Näillä vinkeillä saat monipuolisuutta ruokavalioosi!

Jotkut mieltävät terveellisen ruokavalion jotenkin yksipuoliseksi ja rajoittuneeksi, mutta itse olen täysin päinvastaista mieltä! Ymmärrän kyllä mistä tuo ajatus kumpuaa; Kun olin joskus kisadieetillä, niin ruokavalio oli kyllä omastakin mielestäni aika yksipuolinen, vaikka tavallaan terveellinen. Ruokavaliossani tuolloin ei ollut esimerkiksi juuri ollenkaan ns. turhia kaloreita ja erittäin vähän sokeria. Silti tuntui, että söin suunnilleen max 10 erilaista ruoka-ainetta päivässä. Ja tietysti joka päivä ihan samaa.

Kun syö monipuolisesti, niin suuremmalla todennäköisyydellä saa ruokavaliostaan kaikkia tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita luonnollisessa muodossa. Itse en myöskään mietin sen kummemmin ”makroja” vaan monipuolisuuden ansiosta ruoassa on varmasti proteiinia, hyviä rasvoja ja hiilareita.

Mulla on itselläni sellainen ajatus, että lautasella pitää olla vähintään viisi eri ruoka-ainetta, mieluummin lähemmäs 10. Jos taas palaan siihen mun dieettiruokavalioon, niin niissä muovirasioissa saattoi olla pelkästään kanaa ja riisiä. Salaatti oli usein pelkkää he-ma-paa ja vihersalaattia, kurkkua ja tomaattia. Noissa ei kovin kummoiset ravintoarvot ole! Sen takia mä nykyään keskityn mieluummin monipuolisuuteen kuin siihen, että ruoan pitäisi olla jotenkin yliterveellistä. Mun mielestä se on usein aika harhaanjohtava lähtökohta. Sitäpaitsi todella yksipuolinen ruoka on yleensä myös todella tylsän makuista! Toki se yleensä vaatii myös hieman enemmän pilkkomista, mutta on sen arvoista.

 

Tässä on neljä eri tapaa, joilla saat helposti vaihtelua ruokavalioosi ja aika helposti!

  • Osta aina kaupasta vähintään 5 eri vihannesta ja yksi salaattipussi, jossa on erilaisia salaatteja! Mä ostan perus kurkun ja tomaatin lisäksi myös paprikaa, kukkakaalia ja punasipulia. Lisäksi nappaan pakastealtaasta pari pussia pakasteherneitä salaattiin. Tykkäättekö muuten laittaa salaattiin hedelmiä? Mun suosikit on viinirypäleet tai melonit!
  • Omatekoinen granola on niin paljon parempaa kuin kaupan mysli ja jopa onnettomin tunari osaa tehdä sitä: Sulata kulhossa pari rkl kylmäpuristettua kookosöljyä tai voita ja lisää sinne isoja kaurahiutaleita, makusi mukaan pähkinöitä, siemeniä (chiat mun suosikki!), kookoslastuja, kuivattua marjoja, loraus hunaja, hiukan suolaa ja mausteeksi kanelia. Uuni 200 asteteeseen ja kun olen sekoittanut granolan, niin levitä se uunipellille. Granola paahtuu n.5minuutissa vähän uunista riippuen. Muista, että pähkinät kärtsäävät nopeasti. Nauti jurugrtin tai kaurajugurtin ja hedelmäsoseen/marjojen kanssa.

  • Puuron tuunaaminen on niin 2018 😀 ! Puuron menee oikeasti melkein mitä vaan – jopa kananmunaa! Mä laitan yleensä siementen lisäksi kuivattuja hedelmäpaloja, proteiinijauhetta ja marjoja. Keitän usein puuron puoliksi kauramaitoon ja puoliksi veteen, jolloin siitä tulee tosi paljon kermaisempaa.
  • Mun yksi lempiruoista on ehdottomasti kasvissosekeitto! Kattilaan bataattia, perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, lanttua, sipualia ja pari kasvisliemikuutiota. Kun kaikki vihannekset on pehmeitä, niin siivilöi keitinliemi eri astiaan. Kun soseutat kasviksia niin kaada keitinlientä takaisin sitä mukaan kunnes keitto on sopivan juoksevaa. Voit soseuttaa joukkoon myös linssejä, jotka tuo proteiinia keittoon. Paras on tietysti, kun mukaan heittää vielä koskenlaskija-juustoa ja Meiran kasvissosekeitto -maustetta joka on PARASTA!

Syötkö mielestäsi riittävän monipuolisesti? Tuleeko tehtyä ”överisaalaatteja”, granolaa, tuunattuja puuroja tai kasvissosekeittoa? 

5 kesäistä terveysvinkkiä helpottamaan painonhallintaa!

Kesä tulee, et ole ehkä huomannut! Kun tänään viipotin menemään Mansen kylmänkosteassa säässä revityissä farkuissa ja nahkatakissa, niin siinä palellessa olisi ollut aivan ihanaa kun joku olisi kyydinnyt mut lämpimällä autolla paikasta a paikkaan b. Mutta ei, ihan oli mentävä omin jaloin! Toki asian voi kääntää positiiviseksi; Tänään on tullut aika paljon myös istuttua, joten kävely teki varmasti tosi hyvää!

Kesä on tulossa ja kokosin tähän sellaisia tosi matalan kynnyksen terveyttä ja painonhallintaa editäviä juttuja, joita on helppo toteuttaa etenkin tähän vuodenaikaan. Itseeni vaikuttaa ihan hurjasti jo pelkkä valoisuus ja oon ulkoillut ennätysmäärän. Ainakin mun mielestä terveellisiä elämäntapoja on jotenkin helpompaa noudattaa kesällä… Vai oletteko samaa mieltä?
Tässä kuitenkin omat vinkkini tätä kesää (ja tietysti myös tulevia kesiä) silmälläpitäen!

1. Juo vettä runsaasti ja pidä vesipullo aina mukanasi!

Tiedän, tää on niiiiin kuultu. Mutta vastaappa rehellisesti; Oletko SINÄ juonut tänään tarpeeksi? Yleensä se vastaus on ”ei”. Kuuma ilma (no okei, edes lämmin ilma) ja hikoilu on petollinen yhdistelmä, joten mihin menetkin, niin pidä aina vettä mukana! Kannattaa ajatella, että vesi pitää kropan toiminnassa ja ainakin itselläni etenkin pää alkaa nestehukassa jumittamaan. Lisäksi juominen vähentää turvotusta (vaikka ei uskoisi) ja pitää turhaa napostelua loitolla.

2. Mene ajoissa nukkumaan MYÖS kesällä (jos voit)!

Oikeasti, ihan ilman mitään liioittelua voin sanoa, että sen jälkeen kun aloin mennä ajoissa nukkumaan niin mun kroppa on muuttunut ihan selkeästi!! En siis väitä, että rasva olisi palanut aivan tiristen, mutta kyllä sen eron tuntee vaan niin monin eri tavoin! Väsynyt keho ei ole yhteistyökykyinen keho!
Kannattaa hankkia myös kunnon pimennysverhot, jos tuntuu että valo pitää hereillä.

3. Älä koita joka viikko jotain uutta

Ei kannata koittaa mahduttaa kaikkia naistenlehtien laihdutusvinkkejä samalle kesälle 😀 . Moni suorastaan rääkkää kehoaan härväämällä joka viikko jonkun uuden villityksen parissa. Tällä viikolla mehupaasto, ensi viikolla ketoosi, sitten tankataankin jo hiilareita maratonille. Miksi ei vaan voi syödä ihan normaalisti – myös kesällä? Energiaa kuluu ihan turhaan näihin kikkailuihin ja kuitenkin se perusasia unohtuu: Normaali syöminen. Kesällä voi grillata, syödä jäätelöä ja paistaa lettuja. Itseäni ainakin harmittaisi, jos joutuisin kituuttelemaan suomen ainoan valoisan ja lämpimän vuodenajan yli jollain nälkäkuurilla!

4. Panosta ihanaan, tuoreeseen ruokaan!

Okei, räntäsateesta huolimatta pian on THE aika ostaa tuoreita kotimaisia juuripoimittuja vihanneksia! Kesällä marjat, uudet perunat, herneet ja muuta kasvikset ovat täydellistä ruokaa. Tähän aikaan vuoden on myös mielestäni tosi helppoa syödä kevyesti ja ne pakastesekoitukset voi hetkeksi unohtaa (tosin on ne helppoja kesälläkin). Kannattaa hyödyntää tätä erittäin lyhyttä mutta sitäkin herkullisempaa vuodenaikaa ja panostaa tuoreeseen ruokaan! Jos kroppa kestää, niin kannattaa syödä mahdollisimman paljon raakaruokaa!

5. Hyödynnä valoisat illat urheillessa

On ihanaa, kun voi mennä ulos vielä myöhäänkin, eikä silti tarvitse taskulamppua! Itselläni ainoat ajat ulkoilla yksin on usein aivan aikainen aamu tai sitten lasten mentyä nukkumaan. Oon monena iltana käynyt vielä ysinkin jälkeen ulkona pyörähtämässä. Ei silloin enää välttämättä mitään hikilenkkiä jaksa, mutta sen sijaan voi tehdä vaikka reippaan kävelyn. Kaikki liikunta on hyvästä ja etenkin jos koittaa pudottaa painoa. Ei ole mitään sääntöä sille, mitä pitäisi tehdä ja milloin. Toki kannattaa asettaa takaraja treenille niin, että pääsee ajoissa nukkumaan.

Usein otan sauvat mukaan lenkille, niin kädet saa samalla hyvää treeniä!

Onko teidän mielestä kesällä enemmän hyviä vai pahoja houkutuksia 😉 ?