Apua, miksi olen joka ilta puolikuollut??

Moni on jo palaillut lomalta töihin tai ainakin palailee kohtapuoliin. Arki tuo elämään aikataulut ja rutiinit, joka tietysti on ihan hyväkin asia.

Sain tosi hyvän kysymyksen tässä taannoin instagramiin (katrivee): Kuinka voisi ennaltaehkäistä iltaisin iskevää väsymystä, jota lääkitsee herkuttelemalla? Tiedättekö kun kello on siinä kuusi tai seitsemän ja on vihdoin saanut raahattua itsensä himaan ja mahdollisesti syötettyä vielä päälle lapset/koirat/aviomiehen/marsun. Sitten pitäisi riittää virtaa ”koska on on koko ilta vielä aikaa”. Mutta entäs jos ei ole? Entäs jos on jo kuuden aikaan valmis painamaan pään tyynyyn ja nukahtamaan? Tai jos energiaa on korkeintaan sohvalla töllön tuijottamiseen.

Iltaväsyyn voi tietysti olla kamalasti eri syitä, mutta ainakin itse alkaisin tarkastella kriittisesti omia elintapoja vähän isommassa mittakaavassa. Usein ”kaikki vaikuttaa kaikkeen” ja ihan eka juttu mihin kannattaa kiinnittää huomiota on yleisesti levon määrä. Kuulostaa tietty itsestään selvältä, mutta tässä asiassa varmasti monella teistäkin on petraamista!
Itse nukun mielellään sen 8h ja 7h on aivan minimi, etten ole seuraavana päivänä aivan raato! Useimmille tuo määrä on optimaalinen ja muistan lukeneeni tutkimuksen, jossa vain n.5% väestöstä selviää 6h tai sen alle olevilla yöunilla ilman negatiivisia vaikutuksia kehon toimintaan. Liian lyhyet yöunet vaikuttavat ruokavalioon, painonhallintaan ja treenistä palautumiseen.

 

Oon jankannut tästä varmasti sata kertaa, mutta ajoissa nukkumaan meneminen on oman hyvinvoinnin kannalta yksi suurimmista positiivisista muutoksista joita voit tehdä! Ihminen hyvin harvoin on tosi tuottava ja ympäristölleen hyödyllinen klo.21-24 välissä, ellei sitten ole todellinen illanvirkku! Ainakin mä itse huomasin, että mä harvoin tein mitään todella järkevää tuohon aikaan ja siirsin nukkumaanmenoa vain omaa laiskuuttani.

Kiinnitätkö muuten huomiota siihen miten syöt klo.16 jälkeen? Hiilihydraatilla on usein unettava vaikutus etenkin kun sen yhdistää rasvaan (esim pitsa, kermaperunat, pasta, ranskalaiset ym). Jos iltaisin on vaikeuksia saada unta, niin yksi hyvä vinkki on syödä vaikka puuroa ennen nukkumaanmeno. Tämä toimii sitten myös toisinpäin, eli jos EI halua olla illalla väsynyt, niin hyvin hiilaripitoinen ateria ei ole välttämättä paras ratkaisu. Etenkin nälkäisenä mopo karkaa helposti käsistä ja sitä ruokaa voi tulla ahmittua kaksin käsin. Pahimmassa tapauksessa keho oikein vaatii vielä iltaisin makeaa ja väsyneenä oma harkintakyky on luokkaa ”nälkäinen labradorinnoutaja”… Eli kohtuudessa on vaikea pysyä!

 

 

Ei siis kannata hoitaa illan kaatoväsymystä pelkästään pannullisella kahvia ja makealla. Toki meitä kaikki välillä väsyttää, mutta jos IHAN joka ilta on valmista kauraa ennen kuin pikkukakkonen loppuu, niin luultavasti tilanne vaatii isompia korjausliikkeitä. Itse olen myös huomannut, että usein vaikka olisin kuinka poikki tahansa, niin kun saan vaan itseni potkittua sinne lenkille tai salille, niin piristyn ja jumppa kulkee tosi hyvin! Sillon auttaa jos on treenikaveri tsemppaamassa ja tai valmiiksi sovittu treffit lenkkipolulle! Mutta se treenaaminen ei toki auta, jos oikeasti vain nukkuu liian vähän.

Minkä sinä olet huomannut vaikuttavan eniten illan olotilaan? Mikä on sinulla auttanut tehokkaimmin iltaväsymykseen?

Miksei voi vaan myöntää, että nyt just väsyttää?

*Postaus sisältää mainoslinkin

Katson puhelimen näytöllä jumppaavaa Kayla Itsinesiä. Kyykky, hyppy, kyykky, hyppy. Näyttää kivalta ja tehokkaalta. Ihan voisin jumpata vaikka tuossa metrin päässä sohvasta, jolla nyt makaan. Helppoahan se olisi kun jaksaisi. Vaan kun ei jaksa.

Miten voi olla, että sunnuntaina jo klo.14 olen jo aivan poikki? Kärsinkö mä jonkun hivenaineen puutteesta? Anemia? Liikaa hiilareita? Nukuinko kuitenkin liian vähän, vaikka sain nukkua koko yön vain yhdellä herätyksellä? Ei, kyllä sen täytyy olla vain tämä elämä, joka väsyttää juuri nyt!
En silti missään nimessä ole vain maannut koko päivää; Siivosin kodinhoitohuoneesta pyykkishown, lajittelin poikien vaatteet niin, ettei kaappiin jää liian pieniä vaatteita, laitoin uuden koneellisen tulemaan, tein varmaan 5kg kaalilaatikkoa ja pesin kuiva-ainekaapin. Onhan siinä jo aika paljon kaikkea, vaikkei omasta mieletä oikein mitään.

Aloitin keskiviikkona työt kokopäiväisenä liikunnanohjaajana, jotka jatkuu näillä näkymin joulukuun puoleenväliin. Tiedän, piti siirtyä pois jo alalta, mutta sain aika hyvän tarjouksen ja kivasta paikasta! Työ on päivätyötä paria iltavuoroa lukuunottamatta ja kk-palkka kuulostaa turvalliselta ajatukselta. Ainoa mitä taas mietin on työn fyysisyys, vaikka nyt mulla ei ole aivan tappotahti, eli n.3-5 jumppaa vain päivässä ja loppu on suunnittelu- ja toimistotyötä. En ehkä ota ollenkaan illoille ryhmäliikuntaa nyt syksyllä, koska on oikeasti opittava sanomaan ei, että kroppa ehtii palautua. Nyt vaan mietin, että meneekö homma taas siihen, että olen joka viikonloppu aivan puolikuollut…? Huomaan nimittäin selkeästi, että kroppa kaipaa enemmän aikaa ja lepoa kun on tälläinen työ. Kotona tekisi usein mieli vaan maata.
Eilen(kään) en jaksanut mennä salille ja koitin lohduttaa itseäni, että tein kaikkea muuta hyödyllistä (kuten selaisin mm. Zalandon aleja, jossa kaikista ostoksista saa -25% vielä tämän illan!!!!)* koska tarviin töihin uudet kengät.
Ajattelin, että huomenna sitten tuplainnokkaana bodaamaan! Nooo….. Innostus on kyllä tällä hetkellä paremminkin sanottuna -2! Ulkonakin oli koko päivän todella kaunis sää, mutta pääsin vasta viiden aikaan ulos kun mentiin koko jengi Haltialaan. 

Mun on jotenkin hirveän vaikea antaa itseni olla ihan luvan kanssa väsynyt! On tosi vaikea vain olla ja koen nopeasti huonoa omaatuntoa pelkästä löhöilystä! Sen takia meen mieluummin lomalle ulkomaille tai edes maalle, koska siellä en voi koko ajan säätää jotain. Eikö vaan voisi myöntää, että hei, nyt oon tosi väsynyt tästä viikosta ja nyt mun on lupa levätä? Onko pakko heti sille vapaalle päivälle sopia mielessään sellainen treeni, jossa kropasta revitään varmasti viimeinenkin energihiukkanen irti???

Mä tiedän, että oon ehkä itsekin bloggaajana ollut joskus syypäänä sille, miksi joku teistä saattaa tuntea huonoa omaatuntoa väsymyksestä. Multa on monesti kysytty, että miten hemmetissä jaksan liikkua ja syödä terveellisesti ”koko ajan” kaiken härdellin keskellä? Mun vastaus tulee tässä: EN AINA JAKSAKKAAN! En todellakaan! Olen välillä illalla aivan lopussa ja nukahdan usein jo lasten kanssa klo.9! Mulla ei vaan pysy silmät auki, koska oon painanu peräsuoli pitkällä koko päivän. Mä haluan oikeasti rohkaista teitä kaikkia ottamaan rennosti ja skrollatkaan äkkiä niiden jumppavideoiden yli 😀 ! Ei podeta huonoa omaatuntoa lepäämisestä!

PS. Vielä ehdit käydä jättämässä oman reseptivinkkisi eiliseen postaukseen!!

Muista painaa <3 jos tykkäsit!