Ihan parhaat juoksukengät talvella!

*Postaus sisältää mainoslinkkejä

Liikun paljon ulkona kelillä kuin kelillä ja niinhän sitä sanotaan, että ”ei ole huonoa säätä – on vain huonoja varusteita”. Nyt kun perinteisillä lenkkaireilla ei oikein enää viitsi reippailla liukastumisvaaran takia, niin voin lämpimästi suositella nastalenkkareiden a.k.a talvijuoksukenkien hankkimista!asics_kamat2

En ole itse todellakaan mikään HC juoksija, mutta talvella tulee kyllä lenkkeiltyä runsaasti ihan jo pelkästään kävellen! Heti kun kaduille tulee lumipeite, niin vaihdan säähän sopiviin kenkiin, koska niiden kanssa on niin paljon vapauttavaa mennä, kuin perinteisillä lenkkareilla liukastelu. Ei tarvi pelätä, että milloin kenkä luiskahtaa pois alta ja loppuvuoden on ranne paketissa! Tavallisilla lenkkairella myös etureiden ja nivuset kipeytyvät helposti, kun ei uskalla ottaa rentoa, tavallista kävelyaskelta (eli kävely muuttuu köpöttelyn näköiseksi). Mulla on kävelykäytössä lyhytvartiset Merrelit, joissa on uritettu pohja. Ne käyvät hyvin silloin, kuin lunta on vain paikoitellen. Kengät eivät ole varsinaisesti mitkään ”kaunokaiset”, mutta harvat talvikäyttöön soveltuvat lenkkarit tai urheilukengät ovat 😀 . Ja mähän olen muutenkin ihan toppahousumutsi. Noiden Merrelien lisäksi käytän Asicsin nastalenkkankkareita.
Ja NE on muuten THE kengät talvilenkkeilyyn!

Merrellin kävelyyn sopivat (vaellus)kengät.
Merrellin kävelyyn sopivat (vaellus)kengät.

Nastalenkkarit ovat normaalia juoksukenkää ehkä hieman kalliimmat, mutta satsaus ehdottomasti kannattaa! Niitä on vaan haastavaa löytää kaupoista ja omanikin ovat kolmisen vuott vanhat. Tosin ainakin itsellä nämä ei kulu niin nopeasti kuin normaalit lenkkarit, koska käyttöä tulee vuoden aikana paljon vähemmän. Nastalenkkarit eivät oikein sovellu asfaltille (tai ainakin niillä on ärsyttävää kävellä asfaltilla äänen takia…), joten ne ovat ihan kunnon talvikelin kengät. Niiden kanssa ei haittaa, vaikka tiet olisivat ihan umpijäässä!OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nastalenkkareiden käytössä kannattaa ottaa huomioon sellainen juttu, että ne on ihan PIRUN liukkaat esimerkiksi kivilattialla! Eli niiden kanssa ei kannata piipahtaa esimerkiksi kauppaan kesken lenkin, tai melkein suosittelen pitämään tiukasti ostoskärryistä kiinni… Nuo Merrelit taas ovat omassa käytössä siinä mielessä monipuolisemmat, että niiden kanssa voi mennä missä vaan. Juoksemiseen ne ovat turhan jämäkät, mutta oikein hyvät reippaaseen kävelyyn ja pitävät jalat kuivina!

Tässä vielä muutamia esimerkkejä talvisille lenkeille!

Koodilla 345735 saati Ellokselta* 20€ pois, kun tilauksen summa ylittää 100€!
Alennus koskee uutta, vähintään 100 euron tilausta Ellokselta. Alennus on voimassa 21.12.2016 asti, ja sen voi käyttää vain kerran. Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin, Ellos Matkojen tuotteisiin eikä tuotemerkkeihin Odd Molly, Odd Molly Home, UGG tai Spanx. Ostosumman perusteella myönnettyjä alennuksia saatetaan harkita uudelleen palautusten yhteydessä.XT Calcita GTX -kävelylenkkarit, vedenpitävät* | Speedcross 4 -juoksukengät* | Polecat Vedenpitävät juoksukengät* | All Terrain Super -juoksukengät |

Uutta motivaatiota pakaran kasvatukseen!

Nyt kun olen selättänyt raskauskilot on ajatuksissa keskittyä lihaskasvuun! Kuntosali on ehdottomasti mun suurin intohimo mitä tulee treeniin ja niinhän se menee, että sitä on tehtävä mihin tuntee paloa. Kyllä mä lenkkeilystäkin pidän (tavallaan, heh), mutta kun aika on rajallista, niin ei voi revetä joka paikkaan. Tottakai monipuolisuus harjoittelussa on tärkeää, mutta jos haluaa keskittyä jollain tietyllä osa-alueella, ei voi puuhata pikkuisen sitä ja pikkuisen tätä. Etenkin säännöllisyys on kuntosalitreenissä erittäin tärkeä tekijä; Treeniä samalle lihasryhmälle tarpeeksi usein, mutta kuitenkin niin, että kroppa ehtii palautua kunnolla.
Mulla ei todellakaan ole sellainen fiilis, että ”tää mun kroppa nyt on mikä on” vaan uskon vahvasti, että pitkäjänteisellä työllä saan haluamiani tuloksia voimatasoissa ja peilissä! Toki nykyään treenit on suunniteltava huolellisesti, kun aikaa on rajallisesti. Ei vaan voi mennä vähän vetään ”jostain kahvasta” salille.
Eli kun treenataan, niin treenata huolellisesti ja intensiivisesti.

Kehonkoostumus otettiin InBody570 -laitteella
Kehonkoostumus otettiin InBody570 -laitteella

Olin sopinut Inbody-mittauksesta blogiyhteistyön merkeissä tällä viikolla. Mittaus tehtiin Kuntokompassilla, joka on Helsingin Töölössä toimiva PT-Studio. Viimeksi kehonkoostumukseni mitattiin tammikuussa, eli aikaa oli vierähtänyt lähes puoli vuotta (sujuvasti tosin väitin, että edellisestä mittauksesta oli vain pari kuukautta…). Samalla kartoitettiin personal trainerina ja fyssarina toimivan Marko Kuoppasalmen kanssa mun ongelma-alueita ja sain häneltä ohjelmarungon salille, jota alan nyt noudattamaan. Jostain syystä jonkun toisen suunnittelema ohjelma motivoi enemmän ja itseasiassa tässä uudessa pakarapainotteisessa ohjelmassa on myös mulle uusia ja SUPERtehokkaita liikkeitä! Marko antoi todella hyviä vinkkejä pakaran aktivoimiseen ja hänellä on selkeästi myös fysioterapiapuolen ”lähestymistapa” treeniin, joka on pelkästään hyvä asia. Tuntuu, että kun katson aloituskuvia, niin en olisi koskaan urheillutkaan. Mutta nyt vaan täytyy entistä enemmän kiinnittää huomiota puhtaaseen ruokavalioon, joka tukee myös treeniä.
Ja jos käy niin, ettei syksyllä kuvien välillä ole mitään eroa, niin ainakaan suunnitelman puutetta ei voi syyttää!

Tammikuu vs. kesäkuu
Tammikuu vs. kesäkuu

Nyt siis tämän kesän ja syksyn tavoite on saada salitreenistä kaikki hyöty irti ja sitä kautta saada lihaskasvua aikaiseksi. Olen nyt alkuvuonna tavoitteekseni asettamassa painossa  ja uskon, että maltillisesti pystyn koko ajan pudottamaan myös rasvaprosenttia. Painoa en pudottanut mitenkään super”tietoisesti” vaan se putosi aika lailla itsekseen.
Sovittiin Markon kanssa, että teen salitreenejä näin alkuun kolme viikossa, joka on määrä, johon pystyn varmasti sitoutumaan. Vaikka kuinka toivoisin, niin tuskinpa mä pieraisen tästä yht äkkiä sitä ns. vapaata aikaa viikkoon enempää, jolloin pääsen treenaamaan. Siis ilman, että aikataulut menee ihan hirveäksi säätämiseksi. Treenin painotus on alavartalossa (joka on ongelma-alueeni), mutta toki myös yläkroppaa treeniohjelmassa on mukana. Olkapäät ovat nimittäin myös yksi kohta, johon toivoisin kehitystä!

Aloituskuva
Aloituskuva
Aloitusmitat (mittanauhalla)
Aloitusmitat (mittanauhalla)

Näitä mun InBody -tuloksia nyt ei kannata ottaa liian vakavasti, koska mittauslaite on eri mitä alkuvuonna (vaikka samanmerkkiset laitteet ovatkin kyseessä). Paino kylläkin pitää paikkaansa ja vaikka lihasmassaa ei ole noiden papereiden mukaan tullut, niin uskon itsekin, että rasvaa on hävinnyt tuo muutama kilo. Mittaukset kannattaa kuitenkin tehdä aina samalla laitteella.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PS. Urheilulääketieteen ensimäisen kurssin luennot pulkassa ja nyt alkaa tiukka luku-urakka kohti tenttiä. Elokuussa jatketaan sitten kuormitusfysiologialla. Nää kurssit tuntuu nyt lastenleikiltä kun opetuskieli on suomi ruotsin sijaan…. Opeteltavat asiat on tarpeeksi monimutkaisia jo muutenkin ja käyn tämän kurssin oikein mielelläni vahvemmalla kotimaisella!