”Ensipuraisu” maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta – joko riittää?

221012016 (1 of 1)Nyt on viisi päivää gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota takana! Fiilikset ovat aika ristiriitaiset, vaikka tämä onkin ollut ”kokeilu”, jonka olen halunnut toteuttaa jo pitkään! Vaikka kokeilen tätä ruokavaliota ihoni ongelmien takia, niin on silti kiinnostavaa saada tietää, millaisia muita vaikutuksia ruokavaliolla voi olla elämääni. Ja siis huom, en nyt puhu pelkästään yleisvoinnista tai ihosta vaan kaikesta – siis esimerkiksi päivittäisistä sosiaalisista tilanteista lähtien!

Maidottomuus ja gluteenittomuus on nyt trendi ja sitä ei voi kukaan kieltää. En sinänsä kannata ruokavalion rajaamista ilman mitään pätevää syytä (kuten itselläni esimerkiksi tämä atooppinen iho) enkä usko, että olisin ilman viime aikaisia terveysongelmia edes kokeillut tätä. Luotan myös tutkimustulokseen, eikä esimerkiksi missään ”virallisessa” lähteessä luvata gluteenittoman ruokavalion auttavan atooppiseen ihoon varmuudella. Toki netistä löytyy henkilökohtaisia kokemuksia ja joidenkin yksittäisten maallikkoasiantuntijoiden hehkutusta (johon kannattaa kuitenkin suhtautua aina pienellä varauksella). Haluan kuitenkin katsoa myös tämän kortin ja tiedä mitä kaikkea muutakin positiivista siitä voi sitten seurata.
Uskon ruokavaliossa, kuten esimerkiksi myös painonpudotuksessa tiettyyn joustavuuteen ja rentouteen. Paras tilanne olisi tietysti, että ruokavalio hävittää atooppiset oireet, mutta voin silti toisinaan syödä pieniä määriä esimerkiksi maitotuotteita. En vain oikein usko, että se toimisi jos ihottuma oikeasti häviää 100% maidottomuuden ja gluteenittomuuden seurauksena (atopia ei voi ”minusta” hävitä koskaan, mutta se voi toki olla oireeton!).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tofuwokkia ja itsetehtyä gluteenitonta pataleipää. Epäilen, että tofu ei ole tullut meidän keittiöön jäädäkseen.

Joku kysy maanantaisen valituspostaukseni kommenttiboxissa, että mikä siinä gluteenittomassa ja maidottomassa ruokavaliossa tuntuu niin haasteelliselta? Haluaisin sanoa että rajoittuneisuus, vaikka toki ymmärrän, että sellainen tyyppi joka on noudattanut tällaista ruokavaliota jo pitkään ei todellakaan asiaa koe niin! Elämässä on toki aika paljon muutakin kuin ruisleipä tai rahka ja uusia tapoja voi ajan kanssa syömisessäkin oppia. Mä kuitenkin henkilökohtaisesti ahdistun sellaisesta jatkuvasta ruokien ”kyttäämisestä”, että onko tässäkin paketissa nyt tota ja sitä ja onkohan näissä bileissä mitään mulle sopivaa tarjottavaa. Toki kun aikaa kuluu niin sitä oppii valitsemaan kaupasta itselleen sopivat tuotteet ja osaa vaikka ravintolassa tilata itselleen sopivan lounaan. Mutta näin alussa se kuluttaa energiaa varsinkin, kun mulla on 100 muutakin hommaa mielessä kuin kaivella netistä täydellisen maidottoman ja gluteenittoman herkkupuuron reseptiä. But don’t get me wrong. Mä suhtaudun kuitenkin ihan optimistisesti tähän, mutta kerroin vaan rehellisesti miltä musta just NYT tuntuu!

Olen myös huomannut, että jos ihminen pitää itse jotain asiaa helppona, niin hänen voi olla joskus vaikea ymmärtää sellaisen ihmisen ajatusmaailmaa, joka pitää asiaa samaa asiaa vaikeana. Tän huomaa etenkin somen ruokavaliokeskusteluissa. Mä tiedän tän myös omasta kokemuksesta, koska välillä mietin hiljaa päässäni itsekin, että miten hitossa se terveellinen ruokavalio voi olla joillekkin niiiiiiin vaikea toteuttaa. JÄTÄ NE EINEKSET OSTAMATTA PRKL!
Moni on mullekin hehkuttanut maidottomuuden ja gluteenittomuuden helppoutta, mutta ei kai muu maailma oo tähän vielä valmis tai jotain. Ja mihin kaikkeen ne tunkeekin sitä vehnää?!? Annan ”kyttäys”esimerkin:
Teen katkarapuwokkia katkaravuista, riisinuudeleista ja kasviksista. Ajatuksen tasolla siis maidotonta ja gluteenitonta – jee! Mutta kappas vaan – lorautan (tapani mukaan) mausteeksi soijakastiketta – siinähän onkin vehnää (olisitko tullut ajatelleeksi?)! Normaalisti tietysti kaataisin soijan sekaan miettimättä, mutta nyt kun haluan olla 100% tällä ruokavaliolla, niin alan heti miettiä että mahtoikohan tuo soijakastike nyt sitten vääristää lopputulosta. 

Gluteeniton palaleipä. Resepti löytyy osoitteesta
Gluteeniton pataleipä. Resepti  täällä !

Mä epäilen, että mun on silti astetta helpompaa omaksua tällainen ruokavalio kuin perus sekaruokailijan, koska olen avoin kokeilemaan uusia ”kotkotuksia”, eikä kaikki lähtökohtaisesti kuulosta vain epäilyttävältä (kuten vihersmoothiet mun miehen mielestä). Käytän paljon kasviksia, enkä suosi muutenkaan ruokavaliossa esimerkiksi vehnää vaan paremminkin välttelen sitä!
Ajattelen myös, että kaikelle ei tarvitsekaan löytää ”vastinetta”; En halua käyttää mitään gluteenittomia jauhoja tai ”juuston kaltaista juustoa”, koska mä mieluummin laitan siihen leivän päälle sitten jotain muuta. Tykkään kovasti raakaleivonnasta ja sehän sopisi tähän tilanteeseen paremmin kuin koskaan, mutta harmi vain aikaa jää vähän huonosti reseptien kokeiluun. Sen verran kuitenkin sain aikaiseksi, että leivoin gluteenitonta pataleipää – jopa kahdesti maanantain jälkeen (eka leipä lievästi epäonnistui kuin sooloilin reseptin kanssa)!
Muutenkin meinaan ehdottomasti jatkaa tätä kokeilua ainakin helmikuun loppuun. Olen lykännyt tätä asiaa nyt melkein kaksi vuotta ja harmittaa, etten ollut valmis tähän aikaisemmin. Olen päättänyt kääntää ”jokaisen kiven” tämän sairauden kanssa, eli avoimesti kokeilen lähes mitä tahansa kunhan se ei kuulosta lähtökohtaisesti aivan foliohattuhommilta tai maksa maltaita!

Oletko kokeillut jotain erikoisruokavaliota (siis ilman terveydellistä syytä) ja tuliko se lautasellesi jäädäkseen?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

HuomioHuomio!
Jos ekan kuvan takki kiinnostaa, niin laitoin sen huuto.nettiin myyntiin! Kyseessä uudenveroinen D.Brandin Eskimå Jacket! 🙂 Ilmoitus TÄÄLLÄ!

fityoutoo

16 vastausta artikkeliin “”Ensipuraisu” maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta – joko riittää?”

  1. Minä olen ollut vuosia gluteenittomalla ruokavaliolla ja vaikka siitä on tullut jo rutiini, niin kyllähän se rajoittaa! Alunperin ajattelin kokeilla sitä avuksi masennukseen ja akneen ja olin minä vähän huomannut, että vatsa reagoi viljatuotteisiin. No, masennus ja akne ovat edelleen mukana, mutta vatsa on sentään kivuton. Yritin päästä ihan kunnon tutkimuksiin keliakian varalta ennen ruokavaliolle ryhtymistä, mutta kun verikokeissa ei näkynyt kohonneita vasta-ainetasoja, niin en päässyt sen pidemmälle.
    En ole koskaan ostanut gluteenittomia pastoja tai valmisleipiä. Peruna ja täysjyväriisi riittävät minulle. Onneksi tavallinen kaura ei ole aiheuttanut oireita ja voin syödä ihan tavallisista hiutaleista tehtyä puuroa. Leipää teen itse Virtasalmen viljatuotteen tummasta jauhoseoksesta paketin kyljessä olevan ohjeen mukaan. Suosittelen! Siinä seoksessa on kotimaista tattaria, perunahiutaletta, pellavasiemenrouhetta ja psylliumia. Ei siis mitään ihme lisäainecocktailia niin kuin Semperin ym. gluteenittomat jauhot. 🙂
    Gluteenia voi tosiaan löytyä mitä ihmeellisimmistä paikoista. Itse ostin viime vuonna paketin härkäpapurouhetta, enkä hoksannut tutkia tuotetta tarkemmin. Kotona huomasin, että siinä olikin ohramallasta seassa. En raaskinut heittää pakettia roskiin, eikä sitä oikein voinut lahjoittaa kellekään, kun se oli päiväystuote. Kahdesti olen kokeillut käyttää sitä vähän ruuan seassa, jos minun mahani nyt sittenkin sen gluteenin kestäisi. Ei kestänyt. Viime kokeilun jälkeen maha kipuili kuukauden. Pakko kai tuo loppu on heittää pois.
    Viime vuonna kokeilin maidotonta ruokavaliotakin viiden viikon ajan, kun luin, että maito voi aiheuttaa aknea. Ei vaikuttanut ainakaan minulla mitenkään, joten palasin takaisin maitotuotteisiin.

    Toivottavasti löydät jonkin avun ihovaivoihisi! 🙂

    • Minulla 15 v gluteenitonta elämää keliakian takia ja nyt 6 kk maidotonta elämää vauvan maitoallergian takia (imetän) ja mulle tuo maidoton on tosi tosi vaikea noudattaa kun maitoa on kaikessa! Margariineissa, leivissä… Myös juustot, suklaat, rahkat ja raejuustot on olleet vaikeita jättää pois. Onneksi tämä maidottomuus on vain väliaikaista. Onneksi on kauramaito ja kaurakermat. Atopiaan ei ikävä kyllä ole vaikuttanut yhtään mitenkään tämä ruokavalio jota noudatan 100% tarkasti. Ilmankostutin lähtee seuraavaksi hankintaan.

    • Menee vähän hassusti nämä kommentit. Mutta siis tämä Samsulle 🙂 !
      Mielestäni maidoton on ehdottomasti haastavampi ainakin itselleni mitä gluteeniton. Tänään kaupassa katselin taas tuoteselosteita ja maitoa on kyllä todella monessa mukana. Lisäksi mä tykkään kovasti maitotuotteiden mausta. Juustoa rakastan!!
      Kauramaito kahvissa on yllättävän hyvää.
      Katsotaan miten mun ihottumaan auttaa. Olen kyllä ymmärtänyt, ettei kaikilla todellakaan toimi ja niin lääkärikin sanoi.

    • Kiitos Christina mielenkiintoisesta kommentista! Kiva kuulla erilaisia tarinoita ruokavalioiden takana ja tietää, että en ole ihan itse näiden huomioiden kanssa. Aika moni vaan saa maidottoman ja gluteenittoman ruokavalion jotenkin kuulostamaan ”tosi helpolta” – en sitten tiedä ovatko he aina vain kotona vai onko heidän kaikki tututkin samalla ruokavaliolla 😀 …

  2. Oon niin samaa mieltä, että ns. ” maallikkoasiantuntijoihin” kannattaa aina suhtautua vähintäänkin pienellä varauksella. Ne kun ei poista niitä tuhansia tutkimustuloksia kuitenkaan tietyistä jutuista. 🙂 Mutta pääasia toki, jos joku saa apua vehnättömästä/maidottomasta ruokavaliosta joihinkin ongelmiin. Ite kokeilin gluteenitonta mahakipuihin ja ei auttanut, joten ei jääny pysyvästi mun elämään. 😀 Mahakivut poistu, kun lopetin stressaamisen ja pelkäämisen (kaikkien lääkärikäyntien ja jopa laparoskopian jälkeen). Mielenkiintoista kuulla auttaako tämä ruokavalio sun atopiaan! 🙂 Toivottavasti auttaa tai jos löytyis vielä joku toinen apukeino. Mä ainakin ymmärrän ton rajoittenuisuuden, että se tuntuu ainakin aluksi vaikealta! Musta ois todellla vaikee siirtyä gluteenittomaan ja maidottomaan ruokavalioon. 😀 Ihan jo siksi, että en tiiä mitä pystyisin syömään, kun ei mitkään soija/kauratuotteet maistu. Ja gluteenitonta leipää/riisikakkuja en jotenkin haluaisi syödä niiden aika vähäisen kuitupitoisuuden takia.

    • Itse en myöskään soijatuotteista, tofusta ym välitä. Muutenkin pidän soijaa vähintäänkin kyseenalaisena, tosin tuskin sillä mitään vaikutusta on jos silloin tällöin vaikka käyttäskin.
      Ruokavalio on lopulta aika ”helppo” keino kokeilla oman olon helpottamista, joten ihmettelen että niin moni sen kortin jättää kuitenkin katsomatta. Ei periaatteessa voi menettää mitään.

  3. Kokeile vaan sinnikkäästi. Itsellä löytyi apu vatsavaivoihin maidottomasta ja gluteenittomasta pari vuotta sitten. Minullakaan ei näkynyt verikokeissa mitään keliakiaan eikä maitoallergiaan viittaavaa. Silti vaan vatsan turvotus ja ilmavaivat loppuivat. Kesti muutaman kuukauden mutta apu tuli. Vaikeaa se oli aluksi mutta pian sitä oppii huomaamaan kaupassa tutut tuotteet. Välipalat suurin ongelma kun proteiiniä pitää saada. Siihen vaan riisiproteiinä vaikka jugurtin (alprosoija) sekaan tai smootie. Nuo itsellä korvanneet maitorahkan. Kylässähän se on vaikeaa. Onneksi anoppi on oppinut laittaan ruokaa jota voidaan kaikki syödä. Itse leivon leivät,myslit,energiapatukat..tulee halvemmaksi. Gluteenitonleivonta aluksi vaikeaa mutta senkin oppii kokemuksen ja erehdyksen kautta. Minä oon tehnyt jo gluteenitonta ruisleipääkin :-). Tsemppiä!

    • Oi kiitos tsempistä, ihanan positiivinen asenne susta kyllä ruokuu ruokavalioasiassa!
      Kuten sanoin, niin mua on monesti harmittanut kun en ole saanut tehtyä sitä ”kunnon” päätöstä kokeilla nyt tätä ruokavaliota. Jos tämä on hinta siitä, että saan oireettoman ihon, niin maksan sen. Niin monta tuskan tuntia olen tätä ihoa hangannut!!

  4. mulla kans keliakia ja kyllä ne vaan osaa tunkee sitä gluteenia sellaseenkin paikkaan mistä ei uskoisikaan! oma herkkuni tortillat + salsa! no tortillat ostan maustamattomina ja niistä olen yleensä tsekannutkin ettei vehnää ole, mutta sitten salsa, ei olisi ikinä tullut mieleenikään että salsa kastikevoi sisältää gluteenia! kun syy vatsaoireilleni selvisi, en enää koskaan ole rainbow salsa kastiketta ostanut & tuotetiedot olen aina varmuuden vuoksi tsekannut!

    • Tortillat on niiiin nam! Mut mä käytän salsan tilalla aina creme fraicea… Siis KÄYTIN, nyt sekään ei sovi.

    • Mä ostin jotain valmiiksi maustettua So Fine tomaatti-basilika tofua. En tiedä onko ongelma maku, vai se koostumus?
      Toisaalta sitten taas tykkään kyllä tosi paljon misokeitosta, mutta eikös siinäkin ole tofua?

  5. Itsellä kans paha atooppinen ekseema ja oon tainnut siitä sulle kommentoidakin joskus.
    Itsellä auttanut ehdottomasti gluteeniton ja sokeriton ruokavalio. Maitotuotteita vältän, mutta esim juustoa ja heraa käytän.
    Kokeilin itse kans gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota, mutta silti sokeri maistui. Ihottuma villiintyy mulla aina isoista hiilihydraattipiikeistä, etenkini ah niin ihanasta sokerista. Myös stressi ruokkii tätä.

    Sekavan viestini ideana oli siis lähinnä kehottaa myös tarkkailemaan sokerin ja ylipäätään runsaan hiilihydraatin saantia. Parhaiten mun iho on voinut, kun kokeilin paleo-tyyppisesti syödä runsaat hiilarit vain urheilun jälkeen, runsaasti kasviksia (niitä, jotka sopii vatsalle, koska huonosti voiva suoli=huonosti voiva iho) ja ihan hittona rasvoja. En voi painottaa tota rasvojen tärkeyttä. Mut sehän siinä onkin: jos haluu syödä tarpeeksi rasvoja, on sitä energiaa pakko karsii muualta (hiilarit) ettei pääse ihan paisumaan. Plus ehkä mä vähän uskon antiravinteisiin, jolloin meidän kroppa, joka muutenkin on kääntynyt meitä vastaan, ei siedä näitä ja ärsyyntyy vielä enemmän. Lisäaineet, prosessoitu ruoka, puhdistettu valkoinen sokeri, nykypäivän viljat ja maitotuotteet. Näitä kun välttää (nimenomaan välttää, mä en kannata missään mielessä ehdottomuutta ellei sitä itse tahdo) niin koko kroppa voi paremmin. Etenkin tiukkana ruokavalion suhteen kannattaa olla just talviaikaan, jolloin iho voi muutoinkin huonosti ja stressaavissa elämäntilanteissa.

    Tsemppiä kokeiluusi ja kiinnostavaa lukea kokemuksiasi jatkossa 🙂

  6. Mä en tiedä miksi, mutta mä olen yksi niistä, joilla tämä maidoton-viljaton kulkee oikein hyvin arjessa! Oon ollut eka ekan lapsen imetysdieetillä vuoden ja sitten toisen kanssa kaksi ja puoli vuotta. Se jäi siitä päälle. Olo on vaan niin paljon parempi ja olen ollut ällistyttävän terve verrattuna aikaisempiin vuosiin.
    En ehkä osaa antaa mitään yksittäisiä vinkkejä siihen, miten tämä tuntuu niin helpolta, mutta laitan muutamia linkkejä blogiini ruokajuttuihin.

    http://heimeillavalvotaan.blogspot.fi/2015/05/kymmenen-lempparireseptiani-akselilla.html

    http://heimeillavalvotaan.blogspot.fi/2016/01/ruokapaivakirja-reilun-viikon-lounaat.html

    http://heimeillavalvotaan.blogspot.fi/2015/07/no-nyt-on-syoty-leipaa-ja.html

    http://heimeillavalvotaan.blogspot.fi/2014/12/todellakin-siemeninen-siemennakkari.html?showComment=1453527593755#c7383546195434806411

    http://heimeillavalvotaan.blogspot.fi/2014/04/valipalaa-rahmakapalallekin.html?showComment=1453528251957#c62120746450994142

    http://heimeillavalvotaan.blogspot.fi/2015/01/minun-vaaralliset-ruokani.html

    Siinä muutamia! Tsemiä kokkailuihin!

  7. Erikoisruokavaliosta en osaa sanoa mitään mutta ikuisena painohallinnan harrastaja voin suositella mun suosikki munakoisotahnareseptiä! Se on törkeen hyvää leivän päällä, innostun tästä aina sillon kun yritän päästä eroon liiallisesta juustonmussuttamisesta 🙂 Ja vois tää toimia creme fraichen korvikkeenakin! http://www.hs.fi/m/ruoka/reseptit/a1305927655425

  8. Hei, kannattaa hakea maidottomiin tuotteisiin vinkkejä vegaanituotteet.net sivulta. Sieltä löytyy mm. Maidottoman suklaat ja creme fraichet 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta