuusto ja vakkara 😀 !

D) Sokeriton ruokavalio
Kaikki lisätty sokeri ja hedelmät pannaan! Sekä tietysti sokerin käyttö yleisesti. Kaikkea sokeroitua ja korkeasokerista vältettävä. Tässä ruokavaliossa karkkipäivää ei tunneta.

Mikä näistä ruokavalioista kiinnostaa eniten? Miksi mun pitäisi kokeilla juuri SITÄ ruokavaliota??
Äänestys kestää 29.1 asti ja taidanpas arvoa kaikille äänestäneille jotain pientä ylläriä!
Jos haluat osallistua myös arvontaan, niin muista jättää toimiva sähköpostiosoite. 

Itse äänestään "suklaadieettiä", jossa suklaata saa syödä rajattomasti ilman MITÄÄN ikäviä sivuvaikutuksia!!!
Itse äänestään ”suklaadieettiä”, jossa suklaata saa syödä rajattomasti ilman MITÄÄN ikäviä sivuvaikutuksia!!!