Gluteeniton elämä osa 1: The beginning

Anonyymi kommentoija kehoitti minua viime viikolla kokeilemaan iho-ongelmiini gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. Ajatus jäi muhimaan päässäni ja tämä ei ole suinkaan ensimäinen kerta kun ajatus elämästä ilman viljatuotteita houkuttelee. Jotkut saattavatkin muistaa syksyltä erittäin epäonnistuneen viljattoman kokeiluni, joka kaatui muutaman päivän jälkeen järkyttävään naan-leivän himoon(en nyt millään löydä sitä postausta tähän hätään) :D. Naamani on kuitenkin tällä hetkellä niin karsean näköinen, että olen valmis kokeilemaan lähes mitä tahansa. 
Gluteiinittoman JA maidottoman ruokavalion kokeileminen samaan aikaan tuntuu tosin vähän liian rankalta yhdistelmältä. Vaikka sanoohan se vanha sananlaskukin, että kaikkeen tottuu – vaikka jääpuikkoon persiissä :D. Ehkä en nyt lähde kuitenkaan vielä niin hc-linjalle. 
Luulen kuitenkin, että täysin maidoton elämä tuntuisi paljon paljon hankalemmalle ainakin aluksi. Minä kun olen rahkan ja raejuuston suurkuluttaja. Ja kahvimaito? Mitä sitten kahviin laitetaan, soijamaitoa? Yhyy.



Tänään oli siis ensimäinen, tai oikeastaan puolikas päivä ilman gluteiinia, koska söin aamupuuron joka olis siis tavallista elovenaa. Olin vähän yllättynyt, koska mulla oli sellainen luulo, että keliaakikot(kikot? tikot??) saa kuitenkin syödä normaalia kaurapuuroa mutta juttu ei olekkaan näin! Täytynee siis ostaa gluteenittomia kaurahiutaleita.
Mä en ole myöskään ihan 100 varma, että riittääkö, että olen 90% ruokavaliossani ilman gluteiinia. Jotenkin tuntuu vaivalloiselta ruveta joka paikassa kyttäämään ja kyselemään tuoteselosteita. Kotona homma on tietysti helppoa kun tietää mitä syö ja viljatuotteita tulee muutenkin syötyä nykyään hyvin harvoin (puuroa ja satunnaisia ruisleipäpaloja lukuunottamatta). Jos teillä on hyviä vinkkejä ja neuvoja asiasta, niin kommenttiboxi laulamaan. 
En halua että saatte kuvaa, että kokeilen tätä ruokavaliota sen takia, että se on tällä hetkellä jotenkin ”muotia”. Usein atoopikoille suositellaan vain vahvoja kortisonivoiteita, mutta haluan kokeilla jotain muuta kuin myrkkyjä iholle. Ilman iho-oireita tuskin kokeilisin viljatonta elämää, mutta olen sitä mieltä, että oman terveytensä eteen on tehtävä uhrauksia.

Tässä vähän huono kuva demonstroimaan ihoni kuntoa. Tuollaisia punaisia  kuivia laikkuja on myös kaulassa.

fityoutoo

20 vastausta artikkeliin “Gluteeniton elämä osa 1: The beginning”

  1. Mä olen elellyt jonkin aikaa nyt gluteenittomalla eikä se ole lainkaan hankalaa. Jos ruokavalio on muutenkin puhdas niin hetken kun hakee oikeita tuotteita niin nou hätä. Jos kaipaa gluteenittomia leipiä niin ne on kyllä karseeta kuraa melkein kaikki. Pastan olen korvannut sellasella riisistä tehdyllä pastalla joka on nykyisin ihan suosikki. Joskus teen rieskoja (tattarihiutaleista tulee tosi hyviä).

  2. Itselleni onneksi sopii tavallinen kaurapuuro. Kaupan gluteiinittomat ovat aivan järkkyä tavaraa,mutta itse leivottuna gluteiinittomat karjalanpiirakat,pullat,suklaakakut ja leivät puhumattakaan näkkäristä on ihania 🙂 Ja tässä vaiheessa kiitetään karjalaisia sukujuuria ruuanlaittotaidosta 😉

  3. Toi gluteeniottomuus ja moidottomuus on loppujen lopuks helppoa ku tottuu! Ja gluteenittomana on versiot melkein kaikesta jos nyt oikeen tekee mieli jotain muuta. Doves farm on yks merkki minkä maahantuojalla oon töissä, ja ihan sikä hyviä gluteenittomia pastoja tms (keksejäkin mut eihän me treenaajat niitä syödä koskaan ;)), ja king soba täysjyväriisi nuudelit on 100% täysjyvä riisiä ja maistuu ihan tuorepastalle, valmis 3min 🙂 Kysy vaan multa jos tulee mieleen jotain 🙂

  4. HEI!Minä ehdotin sunulle tätä ruokavalio kokeilua, ja tässä vähän juttuja siitä miten minä olen muuttanut ruokailujani. Voin omasta kokemuksesta kertoa, että se ruokavalion muuttaminen oli jokseenkin hankalaa, tai minulla oli ajatus että se on hankalaa, mutta ei se ollutkaan niin vaikeaa kun luulin! (huom! olen entinen maitorahkan ja raejuuston suurkuluttaja :D, minä muutin ruokailujani selvittämättömien vatsavaivojen takia ja voin paaaaaljon paremmin!)Näitä olen käyttänyt maitorahkan ja leivän, pastan korvikkeena:erilaiset smoothiet: (lempparini)-avocado-banaani-marjoja-pinaattia-kurkkua-> kaikki sekaisin ja joukkoon vähän vettä, tämän kanssa syön vähän pähkinöitäLättynen:-glutenittomia kaurahiutaleita-kananmunia -> sekoitetaan ja paistetaan pannulla kookosöljyssä letuksi ja päälle marjoja Oikeestaan taivas on rajana, kun tekee smoothieta ja lettusia, sinne voi laittaa mitä vaan paitsi ei sitä maitoa ja ajuhot ja hiutaleet korvaa glutenittomilla:DKananmunien syöntiä olen myös lisännyt aika paljon, ne toimivat hyvinä väli- ja aamupaloina vaikka vihersmoothien kanssa. Kannattaa myös lisätä kasvisten käyttöä, kuoria parkkanoita, leikata kaalia, kurkkua, tomaattia, etc. kippoihin paljon kerralla, niin on sitten jääkaapissa aina jotain naposteltavaa välipalana. Pastat sun muut korvautuu bataatilla ja riisillä. Ja akuuttiin leipä himoon riisikakkuja!Toivottavasti tästä on ees pientä apua, jos päädyt koittamaan maidoton/gluteeniton ruokavaliota, suosittelisin edes viikon kokeilemaan. Ja en ottaisi mitää stressiä asiasta välillä lorahtaa minullakin maitoa kahviin, mutta mielellään luomuna :)Ilmeisesti aijot käyttää nyt maitotuotteita? Suosittelisin että kokeilet kaiken Luomuna, luomu maitoa ei homogenoida, joka on siis maidon rasvojen pilkkomisprosessi, on todettu että tämä prosessin johdosta maito aiheuttaa ongelmia joillekkin suomalisille. Toinen kikka on kokeilla ulkomaalaisia maitotuotteita, kuten Lidlin saksasta tuomia maitorahkoja sun muita, ulkomailla maitotuotteet valmistetaan eri prosessin kautta ja ja tällöin ne voivat sopia joillekkin ihmisille.

  5. Ultra Calming linja ja siitä kannattaa vaikka ensiksi hankkia kokeilu/matkapakkaus, kun eihän kaikki tuotteet aina välttämättä sovi kaikille.. ei sitten harmita, jos on pistänyt suuren summan tuotteisiin joita ei voi käyttää. Ja netistähän nuokin saa hivenen halvemmalla.Ja unohdin vallan mainita luontaistuotteista Pycnogenol strongin. Aivan loistava siitepölyallergiaan ja siitä aiheutuvaan ihottumaan. Kannattaa aloittaa jo ajoissa syömään ennen varsinaista siitepölykautta.Toivottavasti joku näistä vinkeistä auttaa. 🙂

  6. Minä olen ollut pari vuotta ilman vilja ja kaura tuotteita ja silti on iho pysynyt yhtä kamalassa ellei vielä kamalammassakin kunnossa. Jos nukut mahallaan tai kylellään niin koita opetella nukkumaan selällään, ettei kasvot hankaudu tyynyyn. Kannattaa parin viikon välein pestä kaulahuivitkin, kosmetologi sano et ne aiheuttaa tosi paljon epäpuhtauksia ihossa kun hinkkautuu naamaan. :)Itse tilasin Easywelliltä Acaci-naamioita. Tosi halpoja ja ihania, joten suosittelen testaamaan niitä 🙂 Aasialaista luonnontuotetta ja niitten käytöstä tulee aivan uskomattoman virkistynyt olo kasvoille 🙂

  7. Raskaus, imetys ja laihdutus laukaisivat mulle pahan ihottuman aikoinaan. Liian kova rasitus kropalle. Aika ja ruokavalion tarkistus auttoivat. Lisäsin reilusti hyvää rasvaa ruokavalioon. Mulla oli onneksi vain käsissä, mut ikävää oli silti…

    • Mullahan on atooppinen iho ollut iät ja ajat, sekä sen lisäksi kärsin pityrosporum-allergiasta, eli olen allerginen mun avomiehen ihossa olevalle luontaiselle hilseelle (tiedän, kuulostaa friikiltä…). Nämä iho-ongelmat ei siis ole mitenkään uusi juttu, mutta nyt ne on vaivanneet mua entistä enemmän. Olen syönyt joka päivä pähkinöitä, avocadoa tai kylmäpuristettua kookosöljyä, mutta nyt jäin miettimään pitäiskö syödä vieläkin enemmän! Sen lisksi mulla on käytössä helokkiöljykapselit ja tietenkin myös omegat.

  8. Vieläkö sä imetät? Mulla on samanikäinen poika ja tuntuu et mun on syötävä ja juotava kaksin käsin kaikkea mahdollista et maidontuotanto riittää meidän jättiläispojalle. Haluaisin kans kokeilla jotain tollasta ihan hyvinvoinnin vuoksi, mutten uskalla kun tuntuu et maito vähenee jos jätän yhden voileivän syömättä…jos sulla on jorain supervinkkejä, otetaan vastaan :)Tiina

    • Joo kyllä imetän…eli noin tunnin välein :D. Meidän jannu syö kans ihan törkeät määrät ja annetaan myös korviketta kun maitobaari on juotu kuiviin (eli yleensä kerran aamulla ja kerran illalla). Mä en kyllä sinänsä pelkää maidon loppumista, koska syön tasaisesti (ja paljon) koko päivän. Epäilen, että enemmän maidon tuotantoon vaikuttaa se, kuinka usein imettää (eli kysyntä&tarjonta). Ja mä luulen, että jos mukula kasvaa tota vauhtia niin ei sille riitä edes litran tonkat :D!

  9. Käytätkö lisäravinteita ? Itse huomasin olevani allerginen palkkarin makeutusaine suklaroosille, joka aiheutti naamaani/kaulalle/käsiin järkyttäviä laikkuja. Palkkarin lopettamisen jälkeen oireet katosi, enkä ole keksinyt muutakaan syytä, kuin ton suklaroosin..anne

    • Käytän, mutta vain pari kertaa viikossa. Mutta mun avomies on Massin proteiinijaujolle allerginen ja sillä turpos kädet ja naama! En tiedä oliko suklaroosista vai mistä, mutta oireet hävis kun vaihtoi merkkiä! Voi toki olla myös makeutusaineet, koska me ei muuten niitä syödä. Sokeri sokerina :)!

  10. Mulla on ollut samanlainen ongelma kuin sulla, joka puhkesi juurikin samalla ajanjaksolla. Lapsi syntyi marraskuun lopussa, tuli kevät ja mun iho suorastaan räjähti käsiin. Mulla siihen auttoin D-vitamiini ensin isolla annoksella ja sitten normaalia hieman suuremmalla ylläpitoannostuksella(periaatteella 40 + 15mikr.g) samoin helokkiöljy sisäisesti ja ihoon hierottuna. Toivottavasti saat pian helpotusta ”vaivaasi” 🙂

    • Mä olen käyttänyt nyt eilisestä perusvoide+ruokasooda sekoitusta ja on rauhoittunut jo selvästi! Facebookista bongasin jonkun jutun ja ainakin kutinaan auttoi selvästi. Lisäksi kädet pääsi rauhoittumaan pääsiäisenä jonkun verran, kun en vaihtanut ollenkaan vaippoja (delegoin miehelle ja äidille :D) enkä lätrännyt muutenkaan veden kanssa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta