Hääbändin buukkaamisen ABC + uusi blogi!!

*Yhteistyössä InstaGlamour

Hääpuvun kankaiden sovitusta Ateljee Aariassa

Häähommat etenee! Ja arvatkaas mitä… Mä aloin kirjoittaa hääblogia Meidän häät -sivustolla! Jeee!!
Käykää siis kurkkaamassa uusin hääblogini, joka löytyy nimellä #Grunerit2017 ! Tuo blogin nimi on samalla häidemme virallinen häsä, eli toivomme vieraiden käyttävän sitä jos ja kun he postaavat kuvia sosiaaliseen mediaan.

Tulen kirjoittelemaan häistä enemmän uuden blogini puolelle, koska teemana se istuu paremmin uuden sivuston alle. Toivottavasti mahdollisimman moni teistä eksyy myös sinne lukemaan hääkuulumisia!
Lupasin kuitenkin kirjoitella enemmän hääbändin valitsemisesta, koska musiikki on ruoan ja kuvaajan lisäksi mielestäni yksi tärkeimpiä juttuja häiden onnistumisen kannalta.

Bändin valitseminen ei ole missään nimessä helppo juttu, koska tyrkyllä on jos jonkunlaista ehdokasta aina trubaduureista isoihin bändeihin. Me päädyimme ottamaan hääbändiksi InstaGlamour -nimisen bändin, joka oli saanut kovasti kehuja Häät2016-fb sivuilla. Bändin vaatimuksena oli, että se soittaa monipuolista bilemusiikkia ja tietysti kuulostaa hyvältä. Mun mielestä InstaGlamourin etu on myös todella monipuolinen ohjelmisto, eli heillä on biisejä valikoimissa Karri Koirasta Stevie Wonderiin!

Haastattelin blogiini InstaGlamourin Miikaa ja tässä teille bilebändin varaamisen ABC!

-Kuinka paljon aikaisemmin hää/bilebändi pitää varata?

Suosituimpien hääbändien kalenterit saattavat olla täynnä sesonkina (kesä/pikkujoulukausi) vuodenkin päähän. Jos haluaa varmistua bändistä voi yrittää varata jopa puolentoista vuoden päähän, mutta esim. IGn keikkakalenteri kesälle 2017 täyttyy taisaisesti syksystä 2016 kevääseen 2017. 

– Miten peruutuksen kanssa toimitaan? Maksetaanko bändistä aina varausmaksu ja mikä sen prosenttiosuus on?

 Ns. alan standardi on 30pv puolin ja toisin (pois lukien sairastumiset).  Toisinaan peritään 10-15% varausmaksu, jota ei yleensä palauteta mikäli tilaaja peruu keikan. Sovittujen keikkojen toteuttaminen on ainakin InstaGlamourille kunnia-asia, eikä pikkuflunssa ole syy perua keikkaa! Perumisia tapahtuu sairauden takia todella harvoin. Ensisijaisesti järjestämme tuuraajan, mikäli bändin jäsenen esiintyminen ei ole mahdollista. 

– Mitkä ovat vaadittavat ”puitteet” bändille hääpaikalla?

Rauhallinen backstage-tila on tärkein. Siellä bändi saa rauhassa valmistautua esiintymiseen. Keikka on myös muusikolle vaativa tilaisuus, joten rauhallinen tila biisien kertaamiseen, rauhoittumiseen ja laittautumiseen on tärkeä. Autopaikka bändin autolle keskustoissa on tärkeä! 

– Miten bändin ruokailu on syytä järjestää?

Ruokailun järjestäminen paikan päälle bändille on toivottavaa, sillä kaikenlainen säätäminen ennen keikkaa on pois bändin valmistautumisesta. Hääjuhla voi olla myös niin syrjässä, ettei ruokapaikkaa edes löydy 20km säteeltä. Tätä ohjaa lähinnä hyvä tapa, mutta hyvin syönyt bändi on yhtä kuin energisempi bändi 😉 !

Juomapolitiikka on toki tilaajaan päätettävissä, mutta kyllä hyvään takahuonetarjoiluun kuuluu myös pari olutta/siideriä sitä haluaville. 80-luvun takahuonedokaaminen ennen keikkaa on tämän päivän muusikoiden keskuudessa historiaa. Rokkaavalla hääkeikalla olut settien välissä on ihan jees!

Kuva InstaGlamour bändin nettisivuilta

– Entäs toivebiisit? Miksi kaikkia kappaleita ei saa päättää itse?

Bilebändien repertuaareissa on yleensä 100+ erityylistä kappaletta. Näistä yleensä saa toivoa omia mieluisimpiaan. Uusien kappalaiden harjoittelu on työlästä hommaa ja kestää usein 10-20 henkilötyötuntia. Yleensä toivekappaleita luvataan 1 kpl ja lisämaksusta kappaleita tietysti harjoitellaan lisää. InstaGlamour kuitenkin lupaa toteuttaa häihin peräti 3 toivekappaletta veloituksetta, joista yksi on mahdollinen häätanssi. 

 Tässä tapauksessa 7-henkinen, orkesteri ei voi tietenkään toteuttaa mitä tahansa esim. musikaalikappaleita tai klassisia kappaleita, jotka on sävelletty isolle orkesterille. Jotkut voivat onnistua, mutta yleensä toiveet ovat pop- tai rock-klassikoita. Myös konemusiikki voi olla haasteellista (ei tietenkään kaikki!). Harvemmin toivebiiseistä kuitenkaan ongelmaa tulee.

– Mikä on normaali setin pituus?

Hääkeikalla soitetaan yleensä kaksi pidempää toi kolme vähän lyhyempää settiä. InstaGlamourin keikka sisältää 120min jaettuna kahteen tai kolmeen settiin. Tauot ovat n. 15-20min. Ensimmäinen setti on tyylillisesti yleensä vähän iisimpi ja toisessa/kolmannessa setissä sitten rokataan! 

– Onko ulkona soittaminen mahdollista?

Hyvällä säällä periaatteessa on, mutta sään armoille ei tietenkään omia häitä kannata jättää. Ulkotiloihin vaaditaan kuitenkin lava ja sähköt kannattaa varmistaa hyvissä ajoin. Kaupunkialueella melu bändistä voi kuitenkin muodostua aika kovaksi, joten asia kannattaa varmistaa viranomaisilta. 

– Vinkkejä bändin tyylin valintaan; Humppaa vai dancea ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon?

Kannattaa aloittaa hääbändiviidakon tutkiminen ihan bändien nettisivuilla. Myös tuttavien suosituksia kannattaa kysellä esim. facebookissa. Googlesta kannattaa hakea hakusanoilla ”bilebändi” tai ”hääbändi”, niin löytää jo hyvän määrän eri vaihtoehtoja. Kannattaa kysellä tarjoukset niiltä, jotka vaikuttavat tyyliltään sopivilta. Hyvää viitettä tyylistä saa esim. kuuntelemalla bändin biisinäytteitä. 

Tyyliin vaikuttaa ensisijaisesti hääparin omat mieltymykset. Bändit ottavat huomioon toiveita tyylistä oikein mielellään repertuaarin puitteissa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että bändi on viihdyttämässä koko juhlaväkeä. Usein vanhemmat juhlavieraat nauttivat alkuillan valsseista ja foxeista. Ainakin InstaGlamourilla on hyvin kehittynyt ”hunch”, siitä mikä toimii. Myös settilista voi elää keikan aikana sen perusteella mikä toimii ja mikä ei. Tietysti humppaa ei soiteta, jos on pyydetty ettei sitä soiteta :D.

 

Mikäli etsit vielä bändiä tämän tai ensi kesän häihin, niin voit laittaa viestiä Insta Glamourin Miikalle osoitteeseen
[email protected] . Mikäli häät ovat ensi kesänä, niin joitakin vapaita ajankohtia vielä löytyy mutta kannattaa toimia suit sait sukkelaan!
fityoutoo

2 vastausta artikkeliin “Hääbändin buukkaamisen ABC + uusi blogi!!”

  1. En oo häitä järjestämässä, mutta tämä oli mielenkiintonen postaus! Tee lisää tämmösiä ”hääasiantuntijoiden” haastatteluita, esim. pitopalvelun tai mekon tai juhlapaikan tai ihan minkä vaan häihin liittyvän valinnasta!

  2. Loistava postaus. Itselleni häiden järjestäminen ei ole ihan vielä ajankohtaista, mutta jossain vaiheessa toivottavasti on. Hääbändi on sellainen asia, josta en tosiaankaan ole valmis tinkimään, joten nämä ovat hyvin käyttökelpoisia vinkkejä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 5
Tykkää jutusta