Näihin treenilupauksiin sorrun kerta toisensa jälkeen (enkä koskaan pysty pitämään niitä..)!

 

Mä huomaan aina kerta toisensa jälkeen, että treenin suhteen toimii aina sama toimiva rutiini. Toki välillä saatan yllättää itseni tekemällä jotain uutta, mutta yleensä en. Olen noin sata kertaa esimerkiksi kehunut aloittavani jonkun uuden lajin, mutta parin viikon jälkeen totean, että aikaa on rajallisesti ja kaikki matalan kynnyksen jutut toimii elämässäni tällä hetkellä parhaiten. Oon ollut todella positiivisesi yllättynyt siitä, että olen käynyt nyt 2kk ilmajoogassa joka maanantai ja se onkin toistaiseksi ainoa tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan tapahtuva aktiviteetti, johon voin sitoutua.

Lupausten tekeminen ja niiden rikkominen on aivan inhimillistä. Vain aika näyttää mikä toimii ja mikä ei. Kannustan aina ihmisiä tekemään sellaisia asioita, joista tulee itselle hyvä mieli ja kelloa ei tarvitse koko ajan kytätä. Tämä pätee myös treeniin.  Vaikka moni teistä saattaa luulla, että mulla on jotenkin todella hyvä selkäranka, niin ihan samalla tavalla mäkin uhoilen milloin mitäkin ja todistan uhoni vääräksi.

 

Voin salin sijasta treenata yhtä hyvin kotona!

Kotitreeni voi olla aivan yhtä tehokasta kuin muuallakin tehty treeni, mutta usein kotona on liikaa häiritseviä tekijöitä, jotka vievät oman keskittymiseni muualle. Tottakai venyttelen ja rullailen kotona useinkin, mutta sellainen ”otan kahvakuulan tähän olohuoneeseen ja alan riuhtoa” -tyyppisen treenin toteuttaminen on kyllä hirmu hankalaa. Kesällä tein jonkun verran lihaskuntoa esimerkiksi lenkin jälkeen pihalla, mutta kyllä mun tapauksessa se paras ja tehokkain treeni tulee ulkona lenkkipolulla tai salilla. Sen verran itseohjautuva onneksi olen, etten tarvitse ryhmää tai jotain muuta vetämään treenin, vaan saan kyllä itsestäni irti aivan yksinkin treenatessa.

Jos itse kaipaat kotitreeneihin ideaa, niin kannattaa ladata puhelimeen YPT treenisovellus! Siellä on tasaisesti vaihtuvat treenit niin kotiin, kuin salillekin! 

Teen vatsalihasliikkeet treenin jälkeen kotona!

Oon nyt treenannut Piia Pajusen PROVE -treenin treeniohjeilla (sain valmennuksen käyttööni blogin kautta) ja valmennus on ollut kerta kaikkiaan hyvä kokonaisuus! Salitreenit ovat todella selkeitä ja melko nopeitakin, mutta niissä kuten useissa salitreeneissä on aina ne perhanan vatsalihasliikkeet 😀 . Ja vielä viimeisenä!!! No, tälle on tietenkin ihan looginen selitys, miksi vatsat tehdään aina viimeisenä: Keskivartalon voimaa tarvitaan lähes jokaisessa liikkeessä, joten ei ole järkeä väsyttää heti kättelyssä sitä tärkeintä lihasryhmää koko treenin kannalta.
Keskivartalon vahvistaminen on todella tärkeää, mutta jos mä en tee niitä vatsoja sitten heti sen muun treenin jälkeen niin ne kyllä jää. En mä niitä vatsalihasliikkeitä siellä kotona sitten enää jaksa tehdä! Nyt mä oon koittanut vaan sinnikkäästi tehdä jokaisen treeniohjelmassa olevan liikkeen ilman mitään muttia.

 

Voin hyvin treenata salilla myös ilman musiikkia, joten kuulokkeiden jääminen kotiin ei haittaa treeniä!

Mulla on bluetooth kuulokkeet, jotka on kyllä salilla aivan korvaamattomat! Ja jos ne jää kotiin, niin pettymys on valtaisa. Viime kerralla mulla oli mukana vain tavalliset kuulokkeet, mutta ei mitään paikkaa missä pitää puhelinta. Työnsin sitten puhelinta milloin urheiluliivien etu- ja milloin takapuolelle. Olin niin hikinen, että puhelin oli pakko kääriä kassista löytyneeseen sukkaan! Johto oli koko ajan tiellä ja korvanapit putoilivat korvista. Meni ihan totaalisesti hermo ja treeni kulki vähän huonosti!
Mulla on myös tietyt biisit silloin, kun haluan tehdä jonkun liikkeen oikein veren maku suussa! Jos salilla soi joku Taikapeili, niin turha odottaa, että maastavedossa tulee ennätys.

 

Lähden treenaamaan kun lapset ovat menneet nukkumaan!

Mä oon nyt joitakin viikkoja käynyt aamukävelyllä seiskan maissa. Oon ollut aivan hemmetin ylpeä itsestäni, että oon saanut nuo aamulenkit rutiiniksi! Mutta iltatreeni on kyllä aivan mahdoton rasti mulle. Jos jätän treenin iltaan, niin se jää 99,9% tekemättä. Usein olen niin väsynyt jo kahdeksan aikaan, että ajatus siitä että raahaan takapuoleni vielä jonnekin salille tai lenkille on aika ylivoimainen. Meidän salille pääsee klo.22.30 asti, joten sen puolesta voisin aivan hyvin mennä sinne illallakin. Toisaalta sitten taas jos haluan herätä aamulla 6.30 niin noin myöhäinen iltatreeni saattaisi vaikuttaa liikaa yöuniin, enkä pääsisi ajoissa nukkumaan.

Millaisia treenilupauksia sinä olet tehnyt ja mitkä niistä ovat pitäneet? Entä mitkä eivät?

Ps. Terveisiä sairasvuoteelta.. Ihmettelin kun parina iltana koski kurkkuun ja tänään alkoi nousta käsiin rakkuloita. Ilmeisesti meidän pojilla jo pari viikkoa sitten ollut enterorokko on nyt tarttunut myös minuun. Toivotaan, että rokko pysyisi vain muutamissa rakkuloissa, enkä olisi kovin pitkään poissa pelistä. 

Syön terveellisesti ja treenaan, enkä silti laihdu!?

Tuntuuko susta joskus, että treenaat ja syöt tarkasti, mutta silti mitään muutoksia ei ole nähtävissä kropassa? Jos vastasit kyllä, niin jatka lukemista (ja jatka nyt ihmeessä muutenkin)!

Moni kuntoprojektin aloittaja odottaa kieli pitkällä tuloksia peilikuvassaan ja se on toki ymmärrettävää. Etenkin jos on laittanut koko elämänsä uuteen uskoon, niin mielessä on koko ajan lause ”toimiiko tämä”??
Olisihan se ihanaa, kun heti ekan viikon jälkeen peilistä katselisi täysin uusi minä, hoikkana ja upeana! Kuitenkin, jos katsot sellaisia ihmisiä, jotka ovat ainakin ulkoisesti (Huom!!!) tosi hyvässä kunnossa, niin he ovat luultavasti treenanneet ja toteuttaneet tiettyä elämäntapaa pitkäjänteisesti jo vuosia. Minusta hyvät tulokset ovat aina palkinto pitkäjänteisestä työstä ja olisi epäreilua, jos joku saavuttaisi saman yhdessä yössä!

Jos haluaa pudottaa painoa, niin se vaatii pitkässä juoksussa kehoon energiavajeen. Yksi tai kaksi päivää ei vielä kerro mitään, koska paino vaihtelee muutenkin hieman päivästä riippuen! Jos paino putoaa viikossa n.0,5kg, niin ylensä vauhti on sopiva. Siivotun ruokavalion lisäksi hyvänä apuna on ihan perinteinen hikoilu, jota suosittelen kyllä lämpimästi. Jos taas haluat ”löysää pois”, niin se ei välttämättä tarvitse edes painon pudottamista. Kaksi saman painoista naista voivat olla kehon koostumukseltaan täysin erilaisia.
Jos harjoittelee riittävän tehokkaasti ja säännöllisesti, niin kehonkoostumus muuttuu kyllä ilman laihdutuskuuriakin! Se ei kuitenkaan tapahdu sillä, että ”vähän jumppailee jotain” Oikein tehokkaalla kuntosalitreenillä aloittelija voi saada melko nopeastikin tuloksia.

Ensimmäinen ongelma (ja yleensä se suurin) on kärsivällisyyden puuttuminen, eli viikon jälkeen aletaan vaihtamaan vaa’asta pattereita, kun luku ei meinaa pudota. Malttia hyvät ihmiset! Mitä vähemmän sinulla on pudotettavaa lähtötilanteessa, niin sitä hitaampi prosessi on. Kannattaa muuten lukea tämä aivan loistava Piia Pajusen postaus ”Miksi normaalipainoiset dieettaavat eniten?”. Hän osuu postauksessa kyllä todella oikeaan. Kunnollinen harjoittelu olisi yleensä paljon tehokkaampi keino kuin kitudieetit. Mua ärsyttää sellaiset lööpit kuten ”Pertti pudotti 50kg vuodessa syömällä porkkanoita!” koska tollainen otsikointi on niin överiä. Musta tuntuu, että Pertin voi olla jopa helpompaa pudottaa se 50kg kuin useimman meistä se ”viimeinen 5kg” 😉 . No, tämä oli huumoria.

Kannattaa myös varautua siihen, että paino harvoin laskee koko ajan tasaisesti, vaikka olisitkin miinuskaloreilla! Tuloksia kannattaa tarkastella vaikka kuukauden sykleissä, koska silloin jotain on ehtinyt ehkä tapahtuakin. Se mitä tapahtuu kolmen päivän sisällä on täysin epärelevanttia ja kannattaa jättää huomiotta tällaisissa projekteissa. Eikö olekkin muuten jännä ilmiö, että esimerkiksi syömisen jälkeen painat enemmän kuin ennen ruokailua…? No, onpa itsekin tullu joskus sorruttua siihen, että esimerkiksi kunnon vatsataudin jälkeen käy vaa’alla ja on iloinen ”tuloksista”, vaikka nestettä sieltä on vain lähtenyt.

Vaikka omasta mielestä pidät kaikki langat tiukasti käsissä eikä silti tuloksia tule, niin pysähtyisin ja avaisin paperille ihan kaikki elämän osa-alueet, jotka vaikuttivat kehon koostumukseen; Ravinto, liikunta, stressi ja lepo. Onko jossain korjattavaa? Jossain tapauksissa kannattaa tietysti poissulkea myös terveydelliset syyt. On vaikeaa olla edistymättä, jos tekee oikeasti asioita oikein. Usein se saattaa vaatia töitä enemmän, kuin on valmis tekemään. Siksi kannattaa miettiä kannattaako kiusata itseään muutaman kilon takia? Toki oikeasta ylipainosta ei hyötyä kellekään ole.
Minusta on tärkeää myös olla itselleen armollinen! Jos kaikki tähtää elämässä vain tiukkaan kroppaan, niin tosi moni hauska asia jää kyllä kokematta, eikä sellaista elämäntyyliä jaksa pitkään. Terveys ja hyvä olo ei tarkoita pelkästään tiukkaa takapuolta! Kun voit hyvin ja elät perusterveellisesti, niin se näkyy sinusta myös ulospäin. Turha nipotus pois!!

Kiinnostaako sinua painonhallintaan liittyvät jutut blogeissa? Vai onko aihe jo loppuun kulutettu?