Apua, miksi olen joka ilta puolikuollut??

Moni on jo palaillut lomalta töihin tai ainakin palailee kohtapuoliin. Arki tuo elämään aikataulut ja rutiinit, joka tietysti on ihan hyväkin asia.

Sain tosi hyvän kysymyksen tässä taannoin instagramiin (katrivee): Kuinka voisi ennaltaehkäistä iltaisin iskevää väsymystä, jota lääkitsee herkuttelemalla? Tiedättekö kun kello on siinä kuusi tai seitsemän ja on vihdoin saanut raahattua itsensä himaan ja mahdollisesti syötettyä vielä päälle lapset/koirat/aviomiehen/marsun. Sitten pitäisi riittää virtaa ”koska on on koko ilta vielä aikaa”. Mutta entäs jos ei ole? Entäs jos on jo kuuden aikaan valmis painamaan pään tyynyyn ja nukahtamaan? Tai jos energiaa on korkeintaan sohvalla töllön tuijottamiseen.

Iltaväsyyn voi tietysti olla kamalasti eri syitä, mutta ainakin itse alkaisin tarkastella kriittisesti omia elintapoja vähän isommassa mittakaavassa. Usein ”kaikki vaikuttaa kaikkeen” ja ihan eka juttu mihin kannattaa kiinnittää huomiota on yleisesti levon määrä. Kuulostaa tietty itsestään selvältä, mutta tässä asiassa varmasti monella teistäkin on petraamista!
Itse nukun mielellään sen 8h ja 7h on aivan minimi, etten ole seuraavana päivänä aivan raato! Useimmille tuo määrä on optimaalinen ja muistan lukeneeni tutkimuksen, jossa vain n.5% väestöstä selviää 6h tai sen alle olevilla yöunilla ilman negatiivisia vaikutuksia kehon toimintaan. Liian lyhyet yöunet vaikuttavat ruokavalioon, painonhallintaan ja treenistä palautumiseen.

 

Oon jankannut tästä varmasti sata kertaa, mutta ajoissa nukkumaan meneminen on oman hyvinvoinnin kannalta yksi suurimmista positiivisista muutoksista joita voit tehdä! Ihminen hyvin harvoin on tosi tuottava ja ympäristölleen hyödyllinen klo.21-24 välissä, ellei sitten ole todellinen illanvirkku! Ainakin mä itse huomasin, että mä harvoin tein mitään todella järkevää tuohon aikaan ja siirsin nukkumaanmenoa vain omaa laiskuuttani.

Kiinnitätkö muuten huomiota siihen miten syöt klo.16 jälkeen? Hiilihydraatilla on usein unettava vaikutus etenkin kun sen yhdistää rasvaan (esim pitsa, kermaperunat, pasta, ranskalaiset ym). Jos iltaisin on vaikeuksia saada unta, niin yksi hyvä vinkki on syödä vaikka puuroa ennen nukkumaanmeno. Tämä toimii sitten myös toisinpäin, eli jos EI halua olla illalla väsynyt, niin hyvin hiilaripitoinen ateria ei ole välttämättä paras ratkaisu. Etenkin nälkäisenä mopo karkaa helposti käsistä ja sitä ruokaa voi tulla ahmittua kaksin käsin. Pahimmassa tapauksessa keho oikein vaatii vielä iltaisin makeaa ja väsyneenä oma harkintakyky on luokkaa ”nälkäinen labradorinnoutaja”… Eli kohtuudessa on vaikea pysyä!

 

 

Ei siis kannata hoitaa illan kaatoväsymystä pelkästään pannullisella kahvia ja makealla. Toki meitä kaikki välillä väsyttää, mutta jos IHAN joka ilta on valmista kauraa ennen kuin pikkukakkonen loppuu, niin luultavasti tilanne vaatii isompia korjausliikkeitä. Itse olen myös huomannut, että usein vaikka olisin kuinka poikki tahansa, niin kun saan vaan itseni potkittua sinne lenkille tai salille, niin piristyn ja jumppa kulkee tosi hyvin! Sillon auttaa jos on treenikaveri tsemppaamassa ja tai valmiiksi sovittu treffit lenkkipolulle! Mutta se treenaaminen ei toki auta, jos oikeasti vain nukkuu liian vähän.

Minkä sinä olet huomannut vaikuttavan eniten illan olotilaan? Mikä on sinulla auttanut tehokkaimmin iltaväsymykseen?

Voiko tämä pieni muutos vaikuttaa elämään radikaalisti??

Mä oon tässä koko alkuvuoden ollu aikamoisissa muutoksen tuulissa! Oon täynnä innostusta, sekä satoja ideoita ja sen on huomanneet mun miehen lisäksi myös ystävät ja työkaverit! Oon päättänyt, että tästä vuodesta tulee yksi mun elämäni hienoimmista ja miksi ei tulisi?! 

New year, new me tulee mun kohdallani pitämään ihan konkreettisesti paikkaansa, kun aloitan yrittäjänä ja toteutan ison unelmani. Haluan tehdä myös muita muutoksia hyvinvointiini liittyen ja miettinyt, mitkä on ne pienimmät muutokset, joilla on suurin vaikutus??
Koska sehän on koko oman hyvinvoinnin lisäämisen ydin: Pienillä muutoksilla maksimaalinen hyöty! Ei kannata laittaa koko elämää mullin mallin, vaan keskittyä muutamaan tärkeään asiaan. Isojen muutosten keskellä yleensä väsyy ja ennenpitkää luisuu vanhoihin tapoihin takaisin, koska jatkuvan epämukavuuden sietäminen on vaikeaa. Toki elämästä on kannattaa karsia ne suurimmat stressin ja mielipahan aiheuttajat, jos se on mahdollista. Kannattaa muistaa, että mikään ei muutu valittamalla. Oman elämän muuttamisesta ei voi jättää vastuuta muille, se on tehtävä itse. Ei kannata jäädä vellomaan sellaiseen ikuiseen tyytymättömyyden tilaan.

Itse oon kokenut turhautumista monissa jutuissa ja yksi niistä on ollut se, etten koe saavani päivittäin rauhallista aikaa tarpeeksi. Kuulostaa varmaan monesta äidistä siltä, että joojoo, ei sitä muutkaan saa! Mutta mä oikeasti tarvitsen sitä: Haluan hetken yksinäni, syödä rauhassa, juoda kupin kahvia rauhassa, lukea rauhassa, mitä vain! Kun lapset ovat hereillä ja kotona, niin meillä ei sellaista seesteistä hetkeä oikeastaan ikinä ole. Ja selvähän se: 2-vuotias ja kohta 5-vuotias ovat vielä hyvin pieniä ja vaativat jatkuvaa huomiota ja apua. Jo pelkästään äänet on aika stressaavia. Siksi varmaan niin monet äidit ja isät rakastaa olla vessassa ja autossa 😀 .

 

En tiedä onko tää joku ”trendi”, mutta monissa youtube-videoissa on alkanut toistua sama vinkki hyvinvoinnin lisäämiseen! Nimittäin aikainen herääminen!
Nyt kun kirjoitan tätä, kello on 06:05. Menin nukkumaan hieman kymmenen jälkeen. Aikaisin herääminen tarkoittaa siis sitä, että nukkumaan on mentävä ajoissa. Ja tässä tuleekin aikamoinen uutinen: Kun menee ajoissa nukkumaan, ei aamulla väsytä niin paljon! Kannattaa muuten muistaa, että jos olet kroonisesti väsynyt, tai esimerkiksi vuorotyössä, niin tämä juttu tuskin on sulle. Silloin kannattaa vaan nukkua, kun pystyy. Etenkin jos ei tiedä milloin seuraavan kerran saa taas kokonaiset yöunet.

Aikaisin heräämisen etuina on siis 

  • IHANA, rauhallinen ja hiljainen talo!
  • Illalla ”oma aika” menee lähinnä puolitehoilla, mutta aamulla saa aikaan jopa jotain hyödyllistä kun energiavarastot on taas täynnä!
  • ”Lisää” tunteja päivään! Tuntuu, että päivällä saa tosi paljon aikaan kun herää ajoissa. Vaikka heräisi vain tunninkin aiemmin kuin normaalisti, ehtii siinä jo lukemaan kirjaa, käymään kävelyllä tai vaikka vaan syömään rauhassa.
  • Aamulla ainakin itsestäni tuntuu, että asioita on helpompi jäsennellä päässä. Usein illalla siellä on jo aikamoinen sekasorto 😀 …
  • En tiedä pitääkö tämä kaikkien kohdalla paikkansa, mutta sanotaan, että menestyjät heräävät aikaisin! Menestystä siis odotellessa!

Onko siellä muita jotka ovat harjoitelleet aikaisin heräämistä?