Gluteeniton elämä osa 2 : Kolme viikkoa takana

Nyt olen päässyt kokeilemaan tätä gluteenitonta elämää kolmisen viikkoa. Ihan alusta asti päätin, että mitään nipottamista en ala, vaan pyrin välttelemään gluteenia ruokavaliossani. Maailmankirjat eivät siis mene sekaisin, jos hairahdan polulta enkä ala missään vaatimaan erikoisruokavalioita. Ehkä juurikin tästä syystä olen kokenut gluteenittomuuden – ja ylipäätään viljattomuuden yllättävän helpoksi! Kun hommasta puuttuu se kuuluisa pakko niin silloin ruokavaliosta ei ota paineitakaan. Aika pieniä muutoksia olen loppupeleissä edes joutunut tekemään, aamupuuron vaihdoin gluteenittomaan kaurapuuroon ja ostin gluteenitonta pastaa. Mitään muita erikoistuotteita en ole ostanut.
Leipää en ole kaivannut, joskin syön sitä muutenkin todella vähän. Aamuisin olen joskus ennen syönyt all bran- muroja mutta nyt nekin ovat jääneet kaappiin. Olen syönyt viljoja tämän kolmen viikon aikana neljä kertaa, enkä pidä sitä hirveän suurena määränä. Näistä pari kertaa on ollut kylässä. Meikeläisen kummitäti leipoo nimittäin sen verran täydellistä pullaa, että olisin ollut aivan vailla ymmärrystä jos siitä olisin kieltäytynyt :D!

Yllättäen myös maitotuotteiden käyttö on vähentynyt mulla selkeästi, vaikken sitä kovin tietoisesti ole edes tehnyt. Suurena rahkan rakastajana on kummallista, että sitäkin on mennyt entistä vähemmän! Ainoat maitotuotteet ovat olleet aamupuurossa raejuusto, kahvissa maito ja satunnaiset rahkat. Olen löytänyt ruokailussa pitkästä aikaa jotenkin tosi hyvän balanssin ja fiilis on ollut tosi hyvä! Loppuraskaus karkasi totaalisesti käsistä syömisen suhteen, joten ihanaa huomata miten kroppa ei kaipaa mitään ylimääräistä mättöä. Keho yleensä ottaa sen mitä se tarvitsee ja tämä jos mikä on usein syy niihin hillittömiin ahmimiskohtauksiin, kun päivä tolkulla pantataan syömisiä.



Gluteenin jättämisen vaikutuksista on vaikea ehkä sanoa mitään kun vasta kolme viikkoa on takana, mutta ainakin piereskely on vähentynyt :D. Ihokin alkaa olemaan hiukan parempi, tosin vaikea sanoa mistä se johtuu. Syynä voi olla myös auringon valo, joka vaikuttaa varsinkin kasvojen kuivuuteen positiivisesti.

Eilisistä treeneistä ei sitten tullutkaan mitään, koska mulla alko Ikean reissulla hirveä päänsärky joka jatkui myöhälle iltaan. Tällainen ”kohtaus” mulla oli kerran raskaana ollessakin, normaalisti kun mulla särkee päätä ehkä 5 kertaa  vuodessa. Teki mieli laittaa silmät kiinni ja mennä johonkin sysipimeään paikkaan peiton alle. Hurri toi mulle sitten kotzonen ja karkkia piristykseksi, mutta fyysisesti se ei kyllä ainakaan oloa parantanut. Maha turposi kuin raskaana ollessa ja olo oli lievästi sanottuna ”tuhti”! En tiedä oliko se vilja vai rasva vai niiden yhdistelmä mutta ei vaan toiminut. Ihana ajatus silti <3. 

Mulla oli muistikortilla jotain ruokakuvia joten ne julkaistakoon samaan syssyyn. Nyt painelen nukkumaan ja huomenna on taas mittausten aika, jännää!!

Pahamaineinen ”viherpirtelö”! Mansikkaproteiinijauhoa, jäisiä banaanilohkoja, raakakaakaojauhetta ja  spirulinaa. Mukiin meni!
Broilerin rintafileet sipuli-paprika-chilikastiketäytteellä
Ah ja nam! Salaatti lohella, couscousilla ja avocadolla!
Pasta bolognese gluteenittomaan pastaan. Saattaa sisältää jäämiä kermasta ;)…

 

fityoutoo

11 vastausta artikkeliin “Gluteeniton elämä osa 2 : Kolme viikkoa takana”

  1. Ai ku on ihan megaherkullisen näköisiä ruokia, tulee nälkä! ^^ Mun äidillä on keliakia (tai ainakin luulee niin) ja hän on myös sen gluteenittomuuden myötä vähentänyt maitotuotteiden käyttöä, en tiedä miksi…

  2. Hyvä kokeilu menossa siellä! 🙂 Luulen, että piereskelyn vähentyminen ja ihon parantuminen voi olla gluteenin vähetämisen aikaansaannosta 🙂 Monelle gluteeni aiheuttaa päänsärkyjä/migreenejä! Myös siinä vaiheessa kun ”vieroitutaan” voi näitä päänsärkyjä tulla..sama kuin sokeirista vieroittumisella. Eli ei varmastikaan joo se kotzone ole auttanut asiaa 😀 Vaikkakin hellyyttävä ajatus, ehkä seuraavalla kerralla hän tuo vaikka omenan 😉 Myös tuo turvotus kuuluu siihen herkistymiseen.. Ei siis hätää, hyvään suuntaan olet menossa 🙂 Ps. Kiva tämä sun blogi 🙂

    • Kiitos palautteesta!Mullakin on asiakkaiden kautta kokemusta, että hiilarikoukussa oleville voi tulla ihan fyysisiä oireita leivän tms. jättämisen jälkeen. Mä oon kuitenkin syönyt niin vähän viljatuotteita, että tuntuu oudolta että kroppa päänsäryllä reagoisi…Mutta mene tiedä! Kroppa on niin outo koneisto!

  3. Koikeile kvinoaa, on paljon parempaa ravintoarvonsa ja makunsa puolesta kuin couscous! Sisältää paljon aminohappoja ja rautaa!

  4. Ihanan näköisiä ruokia! Niin se vaan terveellinenkin voi näyttää (ja maistua) herkulta. Mielenkiinnolla myös luin analyysisi kisoista. Pakko varmaan päästä myös itse katsomaan jossain vaiheessa. :)Jätin sinulle haasteen blogiini! 🙂

    • Ostin joskus varmaan 5v sitten Stockan herkusta Tampereelta aivan maailman ihanimpia täytettyjä broilerin rintafileitä! Olen jäänyt niitä kaipaamaan, joten yritin vähän mukailla reseptiä.Tein ”mössön” sipulista, paprikasta ja chilikastikkeesta. Leikkasin paksut fileet (minuuttipihvit on liian ohuita) taskuiksi ja tungin täytteen sisään. Päälle suolaa, pippuria ja oliiviöljyä. Uuni taisi olla n.180C. Kannattaa ottaa ajoissa pois ja tarkistaa kypsyys, ettei mene kuivaksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta