Jaa nytkö se sitten iski??

Terkut Joensuusta!

Otin lentokentällä Benin kans selfien ja laitoin Instagramiin! Oli aikamoinen yllätys kun lähtöportilla ollut virkailija kommentoi mun kuvaa :D ! Kuinka pieni on maailma???
Otin lentokentällä Benin kans selfien ja laitoin Instagramiin! Oli aikamoinen yllätys kun lähtöportilla ollut virkailija kommentoi mun kuvaa 😀 ! Kuinka pieni on maailma???

Mulla oli eilen sellanen päivä että huhhelihuijaa! Mun kroppa oli illalla niin ylikierroksilla, että yhteen asti valvoin kun jalat sätki. Kova fyysinen rasitus aiheuttaa mun kroppaan sellaisen tilan, että tuntuu, kuin koko nainen olis lyijyä, mutta silti ei saa unta. Ei todellakaan olisi hirveän tervettä usein vetää tuollaisia päiviä, mutta eilen oli pakko, koska tänään lähdin reissuun. Eli toisinsanoen en ole loppuviikkoon maisemissa ja ohjaamassa. Niinkään pitkä päivä ei painanut päässä, mutta kroppa oli TODELLA kovilla. Työpäivän päätteeksi vedin tosiaan vielä vatsapakarajumpan, sitten kovan sykespinningtunnin ja vielä siihen päälle hyppäsin altaaseen vetämään mun PT-asiakkaalle uintitekniikkaohjauksen! Kun viimeinenkin ohjaus oli ohi, niin taputin itseeni kyllä pari kertaa olalle. Mietiskelin siinä suihkussa, että vaikka aamulla mietin kuinka selviän päivästä, niin onneksi voin nauttia työstäni täysin rinnoin! Tai no niin täysin rinnoin kun noista on enää jäljellä 😀 …
Mun mutsi just sanoi mulle, että ”voiko nää liviit olla sun?? Eihän näihin mahdu mitään!!!”
No shit.

kuvaMä olen ollut todella onnekas, koska olen porskutellut ryhmäliikuntaa jo vuosikaudet ilman yhtään rasitusvammaa (yleensä meidän ammattikunnassa enemmän sääntö kuin poikkeus, että jotain tulee). Kertaakaan en ole onnistunut rikkomaan mitään paikkaa niin pahasti, etteikö se olisi mennyt muutamassa päivässä ohi. Kunnes nyt.
Mulla on vaivannut vasemman jalan nilkka jo kaksi viikkoa ja nyt se on tosi pahana. Kipu alkoi yht äkkiä jumpassa ja säteilee jalkaterän ulkosivuun ja pohkeeseen. Ilmeisesti siellä on joku jalkapohjan lihas päässyt kunnon jumiin tai jotain sen suuntaista. Kipu on välillä pirullinen, etenkin kun kantapäätä kiertää sisäänpäin!! Tämä on siis mun elämäni ensimäinen kerta, kun mulla on rasitusvamma, joka on oikeasti säikäyttänyt. Välillä kipu on vaikuttanut kävelyyn, eli pystyn n.10min kävelemään no problem, mutta sitten kipu yltyy hetkessä. Tällä viikolla olis erittäin hyvä hetki antaa nyt ton jalan levätä hetki ja sen lisäksi mun äiti hieroo sitä päivittäin – hieroja kun on. Olen koittanut avata pohjetta rullalla, mutta en saa sillä enkä pallollakaan oikeaan kohtaan kunnon tuntumaa. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia joskus jalkojen kanssa??

Tällä hetkellä vedän jumpat noilla Nike Free-mallin kengillä ja olen miettinyt, että pitäisiköhän vaihtaa muihin…? Toisaalta tykkään, kun ne on kevyet… Ja kai se on niin, että jos ei huolla lihaksiaan säännöllisesti, niin sitä ei pelasta parhaimmatkaan kengät!
Mulla on neutraali jalka ja nyt kun mulla on noi uudet Asicsit lenkkejä varten (sain ne Better Your Best-haasteen kautta) niin niillä on ollut ihan unelma juosta! Juoksin siis aikaisemmin pronaatiotuetulla tossulla, kun mulle sellaista aikaisemmin suositeltiin jossain jalka-analyysissä. Sitten kun oltiin Asicsin järkkäämässä blogitilaisuudessa, niin siellä katottiin jalka ja askel oikein viimeisen päälle ja päädyttiin neutraaliin kenkään! Nyt käytössä oleva kenkä on kevyt Gel-DS Trainer* ja fiilis on kyllä huikeesti paljon parempi, kuin vanhoilla lenkkareilla!
No, tällä mun vasemmalla jalalla ei kyllä tällä hetkellä juosta ollenkaan ja tää mun ”puolimaratoniin tähtäävä harjoittelu” on ollut tähän mennessä yksi iso vitsi!
Ja tottakai tänään olis tehnyt mieli mennä lenkille. Miksi ihmeessä just nyt ei voi laiskottaa kun pitäisi levätä???

IMG_3021

Että tällaista tänne! Loppuviikko meneekin täällä susirajalla ja muistuttelen, että jos vielä joku Joensuulainen haluaa lauantaina kimppatreeniin Fittarille, niin mukaan mahtuu yksi halukas! Täältä voit lukea lisäinfoa aiheesta! Meillä tulee varmasti todella kiva treeni lauantaina ja toivottavasti sen jälkeen mahdollisimman moni tulee vielä Hyve&Paheeseen (kirjoitusasu 😀 ???) syömään ehkä jopa koko suomen parhaan salaattibuffan!

 

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Jaa nytkö se sitten iski??”

  1. Hei!

    Kuulostaa tuo sun vaiva paljon samalta kuin mistä kärsinitse viime keväänä. Mulla tuo diagnosoitiin pitkän pohjeluulihaksen jänteen tulehdukseksi. Rasitusvamma siis. Vaiva alkoi pikkuhiljaa enkä oikeen malttanut alussa alkaa sitä hoitaa kunnolla kun en halunnu uskoo että kyseessä vois olla rasitusvamma joka paranee levolla… ihan normisti kävin viikkoja lenkillä ja salilla kun kumma kyllä pystyin juoksemaan kivusta huolimatta… kipu tuntui lähinnä jos nilkkaa käänsi/venytti tiettyyn asentoon.

    Kunnes sitten nilkka alkoi turpoomaan, ja oli oikeesti niin kipee että kävelykin oli hankalaa. Mulla tuo turvotus oli selllaista että näytti siltä kuin ooisn oikeesti nyrjäyttäny nilkkani, siis ihan järkyttävä varsinki ltaisin. No hoidoksi sitten buranakuuri, kylmähoito sekä se tärkein eli totaalilepo. Mä makasin 3 viikkoo kotona, ja voin kertoo että hiukan otti päähän. Liikkuminen oli lähinnä vessaan, keittiöön ja takas sohvalle… ja heti jos tuli enemmän oltuu liikkeellä, esim. Kävin lähi alepassa autolla kylläkin, jalka oli taas turvonnu palloks.

    Mut se mikä auttoi mulla eniten oli LEPO! Mulla tuli loppupelessä kahden kuukauden juoksutauko, joka ehkä hieman otti päästä. Olis voinu olla huomattavasti lyhyempi jos oisin malttanu hoitaa vaivan jo alussa ja uskonu että rasitusvammaa tuskin kannattaa yrittää parantaa juoksemalla

  2. Voi suosittelen vaihtamaan kengät, ne ovat niiiin tärkeät! Freet on hyvät salilla ja jumpissa joissa ei paljoa pompita, mutta itse pääsin nilkka ja polvivaivastani (rasitus) ostamalla hyvät asicset, joissa hyvät kantavaimennukset! Mitä enemmän ikää tulee, kenkien tärkeys nousee…eli jumppailen vähänki hypittävissä jumpissa asicseilla. Jalat pysyny kunnossa! Lepää toki rasitus alta pois, vähän aikaa kevyemmin! Mutta täytyy sanoa oman kokemukseni mukaan nike free kengissä ei ole juurikaan kantavaimennusta…juoksuun ok, mutta pomppimiseen ei todella!

  3. On todella ollut rasitusvammoja kun ohjasin ryhmäliikuntaa ja jumppasin samalla hikihatussa! 😀
    Free-mallissa saattaa olla esim. liian huono sivuttais-tuki, vaikka kun tehdään sivu-viereen askelta – se korostuu.
    Suosittelen sinulle kyllä osteopaatilla käyntiä, kerta voi olla aivan riittävä määrä. Esimerkiksi lantiossasi voi olla ”paikat vinossa” ja se aiheuttaa virhe-asentoa jolloin eri nivelet ja jänteet rasittuvat..oravanpyörä..
    Lintsaa hetki siinä missä voit, jotta koipi saa hieman lepoa samalla – liikuntatyöläiselle se levon saanti ei ole helppoa! 🙂
    Mäkään en venytellyt tuolloin juuri KOSKAAN ja se kyllä kostautui ;D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta