Miten estää turhaa iltaherkuttelua?

Kello lähentelee kahdeksaa… Tulisikohan telkkarista mitään? Tai jos hetkeksi istuisi koneen ääreen. Oliskohan meillä mitään hyvää? Ai niin, joululta jäi pipareita. Ja pakkasessa on paistovalmiita viinereitä. Jaksanko enää tähän aikaan laittaa niitä uuniin? Toisaalta olis ihana ottaa kuppi teetä kuuman viinerin kanssa. 
Ai niin, hätävara suklaalevykin taitaa olla vielä tuhoamatta…OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuulostaako tutulta? Ilta tulee ja jotain hyvää tekis mieli. Suurin osa pystyy pitämään syömisen järkevänä päivällä, mutta illalla makeanhimoa ei voi vastustaa. Moni ei pysty katsomaan illalla televisiota ilman rapisevaa pussia ja kaapeista kaivellaan pienen epätoivon vallasta edes jotain hyvää! Pieni makea iltapala ei välttämättä ole mikään katastrofi, etenkin jos kyseessä on henkilö, jolla syöminen on balanssissa ja ruokavalio muuten on koostettu fiksusti. Hiilareiden nauttiminen voi itseasiassa jopa nopeuttaa nukahtamista, joskaan herkuttelu ei jokailtaisena rituaalina varmasti ole se järkevin tapa houkutella unta.

Jos iltaherkuttelun kanssa on siis itse ok, niin mitäpä siinä. Kyllä itsekin syön toisinaan vaikka jäätelöpuikon tai muutaman keksin jos illalla tekee mieli. Jos homma herkuttelun kanssa kuitenkin karkaa ihan lapasesta, niin kannattaa miettiä mistä kiikastaa? Onko kyseessä vain nälkä, joka taltutetaan herkuilla oikean ruoan sijaan…? Joskus nälän tunnistaminen voi olla suorastaan häiriintynyt ja tämä voi liittyä jopa syömishäiriöön.
Vai onko kyseessä vain opittu tapa, että tv:tä ei voi katsella ilman karkkipussia? Herkuttelu voi olla myös apu yksinäisyyteen tai ahdistukseen, jolloin kysymys onkin enemmän tunnepuolen asiasta ja asiasta kannattaisi puhua jonkun kanssa.
Epäilen kuitenkin, että yleisin syy on siinä, että jo aamusta asti on ruokavalion kanssa menty metsään!OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kun haluamme ”panostaa” ruokavalioon, on siihen kaikista eniten energiaa aamulla ja aamupäivällä. Käytän sanaa panostaa, vaikka oikeasti tarkoitan sitä, että syödään ehkä liioitellun terveellisesti. Sen jälkeen motivaatio saattaa laskea samalla, kun kello kääntyy kohti iltaa. Ongelma on vain usein se, että terveellisyys on monen mielestä kieltäytymistä eli aamupala ja lounas voi olla tosi niukkaa ”terveysruokaa” ja välipalat jäävät kiireessä syömättä. Kuten teistä varmasti moni tietää, niin niitä kaikenmaailman dieettejäkin on helpointa toteuttaa aamusta ja aamupäivästä. Vaikka luulisit, että kevyt kanasalaatti lounaalla oli hyvä valinta, niin jos illalla sorrut keksipakettiin, niin tarkasteleppas tilannetta uudestaan. Jätitkö lounaalla hiilarit kokonaan väliin? Entäs jos lounaalla söisi ihan kunnon tukevaa ruokaa, eikä pelkkää salaattia…? Hiilihydraatteja ei välttämättä toki tarvita puolta lautasellista, jos ateria on muuten täyttävä. Ja tietysti ruokamäärät kulutuksen mukaan!
Myös aamupala on siinä mielessä ongelmallinen, että monille ei aamulla ruoka maistu. Aamupalalla ja illan syömiskäyttäytymisellä on kuitenkin selkeä yhteys! Jos multa kysytään sopiva kalorimäärä aamiaiselle, niin neuvon yleensä n.400kcal (siis kokoiselleni naiselle). Se saattaa kuulostaa hurjalta määrältä, mutta en tietenkään tarkoita että aamupala koostuu kakusta tai kekseistä ja sillä täytetään kalorimäärä! Esimerkiksi tässä mun kuvan aamupalassa on n.570kcal; 50g Elovena hetki-kaurahiutaleita, 10g(=1rkl) kauralesettä, n.100g mustikoita, 2 paistettua kananmunaa ja kaksi pientä kuppia kahvia punaisella maidolla. Tällä aamiaisella pärjäsin kahdeksasta yhteen asti ilman nälkää.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jos siis ajattelet, että illan syöminen johtuu vain makeanhimosta tai tunnesyömisestä, niin pidä ensin ruokapäiväkirjaa ja tsekkaa millaiset annokset vatsaasi päätyy aamulla. Kokeile joskus syödä reilummin ja vaikka aamupalan syöminen tuntuisi haastavalta, niin lisää määrää pikkuhiljaa. Voit myös lisätä aamupalapuuroon esimerkiksi siemeniä tai leivän päälle avocadoa, jolloin aamupalaan saa rasvaa ja se pitää paremmin nälkää.
Mun mielestä tässä iltaherkuttelussakin pätee se asia, joka on tutkimustasollakin todistettu;
Sellaiset ihmiset, jotka koittaa syödä mahdollisimman vähän päätyy yleensä syömään lopulta liikaa. lounas1 (1 of 1)

Olisi kiva kuulla kuinka te lukijat olette saaneet iltasyöpöttelyn kuriin?

fityoutoo

22 vastausta artikkeliin “Miten estää turhaa iltaherkuttelua?”

  1. Juurikin tasaisilla ruokailuväleillä ja runsaalla aamiaisella sekä lounaalla on ainakin oma iltasyöpöttely vähentynyt. Lisäksi piti harjoitella tunnistamaan sitä, että onko nyt tylsää ja haluan jotain hyvää, ym. Yleensä kaapeissa ei kuitenkaan herkkuja ole, joka helpottaa aika paljon. 😀 Jos tulee herkkuhimo, niin mietin että ”okei, jos juokset sinne kauppaan ostamaan sen karkkipussin, niin mene vaan!”, jolloin se jää yleensä tekemättä.

    • On ihan totta, että usein syy syömiselle saattaa löytyä myös tylsistymisestä! Sillä täytetään sitä ikävää tunnetta ja syöminenhän on tekemistä siinä missä joku kirjan lukeminenkin.

  2. Aiemmin kun söin liian vähän päivällä niin sitten illalla tuntui ettei nälkä taltu millään. Nykyään aloitan päivän kunnon aamiaisella (puuro, marjat, raejuusto ym.) ja pyrin syömään päivän mittaan 3-4 tunnin välein, kaksi kunnon ateriaa, välipalat jne. Nykyään iltaisin riittää vain pieni iltapala.

    • Justiinsa näin! Kannattaa ainakin testata sitä, että syö aamupäivästä enemmän kuin normaalisti söisi. Normaali ruoka ei lihota, vaan nimenomaan vähentää herkuttelua.

    • Eikä sitä voi aina täydellisesti syödä ja tottakai tulee välillä päiviä että aamulla tai päivällä ei kerkeä kunnon annoksia syömään… Esim mä kyllä tiedän jo melkein aamupäivän perusteella et miten ilta menee 🙂 .

  3. Tää postaus osu ja uppos! Mä oon itse todella aamunälkänen ja voisin syödä pelkästään aamupalalla koko päivän energiatarpeet 😀 tämän johdosta, vaikka syön ison aamiaisen n. 500kcal puuroineen marjoineen raejuustoineen ja banaaneineen, nälkä tuntuu murisevan jo pari tuntia syömisen jälkeen. Mietinki, et voikohan tässä olla kysymys pään sisäsestä jutusta, eli kun ajattelen että ”apua en jaksa tällä aamupalalla ku enintään kymmeneen” niin kroppa tiedostaa sen ja antaa nälkäsignaaleita vaikka oikeesti ei oliskaan nälkä?
    Tää rumba koskee melkeimpä pelkästään aamupäivää, joten onko tässä yksinkertasesti mitään järkee?? 😀

    • Oletko kokeillut vaihdella aamupaloja? Joillakin toimii proteiini ja rasvapitoisempi aamupala, kuten vaikka omeletti. Itse söin yhteen aikaan aina kotona omeletin, johon laitoin kasviksia (pilkoin ne kippoon valmiiksi ja heittelin aamulla päälle) ja fetajuustoa. Se piti ainakin mulla tosi hyvin nälkää.

  4. Tietoinen syöminen yleensä auttaa: keskittyä ruokailuun ei lukea tai katsoa telkkaria samalla. Syödä pala kerrallaan ja pureskella hyvin, nauttia jokaisella aistilla. Tiedän; on vaikeaa jos on paha olo tai stressiä, mutta toimii. Itselläni ei ole iltaherkuttelua(koska en herkkuja syö)ja samoilla linjoilla kun muutkin säännöllinen riittävä päiväsyöminen. Eikä tunnesyömistä ole koskaan ollut. Ja tietty kova itsekuri auttaa myös.

    • Aivan totta! Hei kuinka moni syö nykyään pöydän ääressä…? Siis ILMAN kännykän räpläämistä??
      Illallakin saattaa herkkuja mennä parin palan sijasta kokonainen pussi ihan siinä sivussa, kun syömiseen ei keskity.

  5. Mä oon saanut itse nyt tasaisella syömisellä ja olen ruvennut juomaan marja/hedelmä smoothien illalla niin se vie aika hyvin makeanhimoa, samoin kuin iso lasi pepsimaxia ja iso lautasellinen munakasta. 🙂 Karkkeja, sipsejä ym en enää osta kotiin ollenkaan. Jos jossain tarjotaan niin otan kyllä, mutta kotona se oli päivittäistä kun niitä sinne kaappiin kaupasta kannettiin.. Opettelen vasta mutta hyvin on sujunut 🙂

    • Hyvä vinkki on myös tuo, ettei osta kotiin. Koska jos siellä kotona ei ole mitään herkkuja, niin harva niitä jaksaa lähteä sitä varten enää kaupasta hakemaankaan! Itsellä on kyllä keksit heikko kohta 🙂 … Yleensä meillä on kyllä jossain jemmassa Katrin oma keksipaketti!

  6. Olipa hyvä kirjotus! Tää onkin itsellä ihan tämän hetkinen ongelma ja nimenomaan ongelma silloin jos on nukkunut huonosti(lähes joka yö) nyt kun vauva on pieni (2kk) ja hyppää yöllä paljon. Silloin omakin uni jää melko katkonaiseksi ja auta armias kun aamusta ja päivästä on selvitty… Illan herkuttelulle ei loppua tuu :/

    • No täällä toinen valvonut mamma hei… Mulla se ei vaikuta ehkä syömiseen niin paljon, mutta muuten olo on kyllä kuin jyrän alle jäänyt (ollaan mun vanhemmilla ja lapset nukkuu täällä aina tosi rauhattomasti ja herää kuudelta…). Tää on siis todella haastava vaihe, niin syömisen kuin liikunnankin kannalta. Mulla on tapana ostaa kotiin esim. Lidlistä niitä valmiita proteiinijuomia. Joskus on on ihan pommi päivä ja tulee hirveä makeanhimo niin juon sellaisen. Ne eivät ole tietysti mitään terveysjuomia, mutta ainakin itsellä täyttää ja vie samalla makeanhimoa pois. Ja se on helppo ottaa, kun ei ole sitä vaivaa että pitäs alkaa itse säätämään sen blenderin kanssa.

  7. Mä käyn kerran kuussa työterveyshoitajalla, joka auttaa mua saamaan painoa kuriin.

    Lisäsin välipaloja, ja se pelkästään on auttanut pitämään annoskoot ja iltasyöpöttelyn kurissa. Aiemmin ajattelin, että syön mielummin kunnon annoksia harvemmin, kuin mitään piiperryksiä jatkuvasti ja olisin koko ajan vähän nälkäinen.
    Sitten kun mulle näytettiin paperilla 1700kcl esimerkkipäivä yllätyin välipalojen runsaudesta: 225g rahkaa/raejuustoa ja hedelmä. Ei siis mitään säälittävää närkkimistä vaan ihan kunnolla täyttävä satsi. Lounaan ja pääruoan annoskoot taas näyttivät kovin pieniltä, mutta kunnon välipalojen kanssa huomasin niiden riittävän mainiosti

    Toinen ahaa-elämys syömisteni suhteen oli se, että pidin epäsäännöllistä vuorotyötäni syömisiä hankaloittavana tekijänä. Vaan olenpa huomannut, että säännöllisestä syömisestä on helpompi pitää työpäivinä kiinni kuin vapaapäivinä. Johtuu varmaan huolellisemmasta ateriasuunnittelusta.

    • Tosi hienoa, että oot löytänyt sun syömiseen vaikuttavia asioita, koska jos asioita ei tiedosta, niin niitä on vaikea muuttaa!
      On ihan totta, että usein se arki on itseasiassa paljon helpompi hallita syömisenkin osalta kuin vaikka viikonloput (siis niillä jotka ovat ma-pe töissä). Sitten maanantaina voi olla kovin vaikea päästä taas kiinni normaalin syömisen rytmiin. Kyllä vuorotyöläinenkin onnistuu, mutta toki se vaatii ehkä hieman ponnistelua.

  8. Ihmiset yrittää sinnitellä ihan hirmuisen pienillä kalorimäärillä, ei ihmekään jos nälkä ja herkkuhimot iskee viimeistään illalla. Kunnon aamiainen on tosiaan ihan ehdoton, ja muutenkin riittävä syöminen pitkin päivää. Vaikka kuinka laihduttaisi niin ei kannata pitää yli 300-500 kalorin vajetta (poikkeuksena sairaalloinen lihavuus).

    Joulun jämäpiparit tai hätävarasuklaat on meidän perheessä täysin absurdi käsite, koska ne ei todellakaan vanhenisi kaapissa kahta päivää pidempään 😀 Ei auta vaikka kuinka söisi terveellistä ruokaa, ne herkut huutelee kaapista niin kauan kun niitä on. Onneksi mies on samanlainen itsekuriton syöppö niin sekään ei ostele herkkuja kummittelemaan.

    • Hahaa, onneksi meilläkin! Mies on hirveän perso karkeilla – eikä tietenkään voi tunnustaa sitä 😀 !

  9. itsellä on se jännä että olen oppinut alitajuisesti että illalla kuuden jälkeen en syö oikeastaan hiilareita (juurtunut tapa). Sitten jos en ole päivällä syönyt tarpeeksi hiilari himo iskee illalla ja ensimmäisenä tekee mieli pistää kaikki ranttaliksi ja syödä pullaa 😀 mutta olen huomannut että himo katoaa kun annankin itselleni luvan ottaa ruisleivän ja vihanneksia. Olen ajatellut että jos on pakko niin kai se on ”pienempi paha”.

    • Monissa valmiissa dieeteissä nimenomaan rajoitetaan hiilarit illalla. Tiedä häntä sitten onko sekään oikotie onneen, mutta kuten sanoit, niin pienestä annoksesta normaalia ruokaa voi saada avun niihin herkkuhimoihin. Isoa annosta proteiinia tosin ei kannata yötä vasten vetää.

  10. Hyvin kirjoitettu!
    Olen toipumassa uupumuksesta, mies jätti ja olen juuri eronnut..
    Elämä on ’ ottanut koville’ pitkään.
    Suhde joka kestää, on suhteeni Kalle Fazeriin..😳😉

    Tiedän että minun on pakko lopettaa suhteeni häneen, tai meidän pitää saada sellaisen..
    ’ distansförhållande’..
    On vain niin vaikeata luopua lohdutussuklasta, mutta ei tunnu kivalta kun lohdutus näkyy mahalla ja reisillä..

    Men ack så svårt…
    Försöker varje måndag😧, men slutar oftast på samma sätt, med Kalle Fazer i soffan❤️…

    Maria

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta