"Hyvää" huomenta!

Tänään ei ollut kyllä mun aamu…Lupasin jälleen kerran lenkittää aamulla koirat (miksi???) ja koska en ehtinyt tehdä sitä ennen miehen töihinlähtöä, niin eipä sitte muuta kuin mukula vaunuihin ja lenkille. Kertaa kaksi!! 
Ekan lenkin jälkeen mulla oli tosi kova nälkä ja toisen lenkin jälkeen mun vatsalaukku oli takuulla ruvennut syömään itseään jo sisältäpäin. Tottakai muksukin heräsi just sillä sekunnilla, kun päästiin kotioven kynnyksen yli ja yksi villiintynyt dobermanni kanteli ruokakippoaan pitkin olohuonetta yrittäen epäsuorasti antaa pikku vinkkiä emännälle… 
Nyt siellä joku viiden lapsen kotiäiti tietenkin myhäilee, että minä en ole ehtinyt syödä aamupalaa sitten vuoden 1994, mutta mulle se on vaan elinehto!!! Mistään ei tuu mitään ja mä oon valmis syöksemään tulta suustani kun tilanne äityy oikein pahaksi!
Tähänkin olisi tietenkin voinut ennakoitua ja tulevaisuudessa lataan illalla jo kahvipannun valmiiksi, että saa ryystettyä edes kupin mokkaa ennen lenkillelähtöä.

Aivan liian kiltin näköinen ollakseen minä nälkäisenä :D!


Sehän oli myös ”mittauspäivä” tänään eli ei muuta kuin mittanauha esille! Mun on nyt myönnettävä, että viimeiset kaksi viikkoa on tulos ollut aika lailla plus miinus nolla. Paino on pudonnu 400g joka on kyllä kahdessa viikossa aivan surkea tulos. Navan kohdalta on sentään lähtenyt 2,5cm ja reidestä sentti, mutta ei se paljon lohduta. 
Mun ongelmakohdat ovat aina olleet reidet. Olen tästä puhunut jo aikaisemminkin. Etu- ja sisäreidet kerää helposti läskiä ja sen lisäksi olen alkanut epäilemään, että etureidet dominoivat myös liikaa jalkaliikkeissä. Tämä ei tosiaan ainakaan pienennä niitä! Eilen jalkatreenissä oli vaikea saada kyykyssä tuntumaa takaosastoon, mutta etureidessä tuntui sitäkin enemmän (vaikka tein kyykyn leveällä ja hyvin alas). Koska etureiteni ovat niin massiiviset, olisi parempi jättää niiden treeni vähemmälle ja keskittyä nimen omaan heikkoihin kohtiin eli takareisiin ja peppuun.
Vielä joku päivä mä kuitenkin saan ne mun unelmien jalat! Paljon se vaatii työtä ja uskoa, mutta jalat ovat aina olleet mulle jonkunasteinen ”issue” ja mähän tulen voittamaan tämän taistelun! Tässä yllemmässä kuvassa on mun mielestä täydelliset kintut ja alemmassa kuvassa omani. Kuten voitte huonosta kuvasta havaita, mulla ei ole juuri mitään takareidessä vaikka kuva onkin otettu vähän etuviistosta. 

Mä alan nyt oikeasti lämpenemään ajatukselle, että kokeilisin sitä viime postauksessa mainitsemaani ruokavaliota! Ainoa mikä mua vähän ”häiritsee” siinä on se, että ruoka-aineet tulevat kohtuullisen kalliiksi. Meillä menee muutenkin jo kuukaudessa n.600-800€ ruokaan ja se johtuu vain ja ainoastaan siitä että laadukas ruoka ei ole ilmaista!! Ei tämä todellakaan tarkoita sitä, että joka päivä sisäfilettä syötäis… Silti pihvin tai lohen napostelu aamiaiseksi on aika kallista verrattuna perinteiseen puuroon.
Laitan tähän vielä siis ruokavalion kokonaisuudessaan. Toivon teiltä lukijoilta kommentteja, tuntuuko teistä toteutuskelposelta? Moni varmaan ihmettelee miksi haluan kokeilla jonkun muun tekemää ruokavaliota kun voisin itsekin sen aivan hyvin tehdä. Syy on se, että en ole tähän mennessä elänyt minkään tarkan ohjeen mukaan ja tässä olisi mainio tilaisuus pienelle kiristelylle!

Viikot 1-2 

Aamupala:
 Muutaman kerran viikossa kahden kananmunan kasvismunakas voihin tai kookosöljyyn paistettuna. Sekaan esimerkiksi pinaattia ja sipulia ja oheen tomaattia, kurkkua, parsakaalia tai muita vihanneksia. Muina päivinä aamupalana voi olla lohta ja kasviksia / Pihvi ja kasviksia. 
Lisäksi: 1 kuppi kahvia mustana tai tilkalla kermaa. 
Lounas: Reilu kanasalaatti, tilkka oliiviöljyä. 
Välipala: Pikkunälkään avokado / Suurempaan nälkään graavilohta tai leikkelettä, avokadoa ja kurkkua salaatinlehteen käärittynä / Vihersmoothie. 
Päivällinen: Naudanliha-kasviswokki (ilman nuudeleita tai riisiä). 
Iltapala: Reilu annos parsakaalia ja kalkkunaa, jossa esimerkiksi valkosipulia ja yrttejä. 

Viikot 3-4 

Aamupala: Marjapirtelö sokeroimattomaan mehukeittoon tai mantelimaitoon. Sekaan kotimaisia mustikoita, mansikoita tai muita marjoja, banaania, avokadoa. Lisää mukaan esimerkiksi 1 rkl hampunsiemeniä ja 2 rkl heraproteiinia tai riisiproteiinia / Muutaman kerran viikossa kahden kananmunan kasvismunakas voihin tai kookosöljyyn paistettuna. Sekaan esimerkiksi pinaattia ja sipulia ja oheen tomaattia, kurkkua, parsakaalia tai muita vihanneksia. 
Lisäksi: 1 kuppi kahvia mustana tai tilkalla kermaa. 
Lounas: Naudan ulkofileepihvi voissa paistettuna, parsaa ja lisäkesalaatti pinjansiemenillä. 
Välipala: Hedelmä, manteleita 10 kpl. Liota mantelit yön yli, jotta ne sulavat helpommin. 
Päivällinen: Kalkkunaa, bataattia ja reilusti salaattia. 
Iltapala: Uunilohta ja uunikasviksia, kuten lanttua, porkkanaa, punajuurta. 

Viikot 5-6
 

Aamupala:
 Kaurapuuro kotimaisilla marjoilla ja 1-2 kananmunaa / Marjapirtelö sokeroimattomaan mehukeittoon tai mantelimaitoon. Sekaan kotimaisia mustikoita, mansikoita tai muita marjoja, banaania, avokadoa. Lisää mukaan esimerkiksi 1 rkl hampunsiemeniä ja 2 rkl heraproteiinia tai riisiproteiinia / Muutaman kerran viikossa kahden kananmunan kasvismunakas voihin tai kookosöljyyn paistettuna. Sekaan esimerkiksi pinaattia ja sipulia ja oheen tomaattia, kurkkua, parsakaalia tai muita vihanneksia. 
Lisäksi: 1 kuppi kahvia mustana tai tilkalla kermaa. 
Lounas: Vaaleaa lihaa tai kalaa sisältävä reilu salaatti tilkalla oliiviöljyä / Kanawokki kasviksilla / Halutessasi desi tummaa riisiä tai kvinoaa. 
Välipala: Hedelmä, manteleita 10 kpl. Liota mantelit yön yli, jotta ne sulavat helposti / Marja-hedelmäsmoothie. 
Päivällinen: 
Vaalea lihaa tai kalaa, desi vaaleaa riisiä, kasviksia. 
Iltapala: Uunilohta ja uunikasviksia, kuten lanttua, porkkanaa, punajuurta. 
Ruokajuomana vesi. Nauti heti päivän treenien jälkeen hedelmä ja/tai heraproteiinidrinkki. 

Muista myös nämä! 

1. Liikuntaa joka päivä 

Vuoropäivin aerobinen harjoitus ja lihaskuntoharjoitus, esimerkiksi kuntosalitreeni, kotijumppa tai kahvakuulaharjoitus. 

Aerobisessa harjoittelussa mukana voi olla kevyitä kävelylenkkejä, mutta myös 1-2 rankempi intervalliharjoitus, pallopeli tai tanssitunti. Liikuntaan tottumattomalle puoli tuntia päivässä riittää. Kun kunto kasvaa, lisää liikuntamäärä tuntiin. 

Lisäksi kerran viikossa palauttava päivä, jolloin on hyvä venytellä, joogata tai harrastaa pilatesta. Kysy itsellesi sopiva kuntosaliohjelmaa omalta saliltasi tai ota yhteyttä ammattitaitoiseen personal traineriin. Liiku päivittäin ja monipuolisesti, muista myös hyötyliikunta. 

2. Muista lisäravinteet! 

Ota päivittäin seuraavat lisäravinteet: monivitamiini, B-vitamiinivalmiste, D3-vitamiini, magnesium, sinkki ja Omega-3 rasvahapot. Halutessasi voit nauttia myös ruoansulatusentsyymiä tai suolahappovalmistetta. 

3. Ohjeet annoskoolle 

Annoskoon määrittämiseen oiva mittari on oma käsi: kämmenellinen proteiinia, peukalollinen rasvaa, nyrkillinen hiilihydraatteja ja reilusti kasviksia. 

fityoutoo

7 vastausta artikkeliin “"Hyvää" huomenta!”

  1. Mulla kans pisti mietityttämään tuon ruokavalion hinta! Melkoisen ”ökymeininki” näin työttömän yh:n näkökulmasta. Puuro on halpaa, rahkakin edukasta, samoin muu perusruoka. Omia ”luksus”tuotteitani ovat pähkinät, KESO, vihannekset (yritän ostaa aina edukkaita kauden vihanneksia) jne. Joku lohi, piffit ja pinjansiemet (kuten myös kaikki kuumintahottia olevat superfoodit, gojimarjat ja sen sellaiset) ovat kyllä hinnoitelleet ittensä ulos mun ruokavaliosta… Mutta kyllä tällä meikänkin meiningillä saa näemmä tuloksia 😀

    • Mut oikeasti nostan kyllä sulle hattua, että panostat ruokaan vaikka pienet tulot onkin. Meillä menee ihan karmeesti ruokaan rahaa ja ei todellakaan osteta mitään kovin erikoista. Mutta oon huomannut, että heti jos ostaa vaikka erilaisia kasviksia, niin maksavat tuskaisen paljon. Mä ostan nykyään melkein salaateista pelkästään keräsalaattia, koska noi ruukkusalaatit on niin pieniä eikä niistä riitä kuin yhteen kertaan. Sit ostan aina lisäksi pinaattia, mutta siinä se pussi on vähän turhan iso kahdelle hengelle (nahistuu helposti).Mä ostin kuule just alkuviikosta noita pinjansiemeniä ja maksoi yli 4€!!! WHAT!!! Mikä hitto niissä maksaa? Saattaa jäädä tulevaisuudessa ostamatta, koska en voi uskoa etteikö muut siemenet ajais saman asian. Puuro, rahka ja kananmunat on vielä aika edullisia ja niilläkin pääsee jo pitkälle. Mä poimin viime kesänä pakkasen täyteen mustikoita ja niitä on edelleenkin. Ainoa pihvi muuten josta tykkään, on talouspihvi (talouskyljys) joka on siis vissiin niskaa tai lapaa. Rasvaa siinä toki on, mutta ihan hiton hyvää lihaa ja mun mielestä ne on melko edullisia (saa ainakin tosta isosta Cittarista meidän läheltä).Pitäskin tehdä joku kerta postaus edullisista ja terveellisistä elintarvikkeista!

  2. Hei ! Tää nyt ei liity asiaan yhtään mutta. Täällä olisi yksi lukija, jota kiinnostais kuulla näistä sun koirista, onko sulla kaksi dobermannia ? Onko ne minkä ikäisiä ja luontoisia, ja miten ne tulevat ’toimeen’ lapsen kanssa? Itsellä, taino… Meidän perheellä oli aikoinaan Dobberi ja tässä olis hirveä koirakuume ollu jo jonkin aikaa. Oon miettinyt aina, että dobberi ois loppujen lopuks meille sellanen sopiva. Mutta koska edellisen kanssa ei elämä ollut lasten kanssa mitään helppoa, niin vähän mietityttää silti. Toki se voi johtua siitä koska koira ei ollu pennusta asti ollut meidän perheessä ja tottunut lapsiin…

    • Moikka! Lempiaiheeni koirat :)…Meillä on siis 4v kääpiöpinseri ja 1,5v dobberi. Dobberi on mieheni omaisuutta, mutta tottakai siis koko perheen koira ja ollaan se yhdessä hankittu.Tyson, eli siis kääkkä oli tottunut lapsiin, mutta Ali dobberimme ei. Meillä ei ollut oikein tuttavapiirissä sellaisia rohkeita lapsia, jonka kanssa olis onnistunut totutteleminen helposti, mutta muutaman kerran Ali pääsi tutustuun vähän isompiin lapsiin (n.3v). Toki meitä siis jännitti (varsinkin mua) että miten tottuu vauvaan, mutta kaikki on mennyt kyllä älyttömän hyvin!Meillä on ihan mielettömän kiva kasvattaja (Kennel Meillon), joka valitsi pennun meille tarpeidemme/rahkeidemme mukaan. Pennut testattiin myös. Olemme siis saaneet apua koko ajan myös kasvattajalta, mutta kai tärkeintä on kuitenkin se, että koira tietää paikkansa.Ali ei ole tippaakaan agressiivinen, uhmakas tai pelokas, vaan ehkä enemmänkin sellanen lupsakka kultainen noutaja :D. Se sopii oikein hyvin meille ja etenkin nyt kun on vauva. Luonnollisesti se on vähän kiinnostunut vauvasta, eli käy välillä haistelemassa, mutta uskoo heti kun sanotaan ettei saa mennä liian lähelle. Oikeastaan ainoat haasteet mitä meillä on sen kanssa ollut, on ulkokäyttäytyminen eli vetäminen ja muiden koirien ohitus joka on vähänä erilaista 45kg koiran kanssa kuin 8kg koiran kanssa….Mä en ole mikään vuoden koiratietäjä, mutta onhan toi dobermanni upee ja ihana koira oikeassa perheessä. Aikaa se vie, mut on kyllä paljon rauhottunut kun päästään lähemmäksi kahta vuotta. Mun mies on sen kanssa käynyt jonkun verran treeneissä ja talvella se tykkäs vetää stiigaa ja minisuksia :).Mut tosiaan, varmaan tärkeintä on että löydätte hyvän kasvattajan joka rehellisesti kertoo miten asiat on, koska toi ei missään nimessä ole mikään helppo koira!

  3. Mietin tätä Jennin dieettiä toteutettavaksi, laskin kalorit kalorilaskurilla ja ainakin ekojen viikkojen saldoksi tulisi noin 700-800 kaloria/päivä. Jos oikein laskin.. Kuulostaa hurjan vähältä 😮 uskaltaakohan kyseistä diettiä kokeilla huoletta kuitenkin? Ylipainoa on ja tarkoitus olisi saada laihdutus kunnolla ja vauhdilla käyntiin.. Olisi sellainen 20kg tiputeltavaa kaikkiaan. Huoh.. Kiitos jos viitsit vastata mielipiteesi. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta