InBody-mittauksen tulokset!

IMG_8786

Sunnuntaina oltiin Sievisen Saran kanssa Eastbody Malmin avoimissa ovissa. Tarkoituksena oli kuvata pieni haastattelu (tulee blogiin kun ehdin tuunata videota) sekä toki vaihdettiin Saran dieettikuulumiset. Sen lisäksi mä kävin InBody-mittauksessa, joka on ollut jo jonkun aikaa mielessä. Viimeksi kävin siinä nimittäin kuukautta ennen bikinifitnesskisoja vuonna 2013, joten olihan tässä aikaa jo vierähtänyt viime mittauksesta! Mulla on kotona Omron-merkkinen kehonkoostumusvaaka, jota käytän asiakkaille, mutta sen lukua en pidä todellakaan aina luotettavana. Omronia ei voi oikein noihin monen tonnin vehkeisiin verrata ja yleensä se näyttää yläkanttiin, mutta kehitystä sillä voi seurata ja siksi sitä käytänkin! 
Mitään absoluuttista totuutta ei InBodyllakaan saa, mutta itseäni motivoivat numerot.

Kehonkoostumuksen mittaus on tosiaan enemmän sitä ”hauska tietää” osastoa, mutta kuitenkin paljon järkevämpää niitä lukuja on kytätä kuin painoa! Painohan ei vielä kerro, mistä meidät on tehty. Moni ei myöskään tiedä sitä, että näillä legendaarisilla pussikeittodieeteillä sun muilla nopeilla ratkaisuilla saatetaankin polttaa läskin sijasta lihasta! Eli jos se paino alkaa sieltä nopeasti pudota, niin se ei välttämättä ole suinkaan rasvaa joka sieltä lähtee. Sen takia juuri sinne punttisalille kannattaa painoa pudottaessa suunnata, koska mitä enemmän lihasmassaa sitä enemmän kulutat myös levossa kaloreita. No, tämä oli tällainen pieni infopläjäys tähän väliin :).

IMG_8784

Oikeastaan itseäni kiinnosti eniten mittauksessa kolme asiaa; Ensin tietysti rasvaprosentti, jonka normaaliarvo on naisilla 15-25%. Itseasiassa InBodyn omat viitearvot taitavat antaa naisille normaalin tuloksesksi vielä alle 28%. Koska kaikkia tietysti kiinnostaa, niin oma rasvaprosenttini oli 15,8 (olen yliviivannut luvut pinkillä, vasemmalla on vanhemmat mittaustulokset). Toinen luku on tietysti lihasmassa, jonka ainakin itse toivoisin olevan aika korkea. No, oma ”ihannevartaloni” onkin ehkä aavistuksen lihaksikas, mutta ei liian kireä. 
Kolmas hauska luku on BMR-luku, eli kuinka monta kaloria keho kuluttaa vuorokaudessa pelkästään peruselintoimintoihin (eli kuinka paljon mulla kuluu, jos makaan koko päivän vain liikkumatta sängyssä). Tämä on usein se luku, jota moni vähän yliarvioi… tai ei välttämättä sitä lukua, mutta ylipäätään sitä kuinka paljon voi syödä päivässä lihomatta. Mun BMR-luku oli 1500kcal, eli kun siihen laittaa päivän liikunnat päälle, niin saan aika kasan vetää saldea ja kananrintaa :D. Tämä on toki kaikilla yksilöllinen. Lihaksikkailla BMR-luku on aina isompi (lihasmassa kuluttaa enemmän kuin ihra).

IMG_8785

Olin itseasiassa aika yllättynyt, että näin lähellä luvut ovat toisiaan, vaikka on 2v välissä ja elän nykyään aivan erilaista elämää! Olen syönyt hyvin vapaasti nyt verrattuna kahden vuoden takaiseen kevääseen kun olin dieetillä! Sinänsä en ihmettele, että sillä aerobisen hinkkauksella saattoi lihasmassaa jonkun verran hävitäkkin matkan varrella, vaikka 6 krt viikossa oli myös salitreenit. Enemmän ei ole siis aina enemmän. Muistakaa se, kun mietitte treenaustanne!

IMG_8770

 

 

fityoutoo

10 vastausta artikkeliin “InBody-mittauksen tulokset!”

  1. Hyvät mitat!!! Ja tosiaan loistavaa tuo tieto että luvut noin lähellä toisiaan vaikka elämän tyyli ihan erinlaista nyt kuin silloin 🙂

    Itse kävin kans viikonloppuna InBody mittauksessa josta hehkutinkin blogissani
    eveliinat.blogspot.fi/2014/02/hehkutusta-hehkutusta.html?m=1

    Tosiaan aika vähällä treenillä olen saanut tulokset aikaseksi. Syömisen kanssa ei ole ollut mitään ns kidutusta vaan kunnon ruokaa kunnolla, säännöllisesti ja herkuttelut vähemmälle.
    Itselläni motivaatio kasvoi luvuista ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

    Tosi kiva oli lukea sun mittauksesta! Ja mä lähestyn yhtä mun tavoitetta joka on sinun inspiroima 🙂 Neljä leukaa menee nyt suorilta käsin, yksi vielä ja sit on 5 saavutettu 🙂

    Mukavaa päivää sinulle!

    • Monia motivoi ihan konkreettiset luvut ja kyllä tää mittaus on mun mielestä ihan hintansa väärti!
      Myös hyvät tulokset oli sulla ja tosiaan niinkuin itsekkin sanoit niin hyviä tuloksia VOI tulla myös ilman kidutusta! 🙂

      Mä olen leukaillut taas viime aikoina aivan liian vähän… Pitänee taas viikonloppuna koittaa paljon mä olen taantunut huippuajoista :D!

  2. Joskus vielä miekin tuonne menen :). Meikäläinen kun on tosiaan aika nyt hetken aikaa painoa pudottanut niin oon jopa tyytyväinen hitaampaan tahtiin koska tiedän että ainakaan mun keho ei vedä sitten viimisiäksin lihaksia ravinnoksi. Oon niin monet jojoilut nähny ja jopa kokenu että nyt tehään tää laihdutus fiksusti. Muistan ainiaan ku ystävä vetäs noilla juurikin pussikeitoilla parissa kuukaudessa tyyliin 15kiloa pois suuresta määrästä ylipainoa ja silti mittauksissa kun kävi niin rasvat oli pysyny lähes samana ja lihasmassa kadonnu ihan olemattomiin… Ihmisillä taitaa vaan nykyään aina olla jäätävä kiire jokapaikkaan ja sama on sitten laihdutuksessa.. tää on trendi minkä oikeasti soisin muuttuvan vähän ees maltillisempaan 🙂

    -hanna-
    http://laihdutusmatka2014.blogspot.fi/

    • Niin, monelle tuleekin sit yllätysksenä, että se paino ei olekkaan lähtenyt läskistä… Muistelen, että rasvaa voi palaa ns. täydellisissä olosuhteissa maksimissaan 4kg kuukaudessa. Ja tämä vaatii siis sen, että ruokavalio on justiinsa eikä melkein ja liikunta myös. Eli kun tuo ystäväsi hankkii sen 15kg sitten takaisin, niin lähtötilanne on vielä paljon huonompi kuin ekalla kerralla!

  3. Aivan huikeet tulokset, wow! 🙂 Itsekkin kävin viime viikonloppuna Inbodyssa, lihasmassa alkaa olemaan siellä missä pitääkin mutta muutama kilo rasvaa pitäisi vielä tiristää ennen sitä omaa ”ihannekroppaa” 😉

    • No kiitos! Mun mielestä on myös ihana huomata, että tavoitteisiin pääsyyn ei vaadita ihan kieli vyön alla vetämistä!!! 🙂

  4. Moi! 🙂

    Tää kommentti menee nyt vähän tän postauksen aiheen ohi, mutta mietin vaan kun mainitsit aikasemmin ottavas tarvittavat vitamiinit illalla ennen nukkumaanmenoa. Itse olen ottanut nyt aamusin? Onko sillä jotain suurta merkitystä ja minkä takia kannattaa ottaa illalla? 🙂 Kiitos vastauksesta etukäteen 🙂 ja ihan mahti blogi sulla!

    • No voi kiitos :)! D- vitamiini vaikuttaa hormonitoimintaan, joten se kannattaa ottaa illalla. Ja koska mulle on helpoin ottaa koko satsi kerralla. niin otan sitten kaikki illalla! Mä voin tehdä tästä aiheesta vähän tarkempaa tutkimusta ja palata asiaan. Tärkeintä kuitenkin että vitamiinit ottaa ja joka päivä! Loppu on (mielestäni) jo hifistelyä…

  5. Kehonkoostumusmittaus on tosiaan juuri sitä ”hauska tietää” -osiota. On se vaan aina kiva tai mun tapauksessa vielä kamala kohdata se paperi, mutta siitä saa kuitenkin motivaatiota treeniin. Painoani en ole koskaan kytännyt, niin on kiva kun voi seurata kehittymistä myös numeerisesti. Hauskaa, että syn tulokset oli noin samoissa vaikka kaikkea on ollut tässä välissä!

    • Mun mielestä oli hauskaa ja myös tosi hienoa! Olen siis itse todistanut, että hitaammalla aikataululla päästään samoihin tuloksiin ja ilman kituuttelua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta