”Jos lihon kilonkin, niin laihdutan sen heti!”

Nyt haluan puhua painonhallinnasta. Varoitan jo etukäteen, että jos suhteesi vartaloosi on hyvin mutkikas, niin saat tuskin tästä postauksesta apua, koska kirjoitan aika suoraviivaisesti. Älä myöskään sekoita ajatuksiani kehopositiivisuuteen, koska minusta laihduttamisella ja kehopositiivisuudella ei ole mitään yhteistä!

Luin taannoin Monnan mielenkiintoisen postauksen laihduttamisesta ja siitä, kuinka laihdutuksesta on sanana tullut kovin epätrendikäs. Monelle se nykyään kuin kirosana. Laihdutuksesta ei saisi puhua, koska siinä on negatiivinen ja epätoivoinen sävy. Myönnän itsekin, että painonhallinta ja elämäntapamuutos on paljon positiivisempi ilmaisu ja se koskettaa muitakin osa-alueita elämässä, kuin pelkästään vaa’an luvun alentamista.

Mieheni mummo on 87-vuotias ja ikäisekseen tosi hyvässä kunnossa. Ihailen hänen sinnikkyyttään ja draivia! Hänellä ei ole ylimääräisiä kiloja ja tästä johtuen (tai syystä) hän jaksaa edelleen käydä aktiivisesti uimassa, kävelyllä sekä marja- ja sienimetsässä. Toivon, että voisin tuossa iässä olla itsekin samanlainen tehomummo! Hän on todella tarkka painostaan ja onkin sanonut minulle monesti, että jos lihoo kilonkin niin laihduttaa sen heti pois! Mummo onkin ollut samassa painossaan varmaan koko aikuisikänsä.
Mummo käy päivittäin vaa’alla ja tarkkailee painon nousuja- ja laskuja ja syö sen mukaan. Hän puhuu ”läskistä” ja ”lihomisesta” todella suoraviivaisesti – siis sellainen puhe ei tulisi kuuloonkaan nykypäivän somemaailmassa!

Saan lähes päivittäin Instaan viestejä, jossa toivotaan vinkkejä laihdutukseen ja painonhallintaan liittyen. Minusta tasapainoinen elämä on sellaista, ettei paino jatkuvasti jojoile ja siksi painoa kannattaa kyllä seurata toisinaan (jollei se lisää vain hallitsematonta ahdistusta). Itse huomasin pari viikkoa sitten, että vaaka näytti normaalia enemmän muutaman kilon. Mitä sitten tein? Aloinko hulluna treenaamaan syöden vain omenan päivässä?
EN TODELLAKAAN! Painonhallinta onkin juuri sitä, että osaa tehdä pienen korjausliikkeen aina tarpeen mukaan! Eli toisinsanoen, ajattelin nyt laihduttaa ne kaksi kiloa pois – koska sitähän se laihdutus on! Se tapahtuu niin, että teen vähän enemmän aerobista treeniä ja syön kevyemmin. Minulle tuo pieni painon nousu oli ikäänkuin pieni potku persauksille, että ”hei, pitäisikö tehdä jotain??”. Se ei ole turhaa, pinnallista tai sairasta. Se on mielestäni täysin normaalia vastuunottoa omasta terveydestään. Tiedän, että hieman kevyempänä viihdyn vielä paremmin nahoissani!

Laihdutuksessa ei ole MITÄÄN väärää, jos itse kokee sille tarvetta. Eikö se korjausliike kannata tehdä ennen kuin sitä pudotettavaa on kymmeniä kiloja…? Mä oon itse 35-vuotias ja aineenvaihduntani ei ole enää parikymppisen tasolla. Joudun todellakin näkemään vaivaa jopa niiden parinkin kilon eteen (en kohtuuttomasti, mutta kuitenkin). Tiedän kuitenkin, missä painossa voin parhaiten.
Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että heti kun laitan Instagramiini (katrivee) kuvan, jossa valitsen lettujen tai salaatin väliltä, niin jonkun mielestä mulla on syömishäiriö, koska en voi herkutella. Siinä kommentoija oli kyllä täysin väärässä. Päinvastoin; on täysin tervettä osata kieltäytyä toisinaan herkuista ja tehdä parempia valintoja arjessa. Painonhallinta vaatii AINA selkärankaa. Uskallan väittää, että useimmilla se painon nousu johtuukin juuri siitä, että elämä on yhtä nautiskelua ja samalla liikuntaa on arjessa vähän jos ollenkaan.

Jos koet, että painosi on riistäytynyt käsistä etkä enää viihdy nahoissasi ”tämän kokoisena”, niin go for it, laihduta! Mieti kuitenkin realistinen tavoite (useimmille 6-pack ei ole sitä!!!) ja etene pienin askelin. Viisi kiloa pudonnutta painoa voi jo muuttaa kehoasi radikaalisti, etenkin jos saat rasvan tilalle lihasmassaa. Siksi laihdutukseen kannattaa aina yhdistää lihaskuntoharjoittelu ja sitä voi tehdä ihan kotonakin. Suosittelen ensimmäisenä lataamaan Apple-Storesta tai Play-kaupasta YPT -treenisovelluksen (lisätietoa TÄÄLLÄ), jota voit käyttää elokuun loppuun ilmaiseksi! Sovelluksessa on 5 erilaista treeniä, joista kaksi salille ja kolme voit tehdä kotona jopa ilman mitään välineitä. Ei tehdä treenaamisesta liian monimutkaista! 🙂 . Tämä sovellus on siis täysin maksuton ja pääset treeneihin käsiksi, vaikka et jättäisi edes sähköpostiasi. Tästä on siis helppo aloittaa treenit ja niiden myötä on helpompi löytää motivaatiota myös ruokavalioon!

Millaisia vinkkejä te kaipaatte eniten painonhallintaan tai laihduttamiseen liittyen? Mikä on kaikista vaikeinta? Kertokaa, niin kokoan niistä vastaukset blogipostaukseen!

 

Päivä täydellistä fitness-elämää! (+arvonta)

Mulla on ollut jo pidemmän aikaa mielessä tehdä my day tyyppinen postaus ”täydellisestä fitness-elämästä”. Oma elämäni on tosin aika kaukana sellaisesta ja erittäin hyvä niin. Tosin epäilen, että jotkut vaan haluaa antaa tietynlaisen kuvan elämästään ja siellä IG kuvien takana on sitten ihan tavallista arkea. Mun oma arkeni on keikkumista kultaisella keskitiellä ja suoraan sanottuna joskus ei vaan jaksa panostaa ihan 100 lasissa! Toki elämäntyylini on perusterveellinen ja joskus jaksankin tsempata enemmän. Haluan kuitenkin olla ylianalysoimatta kaikkea ja olenkin hieman muuttanut suhtautumistani liikuntaan ja ruokavalioon ihan tietoisesti (ei enää niin suorittamista). Olen huomannut, ettei se ole vaikuttanut minuun kuin positiivisesti, myös fyysisesti.

Millainen sitten olisi täydellinen fitness-päivä? Tiesittekö, että fitness sanana ei suinkaan tarkoita pelkästään sitä urheilulajia, jossa poseerataan perssuonet vilkkuen yleisölle kakkapökäleen värisenä. Sanan ”fitness” suomennos on ”terveys”, ”kunto” ja ”kuntoilu”. Itse ainakin koen fitness elämäntyylin enemmän positiivisena, kuin negatiivisena vaikka varmaan se monilla meneekin vähän yli ja luo elämään pelkkiä pakkoja ja rajoituksia. Kelleppä ei terveys ja kuntoilu tekisi hyvää!?

Kuva: Johanna Varis

Koska olen persoonana aika suurieleinen, niin kyllä tämäkin täytyy vetää vähän överiksi viihteen nimissä. Se että syön sen saman kaurapuuron kuin aina ja käyn jossain kävelylenkillä ei ole vielä kovin viihdyttävää luettavaa, eihän?? Mä haluan nyt tutustua oikein perinpohjaisesti tähän hommaan; Miten elää true fitnessihminen?? Siis sellainen, jonka elämää määrittävät hashtagit #fitnesslife #eatclean #noexcuses ja #leanandstrong !

 

Nyt mä kaipaan armaat lukijat teiltä vinkkejä: Mitä kuuluu täydellisen fitnessihmisen täydelliseen fitnesspäivään?

Miten tällainen 35-vuotias perheenäiti voi yhden päivän ajaksi muuttaa elämänsä sellaiseksi, että se läpäisee jopa tiukimpienkin fitnesslasien seulan? Kerro sinä se minulle! Ja nyt todellakin pitää olla ihan extra extra matskua jotta saadaa hyvä postaus aikaiseksi! Voit kertoa yhden tai useamman asian, tärkeintä on, että päästä stereotypiasi valloilleen :D!

Arvon kaikkien kommentoijien kesken tuotepaketin, johon olen koonnut kaikenlaista pientä ja kivaa blogin kautta saatua (paketin arvo n.25€). Vastausaikaa on tiistaihin 3.7 mennessä. Sitten keskiviikona toivon mukana pääsen elämään mun täydellisen #healthyliving päivän!
Muista jättää toimiva sähköpostiosoite!