Ensifiilikset sokerittomasta ruokavaliosta!

Aloitin täysin sokerittoman ruokavaliokokeilun reilu viisi päivää sitten. Kokeilun aikana en syö mitään, missä on lisättyä sokeria, hunajaa, vaihtoehtoisia makeuttajia (kuten palmusokeria) tai edes hedelmiä. Tästä viimeisestä kyllä jouduin joustamaan kerran, kun Jungle Juice Barissa ei ollut hedelmätöntä smoothieta (ja mulla oli aivan karmiva nälkä!). Pääasiassa ruokavalio on siis pitänyt. Olen koittanut olla mahdollisimman tarkka ja syynätä kotonakin kaikkien purkkien tuoteselosteet.
Hedelmät laitoin pannaan ihan siitä syystä, että koitan nyt rajoittaa kaikkea hyvin makeaa. Marjoja syön, mutta sain ulkomaisista mansikoista ihan karmeat allergiaoireet. Mistä tämäkin nyt yht äkkiä tuli??

Ei näytä sokerittomalta… Mutta ON!

Sokeria on kaikkialla!

Vaatii välillä todellista tarkkaivaisuutta, mikäli aikoo vältellä sokeria kokonaan. Sokeria on nykyään joka paikassa ja sillä korostetaan ruoka-aineissa muita makuja (myös suolaisissa tuotteissa). Tästä on hyvänä esimerkkinä leipä ja kaikki valmiskastikkeet (salaatinkastikkeet, ketsuppi, balsamico, majoneesit, itämaiset kastikkeet ym). Ja nyt en siis puhu mistään tomaattien omasta sokerista, vaan ihan lisätystä sokerista! Sokeri ei välttämättä ole muuten aina tuotteissa nimellä ”sokeri” vaan myös esimerkiksi glukoosi-fruktoosisiirappi. Myös hedelmäsokeri on eri asia, kuin ”hedelmien oma sokeri”. Jopa aiemmin ostamissani riisikakuissa oli sokeria. Oikeastaan joka ikinen paketti kannattaa tsekata varmuuden vuoksi.

Välttelen myös gluteenia arjessa, eli käytän pastan tilalla riisinuudelia.

Sokerittomuuden syy…

Minulle suurin motivaatio kokeilla tätä(kin) ruokavaliota on ehdottomasti iho-oireet ja toisena hyvänä syynä aika tiukassa otteessaan toisinaan pitävä makeanhimo. Juttelin eilen IG-storyssa (katrivee -> seurantaan!) tästä samasta aiheesta ja kerroin, että mulla sokerin käyttö on hyvin kausittaista ja voin olla viikkoja ilman herkkuja. Sitten kun ”pää aukeaa” niin saatan syödä monta päivää putkeen joka ilta jotain. Kaikista persoin olen irtokarkeille ja valitettavasti luulen, että juurikin niissä olevat lisäaineet vaikuttavat ihooni negatiivisesti.
Eipä liiallisesta sokerin puputtamisesta ole kellekään muutenkaan hyötyä, mutta tuskin olisin ilman näitä kahta syytä niin motivoitunut tällä kertaa!

Fiilikset viiden päivän jälkeen

Toki muutamia tiukkoja tilanteita on ollut, mutta pääasiassa sokeriton ruokavalio ei ole ollut kovin vaikea noudattaa! Homma olisi hyvin paljon vaikeampaa jos söisin paljon ulkona ja kahviloissa. Kotona on niin helppo varmistua siitä, ettei tule vahingossa nautittua sokeroituja juttuja. Mä ehkä ajattelen, että mulla on tällä hetkellä niin kova motivaatio, koska haasteen kesto on niin lyhyt. Tiedän kyllä, että pitäisi sitoutua moneksi kuukaudeksi, mutta tässä on hyvä alku. Ja vaikka viikko on lyhyt aika, niin kappas; Se toimii! Mindset on aivan erilainen, kun pitää tsempata viikko, versus seuraavat puoli vuotta. Hieman yllättäen mulle on tullut tunne, että voisin jatkaa vielä toisenkin viikon tätä ruokavaliota!

Stevialla makeutettu jäde oli yllättävän hyvää! Jätskin kanssa mansikat ja makeuttamaton granola kyllä upposivat ilman ongelmia!

Blogiin on tulossa postaus myöhemmin, jossa kirjoittelen vielä tarkemmin teille arvioita mm. sokerittomasta jäätelöstä, stevialla makeutetusta ketsupista ja muista kokeilemistani sokerittomista tuotteista!
Oletko kokeillut joskus täysin sokeritonta elämää?

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Ensifiilikset sokerittomasta ruokavaliosta!”

  1. tsemppii!jatka ihmeestä tulokset näkyy vasta ajan kanssa Itse olen elänyt sokerittomasta jo vuosien ajan mitä nyt pari ketsuppi annosta ja pakko jäätelöä muuten arkena tulee luonnosokerit hedelmistä mutta nekin lähinnä omenoista päärynästä ja sitrushedelmistä marjoja syön myös paljon Oletkosteviaa kokeillut? Makeutusaineita En käytä yhtään niistä menee vatsa ihan sekaisin Sallitko sokerittomalla purkat ja pastillit mites jos syöt ulkona

  2. Moi! Itse syön monien muiden tavoin liikaa sokeria ja haluaisin vähentää. Onko sulla tän kokeilun aikana siis aivan nollatoleranssi sokerin suhteen, eli et syö esim kaurapuuroa jossa on 1g sokeria 100 grammassa? Mitä luulet, mikä olisi yleisesti ottaen hyvä maksimisokeripitoisuus elintarvikkeessa ja aiotko itse jatkaa sokerien tarkkailua? 🙂

  3. Hei,

    Olen ollut sokerittomalla ruokavaliolla ehkä n. 10 kertaa viiimeisen parin vuoden aikana. Saatan olla välillä 1kk ja pisimmillään olen ollut 2,5kk. Sitten taas syön hetken ja taas olen pari viikkoa kun kyllästyn siihen turvotukseen ja huonoon oloon. Sekä ihon huonoon kuntoon. Nyt olisi taas tarkoitus aloittaa parin viikon sokeriton jakso ennen kesän lomareissuja. 🙂

    Vointi ja olo on niin paljon parempi kun vaan pysyisi erossa makeasta. Kun kerran syöt taas olet koukussa ja päätös lopettamisesta on tehtävä ennen kuin se taas loppuu. Haaveena kokonan sokeriton elämä. Kesällä ajattelin kuitenkin jäätelön sallia itselleni, koska se on kesällä lämpimien ilmojen suuri nautinto. Syksyllä ja talvella sitä ei tuu syötyä.

    Kun päätän olla se on suht helppoa, varsinkin parin ekan viikon jälkeen. Mutta se tarvii tiukan päätöksen ja motivaation.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 11
Tykkää jutusta