Elämää mättöviikonlopun jälkeen!

”Syötkö SÄ muka suklaakakkua??” kysyi siskoni perjantaina.
OH YES! Todellakin syön ja tämä todistaa sen, että näämme melko harvoin. Suurin osa lähipiiristäni tietää, että mä en koskaan kieltäydy kun tarjolla on herkkuja! Kakku, karkki tai keksi, give it to me!

Siskoni synttärikakku oli suklaata aika monessa kerroksessa 😀 !

Useimmille on tuttu käsite ”mättöpäivä” tai ”vapaasyöntipäivä”, jolloin poiketaan hetkeksi ns. normaalista ruokavaliosta. Itse kyllä kannustan sellaiseen terveelliseen ruokavalioon, jota jaksaa noudattaa päivästä toiseen ja siinä on kuitenkin liikkumavaraa. Muuten kituutteluun kyllästyy jo parissa viikossa. Joku punainen lanka ruokavaliossa kannattaa kuitenkin olla, koska se yleensä helpottaa arjessa ja auttaa myös painonhallinnassa, etenkin jos sen kanssa on vaikeuksia. Ruokarytmi, kasvikset ja riittävän isot annokset ovat kaiken a ja o. Välillä kannattaa kuitenkin relata, koska se terveellisyys ei saa mennä överiksi. Jos jokaista kaloria pelkkää, ollaan jo syömishäiriön ovia kolkuttelemassa.
Itse syön aika yksinkertaisen terveellisesti normaalisti, koska en jaksa arkena laitella kovin monimutkaisia ruokia. Herkuttelen myös vähän fiiliksen mukaan eli silloin kun tarjolla on jotain hyvää – harvoin kovin harkitusti. Saatan kotona ottaa muutaman karkin illalla tai syödä aamupalalla croisantin vapaapäivän kunniaksi. Homma ei lähde lapasesta ja osasyynä on juuri se, että en halua edes olla mikään 100% täydellisen #fitlife.

Latte + macaron-leivos = Täydellisyys

Aika harvoin tulee kuitenkin vedettyä monta päivää putkeen sellaista herkkufiestaa mitä viime viikonloppuna! Olin siskoni luona käymässä ja halusin jotenkin unohtaa ihan kaiken ja nollata kropan ja pään. Päätin, että otan koko viikonlopun rennosti ja otan myös vähän lomaa kaikenlaisesta terveyshörhöilystä eli jätin viherjauheet kotiin! Tulikin jo vähän korvista!!
Viikonloppuun ( ja pohjattomaan vatsaani) mahtui suklaakakkua, irtokarkkeja, suklaata, pannukakkua, hampurilainen, nachoja ja okei, yksi kanasalaatti! Söin just sitä mitä teki mieli ja kun pääsin yksin Tampereen keskustaan niin herkuttelin kahviloissa lateilla ja macaronseilla. Vielä ennen kotiinlähtöä hain Punnitse & Säästä -liikkeestä pähkin….Suklaapäällysteisiä pähkinöitä!
Mä myös tiesin, että kun yhden viikonlopun syö mitä sattuu, niin tällä viikolla on taas helppo palata vanhoihin, hyviksi todettuihin tapoihin. Siis sen jälkeen kun oon oikeesti piereskellyt koko viikonlopun hah hah!

Okei, siis voiko sanoa syöneensä hampurilaisen kun on syönyt tämän? Ei kannata mennä Tampereella Izakaya Nomuun ainakaan hampparille…. Oli kyllä aikamoinen pettymys, kun 50min odotuksen jälkeen tämä tuotiin eteen… Ja hintaa 11€!

Mulle ei ole olemassa oikeastaan ”hyvää” tai ”pahaa” ruokaa, koska kaikelle on aikansa ja paikkansa. Toki toinen ruoka tekee paremman olon kehoon kuin joku toinen ja se on itselleni aika hyvä mittari.
En söisi suklaakakkua kuin erityistapauksessa aamupalaksi, koska luultavasti illan ruokailut menisivät miten sattuu. Tarvitsen KUNNON aamupalan, joka pitää nälkää.
Ihan samalla tavalla en normaalisti käyttäisi viikon seitsemästä päivästä neljää herkutteluun joka viikko. Silloin saisin juosta joka päivä maratonin, jotta mahtuisin vaatteisiini!! Näin reilu 30v aineenvaihdunta ei ole enää parikymppisen luokkaa. Harvan systeemi kestää sellaista lautasmallia turpoamatta. Silloin tällöin voin kuiteskin vetää muutaman päivän överiksi 🙂 .

Kuinka helppoa/vaikeaa sulle on päästää irti niistä normaaleista ruokailutottumuksista, eli tuleeko koskaan vedettyä mitä sattuu useampi päivä??
Jos oikeasti voisit syödä mitä tahansa ilman ikäviä seuraamuksia, niin eläisitkö epäterveellisemmin kuin nyt?

Miten katkaista viikonlopun mässäilykierre??

Vaikka viikonloppu ei ole aivan vielä lopussa, niin ajattelin kirjoitella monelle tutusta ilmiöstä, eli viikon loppupuoliskolle sijoittuvasta herkuttelusta ja sen lopettamisesta. Ja mistäköhän tämä aihe nyt tulikaan mun mieleen… hehe.
Pakko sanoa, että sekä perjantaina ETTÄ lauantaina tuli mussuteltua ties mitä syntisen hyvää ja nyt on sitten edessä ensi viikkoon valmistautuminen ja ns. normaaliin ruokavalioon palaaminen.

Olin perjantaina katsomassa kaverini Annan kanssa Oscarillakin palkitun leffan Moonlight. Käytiin sitä ennen vielä pitkän kaavan mukaan kahvillassa istumassa ja vietettiin oikein ”mammojen laatuaikaa”. Prismassa oli jotkut hemmetin nollapäivät ja karkit oli erikoishalvennuksessa. En tiedä oliko mun pussi pieni vai karkit tosi halpoja 😀 … Mutta vain euron maksoi! Pussi oli kyllä silti aika iso ja karkkeja jäi yli puolet jäljelle (virhe nro1).
Leffaan mennessä nappasin vielä pienet popparit messiin. Ne kuuluu olennaisena osana leffaelämykseen. Olo ei ollut aivan superfitness kun pääsin kotiin. Rasvainen bagel, capuccino, karkit ja popparit tekivät tehtävänsä.

Hoe Kho To -possupataa….Oli kyllä todella mureaa ja hyvää!

Eilen meille tuli sitten vieraita ja tein meille ruoaksi Heo Kho To -possupataa ja jälkkäriksi kreikkalaisesta jugurtista pannacottaa. Ruoka oli hyvää, mutta ei tod kevyimmästä päästä ja vaikka panncotan nimessä oli hämäykseksi ”Kreikkalainen jugurtti” niin aikamoinen rasva+sokeripommi se oli silti.
Illalla päätin olla syömättä ylijäämä irttareita.. Tai siis otin vaan muutaman pussista….Ja sitten innostuin katsomaan ekaa kertaa elämässäni Sohvaperunoita ja jäin niin pahasti heti koukkuun, että katsoin neljä jaksoa putkeen! …. Siis samalla kun söin irttaripussin tyhjäksi.

Painonhallinta on parhaimmillaan sitä, että osaa herkutella ilman huonoa omaatuntoa, mutta ymmärtää myös kohtuullisuuden merkityksen. Vaikka liikun paljon niin ajattelen silti, että terveelliseen elämäntyyliini kuuluu ylilyöntien välttäminen. Ruoka on ihanaa, mutta harvoin rasvainen sokerimättö parantaa kenenkään oloa. Tilanne on haastava etenkin silloin, jos joutuu kamppailemaan ruokavalion kanssa muutenkin. Silloin viikonlopun kestävä sikafesti on mielelle ihan mahdoton tilanne; Samalla päässä jyskyttää huono omatunto siitä, että suuhun on tullut ahdettua ties mitä. Ja kuinka sitten katkaista kierre, että käsi ei hakeudu yhä uudestaan ja uudestaan karkkipussille.
Tässä mun vinkit!

  1. Syö sen mitä syöt – hävitä loput! Jos et osaa ostaa vain hiukan vaikka niitä irttareita, niin älä hilloa niitä kaappeihin!!! Heitä vaikka loppupussi roskiin. Jos teit vieraille jättikokoisen suklaakakun, niin vie loput työpaikalle (paitsi jos päädyt itse syömään sen lounastunnilla…) tai laita pakkaseen.
  2. Pysy viikonloppuisin normaalia aktiivisempana! Liikunta auttaa syömään terveellisesti ja kulutus pysyy edes jotenkin balanssissa.

    Käytiin tänään pulkkamäessä! Mäen kipuaminen kävi kyllä treenistä….
  3. Syö kunnon aamupala ja lounas! Mun mielestä viikonloppuisin kannattaa pitää samat ruokaan liittyvät rutiinit kuin viikollakin. Muuten koko homma leviää käsiin ja päädyt huonon aamupalan jälkeen syömään illalla luultavasti liikaa ja epäterveellisesti.
  4. Muista kohtuus kun käyt viikonloppua varten kaupassa! Tämä on oikeasti ollut itselleni yksi tärkeä juttu painonhallinnassa. Vaikka viikonloppu tulee, niin älä hamstraa kaupasta puolta kärryllistä herkkuja! Mä mietin aina välillä kaupassa, että ostaako ihmiset ruokaa 20 hengelle??? Sipsipusseja, litroittain limpparia, kilotolkulla karkkia… Eikö vähempikin riittäisi?

Mites teillä meni viikonloppu, mitä teitte ja onko paljon tullut herkuteltua??