Helppo proteiinilisä aamupuuroon!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMulta kysellään usein hyvistä proteiininlähteistä! Monet syövät aamulla hyvin hiilaripainotteisesti, eli mysliä, muroja, leipää, jugurttia, hedelmiä yms. Ne ovat ihan hyviä vaihtoehtoja nekin, jos sokeria ei tule piilosokerin muodossa hirveästi. Sitä on nimittäin tungettu melkein jokaiseen mysli- ja muropakettiin järkyttävän paljon. Etenkin niihin parhaimmanmakuisiin. Hiilarin ja sokerin yhdistelmä aamulla vaikuttaa niin, että nälkä voi tulla jo ennen lounasaikaan ja työpöydän kaapista kaivetaan pahimpaan ahdistukseen ne kuivatut hedelmät ja pähkinät… Tai pahimmassa tapauksessa työpäivän eka kahvikuppi huuhtoutuu alas pullan kera.

Suosittelen siis ehdottomasti ottamaan aamupalalle myös proteiininlähteen! Hyvä määrä on noin kourallinen (siis jos olet öbaut kokoiseni nainen). Eli jos syöt leipää, niin nakkaa päälle kunnon kasa esimerkiksi kalkkunaleikettä tai muuta lihaa, tai sekoita aamupalajugurttiin myös raejuustoa.
Yksi helppo tapa on myös lisätä puuroon valkuaista! Kuulostaako oudolle? Tämä kikka sopii hyvin myös maidottomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon sikäli mikäli sietää kauraa.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse innostuin aamupuurosta taas kun ihana ripsihuoltajani Elina kertoi syövänsä joka aamu valkuaispuuroa! Kaurapuuro valmistuu tosi nopeasti, nopeimmillaan muutamassa minuutissa mikrossa! Itse keitän kaurapuuron kattilassa ja laitan nesteeksi puolet vettä ja puolet mantelimaitoa. Kaurahiutaleiden lisäksi puuroon voi laittaa siemeniä, etenkin jos kaipaa rutkasti energiaa päiväksi. Kun puuro on valmis, niin riko lasiin muutama kananmuna ja erottele valkuaiset. Itse säästän keltuaiset pojalle.
Vispaa valkuaiset puuron joukkoon reippaalla kädellä. Valkuainen tekee puurosta vaaleampaa ja kuohkempaa, eikä maistu läpi. Muista laittaa suolaa riittävästi!

Itse lisään puuroon mansikoita ja mustikoita. Ne on mielestäni parhain lisuke, eikä puuro tarvitse enää lisämakeutusta! Tällä setillä jaksaa hyvin lounasaikaan asti!
Onko valkuaispuuro teille tuttu?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

fityoutoo

14 vastausta artikkeliin “Helppo proteiinilisä aamupuuroon!”

  1. Tuotahan voisi kokeilla! Itse keitän puuron pelkkään veteen, mutta varmaan toimii silti makunsa puolesta. Olen laittanut 100g raejuustoa ja mietin, että kuinkahan monta valkuaista vastaa sitä määrää?

    • Raikussa on sikahyvin proteiinia, eli jotta saat suunnilleen saman määrän prodea korvaa raejuustoa kahdella valkuaisella ja lisää vielä 2rkl auringonkukansiemeniä :)!

  2. Oon syöny jo jonkun aikaa puuron valkuaisella. Toimii tosi hyvin!! Ku ite en tykkää raejuustosta ja pakko saada aamuun jotain proteiinia 🙂

  3. mä en oo vieläkään maistanut tota valkuaispuuroa vaikka mun on pitänyt jo pitkään sitä testata..muttakun, mä oon niin tapojeni orja että lykkään puuron aamulla automaattisesti mikroon ja siihen sen jälkeen vaan raejuustot ja kookosöljyt sekaan ja on namia!
    Jos vaikka viikonloppuna ois aikaa aamulla keittää puuro ihan kattilassa niin vois tätäkin herkkua vihdoin maistaa 🙂

    • Toki raikkukin on hyvä! Mutta jos vaikka haluaa kokeilla maidotonta tai muuten vain vähentää maitotuotteiden käyttöä, niin tää on hyvä vaihtoehto silloin! Kyllä raejuustokin on tosi hyvää puurossa, itse laitan vielä marjoja!

  4. Valkuaispuurosta on kyllä tullut mun lemppari aamupala. Ennen söin mysliä ja kaks kananmunaa erikseen. Tää on kuitenkin niin paljon nopeempi syödä ja tehä kun mikrossa tekee. Aivan parasta!

    • Totta, mikrossa tulee nopeesti! Mä syön yleensä joka aamu munaa muodossa tai toisessa 🙂 . Tänään vedin keitettynä!

    • Hmm, no kyllähän puuro on ainakin kiehuvan kuumaa, eli eikös valkuainen siinä kypsenny? En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta kyllä mä usein vedin raskaana ollessa. Olen laittanut valkuaista myös smoothieen, jossa se varmasti jäikin raa’aksi. Kannattaa varmaan tarkistaa neuvolasta asia.

    • Kysyin neuvolassa hampurilaismajoneesista, jossa muna on myös raakaa. Ei ollut koskaan kuullut kenenkään kysyvän kananmunasta. Pohdittiin että suomessa salmonella munista on äärimmäisen epätodennäköinen ja harvinainen suomalaisista munista, joita kai kaikki täällä myytävät ovat kun omavaraisuus tuotannossa on yli 100%. Majoneeseista valmistuotteet (tuonti) on myös usein turvallisia koska tuote on iskukuumennettu(?). Uskallan syödä raakaa/raa’ahkoa kotimaista kananmunaa.

  5. Tätä syöty jo varmaan viimeiset pari vuotta, ja oon suositellut vaikka kenelle kyllästymättä! Alkuraskauden pahoinvoinnin aikaan tätä puuroa oisin voinut syödä vielä kahta kauheammin, mikään muu kun ei silloin uponnutkaan 😀 Ja viimeisiä siis raskaudesta vedellään ja ihan olen pelkäämättä ja miettimättä vejellyt, kutakuinkinhan ne siinä kypsentyy kun puurokin keittyy (en oo tajunnut ees moisia ajatella.. :D)?

    • Oi tsemppiä, jännät ajat!!
      Mullakin oli hirvee himo muuten kaurapuuroon alkuraskaudessa….

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta